Auteur Topic: Ruilbieren Hobbybrouwdag Oss 2008  (gelezen 20400 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Ruilbieren Hobbybrouwdag Oss 2008
« Reactie #80 Gepost op: 23-10-2008 20:46 u »
Geen volmout, zit honing in. Volgens mij zit hij tegen de 9 a 10% maar weet het niet zeker. Zal eens zoeken of ik dat topic nog kan vinden.

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 23-10-2008 20:50 u »
gevonden

21b was de Chimay versie. Hij is uitgegist tot zo'n 1008 dacht ik.

:degroeten:
Wesley

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
« Reactie #82 Gepost op: 23-10-2008 21:26 u »
Op het dopje van een Belgisch 25 cl flesje staat: IMPR. IPA

Ik denk dat dit de Imperial IPA van Edgar is.

Een mooi bier met een duidelijke Amarilo hop smaak. De enige hop die ik al goed kan onderscheiden.  :)
Volgens mij heb ik deze ook in Oss gedronken. Deze proefde ik een half uur later nog.

Smaak is wat zoet met een aardige bitterheid. De biterheid komt niet hard over. Waarschijnlijk door de zoete smaak. Heeft wel een nabittertje.

Het bier is mooi in balans. Lekker bier.
Geautomatiseerd maischen en gecontroleerd vergisten is zo gek nog niet.
Vergisting online: Tcontrol

Offline Edgar

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 23-10-2008 22:33 u »
Excuus dat ik je zo zuinig heb bedeeld met een 25 cl flesje Herman! Het feit dat de bitterheid niet zo hard overkomt, heeft onder andere te maken met het feit dat Warrior zo'n laag cohumulonegehalte heeft. Oh en IMPR staat voor Impromptu in dit geval. Bij wijze van sjiek voor doe-maar-wat.
lagering: geboortedubbel
gisting: tripel op de gistkoek van de dubbel (Westmalle/Hoegaarden mix)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • The-force online
« Reactie #84 Gepost op: 25-10-2008 00:18 u »
Ik open net een Nr 12, 25 cl, waarschijnlijk van Thibolleke :

Donker bier, troebel en bij het openen een beschaaft sisje. Geeft een matige schuimkraag, maar blijft wel stabiel.
De geur is licht chocolade en heel ietsje alcoholisch. De smaak is eerst wat chocolade, daarna een lichte bitterhid (hop) daarna wat
moutbittere smaken en licht war gebrandheid. Daarna komt heel kort iets alcohol verwarmends en in de nasmaak toch behoorlijk wat gebrande
mouten.

Geen doordrinker, wel te drinken, maar daar drink je er geen 2 van op 1 avond. Een beetje een moeilijk bier.
BrouwVisie 1.96
Probeer het maar eens : Een echte Real ale brouwen !!
BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles :)

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #85 Gepost op: 25-10-2008 14:22 u »
Hej Oscar, dat was inderdaad mijn Imperial APA.
Heb je hem koud gedronken? Want normaal is hij toch redelijk helder.

Een beetje een moeilijk bier.
Hehe dat hoor ik graag. Helemaal mijn stijl, maar niet veel mensen die dat lusten. Van zo'n bieren brouw ik dan meestal ook niet veel. Omdat ik weet dat ik het allemaal zelf zal kunnen opdrinken.  ;D

Over het recept nog; zitten helemaal niet zo'n gebrande mouten in. Een beetje cara120, specialB en Amber 50. (10% totaal of zo)
Ik drink hem soms wel eens in 10 cl glaasjes, heeft toch ook z'n charmes.

Offline Albertus

• Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #86 Gepost op: 25-10-2008 16:54 u »
Toen Thibolleke kwam ging ik net weg. Hij had nog de gelegenheid mij een "10" in de hand te drukken.
Zo'n gebaar schept verplichtingen. Hecht echter aan mijn mening, als onervaren proever, niet te veel waarde.

Openen gaat gepaard met een bescheiden sisje, toch kijkt even later een schuimkopje over de rand van de fles.
Het schuim is wit met wat donkere "vegen" er in, waarschijnlijk gist.  De schuimkraag blijft redelijk lang staan en vormt later een blijvend laagje.
Het bier is mistig tot troebel en donker koper van kleur. De geur is voornamelijk fruitig.
Smaak fruitig, gevolgd door een stevige hopsmaak en later bittere smaken. Prikkelend op de tong door CO2.
Het bier is wat aan de zoete kant, maar de kapitalen van "ZOET", zoals Thibolleke het zelf omschrijft, vind ik wat overdreven.

Het is een beetje wonderlijk bier. Voor mijn gevoel heeft de hop het gewonnen van de fruitsmaken, uiteindelijk overheerst de bitterheid.
De 11,2 % vind je niet direct terug, wat niet wil zeggen dat ik hier gemakkelijk wat flesjes van achterover sla.

