Voedingsbodem gist opkweken

Gestart door gelfling, 28-02-2004 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Hallo luitjes,

Vandaag ben ik naar Brouwland geweest. Daar heb ik de benodigde Wyeast gehaald voor mijn sjoef.
Ook mijn herziene beluchter met waterstofperoxide is klaar (mogen zal ik eens een foto maken).
Nu heb ik daar ook petrischaaltjes, reageerbuisjes, knijpers, pipetjes enz. gehaald om gist uit de fles op te kweken.
Ik schrok alleen van de prijs van de agar (voedingsbodem supplement). 18 euri voor 100 gram. Nu weet ik dat ik maar 2 gram nodig heb per 100 ml moutextract. Ik heb al gevraagd of ze het niet in kleinere verpakkingen kunnen aanbieden. Maar tot die tijd vind ik om gist op te kweken uit te proberen 18 euri eigenlijk wel te veel. Heb ik per se agar nodig, of kan ik ook gelatine of iets dergelijks gebruiken? En wat betalen jullie in de toko?



Herman

Da's wel prijzig ja! Agar uit de toko kostte de laatste keer dat ik keek € 1,04 per 12 g (dus zo'n € 8,5 / 100g).

Herman

gelfling

Dan ga ik hier toch ook eens een toko opzoeken, want om iets te proberen 18 euri uit te geven, waar ik maar 2 gram voor nodig heb......

Edwin

Ha Gelfling

Agar is inderdaad in kleinere hoeveelheden bij een toko te vinden. Je kunt beter geen gelatine gebruiken. Agar is 100% plantaardig (zeewier of zo), terwijl gelatine dierlijk is. Er zullen wel goede redenen zijn aan te geven waarom je beter geen dierlijke bestanddelen kunt gebruiken, maar ik had voldoende aan te weten dat het dierlijk was. Dat hoef ik liever niet te hebben bij bierbereiding...

Edwin

Adrie

Gelfling,

Ik gebruik voor buizen en platen ook gewoon agar uit de toko. Deze voldoet prima. Je maakt eerst een moutsapje (wort of met moutextract) en lost hier wat agar in op (volgens de gebruiksaanwijzing). Na een tijdje koken koel je de oplossing af tot een graad of 35. Dan giet je de buizen/platen en laat ze stollen. Zie ook op onze website een beschrijving.

Groeten,

A3

gelfling

A3,

Deze beschrijving had ik al gelezen. Dit is ook het document wat mijn nieuwschierigheid geprikkeld heeft. Naar aanleiding hiervan heb ik ook van aller hande attibuten gekocht. Ik ga nu in de middagpauze even een toko opzoeken. Het zal wel lastig worden, want het is maandag (meeste winkels pas laat open).
Even een tip voor de mensen die geen snelkookpan hebben: Ontsmetten kan geweldig goed in de oven op 120 graden! Je kan de buisjes op het gasfornuis ook ontsmetten, zodat je voor een eerste probeersel niet meteen allerlei dure branders nodig hebt.
 

Edwin

Ha Gelfling

Klopt! Alleen het ontsmetten van het wort kan niet op die temperatuur. Daarvoor gledt dan toch een andere manier van ontsmetten. 3 x op 100 graden is dan een goede oplossing...Zijn alle bacterien door, maar ook alle sporen weg.

Edwin

gelfling

Bij het enten van gist is toch 10 min koken voldoende? Waarom die 3 keer? Ontmet is toch ontsmet? Snap ik niet helemaal.

Edwin

Bij Kweekwort gaat het om een volledig steriele bodem.

Wanneer je wort 10 minuten kookt, zijn wel alle bacterien dood, maar nog niet de sporen (die gaan pas bij zo'n 115 graden kapot). Door het kweekwort na een dag nog eens te koken hebben de sporen de gelegenheid te volgroeien tot bacterie, maar nog niet de gelegenheid om nieuwe sporen te vormen. Bij deze tweede kook gaan dus de nieuwe bacterien kapot. Een derde keer opkoken (weer de volgende dag) voor de zekerheid.

Je moet met kweekwort (iets) omzichtiger te werk gaan. Gistcellen zijn in het algemeen eerder actief dan andere organismen, maar bij opkweken wil je ieder risico uitsluiten (je weet anders niet welke kolonie nu de gistcolonie is...)

Edwin

gelfling

Edwin,

Bedankt voor de uitleg. Ga ik zeker zo doen.
De toko was gesloten op maandag, maar in een kruidenwinkeltje heb ik succes gehad.
Het is daar te koop per 12 gram voor 1,70.
Ik heb 2 zakjes besteld, die deze week nog binen komen.
Kan ik in ieder geval dit weekeinde eens proberen te kweken..
SupeRRRRRR!  ;D

gelfling

Stom kruiden winkeltje.
Nee, mijnheer niet leverbaar onder de 250 gram.
En veel te duur natuurlijk: 52,40 euro.

