Diverse Proefnotities

Gestart door MO, 26-05-2008 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Citaat van: Oscar op 03-10-2014  20:46 uStaat bij AH in de schappen. En meteen en Anchor IPA meegenomen... uit de AH  :biersmile:
Die Anchor heb ik ook meegenomen. Even wat bockbieren ingeslagen, en ik zag hem staan :)

RobinB

6% extra herfst, op eikenhout gelagerd.
6% alc. A, tht Q3 2015

"Dit op eiken gerijpte herfstbier heeft een heerlijk verfrissende hopsmaak - voor die onverwacht zonnige herfstdag!"

Uiterlijk: amber-koper, helder, mooi schuim en voldoende koolzuur.
Geur: zoetmoutig, iets alcohol en een licht zurig tintje (gistprofiel). Ook wat vanille.
Smaak: zoetmoutig, licht gebrand, iets bitter, wat hout/vanille
Nasmaak: bitterig, iets medicinaal, opdrogend.
Mondgevoel: redelijk vol, iets plakkerig.

Conclusie:
Bijzonder bier, lekker, maar denk ik geen allemansvriend. Het medicinale doet wat afbreuk aan het geheel, hopsmaak heb ik niet geproefd. :)

Brouwers

Citaat van: Markiej87 op 03-10-2014  23:22 uDie Anchor heb ik ook meegenomen. Even wat bockbieren ingeslagen, en ik zag hem staan :)

Wel grappig want een collega van mij haalt hem ook al een tijdje bij de AH. Helaas voor mij is die hier niet te krijgen bij de AH. Gelukkig hebben ze hier wel punk IPA en een mooie voorraad Bock bieren. Ik kan het ook slechter traffen. AH 1 kilometer verder (en van dezelfde eigenaar) heeft eigenlijk alleen wat pils en de wat bekendere (speciaal)bieren.

Markiej87

Citaat van: Brouwers op 28-10-2014  21:18 uWel grappig want een collega van mij haalt hem ook al een tijdje bij de AH. Helaas voor mij is die hier niet te krijgen bij de AH. Gelukkig hebben ze hier wel punk IPA en een mooie voorraad Bock bieren. Ik kan het ook slechter traffen. AH 1 kilometer verder (en van dezelfde eigenaar) heeft eigenlijk alleen wat pils en de wat bekendere (speciaal)bieren.
Kan inderdaad wel eens verschillen. Ik vind de Punk IPA trouwens by far niet zo lekker als de Anchor IPA. Sterker nog, de Anchor vind ik lekker en de Punk zou ik niet zo snel nog eens drinken.

RobinB

Citaat van: Markiej87 op 28-10-2014  21:20 uIk vind de Punk IPA trouwens by far niet zo lekker als de Anchor IPA. Sterker nog, de Anchor vind ik lekker en de Punk zou ik niet zo snel nog eens drinken.
Helemaal mee eens, de punk zit maar weinig (hop)smaak aan vergeleken met de anchor.

RobinB

Nivard van Engelszell Trappist
5,5% alc, tht 08.10.2015
verder geen nuttige info

Uiterlijk: iets tweeschijn, stro-goud van kleur, aardige stroom koolzuur en hierdoor flink wat schuim.
Geur: licht gistprofiel, misschien iets hop, maar mogelijk komt de kruidigheid uit de gist
Smaak: licht kruidig, iets scherp gistprofiel, licht bitter
Nasmaak: bitterig, iets wrang.
Mondgevoel: medium tot dun

Conclusie:
Ik ben er niet weg van. Het gistprofiel kan me niet bekoren en doet me iets denken aan de Belle Saison. Verder zit er weinig bijzonders in.

Paide

Tijdens het gistexperiment van Jacques enkele biertjes met William geruild.

De blonde
Inderdaad blond van kleur, niet te veel veel schuim, tweeschijn.
De eerste slok was even wennen, het komt vrij bitter binnen (kan ook nog een restantje van de middag geweest zijn[emoji1]) met ook flink wat koolzuur, maar toen het biertje een beetje opwarmde  ontwikkelde zich een mooie smaak. Bijzonder hoparoma. Ik had het recept even opgezocht, Cascade met Challenger. Erg geslaagde combi.

Vanille-quadrupel
"Het schuim is niet best" kreeg ik er nog bij te horen (wacht maar tot je mijn saison inschenkt...). Dat klopte. Een beetje colaschuim wat snel wegtrok. De vanille proef je mooi in de nasmaak, zeker niet overheersend. Halverwege het glas was de vanille echter verdwenen en proefde het als een beetje vlakke quadrupel. Zacht gehopt, beetje dunne body. Niks mis mee, maar als koning van de vrije klasse zul je toch nog iets anders moeten gaan maken voor het aankomende ONK [emoji1]

William

Citaat van: Paide op 01-02-2015  21:48 uVanille-quadrupel
"Het schuim is niet best" kreeg ik er nog bij te horen (wacht maar tot je mijn saison inschenkt...). Dat klopte. Een beetje colaschuim wat snel wegtrok. De vanille proef je mooi in de nasmaak, zeker niet overheersend. Halverwege het glas was de vanille echter verdwenen en proefde het als een beetje vlakke quadrupel. Zacht gehopt, beetje dunne body. Niks mis mee, maar als koning van de vrije klasse zul je toch nog iets anders moeten gaan maken voor het aankomende ONK [emoji1]

Dank voor notitie. Hoe warm was de vanille-quad toen je hem dronk? Dit is volgens mij typisch zo'n bier dat je tussen 15 en 20°C moet drinken. Ik zal de keurmeesters alvast een briefje sturen :)

Paide

Zo, je bent er snel bij...
Ik had je biertje even van te voren uit de koelkast gehaald. Ik denk rond de 10 bij de eerste slok en daarna langzaam opgewarmd.  Je dubbel met Rochefort ga ik binnenkort proeven naast mijn dubbel met dezelfde gist.

Thamerdal

California common van Bobvt

Mooi schuim, houdt goed stand. Mijn glas is nu voor de helft leeg en nog steeds prima. Ook de kleur is mooi; diep goudkleurig. Zeer moutige geur, de hop ruik ik niet zo? In de smaak is de hop wel aanwezig, goed gebalanceerde bitter. Ook lekker moutige smaak met een klein beetje biscuit. (Munich?)
Het koolzuur is zoals bij dit bier hoort goed aanwezig en blijft lekker naprikkelen in de mond. Mondgevoel mag iets voller vind ik. Mede door de 4,9% ben je geneigd snel achter elkaar slokken te nemen.  :proost:
Een uitstekend bier, Bob! Doet echt niet onder voor commerciële varianten, zoals die van Anchor. (Ik vind die van jou lekkerder)

Thamerdal

CCCP van SintMaarten

Deze IPA is goed gebalanceerd! De gebruikte hopssorten (welke?) zijn qua aroma en bitterheid goed op elkaar afgestemd. Het schuim is fijn en blijft plakken aan het glas. Moutig smaakje, wat lekker wegdrinkt en het bier wat body geeft.
Lekker IPA Maarten, ik lust er nog wel eentje  :D

Sint Maarten

Citaat van: Thamerdal op 10-02-2015  22:38 uCCCP van SintMaarten

Deze IPA is goed gebalanceerd! De gebruikte hopssorten (welke?) zijn qua aroma en bitterheid goed op elkaar afgestemd. Het schuim is fijn en blijft plakken aan het glas. Moutig smaakje, wat lekker wegdrinkt en het bier wat body geeft.
Lekker IPA Maarten, ik lust er nog wel eentje  :D

Hoppen:

Columbus (bitter)
Centennial (aroma)
Cascade (koud)
Palisade (koud)

bobvt

Citaat van: Thamerdal op 10-02-2015  21:58 uZeer moutige geur, de hop ruik ik niet zo? In de smaak is de hop wel aanwezig, goed gebalanceerde bitter.

Klopt. Die hop verbergt zich een beetje in het bier. Expres niet gekoudhopt.

Citaat van: Thamerdal op 10-02-2015  21:58 uOok lekker moutige smaak met een klein beetje biscuit. (Munich?)

Er zit van alles in: Brewtoad Recept
3.75 kg Pilsner (BE) Any 74 % Mash 37 1 °L
0.5 kg CaraHell (DE) Any 9 % Mash 34 11 °L
0.4 kg Munich (UK) Any 7 % Mash 37 6 °L
0.2 kg Flaked Barley Any 3 % Mash 32 2 °L
0.2 kg Biscuit (BE) Any 3 % Mash 35 23 °L


Citaat van: Thamerdal op 10-02-2015  21:58 uEen uitstekend bier, Bob! Doet echt niet onder voor commerciële varianten, zoals die van Anchor. (Ik vind die van jou lekkerder)

Leuk om te lezen. Bedankt Thamerdal!

Thamerdal

Saison d'Okkernote van Wolter
Lekkere Saison Wolter. Ik houd wel van bieren met een extra smaakje. De walnootsmaak is zeer subtiel aanwezig en maakt dit een beetje een herfst-achtig bier wat mij betreft.
Schuim, CO2, kleur, body; allemaal in orde  :)

Mijn dochters wilden ook proeven (7, 10 en 12). Hun reacties:
ieuw, dat is echt goor! (12).
Kolere wat veel prik! (10)
en die van 7: Lekker!


