Porter (bijna Sinebrychoff kloon)

Gestart door MaartenM, 11-08-2008 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

hallo allemaal :degroeten:,

Ik ga zaterdag al weer brouwen (moet doordrinken om de kratten op tijd leeg te drinken ;)  :lekkerbier:) en dit keer weer een porter. Ik houd het recept van Sinebrychoff uiit Wheeler en Protz aan qua graan:

5 kg pale mout
600 g crystal mout
500 g chocolade mout

90 min op 65 gr. en 90 min koken

 Als gist zal ik de S04 gebruiken (die leek me wel geschikt. Wat de hop betreft: ik heb in Engeland bij Hop Shop UK besteld:
- First Gold organic
- Sovereign (UK) en
- Whitbread Golding variety.

Ik heb met geen van allen ervaring, dus suggesties zijn welkom. Het recept gaat uit van 68 g Northerrn brewer met 7.6 alpha.



Ik zou zeggen: schiet maar! :bokser:

Gerb

De hop(pen) word(en) alleen toegevoegd bij het begin van het koken? Op welke bitterheid doel je? Alle 3 de hoppen lijken me goede vervangers van de Northern Brewer, maar denk je dat het echt veel uitmaakt als je deze alleen als bitterhop gebruikt en er best veel donker mout in het bier zit? (ik ga er voor het gemak vanuit dat je alleen hop toevoegd aan het begin van het koken). De moutstort lijkt me prima voor een porter. Wat is de berekende begin dichtheid?

Caspar

Ik zou het zonde vinden om deze hoppen als bitterhop te gebruiken... je hebt ze speciaal uit Engeland laten komen :-\.

MaartenM

Mmm, een goede gedachte, ik zou bijvoorbeeld Tettnang als bitterhop kunnen nemen en dan een of meerdere van mijn nieuwe hoppen als aromahop de laatste 15 min kunnen geven  :denken: tav het begin SG en SG, deze zijn respectievelijk 1068 en 1019. Heeft iemand trouwens ervaring met deze hoppen? Ik begreep dat de sovereign een perzik smaak zou moeten geven...

EBC

Nog wat overdenkingen voor je:

Hoeveel gram van die hoppen heb je gekocht en hoe veel/vaak brouw je? Hop oud laten worden is ook een zonde.
Het is al weer bijna oktober en dan komt de nieuwe oogst...
Tettnang is bijna net zo duur als die Engelse hoppen.
Hop die een uur kookt geeft ook smaak.
Maak je een Engels type bier? Gebruik dan ook Engelse hoppen!
Wil je bezuinigen? Koop dan bier bij de Aldi.

Sovereign schijnt een goede Engelse aroma hop te zijn (nieuwe dwerghop). Die perzik zou ik me niet teveel bij voorstellen. Prima in combinatie met de Goldings. Heerlijk in een porter, zelfs die perzik, mocht die echt opkomen.

EBC

Die 500 gram chocolade mout lijkt me nogal veel voor een porter...

Hopmans


CiteerMaak je een Engels type bier? Gebruik dan ook Engelse hoppen!
Is dit wel zo?
Ik heb hier mijn twijvels over.
Volgens mij gebruiken Engelsen wel degelijk Styrian Goldings en Brewers Gold om maar wat te noemen.

 :bijdrage_forum:

EBC

Ja ach...

Brewers Gold is oorspronkelijk een Engelse hop, ontwikkeld in Wye.
Styrian Goldings is een Engelse Fuggle die groeit in Slovenië.

Belangrijker is dat Maarten een Duitse Tettnang als bitterhop wil gebruiken. Dat lijkt me geen goed plan voor een porter.

Hopmans

CiteerBelangrijker is dat Maarten een Duitse Tettnang als bitterhop wil gebruiken. Dat lijkt me geen goed plan voor een porter.

Nee, dat is zo.
Dat lijkt me inderdaad geen strak plan.

