O'Malley (I have a thirst) Irish Red Ale

Gestart door Adrie, 28-04-2009 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Vrij naar de moordballade van Nick Cave, moet dit een Irish Red Ale worden waar je een moord voor doet.  ;D

Dit wordt het laatste bier dat ik brouw in een reeks bieren voor een feest. Velen kennen natuurlijk de neppert Murphy's, die is gebrouwen in de ketels in Den Bosch en vergist met een ondergist. ::) Dit wordt een echte met Irish Ale gist.

Hier het recept:

begin SG: 1048
Bitterheid: 28 IBU (Tinseth)
Kleur: 30 EBC (Morey)

Mout:
92,4% Maris Otter Pale mout
2,0% Chocolademout
3,1% CaraRed
1,5% CaraMünich
1,0% SpecialB

Maischen: 75 minuten op 67 graden

Hop:
60 gram E.K. Golding 5,0% alfazuur 60 minuten meekoken

Totale kooktijd: 75 minuten

Gist: Wyeast 1084 Irish Ale (2 liter giststarter met 2 propagatorpakken)

Vergisting op 19 graden.

Brouwen 1 of 2 mei.

RobinB

Lijkt me relatief veel chocomout voor dit type?
Volgens mij zijn ze helemaal niet zo gebrand.

Adrie

Nou, normaal gaat er geroosterde gerst in, maar die had ik niet. Geroosterde gerst is nog wat gebrander van smaak dan chocolademout. In het recept van Jamil Zainasheff (Brewing Classic Styles) gaat 1,4% geroosterde gerst, dus 2% chocolademout moet geen probleem zijn.

bjgodefr

Citaat van: RobinB op 28-04-2009  12:45 ulijkt me relatief veel chocomout voor dit type?
Volgens mij zijn ze helemaal niet zo gebrand.

2% choc. mout is toch niet zoveel? Volgens de stijlbeschrijving moet een Irish Red een licht gebrande nasmaak hebben.

De-Geert

Dan betwijfel ik of de 2% chocomout in mijn Hobbel Gobbel wel genoeg is.

RobinB

Misschien ook niet, 't is wel een licht bier.
Ik heb ook nog maar 1x een Irish red ale gebrouwen, zonder choco, vandaar :)

Adrie

Gisteren aan het eind van de middag kreeg ik de kriebels, de gist was reeds bezonken, dus ik ben maar gaan brouwen. Tot mijn genoegen bleek ik nog wat geroosterde gerst te hebben, dus in plaats van 2% chocolademout heb ik 1,4% geroosterde gerst gebruikt. De begindichtheid is uitgekomen op 1051 i.p.v. 1048. Om tien uur 's avonds was ik klaar met brouwen en schoonmaken en een half uur geleden toen ik in de brouwerij ging kijken stond het bier al volop te gisten.  :duimop:

Ik houd de gistingstemperatuur op 19 graden.

Adrie

En hij is overgeheveld. De smaak leek behoorlijk zoet dus ik schatte de dichtheid proevend in op rond 1025, maar hij was 1013. Geinig hoe je je kunt vergissen als het bier nog jong is en er nog veel gist in suspensie is. Ik had een heel mooie gistopbrengst, dus die heb ik bewaard en die ga ik gebruiken in een stout, wellicht een Russian Imperial Stout of een zwarte bessenstout. Of allebei. Maar eerst maar eens mout bestellen, want ik heb geen basismout meer.

Het bier was nog zeer troebel van de gist, maar in het proefglas bezonk er meteen aardig wat, dus ik denk dat ie nu wel snel helder zal trekken en dat ik hem volgende week wellicht al op fust kan zetten. Maar eerst maar eens kijken of er nog wat waterslotactiviteit wil zijn om hem richting de 1010 te brengen.


Herman

Ik neem aan dat we op de camping kunnen proeven?
Citaat van: Adrie op 08-05-2009  21:37 uMaar eerst maar eens mout bestellen, want ik heb geen basismout meer.
Zijn de 2 zakken MO er nu al door?

Muldermans


Adrie

Citaat van: Herman op 08-05-2009  23:01 uIk neem aan dat we op de camping kunnen proeven?

Ik neem aan van niet.  ;D Ook dit brouwsel is voor een feest. Met wat mazzel pers ik er nog een paar extra flessen uit en wellicht is dat genoeg om er nog een paar van mee te nemen.


Citaat van: Herman op 08-05-2009  23:01 uZijn de 2 zakken MO er nu al door?

Nagenoeg. Ik heb er een Pale ale, een IPA, een Barley Wine en een Irish Red mee gebrouwen en met de Vier Broeders (en dat kost al bijna een hele zak) een Summer Ale.

Tijd voor een nieuwe bestelactie!  ;)

Adrie

Zojuist klaar met op fust zetten van de O'Malley. Hij was ondertussen kraak helder geworden en de dichtheid is uitgekomen op een keurige 1011. Bij het op fust zetten (en nog 11 flesjes bottelen) drink ik natuurlijk altijd een glas leeg om te proeven. Hij is heerlijk. Nooit geweten dat een Irish Red zo'n complex bier kon zijn. Hij is een beetje fruitig van de gist, maar heel subtiel, heeft mooie moutsmaken (moutig, broodachtig, een beetje cara en een heel klein toefje geroosterd) en een prachtige nabitter. Volgende keer doe ik er iets meer chocomout of zwarte mout in, want hij had iets geroosterder mogen zijn. De kleur is mooi bruin, maar had ook iets donkerder mogen zijn.

