Lood en soldeertin

Gestart door JoJo, 26-02-2004 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JoJo

Hallo,

Ik heb net een wortverzamelpijp of hevelfilter in elkaar gezet, nu kijk ik naar de verpakking van de soldeer draad en zie dat ik de verkeerde heb gepakt, 50% PB oftewel er zit lood in.

Kan ik deze nu richting de vuilnisbak sturen venwege giftigheid? :'(

JoJo

Bas

Hoi JoJo,

Ik zou het risio niet nemen en het ding gewoon weggooien. Het soldeertin met lood krijg je er nooit helemaal vanaf. Bij gebruik zal zeer zeker lood in je bier terechtkomen.

Grt, Bas H.

Gast

Weet je dat zeker Bas?
Ik heb daar niet veel verstand van maar het lijkt me dat als je met een aansteker even der langs gaat het grootste gedeelte wet is en dan met een goede staalkrabber het tin er zo van af schraapt..? 8)

Bas

Ik zou het risico zelf niet nemen. Als ik mijn wortverzamelpijp uit het wort haal glimt deze meer dan ik zelf voor elkaar zou krijgen als ik het ding intensief zou poetsen. Duidt erop dat er van het koper / soldeersel behoorlijk wat ionen zijn opgelost in het wort. Koper en tin ionen geeft niet al te veel, dat ruimt het gist wel voor je op. Maar een grijntje lood ionen wil je niet in je bier hebben, daar wil je niet ziek van worden over een paar jaar. koperpijp is niet al te duur, ik zou gewoon een nieuwe maken.

Grt, Bas H.

Henk oet Paiz

Hoi JoJo,

Hoe kom je aan dit soldeertin. Volgens mij is het soldeertin dat normaal voor het solderen van waterleidingen wordt gebruikt loodvrij. Ik vraag mij af of loodhoudend soldeertin nog wel te koop is?

Groeten,

Henk  ;)

Herman

Zeker wel Henk! Ik sluit me aan bij Bas, lood is niet iets om onvoorzichtig mee te zijn!

Herman

wim

Is er niet een soort meetinstrument voor lood? Dat je het er zoveel mogelijk af haalt (is toch speciaal spul voor?), het weer in elkaar zet met de juiste soldeer en er dan wat wort mee filterd, test op lood, dan weet je waar je aan toe bent, desnoods gebruik je hiervoor een bierkit zodat je niet alles hoeft te maischen en veel tijd kwijt bent.
Of bedenk ik nu filteren, met een vocht dat dezelfde pH en temeratuur heeft als wort, want daardoor lossen de ionen op toch?
Je lijkt nogal terughoudend met opnieuw beginnen.

Anders zaag je de pijpjes iets korter en zet ze gewoon met knelkoppelingen vast, als je design dit toestaat uiteraard. Is wel duur, maar makkelijk schoon te maken en in de toekomst eventueel makkelijk aan te passen aan nieuw materiaal en mooier. (dit waren voor mij de redenen om voor knelkoppelingen te gaan, naast onzekerheid of ik het wel goed zou kunnen solderen ;D)

WIm

JoJo

Ik neem graag risico´s, maar niet in dit geval!

Dus ik heb jullie advies gevolgd, en een nieuwe wortverzamelpijp gemaakt en gesoldeerd met tin met silver soldeer.

Volgens de Gamma mag je nog solderen met lood, maar ja, de meeste medewerkers in `mijn` Gamma zijn middelbare scholieren, of die op de hoogte zijn van de laatste KIWA richtlijnen ???

Vandaag heb ik `m gebruikt en inderdaad Bas, hij komt er erg glimmend uit! Dat zegt genoeg wat ijzer restanten.

Overigens, zo´n verzamelpijp i.p.v. emmers.... is wel top hoor!!!!

Adrie

Heren,

Er is inderdaad wel degelijk loodhoudend soldeer. Deze wordt gebruikt voor gasleidingen. Voor waterleidingen is er loodvrij, door KIWA goedgekeurde soldeer.