Nu ben ik snel naar de toko gegaan, en daar werd ik niet verkeerd voorgelicht.
15 gram voor 0,95 euro. En ik weet nu waarvoor agar agar normaal gebruikt wordt.
Je kent misschien wel die "marokaanse" snoepjes, vierkante blokjes, die heel zoet smaken en in verschillende kleuren in een doosje zitten.

Ik heb voor het opkweken van de gist toch maar gekozen voor de witte variant, anders krijg ik misschien wel groen bier  ;D.
In ieder geval: een kinderhand is snel gevuld..

Edwin

Ha Gelfling  :proost:

Heel veel succes met je pogingen! Heb je ook al petrischaaltjes en een entnaald?

Edwin

gelfling

2 petrischaaltjes (1 moet er toch goed gaan). En 7 reageerbuisjes.
Ik denk dat ik met de chouffe gist ga beginnen.
Een entnaald heb ik nog niet, maar dat kan ik ook met een haaknaald doen toch?
Ik heb nog geen gistkast, maar wel een muurkast die vrij constant op temperatuur blijft, ik heb begrepen dat adrie ze ook in de huiskamer boven op de kast opgekweekt heeft?

Adrie

Ha Gelfling,

Een haaknaald zal lastig gaan. Een entnaald heeft aan het eind een ringetje waarbinnen een watervliesje met gistcellen blijft hangen (net zoals het ringetje bij een bellenblaas-setje). Je kunt eventueel met rvs draad zelf iets fabriceren. Ik denk dat aan een haaknaald te weinig vloeistof (met gistcellen) blijft hangen. Bovendien zijn deze vaak van plastic, dus die kun je niet in de vlam houden om te ontsmetten.

Wat de opkweek op plaat betreft: de temperatuur komt niet zo nauw, kamertemperatuur is goed genoeg. Ik had ze inderdaad gewoon in de kast staan en dat werkt uitstekend.

Groeten,

A3

gelfling

Kan het ook van kopere electriciteits kabel? De kern is stevig genoeg en kun je makkelijk buigen. Het gaat natuurlijk in eerste instantie om het proberen....

Huub Krekels

Adrie,

Waarom leg je de buisjes schuin.

Citaat:

Alle buizen vertonen sinds vrijdagavond tekenen van vergisting: een lichte troebeling en bij schudden stijgen er belletjes op. Bij het opendraaien van het schroefdopje hoor ik een sis ten teken van ontsnappend gas. Tijd om schuine buizen te maken.  

:weetniet:

Ik maak weer een wort/agar mengsel en kook dit 15 minuten. Het mengsel breng ik met een pipet in 6 buizen, die ik schuin neerleg. De bovenkant van de vloeistof komt tot ongeveer vier centimeter onder de bovenkant van de buis. De buizen sluit ik af met een rubberen stop.

Gr.

Huub.


Huub Krekels

Sorry, niet goed op Hobbybrouwen.nl gekeken.  :slaperig: Ik heb het antwoord al gevonden op:

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html

Gr.

Huub

gelfling

Zo, gisteren eens tijd genomen om mijn chouff gist op te kweken. Eerst een mooi agar voedingsbodem gemaakt, af laten koelen, en (met de achterkant van de vork) wat depot uitgestreken.
Nu is dit best veel moeite, Huub kweekt nu gist op door moutextract aan een niet geheel leeggedronken flesje toe te voegen.
Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil? Moet ik toch in petri schaaltjes geloven, of de volgende keer de flesjes bijvullen?

Adrie

Beste Gelfling,

Door platen te maken kweek je aparte kolonies van een gist. Elke cel groeit uit tot een kolonie. Zo maak je dus een reinculture van één gistcel. Hiermee kun je voorkomen dat er ook andere micro-organismen in je starter terecht komen.

Als je opkweekt van een gistdepot heb je altijd het risico dat er minime hoeveelheden andere micro-organismen meekomen dan alleen de gist die je hebben wilt. Als je dan doorkweekt kunnen deze organismen flink gaan groeien en je bier verpesten. In de praktijk valt dit meestal erg mee, maar een risico is het wel. Wil je dus een echt reine culture, dan is het platenwerk de beste methode, mits je heel schoon werkt. Het verder kweken van 1 kolonie werkt natuurlijk alleen goed als er bij het verder opkweken geen andere micro-organismen bijkomen.

Groeten,

A3

gelfling

Da's dus duidelijk.
Ik ben benieuwd wat ik over een week te zien krijg.
Met het oogsten van de gist, mag er dan voedingsbodem meekomen, en hoeveel gist moet ik in een buisje duwen?
Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik een starter heb van ongeveer 1 liter?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.