B36 bockbier met geregelde temperatuur

Gestart door Henielma, 19-07-2008 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Op 9 juli heb ik een bockbier gebrouwen. Hierbij tijdens de maischstap van 60 ºC naar 73 ºC geen rust gehouden maar continue met 0,5 ºC/min verwarmd zodat ik er een vette volle bok (uitspraak van Edgar) aan overhoud.

Verder heb ik de hoofdvergisting voor de verandering op een gecontroleerde hoge temperatuur uitgevoerd namelijk op 27 ºC.

Ik heb het onderstaande recept gemaakt.
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptbockbier
Brouwdatum9-7-2008
BiertypeBo(c)kbier
Aantal liters22
Gewenst begin SG1070 (7.7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35.41 liter
Maischdikte5.33 l/kilo
Maischwater30.00 liter
Spoelwater4.21 liter
Kooktijd150 min.
Berekende kleur48 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %3128 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC30.0 %1877 gram16 EBC
Caramunich10.0 %626 gram123 EBC
Kandijsuiker (bruin)10.0 %626 gram10 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (D)5.5 %50 gram90 min.32 EBU
Saaz (CZ)2.2 %17 gram10 min.1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen2.2 gram Wyeast gistvoeding.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C1 minuten5.33 l/kg
273°C30 minuten5.33 l/kg

Opmerkingen0,5 °C/min verwarmen bij de maischstap

In onderstaande grafiek zie je de temperaturen tijdens het brouwen. Het langzaam doorlopen van 60 -> 73 ºC is goed te zien.





De volgende grafiek is de vergistingstemperatuur gemeten op het vat. Het vat is in een koelkast geplaatst die bij 27,5 ºC inschakelt en bij 27 ºC weer uitschakelt. Aan de roze lijn is te zien wanneer de koelkast inschakelt.
Na een halve dag schakelt de koelkast voor de eerste keer in en aan hoevaak ingeschakeld wordt is mooi de heftigheid van de vergisting te zien.
Na vier en een halve dag heb ik de koelkast op 18 ºC ingesteld voor de nagisting.





Morgen ga ik dit bier bottelen. Ik ben benieuwd naar de smaak. Daar doe je het tenslotte allemaal voor.



Oscar

Is 27°C niet een beetje erg warm voor een bockbier?  ik kan mij voorstellen dat ie nu erg esterig wordt. Volgens de specs mag ie (de gist) tot 22°C.
Vanwaar de keuze voor deze temperatuur?

Henielma

Ik heb twee jaar geleden een bokbier gebrouwen die ik erg lekker vond. Het was tijdens de hoofdgisting erg warm in huis. Toen had ik nog geen gecontroleerde vergisting en de omgevingstemperatuur van de ruimte waarin het vat stond was toen 24 ..25 ºC. Dit heb ik in de logging van de kamertemperatuur teruggekeken. De huiskamer temperatuur van de laatste 5 jaar wordt ieder kwartier vastgelegd en bewaard. Soms is dit handig...

Verder heeft MO toen in diezelfde warme tijd een Bokbier gebrouwen waar hij later dat jaar het Bonk mee gewonnen heeft. Dit was ook met de Nottingham gist. Martin geeft ergens aan dat de hoofdvergistingstemperatuur toen 26 ºC was.

Om deze twee redenen dus de keuze voor deze hoge maar wel geregelde temperatuur.




MO

Ja, Nottingham kan heel wat hebben. Gewoon doen die hoge temperatuur. Dit wordt vast een lekkere 8%-er. Nog BONK plannen hiermee?
Die suiker vind ik wel weer een beetje jammer. Wordt het nu niet meer een dubbel?

Henielma

Afhankelijk van de smaak ga ik 'm misschien wel insturen naar het BONK.

De suiker. Tja waarom? Een goede vraag. Had weg kunnen blijven. De suiker heeft die twee en een half uur meegekookt in de hoop dat hierdoor extra caramel achtige smaken zouden ontstaan en de kleur donkerder zou worden.

Henielma

Vandaag druk gebotteld. Eerst 10 flessen rode wijn van eigen druiven.

Hierna dit bokbier. Het eind SG is 1016 geworden. Het maischschema heeft blijkbaar geholpen om een lager eind SG te voorkomen. De vorige keer kwam ik uit op 1007 bij deze Nottingham gist.

De hergisting bij 23 ºC kan beginnen.

Ik heb dit bier na de hoofdgisting niet overgeheveld maar 6 dagen in het gistvat laten staan. Het valt me op dat dit een mooie plakgist is. Zodat het tussendoor niet overhevelen toch een niet al te troebel bier oplevert.

Een indruk van de kleur en helderheid is in onderstaande foto te zien.



De smaak is in ieder geval niet gebrand. Wel karamellig en wat zoet. Dus hoopvol voor een Nederlandse bok. Nu eerst koolzuur erop laten komen en dan nog een paar maanden de kelder in. Dan is de tijd voor dit bier aangebroken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.