René's tapinstallatie (Soda Kegs)

Gestart door René K, 11-07-2008 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René K

Bij deze wil ik met gepaste trots mijn nieuwe (en eerste) tapinstallatie laten zien:

Het betreft 4 soda kegs van 9 liter:


Ook deze twee tapkraantjes zitten erbij:

Dit alles verkregen van een gildelid.

Nu alleen nog even een koolzuurfles en een manometer + slangen en koppelingen zien te verkrijgen.
Via het forum had ik al gelezen dat biertap.com een goed adres hiervoor is.

Morgen een Weizen brouwen en dit bier heeft dan de eer om als eerste door de leidingen te stromen!  :proost2:

Herman

Mooi spul hè? Bij tappen moet je met die kraan de druk wel laag houden volgens mij. Alternatief is dat picknicktapje, heb ik ook. Ik ben van plan hier een langere slang aan te maken, dan kan je ook bij hogere druk tappen.

Ik zou de nodige spulletjes gewoon bij candirect.de bestellen, scheelt je tientallen euro's.

Johannes

Mooi, spul! Deze vaatjes zijn slecht verkrijgbaar, en als je ze al kunt vinden zijn ze doorgaans onbetaalbaar. Het mooie van dit systeem is, dat je een teveel of tekort aan koolzuur vrij eenvoudig kunt aanpassen. Ook zonder hergisting kun je dit bier verzadigen met koolzuur. Veel plezier ermee!

RobinB

Hey René!

Ziet er goed uit!
't is dat ik vaak wat kleinere brouwsels maak, anders had zoiets me ook wel wat geleken!
 :biersmile:

Oscar

Mooi spul, wordt tijd voor een forumuitje naar Groningen... :proost2:

René K

Citaat van: Herman op 11-07-2008  21:53 uMooi spul hè? Bij tappen moet je met die kraan de druk wel laag houden volgens mij. Alternatief is dat picknicktapje, heb ik ook. Ik ben van plan hier een langere slang aan te maken, dan kan je ook bij hogere druk tappen.

Als het tapje rechtstreeks op het vat wordt aangesloten tap je waarschijnlijk veel schuim ja. Ook ik ben van plan om een langere slang aan de tap en picknicktap te maken. Met de picknicktap kan ik nu waarschijnlijk tappen met 0.1 bar.
Citaat van: Oscar op 11-07-2008  22:28 uMooi spul, wordt tijd voor een forumuitje naar Groningen... :proost2:

Je bent van harte welkom! :proost2:

Herman

Eerder 0,5 bar. 1 bar in een pitcher, maar da's niet echt tappen meer natuurlijk.

Ik heb zelf meerdere van deze 9 liter en ook nog een paar 19 liter. Ben alleen nog op zoek naar het grotere formaat om dienst te doen als gist/lagervat.

bob


Johannes

Staat op de eerste foto. Een tapkop, en de bovenste is de picknicktap. Rare naam eigenlijk.

René K

Nu wordt het tijd om mijn installatie compleet te maken zodat het eerste brouwsel over een aantal weken daadwerkelijk getapt kan worden!  :lekkerbier:

De volgende zaken staan nog op mijn verlanglijstje:

1. CO2 fles 2kg: slechts 14.99. (wel erg goedkoop trouwens (?)) Deze moet echter nog gevuld worden. (direkt linken naar de producten werkt helaas niet). (bestelnummer 63888942)

2. Een manometer: 49.99. (bestelnummer: 63889020)


3. En een C02 slang + koppeling voor 15.54.
Deze is geschikt voor een NC keg.  (Bestelnummer: 71090996)

Nu moet ik toch compleet zijn? Dus fles + manometer en slang + koppeling voor de Keg.

Nu alleen nog even kijken welke uitgangen ik moet hebben voor de manometer (Tülle 4,7 of 10 mm).   

Ook bij de slang+koppeling moet ik een dergelijke keuze maken:
1/2'' BSF für Bier-Druckminderer 3 bar
3/4 G Gewinde für Bier-Druckminderer 3 bar
of  7/16 UNF wie NC Kupplung f. Bier-Dr.-Min. 3 bar.

tja, zeg het maar :weetniet:.

Kan iemand mij een advies geven?

Alvast bedankt voor het meedenken.

ps. Dit alles gevonden op de shop van novanorm.de en candirect.de (is dezelfde online shop).

Eduard

Als je op een product klikt dan krijg je boven het product het 'Bestellnummer' te zien. Misschien kun je die aan je bericht toevoegen, dan kunnen we precies zien waarover je het hebt.

René K


Herman

Die 2 kg slaat op de vulling hoor.... Voor de rest lijkt het me prima, bel of mail anders dat de set op elkaar moet aansluiten. Dan weet je zeker dat je de juiste afmetingen krijgt. Ik heb nog ergens een factuur met wat ik indertijd besteld heb, maar die zal nog wel in een verhuisdoos zitten...

René K

Citaat van: Herman op 17-07-2008  20:14 uDie 2 kg slaat op de vulling hoor.

Haha :verbergen:. Ik vond het al zo goedkoop.

Morgen maar even bellen met deze mensen.


Edgar

Hebben de Duitse CO2 flessen een zelfde koppeling als de Nederlandse? Met andere woorden kan je ze hier gemakkelijk laten vullen? Ik weet dat het bij zuurstof verschilt.

Eduard

Ik zou inderdaad ook bellen. Bij mij deed alleen het mobiele nummer het (0177-). Hij kan dan wel bij elkaar zoeken wat past. En een 'Rückschlagventil' is inderdaad geen overbodige luxe. Ik heb al meermaals bier in de CO2-leiding gehad en dat is bij mij een heel gedoe om weer schoon en kiemvrij te krijgen. Als ik weer eens wat bij hem bestel doe ik er ook een paar ventieltjes bij.

Tips (als je toch bij candirect gaat inslaan):

Markeerschijfjes voor de ventielen: 58088893 dan zie je meteen welke aansluiting op je keg voor bier is en welke voor CO2. Heb me ook daar wel eens in vergist, vooral in 't donker in de krappe koelkast.

Ook handig, maar wel duur voor 'erbij':
- een losse tapkraan die je zo op het vat kunt klikken. mooi voor als je die handzame vaatjes van je naar een feestje wilt meenemen
- een CO2-houdertje met CO2-patronen die op de andere aansluiting geklikt kan worden. zelfde reden
- een verdelertje zodat je meerdere vaten tegelijk aan de CO2 kunt hangen. voor als je meer biertjes tegelijkertijd wilt tappen

Herman

Die losse tapkraan om erop te klikken heeft René al. Die CO2 houder lijkt mij ook wel wat, heb je hier goede ervaringen mee en werkt deze met de normale patronen die je ook op zo'n 5liter Fass Frisch apparaat gebruikt?

De CO2 open laten staan heeft al bij menige brouwer voor een lege fles gezorgd (toch Johannes?). Ik zou sowieso de kraan dichtdraaien als je het niet gebruikt.

Eduard

Ik heb altijd de CO2 erop staan, maar verlies geen gas. Het kan dan ook geen kwaad om een setje O-ringetjes voor de aansluitingen te kopen. Onlangs heb ik al mijn O-ringetjes op de bier- en gaskoppelingen vervangen en sindsdien lekt er niets meer.

René K

Bedankt mensen!
Straks maar even bellen.

René K

De bestelling kan geplaatst worden!

Bij novanorm zullen ze er zelf voor zorgen dat alles wat ik bestel op elkaar aansluit. Ik moet alleen even aangeven waarvoor het is en dan kwam het wel goed werd mij verteld.


René K

Oja! Er werd mij verteld dat 4 mm leidingen standaard zijn voor bierleidingen?
Iemand die dit kan bevestigen?

René K

Als het goed ik krijg ik vanmiddag een mail van candirect.de met daarin een advies over wat ik nodig heb.
Dus we zijn weer een stapje dichterbij :hoera:.

Herman

4 mm? Geen idee, de leiding zat al aan de picknick-tap. Maar ik zal es meten, ik wil toch een langere leiding bestellen.

René K

Zo de bestelling is de deur uit. De mensen van CanDirect zijn me goed van dienst geweest.

Mijn Weizen staat momenteel vanaf de 21e in de kelder te lageren. Het SG is inmiddels gedaalt tot 1017.
Oh jongens ik kan niet wachten om mijn eerste bier te tappen, als een kind zo blij  :dansen:.

Hoe desinfecteren jullie de kegs trouwens? Goed afwassen en dan met een beetje loog doorspoelen (met C02 druk eropzetten, zodat het loog door de stijgbuis/tapstang gaat)? Of chloor, zolang je dit er maar niet te lang in laat zitten?  :weetniet:

Johannes

Chempro oxi erin, en inderdaad even wat 'aftappen' zodat de tapstang ook gevuld is. Na gebruik (ontkoppeling) even met een doekje bij voorkeur gedrenkt in alcohol (spiritus) afvegen.

René K

Inmiddels kan ik jullie melden dat het eerste fustje (Weizen) leeg is! het tappen ging goed, alhoewel ik de druk halverwege het fust wel erg laag moest zetten om fatsoenlijk te kunnen tappen (0,2 bar ongeveer).
Het fustje heb ik op een middag afgevuld en 's avonds vlak voor het consumeren heb ik het fustje met koolzuur verzadigd middels het zogenaamde 'forced carbonating'.
Het fust heb ik direct na het afvullen gekoeld in de koelkast.
Nadat het fust voldoende koud was heb ik de C02 fles erop aangesloten en er 2 bar druk op gezet. Nu een aantal minuten het fust gerold en geschud. Terwijl ik dit deed hoor je de koolzuur in het bier stromen. Om de 5 a 10 minuten is dit proces herhaalt (3 keer in totaal). Hierna het fust laten rusten in de koelkast. Ongeveer een half uur later heb ik de meeste druk afgelaten door aan het overdrukventiel te trekken. Vervolgens de picknicktap aangesloten en de druk met de C02 fles naar 0,5 bar laten komen. Het tappen kon beginnen!

Doordat er waarschijnlijk erg veel koolzuur in het bier was opgelost heb ik niet heel goed kunnen tappen met 0,5 bar. Halverwege het fust moest ik de druk terugbrengen naar 0,2 bar om nog fatsoenlijk te kunnen tappen.

Zometeen ga ik mijn tweede fust carboniseren, deze keer met een andere methode. De C02 fles zet ik samen met een fustje in de koelkast (is reeds gekoeld) en nu laat ik er 0,5 bar op staan. De c02 fles laat ik open staan zodat er regelmatig nieuwe koolzuur in het fust kan stromen. Deze methode wordt ook wel 'set it and forget it' genoemd. Hopelijk bevat het bier vrijdag genoeg koolzuur om te kunnen tappen!  :proost2:

Herman

René,

Leuk hè?
Een langere slang zorgt er voor dat je met hogere druk kunt tappen. Heb jij nog dat korte slangetje dat ik ook heb?
"Set it and forget it" kan zorgen voor een lege koolzuurfles, let er dus op dat je niet zomaar koolzuur hoort lopen. Ik had laatst een kleine lekkage te pakken door een plakkerige CO2-koppeling. Ik zal dus binnenkort een terugslagventiel kopen.

René K

Hetzelfde slangetje als dat jij hebt gebruik ik ook ja.
Een terugslagventiel heb ik ook.

Wat denk jij, zal 4 dagen met 0,5 bar druk genoeg zijn om het bier voldoende te verzadigen met koolzuur voor vrijdag (fust is gekoeld)?

Oja, het is inderdaad erg leuk!

René K

De boel staat inmiddels in een koelkast. Dankzij de UT-100 wordt de temperatuur tussen de 3,5 ºC en 4,5 ºC gehouden.
Samen met een druk van 0,5 bar kan dit bier hopelijk met succes getapt worden vrijdag!

