Robin's HERMS

Gestart door RobinB, 07-07-2008 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Zo!
Omdat er eindelijk weer wat schot in mijn bouw-avonturen zit, begin ik ook maar een een "X's HERMS" draadje!
Het is een standaard gamellen-HERMS zoals A3, MO, Korek, Gelfling, enz, enz, enz...
Eigenlijk heb ik de hele installatie al wel compleet en is het nu een kwestie van in elkaar zetten, het was vooral wachten op de stukjes RVS-buis die nu in mijn gamellen zijn gelast :)
Hier zal ik de komende tijd een beetje mijn progressie proberen bij te houden.

Zondag heb weer wat in elkaar gefabriekt en wel: de Mission Control Module! :D
Ofwel een schakelbord voor het wort-stroom

In mijn nauwkeurige bouwtekening:

Betreft het dus het gele deel.

Hier een foto:

Oscar

Die plaatjes komen zo niet te voorschijn hoor... ;)

[edit]
Zo te zien heb je een mooi bouwpakket liggen..die zou je zo bij de ikea in de schappen kunnen leggen.. :D
[/edit]

RobinB

Had het gezien en is gefixed! :)
Bedankt voor de hulp trouwens! ;)

MO

Vaste koper leidingen. Zonder nu meteen de gebruikelijke schoonmaakdiscussie te willen ontbranden: heb je misschien de mogelijkheid om RVS leidingen te maken in plaats van koper? Bestaat dat? Dan kun je namelijk gewoon met loog reinigen.

RobinB

Wel aan gedacht, maar RVS-leidingen zijn DUUUR!!!
Das niet normaal meer!

En aangezien er hier meerdere voorbeelden op het forum zijn met koperen leidingen ben ik daar maar voor gegaan.
Dit zijn (op de warmtewisselspiraal na) ook meteen de enige stukken koper in de installatie, de rest overbrug ik met stukken siliconenslang en aquafitslang! :)

Albertus

Gardena snelkoppelingen? Er is op dit forum al eens een discussie geweest of deze koppelingen bruikbaar waren.
Bij mijn weten was de uitkomst dat ze niet levensmiddelen-geschikt waren en ook niet hittebestendig.

Is een messing (of rvs) vloeistof-snelkoppeling niet een betere keus?

Bert

RobinB

Ik heb een deel van de huidige opstelling al ruim een jaar in gebruikt in mijn 1-pans-mini-RIMS, inclusief meerdere Gardenakoppelingen.
De temperatuur kunnen ze in ieder geval aan (ook nog geen lekkage's gehad) en het materiaal is PP ofwel polypropyleen toch?
Bij mijn weten bevat dit geen weekmakers enz en zodoende lijkt me het ook geschikt!

Albertus

Citaat van: RobinB op 08-07-2008  14:35 uIk heb een deel van de huidige opstelling al ruim een jaar in gebruikt in mijn 1-pans-mini-RIMS, inclusief meerdere Gardenakoppelingen.
De temperatuur kunnen ze in ieder geval aan (ook nog geen lekkage's gehad) en het materiaal is PP ofwel polypropyleen toch?
Bij mijn weten bevat dit geen weekmakers enz en zodoende lijkt me het ook geschikt!

Nog even gezocht op het forum. Ook daar wordt PP genoemd, moet dus kunnen. Wanneer jij geen last hebt gehad van lekkage en/of vervorming van de koppeling, zou de opstelling probleemloos moeten funtioneren.

Het aantrekkelijke van jouw ontwerp vind ik de combinatie slang en buis/kranen. Gemakkelijk schoon te maken, je kunt overal goed bij, en eventueel makkelijk uit elkaar te nemen om te verplaatsen of te vervoeren. En toch het gemak van een "Mission Control Module" :brouwen:.

Bert

RobinB

Zo! weer een stapje verder:
In mijn Maischvat en de kookketel een "bazooka"-filter gemonteerd:

Hij loopt precies rond in het "gootje" van de gamel :)

Morgen de slangen aansluiten en een testritje maken!
Als alles goed gaat zondag de alt...

René K

Zo dat ziet er gelikt uit Robin  :duimop:

Succes met de testrit!  :D

RobinB

Ik heb ook een rond stuk filterplaat (2mm gaatjes) dat mooi in de maischketel past.
Maar nu het bazookafilter erin zit vroeg ik me af of dat wel nodig is?

