Op zoek naar Claussenii, voor 100% Brett vergisting

Gestart door bjgodefr, 04-07-2008 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjgodefr

Beste medebrouwers,

Ik heb het plan opgevat om een bier te brouwen dat volledig door een Brettanomyces vergist wordt. Op bierfora in de VS kan je over deze methode redelijk veel terugvinden, hier is dit minder bekend. Dikwijls worden deze bieren in het Engels als “funky” omschreven, of  - pover vertaald – speciaal, anders&hip (?), kan ook stinken betekenen.  ;)
Uiteraard is er Orval waar ook een Brett gist (de Bruxellensis) in voorkomt (alhoewel hij vooral naar voren komt in de flesjes die wat ouder zijn – deze gist heeft meer tijd nodig) + Orval wordt in primaire fase grotendeels vergist door een traditionele Saccromyces gist.
Ook in de geuzes komen zoals jullie weten de Brett voor, maar dan meestal de Brux. En in een mengsel met andere gist en bacteriën.

Het is mijn bedoeling dus om de hoofdgisting zuiver door Brett te laten gebeuren. Ik zit hier wel met een probleem want ik wil hiervoor de Brett Claussenii gebruiken en in België/Nederland kan men bij mijn weten enkel aan de Brett Brux. raken via Wyeast.
Whitelabs (concurrent van Wyeast) verkoopt de Claussenii, maar vraagt veel geld voor verscheping naar Europa.

Kan iemand van jullie advies geven om aan die Claussenii-variatie te raken?

Als jullie je afvragen waarom nu noodzakelijk die C.: goh, ik ga ook een proef doen met 100% Brux., maar ik meen te begrijpen dat de C-variant (volgens sommige hobbybrouwers) een interessanter smaakprofiel heeft.


Bart

Gerb

Weet je welke commerciële bieren Claussenii bevatten? Je zou dan eventueel dit bier (evt. in Amerika) kunnen bestellen en daar dan een reinkweek van kunnen maken. Dan moet je deze natuurlijk nog wel kunnen determineren door gramkleuring, microscopie e.d.. Lastig.

Volgens de verhalen gaat de Bret Bruxellensis bij een opgekweekt Orval depot flink overheersen als die een aantal keer gebruikt is. Dit zou ook het geval kunnen zijn bij de Clausenii stam.

Even een snelle zoektocht op internet levert niet veel op. Het zou de stam zijn die Guinness zijn aangename lichtzure toets geeft. Verder geen commerciële voorbeelden gevonden. Alleen de White Labs stam.

 

Oscar

Citaat van: bjgodefr op 04-07-2008  11:28 uhier is dit minder bekend.

Dacht ik niet..

Topic 1 Topic 2 Topic 3 Topic 4


Citaat van: bjgodefr op 04-07-2008  11:28 uen in België/Nederland kan men bij mijn weten enkel aan de Brett Brux. raken via Wyeast

De Brett Twentiques is via mij ook verkrijgbaar...echter alleen in het seizoen  ;D

Citaat van: bjgodefr op 04-07-2008  11:28 uik ga ook een proef doen met 100% Brux

Doe dan ook een proef met gist uit je eigen achtertuin, dus na koeken niet koelen en gewoon buiten neerzetten. Je zult nog verrast zijn over het resultaat.



bjgodefr

CiteerGeplaatst door: Oscar

Dacht ik niet..

Topic 1 Topic 2 Topic 3 Topic 4

Oei, ik wilde je lambiek en wilde vergistingsexperimenten zeker niet negeren Oscar!
Ik heb die topics al eens gelezen en vind die geweldig interessant.
Maar het is mijn bedoeling om die Claussenii te gebruiken omdat ik dan kan vergelijken met de resultaten van Amerikaanse hobbybrouwers en ook omdat die commercieel verkrijgbaar is (in Amerika toch, ben er nu naar op zoek hier op het oude continent :)) en op die manier weet je ook dat je steeds met dezelfde gist werkt (i.t.t. wilde gist).



Gerb,
Ik heb inderdaad nagevraagd welke commerciële bieren de Claussenii bevatten. English Old Ale (Gale's Prize Old Ale en Olde Suffolk) zouden geschikt zijn om een Claussenii-starter te maken. Wel weet ik niet hoe ik in België aan deze bieren kan raken (bierimport is één van de weinige vlakken waarop we chauvinistisch zijn ;)).
Bestellen in het buitenland is een optie, maar waarschijnlijk valt dat ook duur uit (net als een gistorder bij Whitelabs).


Bart

MO

Leuk idee. Nieuw voor mij, ik had hier nog nooit van gehoord. Wat is duur? Ik zou de gist gewoon in Amerika bestellen. Ik zou geen alternatief weten.