Eduard

Eenmaal aan het tappen kun je je niet meer voorstellen om een heel brouwsel te bottelen. Ik in elk geval niet meer! :) Al brouw ik soms iets meer dan een vat om enkele cadeauflessen te vullen of te bewaren voor een ONK... En als je iets te weinig hebt gebrouwen hoeft het vat ook niet persé geheel afgevuld.

Herman

Eduard,

Daar zijn die 9 l vaatjes ook heel handig voor. Toevallig gezien dat er nog kleinere in omloop zijn (ca 4 liter). O.a. bij Mc Donalds (voor softijs/slagroom of zo?). Zou leuk zijn om zoiets tegen statiegeld te bemachtigen.

René K

Gelukkig heb nog geen lekkage kunnen ontdekken. Vanmorgen toch met enige spanning in de koelkast gekeken of mijn koolzuurfles niet leeggelopen was. Wel zag ik dat de manometer ongeveer 10 bar minder aangaf (40 ipv 50 bar). Ik hoopte dat dit door de temperatuur kwam. De fles heb ik ongeveer een halfuur uit de koelkast gelaten en gelukkig liep de manometer weer op naar 50 bar. Dus alles gaat voorspoedig!

Eduard

Ik heb zelf de fles buiten de tapinstallatie staan. De gasleiding gaat door het condensgaatje (achterin de koelkast) naar buiten, waar de 6 kg-fles staat.

René K

Ok heb nog niet eens gekeken of dit bij mij ook mogelijk is, vast wel :duimop:! Zal direct eens kijken.

René K

Heb de fles toch maar gewoon in de koelkast laten staan :).

Gisteravond een BBQ gehad en er zat precies genoeg koolzuur in het bier.

Citaat van: René K op 16-09-2008  01:01 uDe boel staat inmiddels in een koelkast. Dankzij de UT-100 wordt de temperatuur tussen de 3,5 ºC en 4,5 ºC gehouden.
Samen met een druk van 0,5 bar kan dit bier hopelijk met succes getapt worden vrijdag!

Bovenstaande methode is dus succesvol. De vorige keer had ik veel te veel koolzuur in het bier middels 'forced carbonating', waardoor het tappen erg moeilijk ging. Weinig druk en nog steeds veel schuim. Nu kon ik gerust tappen met 0,7 bar:biersmile:.


Eduard

Het hanteren van koolzuur is niet altijd even gemakkelijk. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het het beste is om één koolzuurdruk te vinden die geschikt is voor zowel tappen als verzadigen. Ik heb een hogere temperatuur in de koelkast, die overigens gewoon door de interne thermostaat in de gaten gehouden wordt, ik schat ca 6 graden. De koolzuurregulator heb ik op ca 1 bar staan (afwijking van 0,1 bar), de hele tijd. Gewoonlijk zet ik een vat met net gefusteld bier in de koelkast en dat vat laat ik een week lang op 1 bar staan voordat ik ervan ga tappen. Het bier moet tenslotte wat lageren, en de koolzuurverzadiging gebeurt dus tegelijkertijd. Geen omkijken naar.

Als alternatief kun je ook het vat ergens anders lageren (bijvoorbeeld als de bierkoelkast al vol staat). Aan de hand van tabellen en de temperatuur van het bier op de lagerplek kun je de koolzuurdruk bepalen waarbij je het koolzuur in het bier forceert. Hoe warmer het bier, des te hoger de druk. Zomaar een schatting: bij lagering bij 12 graden is de druk niet 1 bar maar 1,8 bar. Dus dan de meter op 1,8 zetten en het koolzuur erin rollen, of gewoon een tijdje de koolzuurfles aangesloten houden bij dezelfde druk (dat duurt een stuk langer maar het resultaat is hetzelfde) en het bier heeft hetzelfde koolzuurniveau als wat het gehad zou hebben als het bij 6 graden op 1,0 bar zou hebben gestaan.

Dit is misschien een beetje warrig geschreven, maar ik hoop dat je het verband ziet. Als je de fout maakt om met een hogere druk dan bepaald het bier verzadigd, dan gaat het karboniseren weliswaar sneller, maar dan kun je ook gauw over je doel heenschieten: dan krijg je dus schuimbier.

Als het bier overigens erg schuimt en je komt erachter een tijdje voordat je dacht te tappen, dan kun je het ventiel in het deksel van het vat wat losdraaien zodat het koolzuur kan ontsnappen. Maar, hoe lang je dit moet doen om op het juiste niveau te komen, dat is ook weer raden. Doe je het te kort, dan schuimt het nog steeds, en doe je het te lang dan wordt het te 'dood'.

Adrie

Een tapsysteem met soda-kegs staat ook op mijn verlanglijstje. Aangezien 9-litervaatjes niet of nauwelijks te vinden zijn, zullen het 19 litervaatjes moeten worden. Ik lees alleen nergens hoe lang bier houdbaar is als het vat eenmaal is aangeslagen. Als ik 1 biertje per dag tap, dan doe ik er 3 * 19 = 57 dagen over om een vaatje te legen. In de praktijk zal dat minder zijn door een hogere dorst en dorstige visite, maar een dag of 30 zal een bier toch wel houdbaar moeten zijn.

Edgar

Probleempje is dan het evenwicht dat onvermijdelijk ontstaat tussen tapdruk en koolzuurdruk. Voor een goed prikkelend bier heb je al gauw richting de 1,5 tot 2 bar koolzuurdruk nodig en dat is aan de hoge kant om mee te tappen, zeker met zo'n korte slang. Je bier wordt dus wat slap na een paar dagen. In een aangeslagen fust heb je, na een paar glazen tappen of na ontgassing, het voordeel van de tijdelijke situatie van een hogere koolzuurdruk in je bier dan erboven.

mijn partyvaatjes worden na een paar dagen in de koelkast nogal plat. Om het zo veel mogelijk te voorkomen is het koelen van het vat zelf (in tegenstelling tot het bier in een koelleiding) noodzakelijk. Zo'n koelleiding laat wel weer een iets hogere tapdruk toe, omdat het meer weerstand geeft dan een korte slang direct op een vat.

Wat zou jouw setup zijn Adrie? Slangetje of het bier door een koeler?

Adrie

Ik zou een kegerator maken (voor de niet-ingewijden: een koelkast waarin de vaten staan met een tapzuil erop). Voor wat variatie zou ik het liefst twee vaten en tapstangen willen hebben, maar dan moet de houdbaarheid natuurlijk nog groter zijn dan bij 1 vat. De vaten zijn dus koel.

Om jouw probleem op te lossen zou je natuurlijk het bier onder 2 bar kunnen bewaren en vlak voor tappen de druk kunnen verlagen tot tapdruk. Is wat omslachtig, maar het houdt wel het koolzuur in het bier. Als het bier koud staat, zoals in mijn opzet, is dat wellicht niet nodig.

Edgar

Die truc klinkt goed. Na de dranksessie even bijblazen.

Adrie

Maar nou weet ik nog steeds niet na hoeveel weken het bier duidelijk in kwaliteit achteruitgaat. Of drink jij het gewoon snel op, Edgar?

Edgar

Bij mijn vaatjes blijft het weken goed. Bij EBC volgens mij ook. Hoeveel weken precies... da's lastig. Maar ik zie niet waarom het slecht zou worden, als het op gist, onder koolzuur en koud staat.

Menno

Weken een fust in gebruik? Zonde! :P

Maar betekent wél dat elke keer als je één of enkele glazen hebt getapt alles weer uitgebreid dient uit te spoelen. Is het dan nog wel zinvol om zo'n relatief groot vat aan te sluiten? :weetniet:

Gerb

Zijn die 9 liter vaatjes echt zo slecht te krijgen? Ik heb niet heel goed gezocht, maar 19 liter vind ik wel erg veel.

Edgar

Citaat van: Menno op 24-09-2008  22:09 uMaar betekend wél dat elke keer als je één of enkele glazen hebt getapt alles weer uitgebreid dient uit te spoelen.

Niet met een partyvaatje hoor, en ook niet met een tapslang. Kraantje uitspoelen en eerste beetje bier laten lopen, en geen problemen.

Menno

Het komt mij wat omslachtig over. 'n Glaasje bier tappen, vervolgens de handel uitspoelen. Of een flesje pakken en uitspoelen. Flesje lijkt mij dan de eenvoudigste weg. ::)

Mogelijk dat ik het eens moet zien / ervaren... :weetniet:

René K

Wat ik zelf doe na het tappen is even het tapkraantje uitspoelen met kokend water.
Fluitje van een cent. Meer hoeft er ook niet omgespoeld of gereinigd te worden.

René K

Citaat van: Adrie op 24-09-2008  15:44 uOm jouw probleem op te lossen zou je natuurlijk het bier onder 2 bar kunnen bewaren en vlak voor tappen de druk kunnen verlagen tot tapdruk. Is wat omslachtig, maar het houdt wel het koolzuur in het bier. Als het bier koud staat, zoals in mijn opzet, is dat wellicht niet nodig.

Dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Als je bier echt teveel koolzuur bevat moet je waarschijnlijk regelmatig aan het ventiel trekken om de overbodige koolzuur eruit te laten. Bij het eerste fustje wat ik tapte had ik ook teveel koolzuur. De druk had ik inmiddels naar 0.2 bar gebracht. Nog steeds tapte ik erg veel schuim. Waarschijnlijk zul je dan meerdere keren op een dag de druk moeten aflaten en vervolgens waar naar tapdruk brengen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 24-09-2008  15:12 uAangezien 9-litervaatjes niet of nauwelijks te vinden zijn,

Van die 10 liter Heineken vaatjes (die ik ook heb) toch wel ? of is dat niet wat je zoekt.... :weetniet:

Edgar

Citaat van: René K op 24-09-2008  22:53 uDit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Als je bier echt teveel koolzuur bevat moet je waarschijnlijk regelmatig aan het ventiel trekken om de overbodige koolzuur eruit te laten. Bij het eerste fustje wat ik tapte had ik ook teveel koolzuur. De druk had ik inmiddels naar 0.2 bar gebracht. Nog steeds tapte ik erg veel schuim. Waarschijnlijk zul je dan meerdere keren op een dag de druk moeten aflaten en vervolgens waar naar tapdruk brengen.

Spreek je over gekoelde vaten?

René K

Dit was een gekoeld fust ja. De koolzuur blijft dus goed in het bier. Beter zal het zijn om het fust naar kamertemperatuur te brengen en dan druk af te laten en vervolgens weer koelen.

René K

Citaat van: Oscar op 24-09-2008  23:05 uVan die 10 liter Heineken vaatjes (die ik ook heb) toch wel ? of is dat niet wat je zoekt.... :weetniet:

Deze vaatjes hebben toch geen overdrukventiel? Dus als je eventueel teveel koolzuur in je bier hebt kun je deze druk niet laten ontsnappen.

Johannes

Citaat van: Gerb op 24-09-2008  22:16 uZijn die 9 liter vaatjes echt zo slecht te krijgen? Ik heb niet heel goed gezocht, maar 19 liter vind ik wel erg veel.

Zeer slecht inderdaad. Bovendien schreeuwend duur. Maar wel heel praktisch. Met dank aan Herman heb ik 2 van die dingen, en ben er erg blij mee.

@Adrie, ik heb nog wel enkele 19 liters in de aanbieding.

Adrie

Om voldoende koolzuur in je bier te houden kun je de leidingen verlengen, zodat je meer weerstand hebt en dus een hogere druk kunt opbouwen. Maar dat is ongewenst voor hobbybrouwers die maximaal een paar biertjes per dag tappen, omdat je anders teveel verlies hebt van bier die te lang in de leiding staat.

Heeft een van jullie wel eens geprobeerd om de leiding te knijpen met een slangenklemmetje of iets dergelijks om de weerstand te verhogen en tegelijkertijd de druk te verhogen. Of om een kortere, maar dunnere leiding te gebruiken?

René K

Citaat van: Adrie op 25-09-2008  11:24 uHeeft een van jullie wel eens geprobeerd om de leiding te knijpen met een slangenklemmetje of iets dergelijks om de weerstand te verhogen en tegelijkertijd de druk te verhogen. Of om een kortere, maar dunnere leiding te gebruiken?