Bert
Kelderbrouwerij Onder de Boompjes
www.brouwerij.boompjeswal.nl

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #87 Gepost op: 25-10-2008 19:49 u »
Je bent de eerste die de hopbitterheid er uit haalt. Ik moet ook wel zeggen, de laatste "10" dat ik heb gedronken proefde ook minder zoet dan ik beweerde.
Ik vond hem bijna zelfs niet te zoet...
Leuk dat je hem gehad hebt.  :proost2:

Offline Edgar

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 25-10-2008 22:37 u »
Ik dacht ook Thibo's 10 eens te proberen. Ik denk tenminscte dat 't hem is.

Kleur: Amber/koper licht troebel
Schuim: klein beetje gushing, net als Albert
Geur: Vooral biscuit-achtige, amber-achtige aromamoutgeuren voor mij, en een wat geoxideerde geur. Ook de alcohol is te ruiken. Bij nader inzien ook hopgeuren, maar schijnbaar enkel van lang-gekookte hop. Zo komt 't op mij over tenminste.
Smaak: Ik vind 'm ook behoorlijk zoet. Ik haal er niet zo veel bitterheid uit. Sterke aromatische moutsmaken en (sorry!) een flinke oxidatiesmaak. De alcoholen zijn netjes en niet brandend.
Mondgevoel: Flink dextrineus, rond, zacht koolzuur (hij staat nu al 20 minuutjes), weinig stroefheid
Nasmaak: Die oxidatiesmaak blijft wel hangen. Nu ook de bitterheid en wat gekookte hopsmaken. 

Al-bij-al: Ik ben bevooroordeeld tegen sterke bieren vrees ik. Maar hier stoort de oxidatie me, en vind ik toch een gebrek aan stevige bitterheid tegenover al dat moutgeweld. Die aromatische moutsmaken zijn misschien ook wat teveel, hoewel ik moeite heb om de oxidatie- en de moutsmaken uit elkaar te houden.

Offline Gerb

• Super lid
  • Brouwerij De Watertoren
« Reactie #89 Gepost op: 25-10-2008 23:05 u »
Ik heb hier de Malle Yankee van William staan. Ik zal hem eens proeven. Ik heb niet gespiekt bij de receptuur.

Uiterlijk:  wazig, amber, romig schuim, glasplakkend.
Geur: prettig, moutig, granig, hooi, licht hoppig, iets van een kruidige, citrus hop.
Smaak: moutig, een prettige bitter bij de eerste slok. De bitterheid breekt door bij de tweede slok. Dit bier heeft een rauwe hop bitterheid zoals Brewer's Gold kan zijn. Een XX bitter-achtige bitterheid. Een lichte caramout smaak die de bitterheid redelijk balanceert. De gist is niet de standaard US-05 gist, maar ik kan niet proeven wat ie wel is. Iets fruitig is die wel.
Oordeel: een lekker bier, maar hier kan ik er niet meer dan 2 van op, op een avond. De bitterheid is wel wat hard.

Edit:
Ik zie nu dat je Magnum en Cascade hebt gebruikt in combinatie met de Westmalle. Van het Westmalle karakter heb ik niet veel geproefd. En gek dat ik proef dat de bitterheid hard is, terwijl je de Cascade als pure aromahop hebt gebruikt (denk ik).
Voorraad: Afterburner, Agnes, Queen of Sorrow IPA, Imperial Pale Lager,Porter
Rijpen: Summer Ale
Vergisting: Saison Verbeux
Plan: Ontbijt Stout

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 25-10-2008 23:30 u »
En de Imperial IPA van Caspar:

Uiterlijk: helder, oranje, dik schuim, romig, wat grof.
Geur: hoppig, meloen, exotisch fruit, mango, ananas? Lichte caramout, biscuit-achtig, marmelade.
Smaak: Bitter, grassig, licht citrus. De bitterheid is niet heel aggressief, ondanks de stevige bitterheid is het niet heel hard. De hopstort doet niet Amerikaans aan, het is niet overdreven citrus, meer rauwe hopachtig en wat grassig. Wat dextrineus, maar lang niet zo als sommige Amerikaanse voorbeelden. De US-05 gist is duidelijk aanwezig. Een typische smaak.
Nasmaak: een lange dextrineuze bitterheid, bitter. Toch wel iets citrus.
Oordeel: geen standaard Amerikaanse IPA. Erg goed te drinken. Lekker!

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 26-10-2008 00:07 u »
Alt 6% van MO, botteldatum 23 juni 2008

Uiterlijk: rood bruinig, dik grof en romig schuim.
Geur: melasse, bouillon, licht gebrand.
Smaak: melasse, drop/salmiak, licht gebrand, clean. Een strakke bitterheid, die samen met een weinig uitgesproken gistprofiel weinig karakter aan het bier geven.
Oordeel: Een goede Alt, met een typisch Duitse grundlichkeit gebrouwen. Helaas ben ik geen super fan van dit soort bieren, maar ik weet wel dat dit een goed bier is.

