Hergisting eerste brouwsel

Gestart door Bjøkne, 23-07-2009 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bjøkne

Ik lees in het boek van Jan van Schaik: "...Bij de nagisting moeten de flesjes op een warme plaats staan tot u ziet dat de nagisting (na een week) heeft plaatsgevonden".

Hoe zie ik dat de nagisting voorbij is?

William

Ik zie dat de hergisting  ;D voorbij is als het bier weer helder wordt nadat het tijdens de hergisting weer iets troebeler is geworden.

Afhankelijk van de temperatuur na het bottelen zie je vaak dat het bier eerst helder wordt (deeltjes (gist, eiwit) in het bier zakken uit), daarna wordt het troebeler (gist wordt weer actief en beweegt al dan niet door gevormd koolzuur door de fles) , waarna deze gistdeeltjes ook uitzakken en het bier weer helder trekt als de hergisting aflopend is.

Ik kan de hergisting volgen doordat ik de druk kan volgen in een beugelflesje met manometer gemonteerd in de dop. De hergisting is voor mij voorbij als ik de doeldruk heb bereikt (of als de druk niet meer toeneemt).

EBC

Nadat het inderdaad weer helder is geworden, zie je ook dat er gist aan de wand van het flesje zit. Door het flesje tussen duim en wijsvingers even rond zijn as te draaien, zie je die gist mooi loskomen.

Bier kan in het gistvat heel lang troebel blijven, maar eenmaal hergist wordt het normaal gesproken in een week kraakhelder.

Jacques

De duur van de hergisting op fles is sterk afhankelijk van de hoeveelheid giist die in de fles zit en de temperatuur tijdens de hergisting.

Meer gist geeft dus een snellere hergisting. Toch moet je oppassen met veel gist in de fles. Een overmaat aan gist geeft een onaangename zwavelachtige smaakje aan je bier. Ook kun je meer last krijgen van autolyse. Dat is het uiteenvallen van dode gistcellen.

Bij een hogere temperatuur verloopt de hergisting sneller. Niet voor niets hebben diverse brouwerijen warme kamers waarin ze het pas afgevuld bier zetten.

Bjøkne

Citaat van: William op 23-07-2009  22:00 ugist wordt weer actief en beweegt al dan niet door gevormd koolzuur door de fles


Ziet er dat toevallig uit als sluiers/sluierbowolking/`lichtstroperigachtige slierten`?


William

Citaat van: Bjøkne op 24-07-2009  10:12 uZiet er dat toevallig uit als sluiers/sluierbowolking/`lichtstroperigachtige slierten`?

Bij mij ziet dat er doorgaans homogeen troebel uit. Als je het zwenkt op het moment dat het aan het uitzakken is dan zijn het vaak meer slierten (geklonterde gistcellen samen met eiwitten e.d.)

Bjøkne

Ja, slierten kan ook een goede omschrijving zijn van wat ik zie. Vooral ib de hals (met een lamp erachter) erg goed te zien als ik een flesje roteer.

Die zijn overigens aan het verdwijnen de laatste dagen maar het bier blijft zo ondoorzichtig als een witbier (hoe kan ik het anders omschrijven..) :)

Bjøkne

'Nu, een week na het bottelen (flesjes op 18-20 graden C) begint in de hals het bier helder te worden als glas. Is dat het klaren? Begint dat bovenin? (Ik ben een groentje.) Mogen de flessen naar een andere ruimte met een koeler klimaat?  :leren:

Vijfhoek

Citaat van: Bjøkne op 26-07-2009  20:52 u'Nu, een week na het bottelen (flesjes op 18-20 graden C) begint in de hals het bier helder te worden als glas. Is dat het klaren? Begint dat bovenin? (Ik ben een groentje) Mogen de flessen naar een andere ruimte met een koeler klimaat?  :leren:

Ik laat de flessen evenlang in een warme ruimte als de hoofdgisting. Werkt prima. Na de "koele" lagering was mijn bier altijd helder (genoeg):
  • Mijn Deventer Tarwebier (weizen) was al na 2 weken lageren helder en drinkbaar.
  • Mijn Lenuinus Bruin had 3 maanden nodig om een goede smaak te ontwikkelen en was toen ook helder.

Bert

Jacques

Citaat van: Bjøkne op 26-07-2009  20:52 u'Nu, een week na het bottelen (flesjes op 18-20 graden C) begint in de hals het bier helder te worden als glas. Is dat het klaren? Begint dat bovenin? (Ik ben een groentje.)

Ja, dit is een teken dat de hergisting op zijn einde loopt. Afhankelijk van de gist kan het nog een week tot wel vier weken duren voordat het bier helemaal helder is. Sommige bieren worden overigens pas na een hele lange periode (maanden) helder.

Bjøkne

Dat beloofd de goede kant op te gaan! Brouwen is dus 10 % kennis en techniek en de rest geduld. Ik dacht nog deze zomer een kratje op te drinken bij houtvuur op de lange zomeravonden maar dat wordt toch binnen met de kachel aan als de eerste nachtvorst zich al weer aandient in september (Noorwegen)... ook gezellig!

Henielma

Ik zou zeker al een flesje proberen bij een houtvuur op een lange zomeravond. Het is lekker en leerzaam om de ontwikkeling van een bier te volgen.

Proost.

Bjøkne

Doe ik ook  ;D want ik heb geen geduld en ik ben leergierig  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.