Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Weckpan  (gelezen 6800 keer)

Offline jan G

• Junior lid
  • **
  • ik hou van lekker eten en lekker drinken
    • Jan Gerritsen Catering
Weckpan
« Gepost op: 03-11-2008 21:41 u »
Beste medebrouwers.

Ik ben om mijn hobby uit te breiden op zoek naar een elektrische weck ketel.

Kan iemand mij hier aan helpen?

:proost2:
PROOST

Jan

Offline wilko

• Super lid
  • Land: nl
Re: weckpan
« Reactie #1 Gepost op: 03-11-2008 21:55 u »
De LIDL had ze een week of 2 geleden in de aanbieding.

Wilko

Offline jan G

• Junior lid
  • **
    • Jan Gerritsen Catering
Re: weckpan
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2008 22:10 u »
Helaas 2 weken geleden, daar heb ik nu weinig meer aan. Is er niet iemand die zijn weck pan weg wil doen?

PROOST

Jan

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
Re: Weckpan
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2008 21:44 u »
Begin dit jaar heb ik voor onze brouwclub een gezamenlijke inkoopactie verzorgd voor elektrische brouwketels. Deze Rommelsbacher bij Eitel-shop kwam als beste uit de selectie als je kijkt naar de verhouding prijs/prestatie:

- vermogen 2000 Watt (voldoende voor het koken 24 liter wort voor een 20 liter recept)
- materiaal RVS (minder gevoelig voor slijtage dan emaille)
- met aftapkraan

http://www.lager7.com/lager7/product_info.php/info/p9697_Rommelsbacher-Gluehwein--Einkochautomat-KA-2001-E--321330.html

De prijs is helaas wel wat gestegen (was € 98,-), maar nog steeds aantrekkelijk. Bij Brouwland betaal je het dubbele voor een ketel met mindere spec's.

Grtz, JW
Brewhalla: http://www.brewzilla.nl/?brewhalla (180+ homebreweries)

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #4 Gepost op: 05-11-2008 07:37 u »
Lijkt zeker op die van de LIDL.
Maar hoe zit het met het koken? Bij die vand e LIDL kom je op 98/99  graden uit.
Tenzij je de beveiliging eruit haalt heb ik een keer gelezen (heb dat zelf niet gedaan, weet niet hoe dat moet namelijk)

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2008 08:02 u »
Maar hoe zit het met het koken? Bij die vand e LIDL kom je op 98/99  graden uit.
Binnenshuis is een rolling boil van 24 liter wort bewezen zonder verder aanpassingen.

In het verleden heb ik met een 1800 Watt-ketel al eens buiten gebrouwen, met een licht briesje. Om zo min mogelijk warmte kwijt te raken had ik de ketel ingepakt in een dubbele laag aluminium-bubbeltjes-folie. Bovendien had ik in het midden van het deksel een groot gat uitgesneden, en dat deksel op de ketel geplaatst. Dan kan de damp wel weg (is nodig tijdens het koken), maar hou je de laag warme lucht boven de ketel beter vast.

Kortom: 2000 Watt is voldoende vermogen, en bij ongunstige omstandigheden kun je ook nog de aanpassingen doen die ik hierboven beschrijf.
Brewhalla: http://www.brewzilla.nl/?brewhalla (180+ homebreweries)

Offline jan G

• Junior lid
  • **
    • Jan Gerritsen Catering
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2008 09:05 u »

Is voor binnen 1800 watt wel voldoende?

PROOST

Jan

Offline jan G

• Junior lid
  • **
    • Jan Gerritsen Catering
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2008 19:27 u »
Ik zat ook meer te denken of iemand een tweede hands elektrische pan heeft en er van af wil.

:proost:
PROOST

Jan

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2008 19:42 u »
Binnenshuis is een rolling boil van 24 liter wort bewezen zonder verder aanpassingen.

Ik heb ook Kochstar en een Lidl ketel. Bij mij slaat de Lidlketel ook uit net voordat die moet gaan koken. Ik heb nog niet gekeken hoe ik dit zou kunnen aanpassen. Ik ben nl geen elektricien. Ook ik heb het ergens op het forum gelezen dat iemand iets aan zijn ketel had gedaan om wel te kunnen koken. Zodat die niet afslaat. Misschien kan iemand een link plaatsen waar die op het forum staat. Ik kan hem niet vinden.

Is voor binnen 1800 watt wel voldoende?

Met de Kochstar van 1800 watt is voldoende voor binnen. Ik leg meestal wel de deksel er een beetje schuin op zodat die wat harder rolt en de damp toch weg kan.

Ed
Planning: Weizen
Gistvat: 
Voorraad: Gewoon blond, Whiskybier, Meibok, Imperatorkloon, D'n Amber Draak, D'n Zwarte draak, D'n Bleke Draak, Het Draakje, Zwarte Ridder (quadrupel

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2008 20:01 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9083.0.html
Probeer deze link eens.

Heb zelf ook een elektrische weckketel.
Had ook steeds het probleem dat tie om de haverklap uitviel.
Heb de onderkant opengeschroefd en de thermische beveiliging/sensor eruit gehaald (niet gedemonteerd) maar in de bedieningsconsole erbij gepropt.

Succes ermee.

René

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #10 Gepost op: 10-11-2008 20:15 u »
Bedankt voor de link. Ik zal vandaag of morgen de pan eens open schroeven en kijken of ik er iets wijzer van wordt. Zaterdag ga ik brouwen en zal ik het meteen even testen.