Offline William

• MTG Hobbybrouwendag
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #92 Gepost op: 26-10-2008 09:10 u »
Ik zie nu dat je Magnum en Cascade hebt gebruikt in combinatie met de Westmalle. Van het Westmalle karakter heb ik niet veel geproefd. En gek dat ik proef dat de bitterheid hard is, terwijl je de Cascade als pure aromahop hebt gebruikt (denk ik).

Dank voor je notities Gerb. Ik kan me hier goed in vinden.

Dit bier was in totaal 35 IBU waarvan 19 en 6 IBU van respectievelijk Magnum en Cascade aan het begin van het koken en daarna 3 giften van 8 en 2 IBU Cascade op 30 en 10 minuten voor het einde van het koken
hoofd: -   na: WM Tripel  TControl  planning:

Offline Caspar

• Super lid
  • www.dehoutenschuur.nl
    • De Houten Schuur
« Reactie #93 Gepost op: 26-10-2008 10:34 u »
Bedankt voor het proeven Gerb, het verbaast mij ook dat er niet enorm veel citrus-smaken aan het bier zitten. Ik heb zeker 100 gram Cascade aroma-hop toevoegd, maar deze was wel oud. Eigenlijk vind ik de Cascade die ze bij Brouwland verkopen sowieso niet echt Amerikaans smaken... 

Hij is overigens gebrouwen met Wyeast American Ale.
Planning: ?
Volgende brouwsessie: Imperial Oatmeal Stout, Barley Wine
Gistvat: -
Voorraad: Saison, (D)IPA, Quadrupel, Arrogante Bastaard, Doppelbock, Pale Ale, Tripel, Baltic Porter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 26-10-2008 11:54 u »
Gerb, way to go. Mooie proefnotities. Jij proeft dus ook geen infectie in mijn alt (ik ook niet). Wie of wat heeft dit bier tot een eind SG van 1004 gebracht. Komen we er ooit achter.

En Edgar, je geeft het gelukkig zelf toe maar ik denk inderdaad dat je een zwaar-zoete moutigheid vrij eenvoudig voor oxidatie aan kan zien. Dit biertype is toch min of meer mijn specialiteit.
In cervisia veritas

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #95 Gepost op: 26-10-2008 11:55 u »
Caspar, heeft Gerb nu jou kampioensbier geproefd?
In cervisia veritas

Offline Caspar

• Super lid
  • www.dehoutenschuur.nl
    • De Houten Schuur
« Reactie #96 Gepost op: 26-10-2008 12:24 u »
Ja, inderdaad. Jij hebt hem ook thuis staan :biersmile:.
Planning: ?
Volgende brouwsessie: Imperial Oatmeal Stout, Barley Wine
Gistvat: -
Voorraad: Saison, (D)IPA, Quadrupel, Arrogante Bastaard, Doppelbock, Pale Ale, Tripel, Baltic Porter

Offline Edgar

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 26-10-2008 12:34 u »
En Edgar, je geeft het gelukkig zelf toe maar ik denk inderdaad dat je een zwaar-zoete moutigheid vrij eenvoudig voor oxidatie aan kan zien. Dit biertype is toch min of meer mijn specialiteit.

Het zou kunnen. Ook Brouwerinneke proefde iets raars, al is ze niet erg thuis in oxidatiesmaak. Had jij Thibo's 10 ook geproefd?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #98 Gepost op: 26-10-2008 13:07 u »
Caspars kampioensbier en Thibo's 10 staan klaar om geproefd te worden. Toch wacht ik hier nog een paar uurtjes mee.
In cervisia veritas

Offline William

• MTG Hobbybrouwendag
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #99 Gepost op: 26-10-2008 21:58 u »
Export Scotch van Gerb:

Uiterlijk: matige koolzuurdruk die een mooi bruin, wat grof schuim vormt dat in een dikke laag op het bier blijft zitten. De kleur is donker bruin en vertoont een lichte tweeschijn
Geur: de eerste impressie is moutig vermengd met gebrande, broodachtige en zoete geuren. Lekker. In de verte ook een licht metalige geur en ik ruik een korrelgist.
Smaak: in eerste instantie lichtzoet maar na een paar slokken wordt de hele mond gevuld met gebrande, droppige en broodachtige smaken. Ook lijkt er iets kruidig aanwezig te zijn. In de nasmaak overheerst vooral de gebrandheid en ook de kruidigheid. Ik zie later dat dit waarschijnlijk de jeneverbes is.
Body: een vol ietwat plakkend bier dat een beetje samentrekkend is.

Een heel lekker bier. Vooral de schakeringen van de verschillende moutaroma's maken de geur en smaak complex. Voor een Scotch zou het waarschijnlijk iets zoeter mogen zijn. Ik vind het meer richting een stout gaan, maar wel bijzonder smakelijk  :proost:
hoofd: -   na: WM Tripel  TControl  planning:

Tags: