Etiketbieren : Brugge Tripel versus Steenbrugge Tripel

Gestart door Oscar, 06-12-2009 22:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar



Deze 2 bieren kwam ik afgelopen week tegen bij mijn slijterij. Ze stonden naast elkaar en ik dacht..hee dat is 1 bier in 2 verschillende flesjes (d.w.z de etiketten zijn verschillend want de dopjes zijn ook gelijk..).

Dus ff de info op het etiket met elkaar vergeleken.

Brugge Tripel
Brouwerij : Palm breweries S.A Site Steenhuffel
Alcohol gehalte : 8.7%


Steen Brugge Tripel
Brouwerij : Palm breweries S.A Site Steenhuffel
Alcohol gehalte : 8.7%
Verrijkt met gruut..

Mijn inziens zijn dit dezelfde bieren of hebben ze het zelfde moeder brouwsel en wordt er in de lagertank bij de Steenbrugge tripel nog iets van gruut toegevoegd. Makkelijke manier om op die manier 2 bieren op de markt te brengen.  Tijd dus om deze 2 bieren eens met elkaar te vergelijken
en kijken wat nu de waarneembare verschillen zijn.

De proefnotities komen in een volgende post.  :proost:

Oscar

Het proeven :  

* Qua kleur is er een minimaal verschil te zien, de Steenbrugge tripe is een ietsiepietsie donkerder..
* De geur van beide bieren is vrijwel identiek, of ik ruik het verschil niet...
* Ze hebben allebei een mooie sprankelend koolzuur in het glas en allebei een prima schuim.
* Qua smaak komen ze veel overeen, met enkele kleine smaak verschillen, maar ook veel overenkomsten. De brugge tripel komt ietsje pittiger
   over terwijl de steenbrugge tripel in het begin wat milder is. Halverwege de smaak proef je in biede bieren een gelijke moutigheid, volmondigheid.
   In de nasmaak zit ook een overeenkomstige pittigheid/bitterheid met minimale verschillen.

Het lijkt mij dus dat beide bieren van 1 brouwsel komen waarbij in de lagertanks wordt bepaald welke de brugge tripel wordt en welke de steenbrugge tripel.

Wel interessant om zulke bieren eens naast elkaar te proeven.  :biersmile:

Hopmans

Dit bier heeft een mooie parfumachtige geur.
Ik vraag me af welke hop ze daarvoor gebruiken.


RobinB

Citaat van: Oscar op 06-12-2009  22:57 uWel interessant om zulke bieren eens naast elkaar te proeven.  :biersmile:

Hier dacht je daar nog heel anders over?
Als je nog meer "interessants" wilt:
Corsendonck agnus vs Deugniet
Hoegaarden Grand cru vs Leffe tripel
En zo zijn er vast nog wel meer etiketbieren...

Oscar

Citaat van: RobinB op 07-12-2009  10:41 uHier dacht je daar nog heel anders over?

Tsja... je kunt je mening bijstellen hè... ;)

EBC

Vroeger waren dit absoluut twee verschillende bieren. Toen kwam de Steenbrugge van de Gouden Boom...
Tja, fusies, overnames...

Oscar

Citaat van: EBC op 07-12-2009  12:06 uVroeger waren dit absoluut twee verschillende bieren.

Ja en toen heette de Brugge tripel nog de Brugse Tripel (9%), en die was een stuk lekkerder...

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 07-12-2009  12:06 uVroeger waren dit absoluut twee verschillende bieren. Toen kwam de Steenbrugge van de Gouden Boom...
Tja, fusies, overnames...

En de Brugse Tripel toch ook?

Hopbier

Hopmans

Ik zit nu aan de Steenbrugge tripel.
Is inderdaad een mild bier op het begin.
Halverwege wordt het wranger.
Mooi gistprofiel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.