Groeten,

A3

epiphonix

5 jaar na datum een pracht van een kick :)

Maar wel één met nut: Welk soldeersel gebruik ik 't best om koper te solderen? Ik kan natuurlijk opteren voor braseren (hardsolderen dus); maar bij gebrek aan middelen denk ik in de richting van tin/lood of tin/zilver. Tin/lood kan ik zeker solderen (cfr elektronicawerk), maar is dan toch niet aan te raden in bier.

Praktische vraag: heeft er iemand alternatieven? Kan ik tin/zilver solderen met hetzelfde gerief als bij tin/lood?

(P.S. knelkoppelingen zijn geen alternatief, sorry :brouwen: )

EBC

Citaat van: epiphonix op 29-04-2009  16:39 u5 jaar na datum een pracht van een kick:)

Maar wel één met nut: Welk soldeersel gebruik ik 't best om koper te solderen? Ik kan natuurlijk opteren voor braseren (hardsolderen dus); maar bij gebrek aan middelen denk ik in de richting van tin/lood of tin/zilver. Tin/lood kan ik zeker solderen (cfr elektronicawerk), maar is dan toch niet aan te raden in bier.

Praktische vraag: heeft er iemand alternatieven? Kan ik tin/zilver solderen met hetzelfde gerief als bij tin/lood?

(P.S. knelkoppelingen zijn geen alternatief, sorry :brouwen:)

Tja, de vraag kan niet ontbreken... wat wil je doen met het gesoldeerde materiaal? Wat is de toepassing?

Als je over een gasbrander beschikt, kan je ook zilver solderen. Als je alleen een soldeerbout hebt, zal het niet eenvoudig zijn om leidingen te solderen.

epiphonix

Een roerwerk maken. Ik heb met bochtjes en T-stukjes een roerwerk gefabriceerd, waar ik een inoxplaat ga op vastvijzen.

De as is dus in koper, en komt mét soldeersel in het bier.

bjgodefr

Een eenvoudige gasbrander, zoals EBC zegt, is voldoende voor tin/zilver. Je kan deze apparaatjes kopen voor € 10-15.

Ronnie

Tin-lood 60Sn40Pb werd vroeger algemeen gebruikt voor elektriciteit/elektronica, zelfs voor waterleidingen.
Nu is het SnAg maar ik weet de verhouding niet.
Bestaat zelfs in Pasta (soldeerhars met microbolletjes metaal gemengd) en vandaag zelfs harsvrije pasta, ttz de Rosin flux hars is vervangen door een wateroplosbaar middel om milieuvriendelijker te zijn bij het nareinigen.

Albertus

Citaat van: Ronnie op 29-04-2009  18:40 uNu is het SnAg maar ik weet de verhouding niet.
Het soldeer dat ik gebruik bevat 5 % zilver.

Citaat van: JoJo op 01-03-2004  00:01 uVolgens de Gamma mag je nog solderen met lood, maar ja, de meeste medewerkers in `mijn` Gamma zijn middelbare scholieren, of die op de hoogte zijn van de laatste KIWA richtlijnen ???
Jij mag wel solderen met lood, maar een loodgieter ( ;D!) niet, die is gebonden aan allerlei voorschriften. Het lijkt me inderdaad heel onverstandig om lood in je apparatuur te gebruiken.

Citaat van: epiphonix op 29-04-2009  16:39 uMaar wel één met nut: Welk soldeersel gebruik ik 't best om koper te solderen? Ik kan natuurlijk opteren voor braseren (hardsolderen dus); maar bij gebrek aan middelen denk ik in de richting van tin/lood of tin/zilver. Tin/lood kan ik zeker solderen (cfr elektronicawerk), maar is dan toch niet aan te raden in bier.
Praktische vraag: heeft er iemand alternatieven? Kan ik tin/zilver solderen met hetzelfde gerief als bij tin/lood?
Tin/zilver soldeert bijna net zo gemakkelijk als tin/lood, het smeltpunt is iets hoger.
Hardsolderen lijkt mij verstandig wanneer er grote krachten op de verbindingen komen. Het vergt wel wat meer ervaring en let op het juiste vloeimiddel.