EBC

In Amerika bestellen, maar natuurlijk niet rechtstreeks bij Whitelabs!

Jaap

Ik heb zo even geen voorbeeld bij de hand, maar ik ben Whitelabs ook bij verschillende Duitse webwinkels tegen gekomen.

Harold

Een keer een met bretanomyces gebrouwen bier (Engels, naam ken ik niet meer ) op. Bij het café in Amsterdam vroegen ze of we het zeker wisten. natuurlijk, doe maar. Met 5 personen ieder 0,5 l.  Uiteindelijk mocht ik ze allemaal zelf opdrinken. Net of je in een paardenstal rondloopt en die lucht in het bier is getrokken. Als je dit bier wilt maken, weet dan wel zeker dat je het lust, anders gaat er veel energie zitten in het brouwen ervan. Maar, er zijn altijd wel andere geïnteresseerden om eens een keer te proeven.

Harold

Pieter.

Voor wat het waard is...

Met wilde gist kwam ik op een sg van 1000 uit na een jaar, de blend van Wyeast zat nog wel net boven de 1000 na een half jaar, de Orval kloon die ik gebrouwen heb kwam ook op 1000 na drie weken lageren (twee flesjes op 10 liter)

 :degroeten:

bjgodefr

Dit antwoordde Whitelabs me, op mijn vraag hoe hoog de verzendingskosten konden oplopen:

"Hi Bart,

Thank you for your inquiry. Yes, we could ship to Belgium. Shipping cost would be around $124(USD) and up, depending on what you are ordering. If you let us know what you are interested in, we can get you some additional pricing.

Cheers,
Susan
White Labs"

Ik vind 124$ extreem veel geld om een buisje gist te versturen, ze mogen het dan nog in een koelhoudende verpakking of zo steken.


Maar ik zal eens kijken bij Duitse webwinkels, dat is al wat dichter bij de deur. Kent er iemand namen van Duitse Brouwland varianten?

Drents Hopbier

Citaat van: bjgodefr op 04-07-2008  13:44 uMaar ik zal eens kijken bij Duitse webwinkels, dat is al wat dichter bij de deur. Kent er iemand namen van Duitse Brouwland varianten?

Kijk bij Brouwland.com bij verdelers en dan Duitsland. En http://www.braupartner.de/shop/default.php?cPath=1_14

Hopbier


bjgodefr

Via deze links en ook in de andere Duitse webwinkels vind ik geen Claussenii gist.
Ze verkopen hem wel bij Morebeer. Ik heb ze net een mail gestuurd om de verzendingskosten te vragen, ik hou jullie op de hoogte.

Misschien wel niet zo een goed idee om de gist tijdens de zomer te laten overkomen, die is toch al  gauw een week onderweg. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat de rakkertjes mits een goeie starter wel weer tot leven komen ... :D

bjgodefr

Hier nog eens een beschrijving van de Claussenii gist. Hij is blijkbaar milder en minder excentriek dan de klassiekere geuzegisten en bruxellensis:

"Low Intensity Brett chracter. Originally isolated from strong English stock beer in the early 20th century. The Brett flavors produced are more subtle than the Bruxellensis and Lambicus. More aroma than flavor contribution. Fruity, pineapple like aroma. B. claussenii is closely related to B. anomalus. This is the strain that is rumored to be the one that gives Guinness it's slight sour note."
(gekopieerd van de Morebeer site)

EBC

Citaat van: bjgodefr op 04-07-2008  14:24 uVia deze links en ook in de andere Duitse webwinkels vind ik geen Claussenii gist.
Ze verkopen hem wel bij Morebeer. Ik heb ze net een mail gestuurd om de verzendingskosten te vragen, ik hou jullie op de hoogte.

Misschien wel niet zo een goed idee om de gist tijdens de zomer te laten overkomen, die is toch al  gauw een week onderweg. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat de rakkertjes mits een goeie starter wel weer tot leven komen ... :D

Ik weet niet of je wel een starter moet maken van die rakkers...en beluchten is wellicht ook geen goed idee.  :weetniet:
Maar ik zou geen gist bestellen in de zomermaanden. Het is nu veel te warm in Amerika. Je kan ze vaak met een icepack laten versturen, dat geeft wat koeling tijdens het wegtransport in Amerika.

bjgodefr

EBC, als je de Brett niet als hoofdgist gebruikt is een starter inderdaad niet nodig. Maar als je 100% Brett gaat moet je er blijkbaar toch één maken. Michael Tonsmeire (de auteur van de "mad fermentationist" blog) maakt zijn Brett starters even groot als die van een lagergist!

bjgodefr

Even een update: ik heb intussen geïnformeerd bij Morebeer naar de kosten om mij een buisje met Brett C op te sturen.
De duurste en snelste formule bedraagt $85, de goedkoopste (6-10 dagen) kost $26.