Nee nog niet geprobeerd. Naar mijn inziens is dit ook niet nodig. De laatste keer heb ik het bier 4 dagen in de koelkast laten staan met een druk van 0.5 bar. Dit bij een temperatuur van 3,5 graden (af en toe het fust even schudden). Het bier bevatte behoorlijk koolzuur en tapte perfect. Ik kan me geen biertype bedenken waarbij ik meer koolzuur wil dan een Weizen. Tja exacte koolzuurgehaltes weet ik natuurlijk niet maar voor mij was het voldoende.

Eduard

Veel hobbybrouwers die ik ken hebben een stukje dunne bierleiding in de gehele leiding zitten om schuim te dempen. Dat gaat prima. Zie http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=429.msg7447#msg7447

Verder, om klevende en klemmende tapkranen bij minder regelmatig gebruik (minder dan om de dag) te voorkomen raad ik Ventmatic-/ of Perlick-kranen aan, verkrijgbaar bij www.morebeer.com. Deze kranen hebben het sluitmechanisme met veer en al vòòr de opening zitten. Het roestvrijstalen mechaniek staat dus niet aan de buitenlucht blootgesteld (maar is ten alle tijden ondergedompeld in het bier), waardoor het kan uitdrogen, schimmelen en plakken. De mensen die ik ken en die deze kranen hebben zijn er zeer tevreden mee!

Zie ook http://morebeer.com/view_product/6495/102244/Perlick_Stainless_Faucet

Adrie

Citaat van: Eduard op 25-09-2008  11:45 uVeel hobbybrouwers die ik ken hebben een stukje dunne bierleiding in de gehele leiding zitten om schuim te dempen. Dat gaat prima. Zie http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=429.msg7447#msg7447

Grapjurk! Denk jij dat iedereen Noors leest?

Citaat van: Eduard op 25-09-2008  11:45 uVerder, om klevende en klemmende tapkranen bij minder regelmatig gebruik (minder dan om de dag) te voorkomen raad ik Ventmatic-/ of Perlick-kranen aan, verkrijgbaar bij www.morebeer.com. Deze kranen hebben het sluitmechanisme met veer en al vòòr de opening zitten. Het roestvrijstalen mechaniek staat dus niet aan de buitenlucht blootgesteld (maar is ten alle tijden ondergedompeld in het bier), waardoor het kan uitdrogen, schimmelen en plakken. De mensen die ik ken en die deze kranen hebben zijn er zeer tevreden mee!

Zie ook http://morebeer.com/view_product/6495/102244/Perlick_Stainless_Faucet

Goede tip!

MO

Haha, een link naar zijn eigen Noorse forum, wat een humor. Verdacht bekende lay out heeft dat forum overigens.

Eduard

Citaat van: Adrie op 25-09-2008  11:51 uGrapjurk! Denk jij dat iedereen Noors leest?

De foto's spreken voor zich, zowel de kranen (van genoemd type) alsook de versmalling van de bierleiding, met van die grijze koppelingen ('John Guest'-koppelingen, geniale dingetjes!).

Eduard

Citaat van: MO op 25-09-2008  11:54 uHaha, een link naar zijn eigen Noorse forum, wat een humor. Verdacht bekende lay out heeft dat forum overigens.

Goed voorbeeld doet goed volgen ;).

Nog even over die Noorse link, als je linksboven door de andere pagina's (1, 2, 3, 4) klikt zul je nog meer foto's zien van 'kegerators', die kunnen wellicht als inspiratiebron dienen :D.

Edgar

Citaat van: Eduard op 25-09-2008  11:45 uVerder, om klevende en klemmende tapkranen bij minder regelmatig gebruik (minder dan om de dag) te voorkomen raad ik Ventmatic-/ of Perlick-kranen aan, verkrijgbaar bij www.morebeer.com. Deze kranen hebben het sluitmechanisme met veer en al vòòr de opening zitten. Het roestvrijstalen mechaniek staat dus niet aan de buitenlucht blootgesteld (maar is ten alle tijden ondergedompeld in het bier), waardoor het kan uitdrogen, schimmelen en plakken. De mensen die ik ken en die deze kranen hebben zijn er zeer tevreden mee!


EBC gebruikt zo'n kraan in z'n tapkoelkast.

EBC

Citaat van: Edgar op 25-09-2008  11:57 uEBC gebruikt zo'n kraan in z'n tapkoelkast.

Ja inderdaad, een Ventmatic forward seal. Werkt perfect.

Maar zoals alle dingen uit de US past het niet op het overige bij ons gangbare materiaal. Je zult ook een shank en een tailpiece met moer moeten kopen. Kijk daarvoor ook eens bij Micromatic.

Adrie

Gelijk maar spijkers met koppen geslagen. In een oude advertentie hier op dit forum las ik dat Jelle fusten te koop had. Vandaag kwam hij toevallig langs Zutphen, dus ik heb van hem 5 fusten van 19 liter gekocht (5 halen, 4 betalen). Nogmaals bedankt voor de service, Jelle!  :groots:

Nu nog de aansluitingen, slangen en gasfles. Ik heb al heel veel spullen van een reguliere tapinstallatie en ik moet nog kijken of dat allemaal gaat passen en wat voor aansluitingen ik nodig heb. Drukregelaars heb ik, een paar prachtige koperen tapstangen ook. Maar ik twijfel nog of ik de tapstangen ga gebruiken. Zo'n tapstang steekt natuurlijk een heel eind boven de koelkast uit en bier in die leiding moet je na een dag natuurlijk eerst even laten weglopen. Dat levert elke keer bij het tappen weer tap(=bier)verlies op. Zo'n klein kraantje die je in de koelkastdeur monteert levert minder verlies op.

Is er iemand die ervaring heeft met reguliere tapinstallatiespullen en soda kegs?

René K

Mooie deal Adrie  :duimop:.
Ik heb geen idee of reguliere tapspullen samengaan met soda kegs. Heb je trouwens fusten met ball locks of pin locks?

Zit er ook nog aan te denken om een aantal van deze fusten te kopen.

Voor het aanschaffen van de spullen (mocht je deze nog wel nodig hebben) kan ik je candirect.de aanraden. Ze hebben mij destijds prima geholpen!

Adrie

Het zijn fusten met ball-locks. Candirect had ik al in het vizier. Zo te zien hebben ze ball-lock aansluitingen die passen op reguliere tapslangen met schroefdraadaansluiting.:
Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd. voor bier en

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd. voor koolzuur.

Maar ik ben nu niet thuis, dus ik kan niet nameten of dat klopt.


Herman

De aansluiting voor koolzuur is geen probleem, da's met een afgebeelde overgang een peuleschil. Ik weet dat er brouwers zijn die normale bierslang gebruiken. Maar dan gaat het volgens mij eerst wel schuimen vanwege de kleine opening op de aansluiting die dan ineens in een grotere binnendiameter slang uitmond.

Normaliter zou ik de binnendiameter gelijk proberen te houden. M.a.w. anders bierslang en tapkraan.

Edgar

Ik gebruik zo'n korte slang met plastic kraantje. Moet niet meer zijn denk ik. Vat in/uit de koelkast, campingmatje eromheen, uren plezier. Enkel een echt koolzuurflesje zou wel een verbetering zijn t.o.v. het hand-dingetje dat ik gebruik. Aan de andere kant is het wel heel erg lekker simpel.

Adrie

Citaat van: Herman op 26-09-2008  20:06 uDe aansluiting voor koolzuur is geen probleem, da's met een afgebeelde overgang een peuleschil.

Dat is heel mooi!


Citaat van: Herman op 26-09-2008  20:06 uIk weet dat er brouwers zijn die normale bierslang gebruiken. Maar dan gaat het volgens mij eerst wel schuimen vanwege de kleine opening op de aansluiting die dan ineens in een grotere binnendiameter slang uitmond.

Normaliter zou ik de binnendiameter gelijk proberen te houden. M.a.w. anders bierslang en tapkraan.

Tja, ik denk dat ik het toch ga proberen, want het liefst wil ik toch gebruiken wat ik al heb (us bin zunig) en bovendien vind ik mijn koperen tapzuilen natuurlijk veel sjieker dan die rvs kraantjes. Eventueel is het misschien mogelijk om een dunnere slang in de bierslang te schuiven waardoor de diameter sterk gereduceerd wordt (en de weerstand groter).

Herman

Op candirect vind je in ieder geval de benodigde overgangmoeren (CO2 betreft een 'Adapter für NC-Kupplung mit 5/8"-Gewinde' - artnr 71000716) en al het overige materiaal. Als je twijfelt over de juiste bestelling, kun je het beste eerst even contact opnemen met ze.

Gerb

Ik ben ook even aan het orienteren om mijn 19 L vat tot een werkend geheel te maken. Ik vind het bijzonder lastig om te bepalen wat ik nodig heb. Misschien toch maar even een belletje naar candirect. Wat ik me nog wel afvraag, waar laten jullie de CO2 cylinders vullen?

Johannes

't is dat mijn cylinder door een losse aansluiting leeg is gegaan, anders had ik 'm nog nooit hoeven vullen. Hier in Arnhem zit een bedrijf wat allerhande gassen verkoopt. In principe niet aan particulieren, maar zo'n probleem was dat niet.

Johannes

Wat je nog nodig hebt: uiteraard een tapkop, en voor de rest: (knip en plakwerk uit pb aan René enige tijd geleden)

Hier links de koppeling die bij de manometer zat. Rechts de aansluiting voor de CO2 keg.



CO2 koppeling


De manometer/fles


Gerb

Goede info! Bedankt! Ik vroeg me eigenlijk ook nog af hoe je de tapkraan en CO2 op het vat monteert, maar dat is gewoon luiigheid. Kom ik nog wel achter (of je moet een duidelijk fotootje hebben  ;))

RobinB

Citaat van: Johannes op 05-11-2008  20:44 u

Mooie slangenklemmetjes zijn dat! Waar heb je die vandaan?

René K

Citaat van: Gerb op 05-11-2008  20:51 uGoede info! Bedankt! Ik vroeg me eigenlijk ook nog af hoe je de tapkraan en CO2 op het vat monteert, maar dat is gewoon lui-igheid. Kom ik nog wel achter (of je moet een duidelijk fotootje hebben  ;))

Deze klik of schuif je er gewoon op. Zie je wel als je het spul binnen hebt.


Inderdaad de spullen die Johannes laat zien heb je nodig.
Je moet weten of je NC of CC aansluitingen hebt.
NC: kogelkoppeling
CC schuifkoppeling (pinlock).

De volgende artikelen heb ik besteld bij candirect:
bestelnr: 63888933 CO2-Flasche 2 kg
bestelnr: 63889020 Druckminderer Bier mit Inhaltsmesser42
bestelnr: 71090996 CO2-Schlauch mit Rückschlagventil NC13
(zoeken op bestelnummer op de website en je ziet de artikelen).

Je hoeft op de site geen keuze te maken tussen de verschillende afmetingen en diameters. Als je aangeeft dat het voor een Soda Keg is weten zij wel welke spullen je nodig hebt. Bovenstaande spullen heb ik binnengekregen en alles werkt nu naar behoren.

Succes!

Johannes

Citaat van: Gerb op 05-11-2008  20:51 u(of je moet een duidelijk fotootje hebben  ;))

Nou heb ik niet, maar Brouwland wel, op dit dingetje draai je de tapkop. Daar kan ik overigens geen foto van vinden.


Nog duidelijker afbeelding van CO2-in dingetje: deze draai je dus op de grijze koppeling.



Citaat van: RobinB op 05-11-2008  20:53 uMooie slangenklemmetjes zijn dat! Waar heb je die vandaan?

Ehm, ik denk dat ik die destijds bij de plaatselijke ijzerboer (gelderse ijzerwaren handel) heb gehaald.

René K

Citaat van: Gerb op 05-11-2008  20:51 uGoede info! Bedankt! Ik vroeg me eigenlijk ook nog af hoe je de tapkraan en CO2 op het vat monteert, maar dat is gewoon lui-igheid. Kom ik nog wel achter (of je moet een duidelijk fotootje hebben  ;))

Hier nog wat foto's:


Koppeling.

Koppeling op fust. (Denk erom dat de CO2 aangesloten wordt aan de kant waar er sleuven /inkepingen zitten. Kun je op de foto goed zien.
Aan de slang zit ook een terugslagventiel. dit voorkomt dat er bier in je CO2 slang kan komen.

En hier de complete installatie.

Gerb

René, nu is het me volledig duidelijk! Die CO2 cylinder lijkt me wel zwaar om te versturen vanuit Duitsland.

René K

Verzendkosten van alles was ongeveer 10 euro. Niet echt iets om wakker van te liggen dus.

Gerb

Ik heb deze koppeling, dat is dan waarschijnlijk de kogelkoppeling (NC)

Herman

Klopt. De NC=Niet Coca(Cola) oftewel Pepsi sluiting. De CC (juist) heeft aan weerszijden pennetjes. Qua systeem zijn ze even handig, alleen zijn de onderdelen niet uitwisselbaar (op wellicht de deksels na).

Heb je een ontluchter in je deksel? Zo niet, schaf dan het liefst ook een deksel met zo'n ontluchter aan.

Gerb

Yep, ik heb een ontluchter, de enige die Johannes had. Waarvoor nogmaals dank!

René K

Zo, begin 2009 gaat ie dan toch gebouwd worden, een kegerator! Oftewel een tapkoelkast.  :proost2:

Zojuist via marktplaats de volgende tapzuil met 3 kranen gekocht:




Zoals het nu lijkt zal deze op een Bosch tafelmodel koelkast worden gezet. Hierin passen precies 3 fusten.
Het lijkt mij het mooiste om bovenop de koelkast een mooie gelakte houten plaat te monteren (met hierin een driptray) en hierop dan de tapzuil bevestigen.
Een mooi voorbeeld hiervan is dit:

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik dit het beste kan doen, welke houtsoort, welke driptray enz. Iemand nog tips hierover?
Binnenkort nog even de juiste koppelingen en extra slangen bestellen bij candirect en dan kan er gebouwd worden.

 :degroeten:




Johannes

Mooie kraan René! Zo'n Kegerator lijkt me prachtig, alleen gaat de bierconsumptie met sprongen vooruit.  :pan:

Wellicht een open deur, maar voor de zekerheid: je weet dat je niet zomaar een willekeurig gat in de bovenkant van de koelkast kunt zagen? Ook daar schijnen koelleidingen te kunnen zitten.

René K

Citaat van: Johannes op 30-12-2008  09:42 uWellicht een open deur, maar voor de zekerheid: je weet dat je niet zomaar een willekeurig gat in de bovenkant van de koelkast kunt zagen? Ook daar schijnen koelleidingen te kunnen zitten.

Klopt Johannes. Heb al geprobeerd om een bouwtekening van de koelkast op internet te vinden. Maar veel verder dan een simpele tekening kom ik nog niet. Moet binnenkort toch maar even de test doen met maiszetmeel en alcohol zie hier
Hopelijk gaat dit werken.
 

Henk oet Paiz

Citaat van: René K op 29-12-2008  23:55 u.... welke houtsoort, ....

Hoi René,

Mooi om te zien dat je succes hebt met mijn voormalige installatie  :biersmile:

Wat betreft de houtsoort zou ik kiezen voor beuken. Dat is een mooie fijnnervige houtsoort die veel wordt gebruikt voor meubels en ook keukenbladen. Kies een goede lak voor de afwerking, met name bij de aansluiting van de driptray.

Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van het blad, dan ben je welkom. Met deze machine kunnen we daar wel iets van maken.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Citaat van: René K op 30-12-2008  10:31 uKlopt Johannes. Heb al geprobeerd om een bouwtekening van de koelkast op internet te vinden. Maar veel verder dan een simpele tekening kom ik nog niet. Moet binnenkort toch maar even de test doen met maiszetmeel en alchohol zie hier
Hopelijk gaat dit werken.

Ah, prachtig! Die truuk kende ik niet. Uiteraard weten onze Amerikaanse collega's van alles over kegerators bouwen.

wilko

Citaat van: Henk oet Paiz op 30-12-2008  11:22 uHoi René,

Mooi om te zien dat je succes hebt met mijn voormalige installatie  :biersmile:

Wat betreft de houtsoort zou ik kiezen voor beuken. Dat is een mooie fijnnervige houtsoort die veel wordt gebruikt voor meubels en ook keukenbladen. Kies een goede lak voor de afwerking, met name bij de aansluiting van de driptray.


Beuken is mooi inderdaad.  Of teak...  Ik heb hier thuis wat teakhouten tafeltjes staan die zijn gemaakt van de overgebleven stukken die ontstonden na het uitzagen van een gootsteen uit een teakhouten aanrechtblad.  De factor geluk is hierbij uiteraard van toepassing.  Teak is anders wel een heel prijzige optie.  Wel heel mooi  :duimop:

Wilko

René K

Zal binnenkort eens gaan kijken bij de bouwmarkt of ze nog wat moois hebben liggen.

Bedankt voor de tips! En Henk voor het op maat maken van de plank kom ik graag eens langs :duimop:!

René K

Deze week gaat er weer een bestelling geplaatst worden bij Candirect zodat de bouw van de tapkoelkast weer een stapje dichterbij komt :dansen:.

De volgende artikelen wil ik gaan bestellen:
Bierkoppeling (3x) bestelnr:73090092 + Mutter Nippel 4mm (3x) bestelnr: 70090602

Bierslang 4mm (exacte aantal meters nog berekenen met behulp van het excelbestand van Adrie) bestelnr: 72089961


C02 slang +koppeling met terugslagventiel (2x) bestelnr:71090996

C02 verdeler bestelnr: 63887893 op het plaatje staan 2 verdelers naast elkaar. Hier heb ik maar 1 van nodig.

Tülle 4mm voor de aansluiting van bierslang op de kraan bestelnr:70100704


Hiernaast heb ik nog een afdichtring nodig voor de slang/kraan aansluiting.
Misschien dat ik nog even een schematische tekening maak van hoe het allemaal in elkaar steekt en aangesloten gaat worden.

Het is dus de bedoeling om 3 fusten op 3 kranen aan te sluiten.

René K

Eigenlijk ben ik nog op zoek naar zoiets:

Deze komt HIER vandaan.
En dit dan in de plaats van de 4 mm Tülle.

Helaas biedt Candirect iets dergelijks niet aan?
De tülle in bovenstaande afbeelding heeft ook een mooie vlakke onderkant. Deze lijkt me beter dan de Tülle van Candirect. Iemand een idee waar deze dichter bij huis te verkrijgen is?

Adrie

De Tülle van Candirect is heel gemakkelijk met een ijzerzaag recht af te zagen. Direct achter de eerste schijf kun je hem gemakkelijk recht afzagen. Heb ik toevallig eergisteren geprobeerd. Met een ijzervijl kun je de zaak vervolgens mooi glad afwerken.

JWVG

Ha Rene,

ik heb vrijwel dezelfde drukregulator gekocht als jij bij Candirect:



Nu moet ik echt weer in de complete idiots mode schieten - ik vermoed dat ik snap hoe het werkt, maar wil dat eigenlijk graag zeker weten: waar de gasfles (achteraan op dit plaatje) en het vat (onderaan op dit plaatje) moeten worden aangesloten snap ik, en het past ook allemaal. Bovendien heb ik ook al op het forum gelezen op welke druk ik het moet brengen en zo. Nou even kijken of ik het snap: als ik het bier (dat nog helemaal geen CO2 bevat) op b.v. 2 bar wil brengen, doe ik dat dan zo:

- Alles aansluiten, alles dicht, incl. kraan naar vat (groene kraantje onderaan)
- Gasfles opendraaien, en op de linker meter (op het plaatje) kijken hoeveel bar er op staat (is nu nog niet zo belangrijk omdat de fles nog helemaal vol zit).
- Aan de metalen knop bovenop draaien totdat de meter bovenaan op 2 bar staat.
- Het groene kraantje naar het vat openen, en wachten (evt. schuddend) totdat ik weet (hoe dan? geen geluid meer?) totdat er een evenwicht is opgetreden (een paar dagen waarschijnlijk).
- Dan alles dichtdraaien en loskoppelen. Vat kan op druk blijven tot tappen.

Klopt dit? Het zou fijn zijn als ik na deze handelingen al mijn ledematen nog heb. En moet ik die metalen knop midden bovenop helemaal dicht draaien voordat ik begin, of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt!

 :degroeten: JW.
-

Adrie

Citaat van: JWVG op 21-01-2009  13:44 u- Alles aansluiten, alles dicht, incl. kraan naar vat (groene kraantje onderaan)
- Gasfles opendraaien, en op de linker meter (op het plaatje) kijken hoeveel bar er op staat (is nu nog niet zo belangrijk omdat de fles nog helemaal vol zit).
- Aan de metalen knop bovenop draaien totdat de meter bovenaan op 2 bar staat.
- Het groene kraantje naar het vat openen, en wachten (evt. schuddend) totdat ik weet (hoe dan? geen geluid meer?) totdat er een evenwicht is opgetreden (een paar dagen waarschijnlijk).
- Dan alles dichtdraaien en loskoppelen. Vat kan op druk blijven tot tappen.

Klopt dit? Het zou fijn zijn als ik na deze handelingen al mijn ledematen nog heb. En moet ik die metalen knop midden bovenop helemaal dicht draaien voordat ik begin, of maakt dat niet uit?

Bijna goed, JW. De grote knop in het midden werkt net andersom. Losdraaien betekent de druk verminderen. Dit is als beveiliging gedaan. Mocht de knop er om wat voor reden dan ook uit vallen, dan komt er toch geen koolzuurgas vrij. Vaster draaien betekent logischerwijs meer druk op het vat. Je begint dus met de knop zoveel mogelijk los.

Het is belangrijk om, als je niet wilt schudden om te verzadigen, het vat niet helemaal te vullen. Het pijpje waardoor de CO2 het fust in komt moet boven het vloeistofoppervlak blijven. Dit is natuurlijk ook logisch, want steekt het pijpje in de vloeistof, dan is het oppervlak waardoor koolzuurgas  het bier in kan diffunderen heel klein en moet je jaren wachten voordat je bier is verzadigd.
Naar verluid duurt het verzadigen door het vat te laten staan een week of twee. Zorg ervoor dat het bier voldoende gekoeld is (liefst tot taptemperatuur), zodat het verzadigen sneller gaat. Stem de druk af op de temperatuur van het bier en de gewenste koolzuurverzadiging van het bier.

JWVG

Dank je wel - heel nuttige info over die knop  :verbergen:. Voor wat betreft het verzadigen: ik ga het tappen in de kroeg, dus dan wordt het pas gekoeld als het het vat uit is. Betekent dat dat ik het vat ook op kamertemperatuur moet verzadigen? Want als ik het koud laat verzadigen, maar dan weer op laat warmen in de kroeg, stijgt de druk, toch?

Enne.... hoe check ik nou of het verzadigd is? Hoor je het lopen? Evt. kan ik waarschijnlijk ook de gasfles dichtdraaien en kijken of de drukmeter stabiel op 2 bar blijft, denk ik.  :denken:

 :degroeten: JW.

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 21-01-2009  13:59 uHet is belangrijk om, als je niet wilt schudden om te verzadigen, het vat niet helemaal te vullen. Het pijpje waardoor de CO2 het fust in komt moet boven het vloeistofoppervlak blijven. Dit is natuurlijk ook logisch, want steekt het pijpje in de vloeistof, dan is het oppervlak waardoor koolzuurgas  het bier in kan diffunderen heel klein en moet je jaren wachten voordat je bier is verzadigd.
Naar verluid duurt het verzadigen door het vat te laten staan een week of twee. Zorg ervoor dat het bier voldoende gekoeld is (liefst tot taptemperatuur), zodat het verzadigen sneller gaat. Stem de druk af op de temperatuur van het bier en de gewenste koolzuurverzadiging van het bier.

Hoe dikwijls heb jij dit al gedaan?
Je beweert hier dat er een week of twee moet gewacht worden...
De bedoeling is toch dat dit vat gaat dienen om later vanuit het vat te tappen of niet?

Ik heb thuis zo een apparaat om zelf frisdrank, spuitwater te maken....en hier zit de stang waaruit de CO2 komt duidelijk onder de vloeistof.
De vloeistof is dan ook op een paar seconden verzadigd van koolzuur, zo erg zelfs dat je de fles kan afkoppelen en de stop erop zetten...bij later openen is er toch nog genoeg koolzuurontwikkeling.

Zelf heb ik al vele vaten gevuld.. hoe doe ik het (zeker geen garantie dat het zo moet of goed is, maar voor mij werkt het wel):
Ik sluit alles aan zoals jwvg gezegd heeft behalve op het vat wordt de koolzuurleiding aangesloten op de tapuitgang..
Wanneer we nu de druk verhogen horen we heel duidelijk CO2 ontsnappen onderaan in het vat...onder de vloeistof dus.
Een paar keer schudden en dan hoor je niks meer, het vat heeft nu dezelfde druk als uw meter aangeeft.
Voorzichtig afkoppelen; onder andere EERST aan het vat sluiten, en uw bier is klaar om te tappen.
Heel de bewerking duurt ongeveer 10 minuten.

Het is wel zo dat je zo koud mogelijk moet afvullen en steeds een haedspace laten zodat er nog koolzuur bijkan...

Adrie

Citaat van: Liemingbrouwer op 21-01-2009  14:35 uHoe dikwijls heb jij dit al gedaan?

Forumwijsheid.

Op een Engelstalig forum klaagde iemand dat zijn fust niet op druk wilde komen (op druk zetten en laten staan, dus niet schudden). Iemand opperde dat zijn pijpje onder het vloeistofoppervlak zou kunnen zitten. Hij liet wat bier uit, zodat het pijpje vrij kwam en binnen een week was zijn bier op druk. Anderen op dat forum melden dat het verzadigen van bier (wederom zonder schudden) maximaal twee weken duurt, afhankelijk van de temperatuur van het bier. Hoe warmer het bier, hoe langer het duurt.

Adrie

Citaat van: JWVG op 21-01-2009  14:25 uDank je wel - heel nuttige info over die knop  :verbergen:. Voor wat betreft het verzadigen: ik ga het tappen in de kroeg, dus dan wordt het pas gekoeld als het het vat uit is. Betekent dat dat ik het vat ook op kamertemperatuur moet verzadigen? Want als ik het koud laat verzadigen, maar dan weer op laat warmen in de kroeg, stijgt de druk, toch?

Dat maakt denk ik niet uit. Het aantal volumes koolzuur in je bier blijft gelijk, alleen de druk loopt op. Maar als het goed is is de tapinstallatie in de kroeg daar op afgesteld. Zo niet, dan kun je ter plekke druk aflaten.

Citaat van: JWVG op 21-01-2009  14:25 uEnne.... hoe check ik nou of het verzadigd is? Hoor je het lopen? Evt. kan ik waarschijnlijk ook de gasfles dichtdraaien en kijken of de drukmeter stabiel op 2 bar blijft, denk ik.  :denken:

Als je schudt hoor je het lopen. Bij op druk zetten en laten staan niet. 2 bar is trouwens heel veel. Als je je bier verzadigt bij 20 graden is dat OK, dan krijg je een verzadiging van 2,3 volumes koolzuur. Voor de meeste biertypen is dat ongeveer OK. Verzadig je bij 10 graden, moet je 1 bar gebruiken.

JWVG

OK, is duidelijk A3. Die 2 bar zoog ik trouwens uit mijn duim voor het voorbeeld, ik zal de juiste getallen even goed nazoeken.

@ Lieming: als ik het goed begrijp borrel jij je koolzuur dan het vat in, toch? Maar dan moet het toch ook ontsnappen, anders is het binnen de kortste keren uitgeborrelt. En als je het er uit laat, verlies je misschien ook aroma en zo?

 :degroeten: JW.

RobinB

Tja, over dat pijpje heb ik ook zo mijn bedenkingen?
Eerst is de overdruk in je fust 0 bar, dus als je er 2 bar op zet, dan borrelt het toch gewoon door het pijpje ook al zit die onder het vloeistofniveau totdat er een drukevenwicht is?
Precies zoals Lieming zegt.
En als er dan CO2 oplost, daalt de druk, waardoor er langzaam verder CO2 inborrelt tot er weer een evenwicht is, toch?
Volgens mij maakt het niet uit of dat pijpje nu onder de spiegel zit of niet.

(Misschien juist liever omdat door het borrelen net als bij schuuden de CO2 sneller oplost?  :clownsmile: )

JWVG

Aha, het begint duidelijker te worden nu! Er werd natuurlijk al gezegd dat, als je haast hebt, schudden helpt. Dit is gewoon een makkelijkere manier van 'schudden'. 10 minuten is wel heel veel sneller dan 2 weken  :nut:.

 :degroeten: Jw.

Liemingbrouwer

Citaat van: JWVG op 21-01-2009  15:19 u@ Lieming: als ik het goed begrijp borrel jij je koolzuur dan het vat in, toch? Maar dan moet het toch ook ontsnappen, anders is het binnen de kortste keren uitgeborrelt. En als je het er uit laat, verlies je misschien ook aroma en zo?

Ja de koolzuur borrrelt in het vat en dat borrelen duurt ongeveer  5 à 10 minuten (afhankelijk van de grootte van uw headspace denk ik)
Wanneer het stil wordt helpt eens schudden heel goed natuurlijk, alhoewel je schudden met een vat van 30 L. moeilijk schudden kunt noemen.
Het is meer ronddraaien.  Het vat blijft steeds met de bodem op de grond, dus niet rollen bvb.
Je laat niks uit het vat ontsnappen...
Als ik vind dat er weinig koolzuur is opgeborrelt verhoog ik de druk soms zelfs tot 3 bar.
Ik verhoog ook langzaam de druk zodat er nooit een drukdaling kan zijn want anders zou uw bier terugvloeien uit het vat.
Ik vul een vat voor vulling altijd met koolzuur.
De volgende posting zal ik eens een fotoke proberen te plaatsen van een pintje getapt van het vat.

Liemingbrouwer

Het fotoke:



De koolzuur is niet echt te zien maar de schuimkol is toch mooi te zien.

Liemingbrouwer

Citaat van: RobinB op 21-01-2009  19:15 uEerst is de overdruk in je fust 0 bar, dus als je er 2 bar op zet, dan borrelt het toch gewoon door het pijpje ook al zit die onder het vloeistofniveau totdat er een drukevenwicht is?

Als je natuurlijk het vat nokvol vult dan kan er geen koolzuur meer bij en zal het natuurlijk niet lukken... vloeistoffen zijn nog altijd niet samendrukbaar.
Daarom moet je in tegenstelling wat ze in brouwerijen doen een redelijke headspace laten.
Brouwerijen verzadigen trouwens hun bier VOOR ze het in het vat brengen en vullen dus nokvol.  Maar dat wist iedereen al natuurlijk!!

RobinB


wiwi

De Aussies hebben voor de snelle koolzuurverzadiging zoiets als de Ross method .

The Ross Method...

"After filling the keg (upto the weld mark just below the top) with cold beer turn pressure upto 300 kpa & rock keg back & forth on its side (inlet at bottom) for 50 seconds. Turn off gas (on main bottle) but continue to rock keg while monitoring the pressure dial. You will see the pressure full back quite quickly & then stabilise (100 - 200kpa). The goal is for the pressure to fall back to between 140 - 160 kpa depending on your preference (140 pommie ale - 160 Aussie beer). If the pressure falls well below 140 kpa, just turn gas back on & rock for another 10 - 15 secs, then recheck & repeat as necessary. I find that 60 secs is nearly always about the mark. Then all you have to do is release the top pressure valve on the keg (normally a couple of hours later to avoid foam flying out of the valve), connect to your gas (making sure you have set pressure back to 80 kpa or whatever you like to dispense at) & you will pour a perfect beer."



Komt neer op wat hier al is gezegd geweest, er staan enkel wat meer cijfers in v.w.b. druk en saturatietijden.

Liemingbrouwer

Zij zetten dus ook 3 bar op het vat om te verzadigen met koolzuur als ik het goed begrijp...
Maar begrijp ik het goed dat zij tappen bij 0,8 bar...Dat is toch veel te laag!!!
100 kpa = denk ik 1 bar??? zie ik dat goed???

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 21-01-2009  21:16 uZij zetten dus ook 3 bar op het vat om te verzadigen met koolzuur als ik het goed begrijp...
Maar begrijp ik het goed dat zij tappen bij 0,8 bar...Dat is toch veel te laag!!!
100 kpa = denk ik 1 bar??? zie ik dat goed???

100kpa = 1000hpa = 1000mbar = 1bar, ja dus :D

René K

Weer een hoop gemist vandaag! Mooi dat je spullen binnen zijn Jan Willem. De meeste antwoorden op je vragen krijg je wel door met je installatie te spelen. Maar ik lees dat Adrie je al goed op weg heeft geholpen :duimop:.

Citaat van: JWVG op 21-01-2009  19:32 uAha, het begint duidelijker te worden nu! Er werd natuurlijk al gezegd dat, als je haast hebt, schudden helpt. Dit is gewoon een makkelijkere manier van 'schudden'. 10 minuten is wel heel veel sneller dan 2 weken  :nut:.

 :degroeten: Jw.

Bij deze methode moet je het bier wel weer tot rust laten komen heb ik gemerkt. Als je een aantal minuten na het schudden wilt tappen heb je veel kans op schuim tappen. Ook heb ik op Amerikaanse fora gelezen dat je op deze manier minder fijne koolzuurbelletjes in je bier krijgt. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? Het verschil is me zelf nog niet opgevallen.

Citaat van: Adrie op 21-01-2009  14:55 uOp een Engelstalig forum klaagde iemand dat zijn fust niet op druk wilde komen (op druk zetten en laten staan, dus niet schudden). Iemand opperde dat zijn pijpje onder het vloeistofoppervlak zou kunnen zitten. Hij liet wat bier uit, zodat het pijpje vrij kwam en binnen een week was zijn bier op druk. Anderen op dat forum melden dat het verzadigen van bier (wederom zonder schudden) maximaal twee weken duurt, afhankelijk van de temperatuur van het bier. Hoe warmer het bier, hoe langer het duurt.

Maar er zijn toch ook lui die de C02 op de 'bier uit' aansluiting plaatsen, juist om de koolzuur onderin het vat te laten lopen.

Voor het verzadigen is de temperatuur inderdaad belangrijk. Hoe kouder hoe sneller het verzadigen gaat. Nogmaals refereer ik aan een fust dat ik op deze manier verzadigd heb in 4 dagen bij 3 graden met een druk van 0,5 bar.

JWVG

Citaat van: René K op 21-01-2009  22:56 uMaar er zijn toch ook lui die de C02 op de 'bier uit' aansluiting plaatsen, juist om de koolzuur onderin het vat te laten lopen.

Dat is dus wat Lieming doet (volgens mij).

Bedankt voor alle input! Ik ga zaterdag eens spelen.

 :degroeten: JW.

Liemingbrouwer

Citaat van: René K op 21-01-2009  22:56 uBij deze methode moet je het bier wel weer tot rust laten komen heb ik gemerkt. Als je een aantal minuten na het schudden wilt tappen heb je veel kans op schuim tappen. Ook heb ik op Amerikaanse fora gelezen dat je op deze manier minder fijne koolzuurbelletjes in je bier krijgt. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? Het verschil is me zelf nog niet opgevallen.

Maar er zijn toch ook lui die de C02 op de 'bier uit' aansluiting plaatsen, juist om de koolzuur onderin het vat te laten lopen.

1) De bedoeling is natuurlijk wel dat je het vat na deze behandeling nog een paar dagen rust gunt, liefst heel koud.
2)Juist ik behoor tot die "lui".



René K

Dankzij de zoektocht van Oscar naar een alternatief voor Brouwland kwam ik op deze site terecht.

Volgens mij is dit de aansluiting die we zoeken Adrie:


Volgens mij moet dit hem zijn! Ik ga hem in elk geval bestellen en zullen we wel zien of het past!

Adrie

Citaat van: René K op 22-01-2009  21:52 uDankzij de zoektocht van Oscar naar een alternatief voor Brouwland kwam ik op deze site terecht.

Volgens mij is dit de aansluiting die we zoeken Adrie:


Volgens mij moet dit hem zijn! Ik ga hem in elk geval bestellen en zullen we wel zien of het past!

Joehieieieie! Ik denk dat je gelijk hebt. En ik wacht maar even met verder knutselen tot jij hem hebt geprobeerd. Je was me net voor, ik wilde die site ook al uitpluizen op bruikbaar tapmateriaal. Bedankt voor het delen, René!  :groots:

René K

Graag gedaan Adrie. Alsie past nodig ik je uit om bij mij een biertje te tappen :dansen:.

De bestelling is gedaan. Nu maar afwachten...

Oscar

Citaat van: René K op 22-01-2009  22:48 uAlsie past nodig ik je uit om bij mij een biertje te tappen :dansen:.

Forumuitje in groningen... :idea:  ;D ;D

Adrie

Citaat van: René K op 22-01-2009  22:48 uGraag gedaan Adrie. Alsie past nodig ik je uit om bij mij een biertje te tappen :dansen:.

Goed idee, bedankt! En nu maar duimen, inderdaad.

wilko

Citaat van: RobinB op 21-01-2009  21:19 u100kpa = 1000hpa = 1000mbar = 1bar, ja dus :D

k = kilo    = 1000
h = hecto  = 100
m = milli   = 1/1000


JWVG

OK, ik heb nu alles schoongemaakt met Chemipro Caustic (inclusief alle veiligheids voorschriften), en kan hem in elkaar gaan zetten. Nog even voor de zekerheid: bij 1 van de openingen staat 'CO',  bij de andere 'GE'. Ik neem aan dat 'CO'  voor CO2 staat, toch? Dus daar moet dan het korte buisje in.

 :degroeten: JW.

JWVG

Nou ja, ik ben er maar vanuit gegaan dat ik het correct had. Vaatjes zijn gevuld, eerst even met 2.5 bar gecheckt of ze lekten, was niet het geval. Ik heb ze toen volgens Liemings suggestie via de bier ingang (dus onder het vloeistof niveau) op 2 bar gebracht (kamertemperatuur), dat duurde een paar minuten voor elk. Toen de koelkast in, als ze zijn afgekoeld zal ik ze op de 'klassieke manier', dus via de CO2 ingang, een paar dagen op ongeveer 1 bar houden. Dan moet het volgens mij goedkomen.

Best makkelijk, als je het eenmaal snapt...  :nut:

 :degroeten: JW.


Liemingbrouwer

Het enige negatieve dat deze methode heeft is dat je heel proper moet werken want een infectie zit natuurlijk in een klein hoekje.
Laat vooral weten hoe je de koolzuurverzadiging vond...

Nog een kleine tip; tap het vat steeds op kamertemperatuur (18-20°)
Je kan dan de koolzuurdruk opvoeren tot +1,8 bar.
Dit natuurlijk als het bier nog door een koeler moet stromen.


JWVG

Check! De reden dat ik het bier nu in de koelkast zet terwijl het verzadigd, is vooral dat ik het bier ook nog wat wil laten rijpen op koude temperaturen. Ik zal het voor het tappen inderdaad laten opwarmen.

 :degroeten: JW.

Herman

Enne pas op met schoonmaken met chloorhoudende middelen (chemipro caustic), tenzij je putjes in je RVS wilt hebben.

JWVG

Ja, dat las ik. Ik gebruik chemipro caustic maar voor 1 keer, omdat het de eerste keer was. Volgende keer weer gewoon Sun of evt. chemipro oxi. En ik heb er voor gezorgd om de contacttijd niet langer dan 10 minuten te houden.

 :degroeten: JW.

René K

De laatste bestelling voor het compleet maken van de tapkoelkast is de deur uit! In de factuur die ik na het verzenden kreeg stonden nog een aantal extra artikelen om de spullen compleet te maken zoals een kunststof aflsuitring, slangenklemmen en een nippel van 4 mm. In totaal voor een bedrag van 2.24 euro.
Dit staat echter voor niks op de factuur (had ik zelf ook niet besteld). Toch een nette service van onze Duitse vrienden!

En nu maar weer geduld hebben... Blijft lastig he?

JWVG

Citaat van: René K op 17-07-2008  14:58 u3. En een C02 slang + koppeling voor 15.54.
Deze is geschikt voor een NC keg.  (Bestelnummer: 71090996)


Ha Rene,

ik heb precies dezelfde CO2 aansluiting met terugslagventiel, maar ben zo stom geweest om het verkeerde ringetje los te draaien, waardoor het hele terugslagventiel uit elkaar viel  :verbergen:. Geen flauw idee meer hoe ik het in elkaar moet zetten. Weet jij dat misschien, en/of heb je een close-up van het ventiel zodat ik het zelf kan uitvogelen? Ik heb twee kogeltjes, een veertje, een heel dun rubber ringetje, twee heel dikke rubber ringetjes en twee plastic doorzichtige stukjes buis....  :ziek:

 :degroeten: JW.

jelle

Citaat van: JWVG op 01-02-2009  14:13 uHa Rene,

ik heb precies dezelfde CO2 aansluiting met terugslagventiel, maar ben zo stom geweest om het verkeerde ringetje los te draaien, waardoor het hele terugslagventiel uit elkaar viel  :verbergen:. Geen flauw idee meer hoe ik het in elkaar moet zetten. Weet jij dat misschien, en/of heb je een close-up van het ventiel zodat ik het zelf kan uitvogelen? Ik heb twee kogeltjes, een veertje, een heel dun rubber ringetje, twee heel dikke rubber ringetjes en twee plastic doorzichtige stukjes buis....  :ziek:

 :degroeten: JW.
Volgens mij zijn er twee veertjes. als volgt veertje kogel rubber veertje kogel rubber.
Past een van de buisjes in de anderre :weetniet: Ik kan die van mij niet eens loskrijgen.

Groet Jelle

JWVG

hmmm.... ik zal eerst eens kijken of ik nog een veertje kan vinden.

 :degroeten: JW.

JWVG

Laatste veertje heb ik inmiddels gevonden, maar die stukjes plastic buis (ze passen qua diameter precies in het ventiel) zijn me  nog een raadsel  :denken:

 :degroeten: JW.

Wild Chocolate

Citaat van: JWVG op 01-02-2009  16:13 uhmmm.... ik zal eerst eens kijken of ik nog een veertje kan vinden.

 :degroeten: JW.

2 Veertjes lijkt mij onlogisch. Ik zou verwachten dat er 1 veertje moet zitten aan de kant van het bier. Zo kan het bier er niet doorheen, terwijl de CO2 druk het balletje wegdruktals je de cilinder open draait. Ik ken de afsluiter niet, maar ik kan me niet voorstellen hoe het met 2 veertjes zou moeten werken.

Edit: toch 2 veertjes, typen op de iPhone gaat niet zo snel. Als je een foto plaatst van de Onderdelen kunnen we meedenken.


Groet,

Remco

JWVG

Nou, er zijn twee veertje, twee kogeltjes, eigenlijk twee van bijna alles. Maar het blijft een puzzel....

 :degroeten: JW.

Wild Chocolate

Klein kansje: Googlen op merk / model / soort afsluiter en "exploded view"?

Groet,

Remco


JWVG

Citaat van: jelle op 01-02-2009  15:58 uVolgens mij zijn er twee veertjes. als volgt veertje kogel rubber veertje kogel rubber.
Past een van de buisjes in de anderre :weetniet: Ik kan die van mij niet eens loskrijgen.

Groet Jelle

Ha Jelle,

Is dat de volgorde die jij ziet? Want dan zou het kunnen - die twee buisjes zijn doorzichtig, en er past precies een veertje in, dus van de buitenkant zie je alleen dat veertje denk ik. Ik had nu iets anders bedacht: rubbertje, kogel, veer (buisje) (buisje) veer, kogel, rubbertje. Dat is symmetrisch, dus leek me wel logisch. Maar als jij het zelf ziet, verander ik het graag weer! Oh ja, en vanaf welke kant is jouw volgorde? Vanaf de CO2 tank, of vanaf het biervat?

 :degroeten: JW.

wiwi

De veertjes moeten aan de kegzijde zitten, dan de bolletjes en de dichtingen aan de CO2 zijde zoals Jelle het beschrijft, volgens mij.
Gedachtengang: de veertjes duwen de bolletjes tegen een dichting waardoor de bolletjes de doorgang afsluiten. De CO2 druk duwt de bolletjes, tegen de veerdruk in, naar beneden en kan zo langs de bolletjes passeren richting keg. Is de druk in de keg groter da de CO2 druk dan werkt die druk mee met de veerdruk en blijven de bolletjes de doorgang afdichten.
Wat de bedoeling is van de rubbertjes weet ik niet.
Als ge de onderdelen symmetrisch plaatst dan luit er toch altijd wel een bolletje af gelijk uit welke richting de druk komt.

René K

Lastig Jan Willem! Zal nu even een foto maken van het terugslagventiel.

Staat er zo op!  :duimop:

René K



Hopelijk kun je hier wat mee.

Succes!

JWVG

Ja, dat is wel duidelijk inderdaad (er zit nog een zwart rubbertje onder die plastic moer, durf ik te wedden..). Alleen nu had ik dat rubbertje al te ver in dat ventiel geduwd, en krijg ik het er niet meer uit. Tjongejonge wat een geklungel...

 :degroeten: JW.

Herman

Ik was zelf ook nog van plan zo'n terugslagventiel te bestellen, maar doe tot nu toe zonder. Dus een grote ramp is het niet om het zonder te doen. Ik neem aan dat verzenden heel goedkoop is, als je enkel zo'n dingetje besteld?

René K

Op de homepage van Candirect (NL versie) staat dat ze voor bestellingen tot 5 kg 5.80 euro verzendkosten rekenen.

René K

De 4 mm nippels van braupartner zijn inmiddels binnen maar helaas veel te klein (zal nog een foto plaatsen). Ze verdwijnen compleet in het conische einde van de kraan.
Vorige week nog een bestelling geplaatst bij Candirect en deze is vandaag ook binnen gekomen. Hier zitten dezelfde 4 mm nippels bij als besteld van braupartner (deze draai ik op de 'beer out' koppeling). Een oplossing voor het kraanprobleem is nu dus nog niet gevonden.

Om de drie fusten op mijn manometer aan te kunnen sluiten heb ik een verdeler gekocht bij Candirect. In plaats van 4mm aansluitingen hebben ze er 10 mm aansluitingen opgezet:-[. Direct maar even een mailtje verzonden naar Candirect.

Adrie

Citaat van: René K op 03-02-2009  23:02 uDe 4 mm nippels van braupartner zijn inmiddels binnen maar helaas veel te klein (zal nog een foto plaatsen). Ze verdwijnen compleet in het conische einde van de kraan.

Oei, dat is een tegenvaller (niet alleen voor jou)! Dan toch maar naar de draaibank.

René K


Adrie

Tja, dat ziet er vrij hopeloos uit. Wat is de doorsnee van de onderkant (de conische kant) van het nippeltje?

RobinB

Eh, niet lullig bedoeld, maar had je dat niet ook al kunnen weten als je jouw koppeling had opgemeten?
Lijkt wel bijna een mm verschil in te zitten...
::)

René K

Alleen de maat van het uiteinde waar de slang aankomt was bekend, 4 mm. Ik hoopte dus eigenlijk dat het conische uiteinde wel groot genoeg was. Helaas is dit dus niet het geval. Maar gelukkig kan ik deze nippel wel gebruiken om op mijn 'beer out' koppeling te draaien.

Adrie


RobinB

En hoe heb je het met Braupartner geregeld (verzendkosten enz)?
Lijk me wel een interessante zaak, mits het te doen is :)

René K

Citaat van: Adrie op 04-02-2009  19:58 uMaar wat is nou de doorsnee?

De doorsnee is 10 mm. Hij past precies in het conische uiteinde van de kraan.


Citaat van: RobinB op 04-02-2009  20:09 uEn hoe heb je het met Braupartner geregeld (verzendkosten enz)?
Lijk me wel een interessante zaak, mits het te doen is :)

Het pakketje had ik voor 6.52 euro in huis. Waarvan 3 euro verzendkosten.

De C02 wandverdeler wordt geruild voor eentje van 4 mm. Dat is dus weer mooi opgelost door Candirect :duimop:.

RobinB

En dan gewoon gemaild over je adres en dergelijke?
Want op de site lijken ze alleen in en naar Duitsland en Oostenrijk te versturen?
Niet duur, € 3 :D  :duimop:

René K

Citaat van: RobinB op 06-02-2009  11:18 uEn dan gewoon gemaild over je adres en dergelijke?
Want op de site lijken ze alleen in en naar Duitsland en Oostenrijk te versturen?
Niet duur, € 3 :D  :duimop:

Yep, gewoon gemaild over het adres. Niks bijzonders. En binnen een week heb je de spullen in huis.

René K

De zuil staat op de koelkast!  :dansen:
Als eerst heb ik gewoon de standaard plank van de koelkast gepakt en daar de zuil op gemaakt. Een mooiere plank kan altijd nog.
Het zagen ging gelukkig goed! Gewoon de juiste plaats meten voor de tapzuil en boren op goed geluk. Het ging goed!
Hieronder alvast een foto van het resultaat. Er zijn meerdere foto's gemaakt van de bouw. Deze zal ik later nog plaatsen.




William

Die ziet er strak uit en zo te zien heb je het ook al flink opgepoetst: het straalt me tegemoet  ;D

RobinB

Ziet er inderdaad goed uit!
En kunnen er ook 3 vaatjes tegelijk in de koelkast?
 :duimop:

René K

Inderdaad even flink opgepoetst voordat hij op de foto mocht :D.
Er passen precies drie vaatjes in de koelkast. De CO2 fles past er dan ook nog in maar ik weet nog niet of ik die aan de buitenkant of binnenin wil hebben.
Nu nog even de materialen aansluiten en dan kan er getapt worden.

René K

Hieronder een fotoverslag van de bouw van de tapkoelkast.

Ziehier de koelkast:

Uitmeten waar het gat moet komen:

Gat boren met een gatenboor:

De boor komt eraan!


De tapzuil met andere materialen:

De originele binnenkant van de deur is eruit gehaald. Hier een gelakte plaat ingezet en waarschijnlijk komt hier nog schoolbordverf overheen zodat we erop kunnen krijten wat er in de fusten zit.

Bovenkant met gat erin:

Binnenkant met gat:

Nu nog een beetje bijvijlen:

Nu nog een mooie plank die onder de dekplaat komt om de tapzuil te steunen. Deze plank moet even dik zijn als het piepschuim dat ook onder de dekplaat zit:


Hier nog een gat in boren en de hele plaat in de verf:

De zuil plaatsen en aandraaien maar!

en hier het eindresultaat!




 :degroeten:

Henielma

Rene,

Ziet er heel mooi uit.

Hoe wist je dat er geen koelleiding zat op de plek waar je ging boren? Heb je daarvoor die zetmeelproef gedaan of het je dat op een andere manier bepaald?

RobinB

Mooie reportage!
Ook super dat er 3 vaatjes tegelijk in kunnen, tenminste wat afwisseling!
 :duimop:

René K

Citaat van: Henielma op 08-02-2009  10:20 uRene,

Ziet er heel mooi uit.

Hoe wist je dat er geen koelleiding zat op de plek waar je ging boren? Heb je daarvoor die zetmeelproef gedaan of het je dat op een andere manier bepaald?

Dit wist ik helemaal niet en heb het op goed geluk gedaan. Niet de methode die ik zelf zou aanraden eigenlijk maar ja. De isolatie aan de bovenkant is ook zo dik dat ik me afvraag of we met de zetmeelmethode iets hadden kunnen ontdekken. Volgens mij hebben de Sanyo's in Amerika die veel worden omgebouwd een veel dunnere isolatielaag aan de bovenkant. Dit weet ik echter niet zeker.
Wel heb ik tevergeefs nog naar bouwtekeningen van de koelkast gezocht.

Henielma

Misschien dat een leidingzoeker had kunnen helpen bij het bepalen of er een koelleiding zit. Ik heb ooit eens zo'n leidingzoeker van de Gamma gekocht en soms is die toch handig.

Maar zonder geluk ben je nergens dat blijkt wel weer.

Adrie

Mooie fotoreportage, René! Dat zal veel tapplezier geven, denk ik.

Polleke

Klopt het dat er altijd bier in je leiding blijft staan, ook als je je koppeling afkoppelt van je vat?

RobinB

Citaat van: Polleke op 11-02-2009  15:45 uKlopt het dat er altijd bier in je leiding blijft staan, ook als je je koppeling afkoppelt van je vat?

Ook als je de tapkop dan openzet? (ontluchten?)

Polleke

Sorry dat ik dit in jou topic doe, maar aangezien het zo'n zelfde (ball-lock) is durf ik het toch.
Zo 1-2-3 krijg ik het bier niet uit de slang. Het gaat om zo'n (grotere) picknicktap.

René K

Citaat van: Polleke op 11-02-2009  19:35 uSorry dat ik dit in jou topic doe, maar aangezien het zo'n zelfde (ball-lock) is durf ik het toch.
Zo 1-2-3 krijg ik het bier niet uit de slang. Het gaat om zo'n (grotere) picknicktap.

Het meeste van het bier blijft na loskoppelen inderdaad in de pickniktap staan. Om dit eruit te krijgen doe ik altijd het volgende.
Ik pak een 'beer out' koppeling (los van het vat) en klik deze op de pickniktap. Door deze koppeling laat je water lopen en zo spoel je de tap door.

Oscar

Citaat van: René K op 11-02-2009  23:35 uHet meeste van het bier blijft na loskoppelen inderdaad in de pickniktap staan. Om dit eruit te krijgen doe ik altijd het volgende.

Zorg dat je een vat je hebt staan gevuld met "spoelvloeistof" (water met sulfiet & citroenzuur  ;D  Je kunt dat spul echt overal voor gebruiken  :D :D)
Die koppel je aan en tapt dan nog ff je bier uit de leidingen. Werkt prima!  :duimop:

Jacques

Citaat van: Oscar op 12-02-2009  05:58 uZorg dat je een vat je hebt staan gevuld met "spoelvloeistof" (water met sulfiet & citroenzuur  ;D  Je kunt dat spul echt overal voor gebruiken 

Alleen moet je dan niet denken dat er nog sprake is van een effectieve desinfectie. Met de tijd ontwijkt er SO2 en vermindert de werking van de oplossing.

Adrie

Als het een gesloten soda-keg is, valt dat wel mee. Er ontstaat een evenwicht in het vat tussen SO2 in de lucht en in de vloeistof en omdat het vat gesloten is, ontsnapt er geen SO2 naar de atmosfeer.

René K

De bierleidingen zijn inmiddels aangesloten :hoera:. Nu nog even testen of er echt nergens een lek is en dan ga ik beginnen met het op druk brengen van twee vaatjes. Komende week krijg ik als het goed de juiste wandverdeler (4mm i.p.v. 10 mm) en dan kunnen er drie vaatjes tegelijk in de koelkast!

Elk fust heeft momenteel 2.5 meter bierleiding. Ik ga nog even berekenen welke uitstroomsnelheid ik wil hebben en hoeveel bar ik hiervoor dan nodig heb.

Zal vandaag nog even een foto maken en plaatsen van de opstelling!

René K

Geen lek! Alles verloopt prima. De slang zal waarschijnlijk nog wel wat ingekort worden want het tapt nog wel wat langzaam.

René K

Hier de beloofde foto's. De koppelingen en slangen zijn goed zichtbaar. Het zwarte draad om de slangen is van de UT 100 die ervoor zorgt dat de koelkast stabiel op 8 ºC blijft.

Mijn nichtje had de eer om een biertje te tappen. Het fust is al een aantal weken geleden op druk gebracht.


 :degroeten:

Wild Chocolate

Ziet er mooi uit René! Die vaatjes zijn ook super. Ik heb rond zitten kijken, maar een beetje tapinstallatie en bijbehorende kegs ben je toch een hoop geld kwijt :-(

Citaat van: René K op 15-02-2009  22:21 uMijn nichtje had de eer om een biertje te tappen. Het fust is al een aantal weken geleden op druk gebracht.

Die is nog geen 16 :police:, ik mag aannemen dat het glas niet voor haarzelf was?

Groeten en veel plezier met je tapinstallatie!

Remco

René K

Tappen mag wel natuurlijk, alleen drinken nog niet. Noodgedwongen heb ik dat maar gedaan ;).

Muldermans

Daar wordt wel met liefde getapt volgens mij!

Ooit ooit als ik later groot ben en ik het brouwen meester ben lijkt zo'n tapinstallatie me ook wel wat, gewoon drie bieren kunnen serveren van de tap is volgens mij wel een droom van elke thuisbrouwer...

Groeten
Muldermans (die zijn Koyt opdrinkt en dan :slaperig: maar eens naar bed gaat)

JWVG

Ha Rene (of andere ingewijden),

Ik ga vanmiddag mijn eerste biertje tappen, een beetje ter controle voor het feestje volgende week vrijdag waar mijn twee vaatjes op een professionele installatie worden geschonken (als ze toch zuur zijn geworden, kan ik me nu nog zonder al te veel imagoschade terugtrekken  ;)). Wat ik me afvroeg: moet je om je picknicktap om te spoelen hem echt aansluiten op b.v. een fust gevuld met water of schoonmaakmiddel, en dan dat water/schoonmaakmiddel 'tappen'? Dat lijkt me wel praktisch als ik een heel vat heb getapt, maar voor 1 probeerglaasje een beetje overdreven. Kan ik die picknicktap niet gewoon spoelen met de hand? Ik heb het geprobeerd, maar het lukt me niet.

 :degroeten: JW.

Herman

Hoi JW,

Da's toch een simpele truc. Losgekoppeld van het vat houd je de koppeling onder de kraan. Je zet de tapkraan vol open (blijft zo staan als het goed is). Dan moet je enkel nog met een voorwerp (bijvoorbeeld handvat van een mes of iets dergelijks) het zwarte palletje in de koppeling indrukken om het water door te laten spoelen.

JWVG

Ah, dank je wel! Ik had niet in de gaten dat dat palletje kon bewegen - het zat erg vast. Nu ik er wat druk op heb uitgeoefend doet hij het veel soepeler!

Ik kom er wel.......... :verbergen:

 :degroeten: JW.

JWVG

 :elifant: :hoera: :elifant: :hoera:

Ik heb hier mijn eerste eigen getapte biertje voor mijn neus staan, en hij smaakt fantastisch! Het is een Irish Red, mooie romige schuimkraag erop en hij smaakt heerlijk fris! Toch weer behoorlijk anders dan van fles. Mooi bitter, maar niet teveel hopsmaak en aroma, zoals het hoort bij de stijl. Body mooi medium, en een aangenaam caramel en geroosterd karakter. Een echte doordrinker dus, en dat moet ook want er moeten 40 L van op op een feestje volgende week. De kleur is ook al prachtig - het kan nog iets helderder - misschien zet ik het nog wat kouder weg.

Ik tapte op 1 bar (6  ºC) - dat is weliswaar aan de hoge kant voor een picknick tap, en het ging nogal onstuimig, maar het schuim trok snel weg tot een mooie romige kraag (er zat nog niet superveel koolzuur opgelost, denk ik - dat komt nog wel de komende dagen). Ik begrijp uit deze draad dat bij zo'n professionele installatie (met lange slang) die druk rustig 1 bar of hoger kan zijn.

Straks met het feestvarken het tweede vaatje even proberen  :proost2:

Bedankt voor alle adviezen, Rene Herman en anderen!  :groots:

 :degroeten: JW.

René K

Mooi he dat tappen!

Mijn installatie staat momenteel op een balkon in de binnenstad van Groningen voor een feest vanavond. Foto's zullen nog geplaatst gaan worden.

Het picknicktapje maak ik op de volgende manier schoon.
Zorg voor een extra 'beer out' koppeling en druk deze in je picknicktap. Het kraantje houdt je nu open en in de koppeling laat je kraanwater of heet water lopen.
Zo spoelt de tap prima door en is alles weer schoon! Ook kun je de picknicktap open laten staan door deze met een elastiek open te zetten.

René K

Klaar voor vervoer naar Groningen!

En dit is het mooie uitzicht:

En hier het uitzicht op de A-kerk:

Zal wel een mooi feestje worden vanavond!

Herman

Mmmh, mogen koelkasten direct weer aangezet worden na vervoer? Volgens mij niet. Of betreft dat alleen vriezers??

René K

Het is inderdaad beter van niet om de koelkast aan te zetten. De koelkast staat nu ook nog niet aan. Buiten is het rond de 7 ºC. Ideale taptemperatuur dus!

Henielma

Als de koelkast rechtop vervoerd is geworden dan hoeft de koelkast niet zolang uit te staan. Maar het kan zeker geen kwaad om ook dan de koelkast een dag uit te laten. Mogelijk heb je vanavond eerder verwarming in de koelkast nodig.  :denken:

René K

Citaat van: Henielma op 21-02-2009  19:21 uMogelijk heb je vanavond eerder verwarming in de koelkast nodig.  :denken:
Dan is fust waarschijnlijk al leeg  ;D.

Adrie

Dat wordt vast een mooi feest. Heb je alle drie kranen bebierd?

René K

Nee, 1 kraan. Ik wacht nog steeds op een verdeler van Candirect om alle drie de fusten aan te kunnen sluiten. Het feestje was gezellig trouwens en tappen met mooi uitzicht is ook een genot!

René K

Dit draadje maar weer even aanspreken. De verdeler is inmiddels binnen (al een behoorlijke tijd maar nog niks mee gedaan).

Om alles weer werkend te krijgen moet ik eerst een nieuwe manometer (inhoud fles) kopen voor 5.79 + verzendkosten, en deze op de regulator draaien.
De huidige is door omvallen van de fles kapot gegaan.
Hiermee is de regulator dus weer als 'nieuw'. Nu kan ik de verdeler:

ertussen gaan zetten en alle drie de fusten aansluiten.

René K

Eventjes stoeien met paint en dan krijgen we dit:

De beide slangen vanaf de regulator zijn afsluitbaar.
Dit moet gaan werken toch?

Wel moet het middelste vat op deze manier het eerste leeg zijn. Deze kan dan afgesloten worden. Is het linker fust echter als eerste leeg dan kan deze niet apart afgesloten worden.
Hij kan wel afgesloten worden maar dan krijgt de middelste ook geen koolzuur meer.

René K

Volgens mij kan ik beter deze ertussen zetten:


alleen moet ik 1 uiteinde nog af kunnen sluiten. Hiermee kan ik beide fusten afzonderlijk regelen.

Dit is ook mooi natuurlijk maar nogal prijzig.

Caspar

Die manometer voor de inhoud van de fles, daar heb je overigens niet zo veel aan ben ik achter gekomen. De meter slaat pas af als de tank praktisch leeg is... je ziet hem niet geleidelijk teruglopen.

Herman

Lijkt me niet goed, die van mij wel (volgens mij, ik let er niet echt op moet ik zeggen).

Adrie

Die van mij loopt ook vlak voor het "einde" terug. We hebben het over de manometer die de druk in de gastank weergeeft, hè, Herman.

Caspar

Inderdaad... ik zet de tank gewoon op de weegschaal om te bepalen hoe veel er nog in zit ;) .

René K

Citaat van: Caspar op 12-11-2010  09:39 uInderdaad... ik zet de tank gewoon op de weegschaal om te bepalen hoe veel er nog in zit ;) .

Dat is natuurlijk ook een idee. Toch is een dubbele verdeler wel het mooist lijkt me. Eventueel die mooie dubbele regulators, maar dat wordt me iets te duur en de bieren worden bij mij toch met eenzelfde hoeveelheid CO2 getapt.

Caspar

Als je bieren altijd verzadigd met bijvoorbeeld 2,5 vol CO2, dan heb je helemaal geen dubbele regulator nodig. Die kegs zijn hartstikke gaaf, maar het is geen goedkope hobby inderdaad ;) .

Henielma

Het is inderdaad leuk spul. Misschien maar beter om na een jaar niet alles op te tellen wat je ervoor uitgegeven hebt.

Die meter voor de fles geeft de druk in de fles weer. Die druk is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zolang er vloeibare koolzuur in de fles zit zal de meter de temperatuurafhankelijke druk weergeven. Pas als alle vloeibare koolzuur weg is zal de meter snel dalen.

Zolang er vloeibare koolzuur in de fles zit is het meer een trage thermometer.

René K

Het blijven sympathieke lui bij Candirect. Ik heb ze gevraagd of ik de onderdelen (nieuwe manometer) makkelijk zelf kan vervangen. Aangezien deze bij mij is stuk gevallen.
Ze zeggen dat dit zonder problemen kan en dat ik bij een bestelling ook gratis een tube lijm krijg die hiervoor nodig is. Ook bieden ze mij aan om, als ik de regulator opstuur, dat zij hem in elkaar zetten naar behoren.
Hier rekenen ze ook niks extra voor. Ook zetten ze dan direct een extra verdeler aan de regulator zodat ik ieder fust afzonderlijk van koolzuur kan voorzien.
Deze komt dan aan de regulator:

Dit lijkt me een prima oplossing.

Henielma

Inderdaad een sympathieke man.

Met dat verdeelstukje kan je twee fustjes afzonderlijk in- en uitschakelen. Als je ze inschakelt hebben ze natuurlijk wel dezelfde druk. Zo'n verdeelstukje heb ik ook aan mijn regulator zitten. Best handig.

René K

Ik heb al een regulator met een dubbele uitgang. Nu wordt 1 dus vervangen door bovenstaande.
De bieren zal ik toch op dezelfde druk gaan tappen, dat is dus geen probleem.

René K

De manometer ga ik opsturen naar Candirect. Ze maken hem weer in orde voor mij + een extra verdeler eraan.
Nu wordt het tijd voor het volgende project. De tapzuil koelen. Nu kan het nog voorkomen dat de eerste bieren nogal schuimen omdat de leidingen in de zuil nog warm zijn.
De zuil is natuurlijk wel aangesloten op de koelkast maar de koude lucht komt bijna niet in de zuil.
Dit kun je oplossen door de zuil te isoleren en met een kleine pc ventilator koude lucht in de zuil te blazen. Zoiets wil ik ook gaan maken.
Zie de filmpjes hoe dit moet gaan worden.
http://www.youtube.com/watch?v=zxQSBmxThxY
http://www.youtube.com/watch?v=Qb-_n4zpjW4
Zijn er meer mensen die zoiets hebben gemaakt?
Of koelen jullie de tapzuil helemaal niet?

Eduard

Leuke videos. Ik heb het wel overwogen, maar dan met koelwater ipv lucht. Dat kan in principe met een (dompel-)pompje, een plastic jerrycan met koelwater en een slang die heen en terug naar de tap gaat. Zo worden vaak bierleidingen gekoeld in de horeca (à la python beer line). Maar uiteindelijk moet ik zeggen dat ik de behoefte daarvoor toch niet zo zie. Dit ligt voornamelijk aan de diameter van de bierslang die ik gebruik. Die slang is slechts 4 mm in diameter, waardoor de hoeveelheid bier die in de toren zit vrijwel verwaarloosbaar is. Met een slang van 8 mm zit je al gauw met 4x zoveel bier in de toren, en dan wordt het wel wat anders. Toch zie ik nog wel voor mij dat ik eens zo'n oplossing ga zoeken, maar dan wel zo geruisloos mogelijk want ik heb geen scheidingswand tussen waar de kegerator en het bed staat.

René K

Zo'n waterkoeling is ook wel een goed idee. Ook ik zit met de 'geluidsoverlast' die de extra koeling gaat veroorzaken, je hebt tegenwoordig al aardig stille ventilatoren maar toch.
Ik maak ook gebruik van een 4 mm leiding, het schuim tappen is niet eens het probleem, wel merk ik dat de temperatuur in de koelkast behoorlijk verschilt.
Door de circulatie kun je ook beter de koeling van de gehele koelkast regelen.

Liemingbrouwer

Laatst heb ik bij de schrootboer een meng-motor van een koeler meegebracht (je weet wel met een boot-schroefje eraan), hierin zat een pomp ingebouwd.
Dus als de roer-pomp opstaat kan er koelwater via die pomp rondgepompt worden.
Dit water zou eventueel tot in de tapkop gestuurd kunnen worden.

Ik dacht deze pomp te gebruiken om koelwater door de vergistingstank te sturen...maar het is er nog niet van gekomen om iets uit te werken.

Voor de prijs van drie euro kon ik dit juweeltje toch niet laten liggen.

René K

De regulator is weer terug! Hieronder het resultaat:

Binnenkort mijn fles weer laten vullen en dan kan er weer getapt gaan worden!

René K

Vanmorgen mijn 2 kg koolzuurfles laten vullen bij Holthausen in Hoogezand. Voor slechts 4 euro heb ik weer 70 bar in de fles!
Dit is toch echt wel een koopje lijkt me.
De 2 fusten met Vancouver IPA staan gekoeld en vanmiddag ga ik deze geforceerd carboniseren :biersmile:.

Adrie

Dat is spotgoedkoop! Jammer dat er bij mij in de buurt nergens zo'n adresje zit.

René K

Deze prijs was voor mij ook een aangename verassing. Eerder had ik al gebeld en toen werd verteld dat het 8 euro zou kosten, nog steeds goedkoop maar dit is nog beter natuurlijk!

René K

De fusten zijn inmiddels op! Het ging weer sneller als gedacht ;-).
Nu nog een laatste projectje voordat ik voor een jaar naar Canada ga. Inmiddels heb ik een mooie Heineken koppeling weten te bemachtigen, het idee is om voor een feestje zowel eigen bier (40 liter weizen) als commercieel bier te tappen. Maar hoe krijg ik dit nu precies werkend? Origineel zit er 8 mm bierleiding aan toch?
Een punt waar ik ook tegenaan loop is dat ik de bieren niet met verschillende c02druk kan tappen. Dit omdat ik 1 manometer heb met meerdere aansluitingen, of kan het commerciele fust ook met lage druk getapt worden.

Iemand tips om dit handig werkend te maken?

René K

De Heineken koppeling laat ik voorlopig voor wat het is. Ik heb liever eigen bier op de tap :biersmile:.

Afgelopen weekend heb ik van een vriend 4 NC fusten van 18.9 liter kunnen kopen voor in totaal 40 euro. Nu nog even goed schoonmaken en waarschijnlijk nog een paar onderdelen bestellen (CO2 koppeling en 1 deksel) en dan zijn ze weer klaar voor gebruik!

In totaal heb ik dan ongeveer 110 liter fustcapaciteit. Dat moet voorlopig wel genoeg zijn!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.