Ed
Planning: Weizen
Gistvat: 
Voorraad: Gewoon blond, Whiskybier, Meibok, Imperatorkloon, D'n Amber Draak, D'n Zwarte draak, D'n Bleke Draak, Het Draakje, Zwarte Ridder (quadrupel

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2009 20:38 u »
 :degroeten:

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2009 22:17 u »
Bedankt voor de link. Ik zal vandaag of morgen de pan eens open schroeven en kijken of ik er iets wijzer van wordt. Zaterdag ga ik brouwen en zal ik het meteen even testen.

Ed

Hoi,

Ik heb de pan van Lidl en die warmde steeds in stappen verder op. Het duurde een eeuwigheid voordat hij ging koken (steeds opwarmen, afslaan en 5 min. later weer verder opwarmen weer uitslaan, en dat een keer of 10). Ik heb hem toen opengemaakt en zag dat er erg veel (witte) geleidingspasta op de thermostaat sensor zat. Dat heb ik er allemaal afgeveegd en nu werkt hij prima. Thermostaat dus gewoon weer netjes tegen de bodem van de pan geplaatst en de boel weer in elkaar gezet, wat wel een betje gepriegel is om ook de chromen rand weer goed op zn plek te krijgen.

- Als ik hem op maximum instel gaat hij in 1 keer door totdat hij kookt en blijft hij ook doorkoken zonder af te slaan.
- Tijdens het maischen moet ik hem om op te warmen ongeveer 5 graden te hoog afstellen (ik hou er een digitale thermometer bij en regel met de thermostaat aan de hand daarvan). Als hij dan op afslaat moet ik hem op de gewenste temperatuur instellen, anders warmt hij wanneer hij weer aanslaat te ver door.

Ik kan er binnen goed mee koken, al leg ik dan wel het deksel er half overheen omdat ie dan lekkerder rolt en er ruim voldoende water verdampt. Voor mij is het op deze manier alleszins acceptabel

Groet,

Remco
Gebotteld: Irish Red Ale, Kölsch
Op partyvaatjes:     Kölsch (30 l High Gravity gebrouwen)
Planning:   Irish Red Ale, Tripel en ???

Offline Tony

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2009 10:25 u »
Beste Jan,

Ik bied momenteel mijn elektrische RVS weckketel te koop aan, zie http://link.marktplaats.nl/219591940

gr, Tony

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #14 Gepost op: 13-03-2009 19:08 u »
Ik heb een Kochstar 27 L gekocht voor slechts € 40 + verz. kosten bij één van onze zuiderburen, ik ben erg tevreden met die prijs. :)

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2009 21:01 u »
Hoeveel isolatie is er ongeveer nodig om 23 L aan de kook te kunnen krijgen en te houden?

Zouden kranten kunnen werken als isolatiemateriaal?

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-05-2009 00:04 u »
Die Kochstar is toch 2000 Watt? Dan zou 23 liter koken binnen geloof ik geen probleem moeten zijn. Ik zou dat ook nog wel aandurven met mijn 1800 Watt Lidl ketel geloof ik. ik weet niet of kranten goed isoleren, denk het wel. Echter die zal je dan elke keer moeten verwijderen als ze nat worden. Ik heb mijn ketel inmiddels ingepakt in 2 lagen radiatorfolie (bubeltjes met alu folie), afgeplakt met alutape. Dit kostte wel weer wat, maar het scheelt wel met koken. Wat ik vooral prettig vind van de isolatie, is dat het maischen veel gemakkelijker is geworden, de temperatuur is veel constanter te houden. Het was nu goed te doen om hem binnen 0,5şC van de gewenste temperatuur te houden. Bovendien is dit wel behoorlijk schoon te maken (met een doekje afnemen).

Groet,

Remco

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 02-05-2009 07:50 u »
Interessant! Kookt de pan met de isolatie snel?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Senior lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2009 12:04 u »
Voor wie in Noord Limburg woont of er een omweg naar toe wil maken,

Ik zag afgelopen woensdag een tweedehands elektrische weck-ketel staan bij Emmaus Feniks. Een tweedehands winkel. Elke zaterdag en woensdag-middag geopend van 12.00 tot 16.00 uur.
Gelegen binnen de muren van Trappistenklooster Uelingheide in Tegelen bij Venlo.

Er is ook een winkel met Abdij producten waaronder de bekende zes van de zeven trappisten bieren. Zelf hebben de Tegelse Trappisten tot 1943 bier gebrouwen. Er hangen nog foto's van deze tijd in het naastgelegen café.

Er staan regelmatig weck-ketels in de winkel.

Louis
Drie van zo'n dochters en een eigen zaak snoepen
 veel van je effectieve brouwtijd af....

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2009 21:31 u »
Interessant! Kookt de pan met de isolatie snel?

Nou, als ik spoel, vang ik mijn wort op in een emmer. Als ik dan klaar ben met spoelen, maak ik de pan schoon en ga ik daarin ook koken. Daardoor is het wort waarschijnlijk best wel afgekoeld. Het duurt dus ook best wel lang voordat hij weer kookt, maar ik heb nooit de tijd opgenomen. Bovendien gebruik ik mijn spoelwaterpan dan ook om 1/3 deel van het wort in op te warmen, zodat alles toch nog binnen zo kort mogelijke tijd aan de kook is.

Tijdens het maischen warmt het wort iets minder dan 1şC / min. op. Naarmate het wort dichter bij het kookpunt komt zal het waarschijnlijk iets langzamer gaan.

Grootste voordeel van de isolatie vind ik dat de temperatuur tijdens het maischen veel constanter blijft en dus beter te sturen is. Daarnaast heb ik het idee dat hij wat heftiger / beter kookt.

Groet,

Remco

Tags: