Eerste ondergister, een pils

Gestart door KingKarel, 05-08-2008 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KingKarel

Hallo,

Na weer een tijdje van inactiviteit het brouwen weer eens fanatiek opgepakt. Afgelopen zaterdag een witbiergebrouwen staat lekker te  :gistsmile:...
Nu maar eens aan de ondergister. Een koelkastje kadoo gekregen en de conrad temp sensor gekocht.

Ik wilde eens proberen een heuze stevige pils te maken. Onderstaand recept.

Biertype:    Pilsner (Urtyp) (d'n Teut)
Begin SG:   1050
Berekende kleur: 13 EBC
Berekende bitterheid: 43 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 12 liter wort/bier

Mout & suiker
2338 gram         86%      Pilsmout          3 EBC
 109 gram           4%      Cara 120        20 EBC
 272 gram          10%      Maisvlokken     1 EBC (heb ze gekocht en ga ze ook echt gebruiken!)

Water
12,0 L maischwater
7,0 L spoelwater

Maischschema
40 min   60 gr C
25 min   70 gr C
05 min   78 gr C

Hop
40,0 gram Tettnanger        3,8 % alfa   bloemen    kooktijd 75 min
25,0 gram Tettnanger        3,8 % alfa   bloemen    kooktijd 20 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort:   75 min

Gist
Naam gist:   Wyeast 2007 - Pilsen Lager
Starter gemaakt van moutextract. 3 liter. Ga beluchten zonder steentje want anders schuimt heel dat ding over als een gek. Wellicht moet ik dan wat langer beluchten, maar ik heb gelezen op het forum dat er wat discussie is ontstaan over het te veel beluchten van de gist. Het gaat er ook om de gist in topconditie te krijgen en dat kan beter met wat minder zuurstof... Dus we proberen maar wat. Vandaag gesmacked. Hopelijk morgen starter aan enten. Brouwdag nog onbekend. Hopelijk wordt het wat.... Ben erg benieuwd.

Ik heb al gehoord van lange gist-tijden... Ik ga vergisten op een gemiddelde 10 gr C. En dan koud lageren op 4-6 gr C.
Veel groeten
Karel.

oranjeboombiertje

Lijkt me een keurig recept. Je zou misschien nog wat munich mout kunnen gebruiken om het geheel wat voller te maken.

 :degroeten:
Wesley

De-Geert

Leuk recept, wordt vast lekker.

Ik vind 4% Cara120 vrij veel. En ik zou de maisvlokken inderdaad gewoon gebruiken, maar dan wel voor een ander bier  >:D

oranjeboombiertje

Maïs kan prima in een pils. Er zijn commerciële brouwerijen die tot 30% gebruiken, geen probleem.

 :degroeten:
Wesley

bob

Hoi Karel, heb je een speciale bedoeling met de 100% Tettnanger hopgift?
Die Tettnanger is een heerlijke aroma hop maar ik heb hem nog nooit alleen gebruikt en ben wel nieuwsgierig naar de smaak.

goom

Zoiets wil ik ook als het kouder weer wordt gaan brouwen in mijn berging.
Heb in Spanje een ondergist gekregen van de fabriek Damm.

KingKarel

CiteerHoi Karel, heb je een speciale bedoeling met de 100% Tettnanger hopgift?

Omdat ik een onervaren brouwer ben en de smaken goed wil leren kennen wil ik de komende brouwsels zoveel mogelijk met 1 soort hop te brouwen...
 :proost:

Groeten
Karel.

De-Geert

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-08-2008  23:07 uMaïs kan prima in een pils. Er zijn commerciële brouwerijen die tot 30% gebruiken, geen probleem.
Klopt, maar een Urtype mag toch wel wat meer body hebben dan een normale pils.

Citaat van: KingKarel op 06-08-2008  10:34 uOmdat ik een onervaren brouwer ben en de smaken goed wil leren kennen wil ik de komende brouwsels zoveel mogelijk met 1 soort hop te brouwen...
 
Dat lijkt mij een slim plan!

oranjeboombiertje

Ach, die maïs proef je niet zo snel terug als je zou verwachten denk ik ;)

Desnoods wat munich om het te corrigeren. Ik zou het wel doen met de huidige mout prijzen. Gewoon 10% maïs en dan ook 10% munich mout om de body te corrigeren. Maakt het wel weer wat goedkoper. Voor 10 liter zet dit trouwens weinig zoden aan de dijk.

 :degroeten:
Wesley

KingKarel

Hallo,

Gisteren brouwdag gehad van mijn Urtype pilsner. Recept iets aangepast, had wat te weinig hoppies over.. :huilen: :huilen:
De hoofdvergisting begonnen bij 20 oC. Nu staat het vat bij 10-11 oC in de koelkast, gereguleerd door UT-100 thermostaat.
Het waterslot is alleen angstvallig stil... :weetniet:
Weet iemand wanneer je activiteit in het waterslot kan verwachten?

Ik heb de slurrie van 3L starter toegevoegd en helaas niet kunnen beluchten. Heb wel het wort lekker rondgeslingerd in het gistvat.

Groeten
Karel.

MO

Ik zou de temperatuur wat verhogen en pas weer verlagen als de vergisting is begonnen (naar 15 °C of zo). Binnen 24 uur moet de vergisting toch wel begonnen zijn.

Caspar

Misschien is 15 oC wel iets aan de hoge kant... maar ik zou ook de temperatuur iets verhogen (tussen de 12 en 13 oC).

Jacques

Hou er rekening mee dat het bij een ondergist allemaal wat langzamer gaat dan bij een bovengist.
Verder moet je er op bedacht zijn dat je met ongeveer twee keer zo veel gist moet starten. En inderdaad een iets hogere temperatuur om mee te beginnen kan geen kwaad.

oranjeboombiertje

Ik heb weleens een ondergister gehad die er zeker 3 dagen over deed om te beginnen. Uiteindelijk haalde ik daarmee een 2e plaats op het ONK ;)

 :degroeten:
Wesley

KingKarel

Hallo,

ik kon het niet laten, maar heb even in de gistton gekeken... en er zit een mooie schuimkraag op  :)
Kennelijk zijn we dus begonnen en lekt het ergens koolzuurgas.
Laat temperatuur voorlopig ongemoeid, wellicht dat ik na een dag of twee wat opwarm (Wesley's methode).

Veel groeten van Karel

KingKarel

Brouwers, even een update. Het is voor mij toch spannend zo'n ondergistproces!  :gistsmile:
Na twijfels over de start van de vergisting zijn deze nu helemaal weggenomen. SG van 1057 gedaald tot 1018 in 8 dagen. Laat het nog een paar dagen staan. Temperatuur wordt langzaam opgevoerd en dan ga ik bij een graad of 15 een dag of 3 lageren alvorens het terug te knallen naar 4 gr C.

Lageren duurt toch lang? Iemand een indicatie?

Groeten
Karel.

oranjeboombiertje

3-4 weken of zelfs 3-4 maanden, het is allemaal mogelijk.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Of helemaal niet. Koelen naar 4 ºC of lager is ook niet nodig. Als het uitgegist is, gewoon bottelen.

De meningen zijn verdeeld. Ik lager niet en maak toch ook goed te drinken pils.  :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.