Johannesdeloper

Proefnotitie brouwerij Sint Maarten CCCP amerikaanse IPA.
Een hele mooie IPA. Sist licht in het glas. Mooie heldere koperkleurige IPA. Lekker bitter. Zitten waarschijnlijk 3 C hoppen in. Verder blijft het een zacht bier. Als ik eerlijk ben is dit beter dan de IPA die ik onlangs zelf heb gebrouwen. Kortom geslaagde IPA! Goede afdronk

Sint Maarten


Citaat van: Johannesdeloper op 20-02-2015  22:25 uZitten waarschijnlijk 3 C hoppen in.

Klopt helemaal. En Palisade zit er ook in. Bedankt voor de notitie [emoji106]

Henielma

Van een hobbybrouwer waarschijnlijk van het MTG een groen Heineken flesje met gouden dop gekregen.

Kraakhelder blondkleurig bier met een mooie witte schuimkraag met flink wat koolzuur.

Geur heeft iets kaugomballen achtigs.

Smaak
Flink wat koolzuur in de mond. Een medium tot lage body, vrij droog.

Type bier? Het zou een pils kunnen zijn. Jammer dat er veel koolzuur in zit dat maakt het proeven wat lastig.
Ik denk inderdaad dat het een pils is. Deze is qua smaak best wel clean. Wat meer hop had wel gemogen.

Is dit flesje van jou 12345?

Etn82

Vandaag de bierkoelkast een beetje uitgespit. Er stonden nog wat proefflesjes in. Voornamelijk wat zwaardere jongens.

Een ? van ?

Het bier zit in een standaard BNR flesje met een zwarte dop. Op de dop staat met een witte stift "6,5%" geschreven. Het flesje zit in een wikkel van bruin karton met golvende rimpels.

Visueel:
Het bier is goed donker van kleur, eigenlijk gewoon zwart. Het schuim is licht bruin van kleur en heeft een middelgrove structuur.

Geur:
Geur kan ik niet meteen helemaal plaatsen. Het is geen hoparoma, ook geen moutgeur.

Smaak:
Wat hoog op koolzuur, hierdoor is het wat lastig proeven. Smaak is wat 'dunnig' (het hoge koolzuur is hier wellicht debet aan).

Afdronk:
In de afdronk blijft niet veel hangen. Wel blijft er iets vettig achter op de tong (diacetyl?).

Opmerkingen:
Bij het proeven is het me nog niet geheel duidelijk geworden wat voor type bier dit zou moeten zijn. Voor een Dubbel is het te donker van kleur en mist het typische gistprofiel. Het heeft geen duidelijke gebrande smaken wat je van een stout zou verwachten. Het mist body voor een Porter. Voor mij een mysterybier,...



Een Russian Imperial Stout van HeijligGerst.

Het bier zit in een klein 25 cl flesje met een gouden dop waarop 28. staat. Het flesje is voorzien van een voor- en een achteretiket. Op het achter etiket staan veel informatie over het bier, de gebruikte ingrediënten en de brouw- (24-12-12) en botteldatum (26-01-13).

Visueel:
Het bier is zeer donkerzwart en heeft een romige mokkakleurige schuimlaag die langzaam inzakt.

Geur:
Pure chocolade, koffie en een licht kruidige hoparoma. Wanneer het bier langzaam opwarmt, komt er ook nog wat tonen van rood fruit naar boven.

Smaak:
Volle romige body met een karamel moutsmaken op de voorgrond.

Afdronk:
In de afdronk een lichte gebrande zweem van de geroosterde gerst. Daarnaast ook nog een mooie cleane hopbitterheid die voor een strakke droge afdronk zorgt.

Opmerkingen:
Een mooie RIS, vol en diep van smaak. Toch ook nog wat hoparoma waardoor het bier een spannende toets krijgt.



Een Russian Imperial Stout van De Bolle Beer & De Drie Bergen.

Het bier zit in een standaard BNR fles met een zilveren dop waarop 20/7 staat geschreven. Op het flesje zit een etiketsticker waarop staat geschreven: "RIS collab brew by De Bolle Beer & De Drie Bergen". Er staat verder geen alcoholpercentage vermeld.


Visueel:
Het bier heeft vrijwel geen koolzuur en heeft daardoor alleen een klein beetje cola-achtig schuim. Het bier is goed zwart van kleur.

Geur:
In de geur ruik ik vooral esters, niet de moutgeuren of eventuele hoparoma's die je zou verwachten van een RIS. Het doet me daarom meer aan een quadrupel denken.

Smaak:
Het bier is vrijwel plat en mist duidelijk koolzuur. Het bier smaakt zoet, niet van mout maar suiker.

Afdronk:
In de afdronk vooral een sterke moutbitterheid die blijft hangen.

Opmerkingen:
Bij het openen hoorde ik geen sis. Bij het proeven lijkt het erop dat de hergisting op fles niet op gang is gekomen.