Jongens, een zelf gebrouwen Irish Red is heel wat lekkerder dan die ondergegiste smakeloze meuk van onze nieuwste sponsor.

MaartenM

Heej Adrie, wat lees ik hier, start je een nieuwe MO-inkoopactie  ;) Ziet er mooi uit, je recept!

Adrie

Citaat van: MaartenM op 29-05-2009  08:11 uHeej Adrie, wat lees ik hier, start je een nieuwe MO-inkoopactie 

Haha, nee dat ga ik niet doen. Ik heb net 25 kg Pale mout van van der Kooij liggen en ik heb geen ruimte om een pallet mout op te slaan.

Trouwens dit bier is, net als de Barley Wine met de MO mout kraakhelder. Heel maf. Sommige bieren met deze mout blijven troebel, terwijl andere al bij het bottelen kraakhelder zijn. En het ligt niet aan de gist, want bijvoorbeeld met de British Ale II heb ik een kraak heldere en een troebele. En geen van de bieren hebben een eiwitrust gehad. Maar goed, laten we de troebelheidsdiscussie over de MO mout maar niet hier gaan herhalen.

MaartenM

Zonder inderdaad de discussie op te willen rakelen was mijn ESB 2 niet helder en ESB 1 wel, zelfde gist, alleen meer crystal mout en meer (en dry) hop...

Adrie

Zo even een monstertje getapt uit het fust (wat is dat toch mooi, dat het bier al na een paar dagen op druk is). De kleur is mooi roodbruin. De geur is moutig, karamellig en een beetje geroosterd. In de smaak eigenlijk hetzelfde. Beetje zoetig met een prima nabitter. Er is een heel klein vleugje hopsmaak te merken, maar dat zit goed verstopt. Het bier eindigt droog. Dit is een heerlijk bier, drinkt (te) lekker door! Misschien iets teveel caramel, iets te zoet en te weinig geroosterdheid voor de stijl. Volgende keer iets meer geroosterde gerst dus en wat minder caramouten. Heel geslaagd bier, maar misschien iets minder stijlvast.

Oscar

Citaat van: Adrie op 02-06-2009  21:31 uDit is een heerlijk bier, drinkt (te) lekker door! Misschien iets teveel caramel, iets te zoet en te weinig geroosterdheid voor de stijl. Volgende keer iets meer geroosterde gerst dus en wat minder caramouten. Heel geslaagd bier, maar misschien iets minder stijlvast.

Dat zijn natuurlijk 2 regels vol met tegenstellingen...Het bier is geweldig lekker! Doel bereikt toch ? Wat kan jou die stijl schelen als het een super lekker bier is geworden... ;)

Adrie

Tja, dat bedoel ik natuurlijk ook. Maar het was in eerste instantie wel de bedoeling een stijlvaste Irish Ale te brouwen. Maar wat ik zeg: hij is lekker en daar gaat het om.

Adrie

Citaat van: Adrie op 02-06-2009  21:31 uZo even een monstertje getapt uit het fust (wat is dat toch mooi, dat het bier al na een paar dagen op druk is). De kleur is mooi roodbruin. De geur is moutig, karamellig en een beetje geroosterd. In de smaak eigenlijk hetzelfde. Beetje zoetig met een prima nabitter. Er is een heel klein vleugje hopsmaak te merken, maar dat zit goed verstopt. Het bier eindigt droog. Dit is een heerlijk bier, drinkt (te) lekker door! Misschien iets teveel caramel, iets te zoet en te weinig geroosterdheid voor de stijl. Volgende keer iets meer geroosterde gerst dus en wat minder caramouten. Heel geslaagd bier, maar misschien iets minder stijlvast.

Gisteren even een flesje opengetrokken en de smaak was zoals hierboven geciteerd. Maar hij is nog niet helemaal uitgerijpt op de fles. Er zit nog een heel klein beetje groene appeltjes en een hint van diacetyl in. Dus degenen die dit bier als ruilbier hebben meegenomen op het ONK: nog even een paar weekjes warm laten staan, dan is ie op zijn top.

Adrie

De O'Malley zit nu op de tap en hij smaakt fantastisch. Eigenlijk, als je de gist wegdenkt, lijkt dit bier heel sterk op een alt: moutig, beetje caramel, beetje geroosterd, roodbruin van kleur. Neem dezelfde mout- en hopstort, stop er de Wyeast 1007 in, vergist op 13 graden en je hebt een uitstekende Alt.  :idea: Volgende keer eens uitproberen door het wort te splitsen.

De-Geert

Bij het drinken van Uerige en Fuchschen Alt viel me ook al iets vergelijkbaars op, dat ze toch wel erg veel weg hebben van een soort Pale Ale. Eigenlijk is het dat ook gewoon.

Adrie

Ik had nog een half fust van dit bier in de koeling staan en hij zit nu weer op de tap. Hij smaakt nog steeds fantastisch. Wat is het toch fijn om brouwer te zijn.  :proost2:

Herman

Mooi hè, dat die fusten toch zo lang smakelijk blijven. Al kan je pech hebben: ik heb een fustje dat langzaam (maar toch vrij snel) zijn koolzuur kwijt raakt...

Jacques

Citaat van: Herman op 22-09-2009  21:33 uAl kan je pech hebben: ik heb een fustje dat langzaam (maar toch vrij snel) zijn koolzuur kwijt raakt...

Dat is nu het mooie van het "in bruikleen" hebben van fustjes. In dat geval ruil je het fustje gewoon om.

Herman

Och, hier vervang ik de rubbertjes. Maar zolang er bier in zit heb ik daar niets aan. Kan overigens ook best aan een plakkerige koppeling liggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.