Bert


hansHalberstadt

Citaat van: epiphonix op 29-04-2009  16:39 uheeft er iemand alternatieven?
Ik heb een hevelfilter gemaakt met de verbindingen gelijmd met 2 componentenlijm. Dat houdt het al jaren uit.
HansH

epiphonix

Ik heb nog een rol soldeersel gevonden, uiteraard in de hoop om zo wat geld te sparen.

Wat zit er in soldeersel no2?

Ronnie

Citaat van: epiphonix op 30-04-2009  14:48 uWat zit er in soldeersel no2?

Waarvoor dient die oorspronkelijk?
wat is de diameter?
Is het met hars(flux) vulling?
Als het al ouder is dan enkele jaren, gegarandeerd tinlood eutectische legering.
Het is nog maar enkele jaren dat er een algemeen verbod is op loodhoudend soldeer, zowel voor elektronica als "lood"gieterij. In winkels heb ik nog zeer lang loodhoudend zien liggen.
Bij heel wat ouder soldeer kan zelfs nog wat Cadmium zitten (enkele 0 komma percenten..).
Is nog veel toxischer, maar geen nood, in oude huizen waren de waterleidingen ook in onzuiver lood.

Vraag is voor je probleem: hoe lang is de contacttijd maar? toch geen dagen aan een stuk?
Hoe zuur is het wort? Niet extreem zuur toch (boven pH 5,2)

Mocht je ermee distilleren en er zit wat azijn in je stookwijn zou je misschien loodacetaat kunnen maken.
Voor je wort zie ik dat niet gebeuren.
Trouwens in de bouw heeft men ermee gewerkt voor solderen van koperen buizen tot omstreeks 2004. Men maakt daar geen probleem van. Echter wel een probleem voor wie putwater met lage pH heeft. Gebeurt bij mensen die naast een Bos wonen. Die kreeg blauw water: niet van het soldeer maar van de Cu buizen.

Albertus

Citaat van: Ronnie op 30-04-2009  18:09 uTrouwens in de bouw heeft men ermee gewerkt voor solderen van koperen buizen tot omstreeks 2004. Men maakt daar geen probleem van.

Toen ik mijn huis (bouwjaar 1884) in 1988 kocht zat er nog ongeveer 30 meter loden waterleiding in. Ogenschijnlijk was de waterleiding in de jaren '60 vervangen door koper, maar "achter het behang" bestond de leiding nog steeds uit loden pijp. Al die generaties die in een eeuw tijd in dat huis (en al die andere huizen in Nederland) hebben gewoond zijn niet aan loodvergiftiging overleden.
Uiteraard heb ik onmiddellijk alle lood vervangen door koper, maar je moet het probleem ook niet opblazen.

Bert

Ronnie

Citaat van: Albertus op 30-04-2009  18:55 uToen ik mijn huis (bouwjaar 1884) in 1988 kocht zat er nog ongeveer 30 meter loden waterleiding in...

Voilà. Reken het aantal cm2 contactoppervlak uit tegen dat beetje mm2 soldeerrest oppervlak in de constructie.
Dosis: nul komma peanuts t.o.v. oude leidingen.
Contacttijd: een beetje (Max. enkele minuten voorbijlopend wort) t.o.v. die oude leiding met veel lood, een mensenleven lang zeer regelmatig water doorgelopen ..

wilko

Citaat van: Ronnie op 29-04-2009  18:40 uTin-lood 60Sn40Pb werd vroeger algemeen gebruikt voor elektriciteit/elektronica, zelfs voor waterleidingen.
Nu is het SnAg maar ik weet de verhouding niet.
Bestaat zelfs in Pasta (soldeerhars met microbolletjes metaal gemengd) en vandaag zelfs harsvrije pasta, ttz de Rosin flux hars is vervangen door een wateroplosbaar middel om milieuvriendelijker te zijn bij het nareinigen.

Waterleidingen werden gesoldeerd met 40Sn/60Pb. 