Het gaat 'm hier om één klein buisje, als je er meerdere bestelt en ice-packs voor de bewaring laten toevoegen dan loopt de prijs natuurlijk verder op.

Als ik het zou bestellen, dan ga ik voor de goedkoopste formule die ik nog altijd duur vind. Ik denk er nog even over na.


Bart

Adrie

Je kunt natuurlijk een kweek maken, doorkweken en dan verkopen aan andere hobbybrouwers. Krijg je in ieder geval (een deel van) de kosten terug.

bjgodefr

Citaat van: Adrie op 07-07-2008  15:18 uJe kunt natuurlijk een kweek maken, doorkweken en dan verkopen aan andere hobbybrouwers. Krijg je in ieder geval (een deel van) de kosten terug.

Een goed idee. Ik vind het niet altijd leuk om in verband met de hobby geld te vragen, maar soms moet je ook aan je eigen kosten denken.

Ik zal in ieder geval mijn ervaringen met de Brettanomyces gist onder deze topic blijven posten. Forumleden die later geïnteresseerd raken moeten me dan maar contacteren.

In afwachting op de Claussenii heb ik een Bruxellensis (pff die latijnse namen zijn vervelend) van Wyeast gekocht en met 10 ml hiervan een starter gemaakt. De starter toont na 3 dagen nog geen activiteit en is dus traag (maar 2 weken wachten op activiteit bij deze gist schijnt normaal te zijn).
De bedoeling hiervan is dus een bier met 100% Brett Brux vergisting!

Adrie

Kijk ook eens naar de ervaringen van de Mad Fermentationist op zijn pagina' s. Hij heeft bieren gemaakt met 100% Brett.

bjgodefr

Ja ik ken de blog, ik had hem ook al gemaild ivm met het zoeken naar de Brett C. 
Michael (de man achter de mad fermentationist) raadde me oa aan om met de proefbrouwerij (te Lochristi) contact op te nemen. Ik krijg wel geen reactie van die kant.

Voor de geïnteresseerden, dit zijn andere goede forums met Brett info:

http://www.babblebelt.com/

http://www.brewboard.com/

Ronnie

Bij Andelot (Proefbrouwerij) zal je als amateur botvangen, tenzij je zegt dat je student KaHo (brouwerijschool Sint Lieven te Gent) bent die iets wil uitproberen.

Wat je kan proberen is contact nemen met Gert De Rouck, projectbegeleider bij KaHo (en ondertussen al prof denk ik)
Hij heeft veel te maken gehad met allerlei R&D op Brett en is bezeten van die dingen en zeer enthousiast als iemand daarmee wil experimenteren.

website KaHo

Ronnie

Nog iets: ik heb bijna 10 jr geleden eens een mini-avondcursus van Prof Delvaux gevolgd.
Uit mijn notities van indertijd lees ik dat Brett maar goed op gang komt nadat de Sacharomyces Cerevisae (gewone bovengist) zijn werk gedaan heeft.
Na die gisting is het de beurt aan de zure bacterien (Pediococcus en lactobacillus..)
Pas dan gaat Brett aan de slag om de finale te halen.

Bij een enting aan de omgevingslucht (via koelschip bv) heb je allereerst nog de Enterobacterien en vervolgens de Kloeckera, pas dan de gisten..

EBC

Ik denk dat je voor dat lage verzendtarief wel 10 buisjes kan laten opsturen.

Vraag eens hoe zwaar die zending mag zijn. Vul dan je zending aan met andere goodies.

En check bij de douane wat nu de tarieflimieten zijn...

bjgodefr

Hmm, blijkt dat de prijzen van Morebeer die ik eerder opgaf enkel de verzendkosten zijn.

Een goeie tip om de douanetarieven te checken: voor België worden er geen taxen op internationale aankopen gerekend als die niet meer bedragen dan € 22.

Eén buisje Brett C van Morebeer laten overkomen kost $32,2. Dankzij de sterke euro geeft dat € 21,15 op het moment dat ik het buisje (zonet) aankocht... spannend. :P

Geen toevoeging van een icepack dus. Maar goed, de bagageruimte van een vliegtuig kan erg koud worden (temp net boven vriespunt?) ;) 
Enfin, het zijn duidelijk geen ideale omstandigheden om zo'n een buisje te bestellen. Ik ga dan ook Ronnie's advies opvolgen en eens met het KAHO contact proberen te nemen.

Bart

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.