Een mogelijk voordeel is dat het moutbeslag dan op een vlakke bodem ligt en daardoor de dikte overal gelijk is.
Het filterbed heeft dan ook een groter drainage-oppervlak, wat me niet gek lijkt.
En mogelijk slaat het bazookafilter minder snel dicht omdat veel grote partikels al op afstand worden gehouden?

Hoe denken jullie hierover?

Anton

Robin, even een misschien minder slimme vraag, maar wat is een bazookafilter nu precies? :weetniet:

Anton

MO

Dit is toch de buitenslang van een flexibele waterleiding slang? Volgens mij is dit uitstekend geschikt, in ieder geval voor klaren (filteren maisch). Ik denk ook wel voor hopkoken. Zeker als je whirlpoolt (einde koken even stevig roeren en 15 min laten bezinken).

RobinB

Yep!
De RVS-mantel van een waterleidingslang! :)

Citaat van: MO op 12-07-2008  17:08 uVolgens mij is dit uitstekend geschikt, in ieder geval voor klaren (filteren maisch). Ik denk ook wel voor hopkoken. Zeker als je whirlpoolt (einde koken even stevig roeren en 15 min laten bezinken).

Jij bent dus meer voor de optie zonder filterplaat?

Hopmans

CiteerZeker als je whirlpoolt
Vandaag voor het eerst gewhirlpoold: Geen bergje in het midden van de pan.  :weetniet:
Het was gewoon een complete bodem vol met hop (Wesley II ?).
Onzin dus dat whirpolen.
Het komt er op neer dat je een goed filter gebruikt.

 :degroeten:

Albertus

Citaat van: MO op 12-07-2008  17:08 uZeker als je whirlpoolt.

Citaat van: Hopmans op 12-07-2008  19:15 uVandaag voor het eerst gewhirlpoold: Geen bergje in het midden van de pan.  :weetniet:
Het was gewoon een complete bodem vol met hop (Wesley II ?).
Onzin dus dat whirpolen.

Bij mijn laatste brouw heb ik gebruik gemaakt van de whirlpool, hierbij gebruikte ik pellets. Ik wilde wel eens van die vieze groene drab af.
Hoewel het niet voor 100 % werkte (waarschijnlijk omdat ik maar enkele minuten gelegenheid heb gegeven om te bezinken en dat is te kort), moet ik zeggen dat het resultaat toch bemoedigend was: een mooi groen bergje in het midden.

Misschien werkt whirlpoolen alleen bij pellets.

Bert

Hopmans

Hoi Albertus,

Het was wel een bergje, maar niet blanco aan de zijkanten.



Het werkt gedeeltelijk.
Voor pellets ga ik gebruik maken van "De zak van Jan" (Tubifast).

 :degroeten:

William

Wanneer heb je gewhirlpoold? Toen de koeler er nog inzat of heb je die er van te voren uitgehaald?

Voor een mooie whirlpool moet je een mooie regelmatige regelmatige stroming hebben in de pan dus dan moet je er geen koeler of filter in hebben zitten. Ik deed het eerst ook met de hevelfilter in de pan en dan lijkt het nergens op. Maar als ik whirlpool terwijl er niets in de pan zit dan krijg je een hele mooie kegel!

Hopmans

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ongelovelijk heb zitten kloten met die lijmklem.
Volgende keer een goede clip maken voor 15mm pijp.
Ze verkochten alleen clips voor dunne diameters.

 :)

William

He Hopmans, effe off-topic maar wat zie ik nu op jouw avatar? Een conical fermentor met een mandfles?

Volgens mij voel ik een nieuw topic aankomen.

Hopmans

Topic is reeds uitgemolken.
Kijk toch eens wat verder man.
 ;)

William

Citaat van: Hopmans op 12-07-2008  21:35 uTopic is reeds uitgemolken.
Kijk toch eens wat verder man.
 ;)
??? Ik kan niks vinden op dit forum  :D

RobinB

???

Vanavond even test gedraaid en er was nog wel wat te doen!
Op veel plekken wat lekkage. niet in de gardenakoppelingen maar van de knel en draad delen...

Heb nu de snelkoppelingen (nog) strakker aangedraaid en alle draadverbindingen voorzien van teflontape.
Hoop dat ie het morgen houdt, anders krijgt mijn alt een paar dagen uitstel...

bazje

En ga je nu die filterplaat nog gebruiken?

RobinB

Tja, daar is nog niet echt een antwoord op gekomen, dus probeer ik het eerst zonder.
Ik moet em ook nog wat bewerken, maar het lijkt me op zich wel voordelen te hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.