 :degroeten:

BuBS

Jasper, weet je nog onze Porter.
Volgens Derek W, was dit een perfecte clone van de Sinebrychoff.
Ik heb toen Fuggles gebruikt en welke hop jij ?
Misschien moet je het recept plaatsen.

Kees

EBC

Tuurlijk weet ik dat nog, eerste prijzen vergeet je niet snel!

Het recept staat al op het forum, hier.

De-Geert

Het is een tijd geleden dat ik de koff porter gedronken heb, maar dat het een heerlijk bier is weet ik nog.

Om even op een aantal mensen te reageren. Dit is natuurlijk geen Engels bier, dus Duitse hoppen kan volgens mij prima. Overigens denk ik dat de hop niet zo super relevant is, omdat mout toch wel de boventoon voert.

Op de ABT-site staat enige info, zoals Northern Brewer en Hersbrucker   hop, of deze info klopt weet je natuurlijk nooit.

Ik heb zelf een keer een Baltic Porter gemaakt met 9% chocolademout gemaakt link, die 9% was wel te veel. Ik zou eerder voor 7% of zo gaan, of nog iets minder in combinatie met zwarte mout, zoals dat recept van EBC.
Overigens hoort in een Baltic porter volgens mij munchener mout, maar of Synebrychoff dat doet weet ik niet.

 

MaartenM

Ik heb helaas mijn granen al in huis, dus zwarte mout toevoegen wordt hem niet maar, maar jullie denken dat het beter is de chocolade naar beneden te gooien? (zo zie je maar dat Wheeler er ook wel eens naast zit  ;D ) Wat denken jullie, naar 350 g ipv 500? Ik zal wel alleen mijn Engelse hoppen gebruiken. In elk geval de sovereign en misschien wel alleen die zelfs...

De-Geert

Citaat van: MaartenM op 12-08-2008  10:50 uIk heb helaas mijn granen al in huis, dus zwarte mout toevoegen wordt hem niet maar, maar jullie denken dat het beter is de chocolade naar beneden te gooien? (zo zie je maar dat Wheeler er ook wel eens naast zit  ;D ) Wat denken jullie, naar 350 g ipv 500? Ik zal wel alleen mijn Engelse hoppen gebruiken. In elk geval de sovereign en misschien wel alleen die zelfs...
Het is handiger mout in percentages uit te drukken, het aantal grammen is namelijk nogal installatie/rendement afhankelijk. Je zit nu op 8.3%, ik zou daar 6 tot 7 van maken.


MaartenM

Bedankt voor de tip, ik zal dan inderdaad naar 7% gaan.
ik heb nu mijn hoppen binnen:

- First Gold organic (oogst 2006, maar deze was dan ook geodkoop, vaccuum verpakt, houdbaar tot jan. 2009): 9.3%
- Sovereign (UK) (oogst 2007) 5.6% alpha
- Whitbread Golding variety. (oogst 2007) 8.3% alpha

ik wil deze hop(pen) wel gebruiken, maar wat denken jullie, 1 of meerdere hoppen (evt 1 korter koken) en welke? volgens mij kunnen ze allemaal goed in een porter

gr.
Maarten

EBC

Ruik vooral aan de hoppen en kijk naar de kleur.

Ik heb een tijdje geleden ook First Gold 2006 besteld. Het was een gouden foliepak, ik meen van Morris Hanbury. Het is zo in de vuilnisbak verdwenen, zo onfris was het. Maar controleer het even, ik wil je niet verontrusten.

Ik zou de WGV en Sovereign nemen. WGV als bitterhop en dan Sovereign als aroma.

En ook je chocolademout terug naar 5%. Je moet het zelf weten hoor, maar 7% is gewoon heel erg veel.

MaartenM

Ha EBC,

Bedankt voor de tip! De hoppen van mij zitten in een zilveren folie en komen van Brupaks, maar ik zal zeker ruiken en kijken. Als ik omlaag ga naar 5%, hoe zit ik dan met de kleur? Is die dan nog wel donker genoeg? en wat dacht je, de WGV 75 min. en de sovereign 15 min? en wat denk je qua verhouding, 30 g sovereign en 45 g sovereign?
Bedankt voor de suggesties allemaal!