Wilko

Nerro

Citaat van: Ronnie op 30-04-2009  19:04 uVoilà. Reken het aantal cm2 contactoppervlak uit tegen dat beetje mm2 soldeerrest oppervlak in de constructie.
Dosis: nul komma peanuts t.o.v. oude leidingen.
Contacttijd: een beetje (Max. enkele minuten voorbijlopend wort) t.o.v. die oude leiding met veel lood, een mensenleven lang zeer regelmatig water doorgelopen ..
Maar dat is dan geen water met een pH van tussen de 4 en 5 bij 80 ºC. Lood lost nog best aardig op in sterk complexerende, zure omstandigheden zoals we die aantreffen in wort. Vergeet niet dat als het eenmaal in je lichaam zit het nooit meer weg gaat!

wilko

Citaat van: Nerro op 01-05-2009  23:10 uMaar dat is dan geen water met een pH van tussen de 4 en 5 bij 80 ºC. Lood lost nog best aardig op in sterk complexerende, zure omstandigheden zoals we die aantreffen in wort. Vergeet niet dat als het eenmaal in je lichaam zit het nooit meer weg gaat!

Hier in Arnhem hadden we vroeger de Billiton.  Die fabriek recyclede o.a. oude loodaccus.  De loodgehaltes in het bloed van mensen die daar in de buurt woonden waren duidelijk verhoogd.  Met het sluiten van de fabriek en het saneren van het terrein is e.e.a. gelukkig sterk teruggelopen.  Hetzelfde geldt voor mensen die naast wegen wonen, het is nog niet zo heel lang geleden dat we met z'n allen de looduitstoot afkomstig van TEL in autobenzines zaten op te snuiven..

Wat ik daar mee wil zeggen is dit: probeer in alle redelijkheid de hoeveelheid lood(houdend soldeer) in je installatie te beperken, maar raak ook niet overspannen van een enkele soldeerverbinding.

Overigens/terzijde: ik zou voor een roerwerk toch echt RVS/Inox gebruiken, niks geen koper en gesoldeer.

Wilko

Ronnie

Citaat van: wilko op 01-05-2009  23:30 uHier in Arnhem hadden we vroeger de Billiton.  Die fabriek recyclede o.a. oude loodaccus.  De loodgehaltes in het bloed van mensen die daar in de buurt woonden waren duidelijk verhoogd. 
Heb Billiton maar al te goed gekend, was dat voorheen niet de Nederlandse Witmetaalfabriek? Ik heb Billiton als leverancier één keer geprobeerd en vervolgens hem er uitgegooid en ze hebben hun bazaar mogen terugnemen wegens te hoge concentraties Cadmium (laag damppunt) en ze waren niet in staat dat cadmium er uit te krijgen. Stel je voor dat we dat toen in golfsoldeerbaden zouden gebruiken!
Ik denk dat cadmium het grootste probleem was bij Biliton. Maar daar praatten ze liever niet over.
Citaat van: wilko op 01-05-2009  23:30 uWat ik daar mee wil zeggen is dit: probeer in alle redelijkheid de hoeveelheid lood(houdend soldeer) in je installatie te beperken, maar raak ook niet overspannen van een enkele soldeerverbinding. Overigens/terzijde: ik zou voor een roerwerk toch echt RVS/Inox gebruiken, niks geen koper en gesoldeer.
Volledig akkoord. Ik wist niet dat het ook over roerwerk ging. Ik dacht aanvankelijk aan het gesoldeer rond een koeler en een hevelfilter.

epiphonix

Citaat van: Ronnie op 30-04-2009  19:04 uContacttijd: een beetje (Max. enkele minuten voorbijlopend wort) t.o.v. die oude leiding met veel lood, een mensenleven lang zeer regelmatig water doorgelopen

De contacttijd is toch aanzienlijk hoor: 2-3 uur maischen, 2 uur koken. Afkoelen én opwarmen... Liever wat zilversoldeer dan maar.


Citaat van: wilko op 01-05-2009  23:30 uOverigens/terzijde: ik zou voor een roerwerk toch echt RVS/Inox gebruiken, niks geen koper en gesoldeer.
Waarom inox en geen koper? Trouwens: het koper had ik nog liggen, spaart aanzienlijk in kosten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.