Etn82

Nog eentje dan,..  :)

Een American Barleywine van Henielma.

Het bier zit in een 33 cl fles met een gouden dop met een sticker met redelijk wat informatie (D98, Biertype, ABV, Begin SG en eind SG en de naam van de brouwer).

Visueel
Het bier is vrij donkerbruin van kleur. Bij het inschenken vormt zich een kleine laag fijn schuim dat langzaam inzakt.

Geur
Naast de duidelijke moutige karameltonen ook een duidelijke fris hoparoma (harsig en citrus).

Smaak
Volle moutige body met een lichte koolzuurtinteling die voor doordrinkbaarheid zorgt. Daarnaast meen ik ook iets van tanines en eikenhout te proeven?

Afdronk
Het bier heeft een mooie droge afdronk, zeker gezien het hoge eind SG (1023). Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de hopbitterheid en het eikenhout.

Opmerkingen
Een serieuze American Barleywine. Het bier is zeer gelaagd door de verschillende smaken (mout, hop & eik), geen van deze smaken voeren de overtoon.

William

Een Barley Wine van Jacques - gelabeld mei 2015


Uiterlijk: helder, robijn rood bruin, veel schuim (wat redelijk snel vergrooft tot een wat wollig maar verder wel stabiel schuim)
Geur: fruitige gistgeur, caramel, moutigheid, hout?, alcohol
Smaak: in aanzet zoet, moutig, fruit, matige koolzuurprikkeling,
Nasmaak: zoetig, licht bitter, fruit zuur, licht hout, alcoholwarmend. Het houtige / bittere wordt sterker naarmate het bier warmer wordt.
Mondgevoel: medium tot vol

Erg lekker Jacques! Bedankt voor deze. Welke gist is gebruikt en heb je iets met hout op alcohol gedaan? Er lijkt meer in te zitten dan alleen maar mout.

Jacques

De gebruikte gist is de Mangrove Jack's M79 Burton Union Yeast. Deze geeft een mooie fruitigheid.

Het hout heb je goed geproefd. Op 25 liter bier is 20 gram heavy toasted eiken houtsnippers toegevoegd. Deze zijn niet behandeld maar samen met 11 g Mosaic hoppellets en 11 g Goldings bloemen bij het bier gevoegd na de nagisting. Het bier is om de 2 dagen geproefd (op mijn CCT heb ik een monsterkraantje). Na 10 dagen vond ik de smaak van het hout voldoende aanwezig in het bier en heb ik het bier gebotteld.

William

Dank. Heel mooi bier.

Jacques

Citaat van: William op 12-01-2016  22:27 uHeel mooi bier.

Dank je. Gisteren waren hier een aantal geoefende bierdrinkers in huis en die vonden het ook een erg lekker bier.

Henielma

Citaat van: Etn82 op 10-01-2016  17:11 uNog eentje dan,..  :)

Een American Barleywine van Henielma.

Het bier zit in een 33 cl fles met een gouden dop met een sticker met redelijk wat informatie (D98, Biertype, ABV, Begin SG en eind SG en de naam van de brouwer).

Visueel
Het bier is vrij donkerbruin van kleur. Bij het inschenken vormt zich een kleine laag fijn schuim dat langzaam inzakt.

Geur
Naast de duidelijke moutige karameltonen ook een duidelijke fris hoparoma (harsig en citrus).

Smaak
Volle moutige body met een lichte koolzuurtinteling die voor doordrinkbaarheid zorgt. Daarnaast meen ik ook iets van tanines en eikenhout te proeven?

Afdronk
Het bier heeft een mooie droge afdronk, zeker gezien het hoge eind SG (1023). Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de hopbitterheid en het eikenhout.

Opmerkingen
Een serieuze American Barleywine. Het bier is zeer gelaagd door de verschillende smaken (mout, hop & eik), geen van deze smaken voeren de overtoon.

Bedankt voor je proefnotitie Etienne. Fijn dat dit bier in de smaak viel. Ondertussen is dit bier 2,5 jaar geleden gebrouwen maar inderdaad nog steeds lekker.

Het eikenhout heb je goed geproefd. Het waren 40 gram medium roast Franse eikensnippers op 6 ºC gedurende 18 dagen op 19 liter.

In het begin was de bitterheid en hoparoma sterk overheersend maar inmiddels is dat mooier in balans.

Henielma

Brown Porter van Sjaak. Gekregen op de terugkomdag bij Kees!

Uiterlijk
Helder, zeer donkerbruin tot zwart bier. Mooi cremekleurig schuim.

Geur
Iets van rook ruik ik.

Smaak
Licht gebrand, iets van koffie en een mooie nabitter.
medium tot volle body en dat voor een 5,6% bier.

Lekkere porter Sjaak. Prima gebrouwen. Lijkt me een kanshebber.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.