EBC

Ik weet niet hoeveel liter je gaat brouwen (20?). Maar in de verhoudingen van het recept in je eerste post, kom je met 300 gram chocola op ongeveer 62 EBC. Dat is heus donker genoeg.

Het is maar net hoe gebrand dat je wilt dat het smaakt. Een porter is geen stout, hoewel het verschil bij vele commercielen nog nauwelijks bestaat.

Ik denk dat een uur koken voldoende is, maar 75 min mag ook.
Ik zou 25 gram WGV 60 min meekoken en 20 gram Sovereign 15 minuten. Dat geeft een ruime 30 IBU.

Ik zou het zo doen, jij moet zelf weten wat je doet. Dat is het leuke van brouwen.

Als je niet zeker bent van wat je doet, doe het dan rustig aan. Het is beter om een drinkbaar bier te maken dat net iets meer mocht hebben, dan een bier dat net teveel heeft.
De aanwijziging zoals ik je die geef, leveren een heel drinkbaar bier op, dat ook niet doorgewinterde bierdrinkers kunnen waarderen.
Dat was ook zo met de porter zoals Bubs die een paar posts geleden beschreef. We brouwden hem allebei en voegden een deel samen, wat op de nieuwjaarsreceptie van de Deltabrouwers op vat werd getapt. De club had ons gevraagd een bier te brouwen. Toen we vertelden dat we een porter gingen maken, was er een hoop onvrede. Niet iedereen dacht porter lekker te vinden. Men was bang dat het niet gewaardeerd kon worden en dat is niet goed op de borrel van een bierclub.
Maar het tegendeel was waar. Ik denk dat onze porter tot op de dag van vandaag het best gewaarde bier is dat ooit bij de Deltabrouwers werd getapt. 'Mijn helft' won ook de eerste prijs klasse D op het ONK in 2003.

De-Geert

Ik ben het wel met EBC eens, dat je met gebrande mouten beter iets te weinig kan hebben dan iets te veel.

De Sinebrychoff is wel wat bitterder dan 30 IBU, ik geloof iets in de orde van 45-50.



MaartenM

Hai EBC,
wel het recept komt zoals gezegd van Wheeler en Protz en ging uit van een wat hogere bitterheid. Ik neem je advies over wat betreft de chocolademout en de kooktijd, maar hou de hophoeveelheden wel aan (ik hou wel van een bitter biertje!)

EBC

Prima, zoals ik al zei, doe wat je wil.

Vergeet echter niet dat de cara 120 en de chocolademout een forse moutbitter component zullen geven. Het valt niet mee om daar met hop nog overheen te gaan en balans te bewaren.
Ook hier denk ik dat het snel teveel wordt. Het zwaartepunt van een porter ligt op moutbitter, niet op hopbitter.

Succes!

MaartenM

Het recept wordt nu als volgt:

5 kg pale mout
600 g crystal mout
300 g chocolade mout

90 min op 65 gr.

30 g Whitbread Golding variety. (oogst 2007) 8.3% alpha 60 min. kook
30 g Sovereign (UK) (oogst 2007) 5.6% alpha 15 min. kook

Kan iemand mij helpen met een te verwachten begin SG en SG, want dat krijg ik niet voor elkaar in BrouwVisie (ik krijg mijn storting niet omhoog).
alvast bedankt
Maarten

MO

Op hoeveel stel je je rendement in? Misschien nog een keertje BrouwHulp van Adrie gebruiken, totdat Oscar terug is?

MaartenM

Ik had hem ingesteld op 75%...

MaartenM

Waar vind ik Adrie's BrouwHulp?

groetjes
Maarten

ps. MO: kom je nog eens naar Syncom, ik heb een paar biertjes voor je staan...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.