Zwarte Kater - Mild Ale

Gestart door Gerb, 27-06-2008 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik zat laatst de Biertypengids door te bladeren en ik zag het recept voor een English Mild. Een laag alcoholisch (3,5-4% alc.) bier met een goede moutigheid waar veel ruimte is voor het gistkarakter. Dat lijkt me wel wat.

De meeste Mild Ale recepten geven een standaard receptuur. De basis is palemout of mild ale mout, wat iets donkerder is dan palemout. Verder een flinke hoeveelheid crystalmout (6-12%) die volmondigheid moeten geven aan dit anders wat slappe bier. In een andere draad heb ik beschreven hoe ik zelf crystal mout van een nader te bepalen kleur ga maken. Om het af te maken nog wat chocomout om het bier een gebrande smaak te geven. (allemaal rond de 3 %). Het was dus niet zo heel moeilijk om een recept hiervan te maken.

10 liter:
mout     %   gewicht [kg]
palemout    89.5    1,7
crystal (??EBC)    7.4    0,14
chocomout       3.2    0,06

maischen: 60 min 66°C

Maischwater: 8.5 liter (verhouding  1:4,5)
Spoelwater 6 liter

Dit bier moet het niet hebben van de bitterheid. Sommige commerciele Milds hebben wel een goede hoppigheid, dus aan het einde koken nog wat extra Challenger. Het zwarte bessen-achtige van de Brewer's Gold gaat volgens mij wel goed samen met de gebrandheid.
hopgewicht [g]kooktijd [min]
Brewer's Gold    7   60
Challenger    5   30
Challenger    8   5

Gist: London Ale III
bitterheid: 23 IBU
kleur: 38 EBC (bij een geschatte waarde van 200 voor de crystal)
Begin SG: 1039

Gerb

Morgen wil ik dit recept gaan brouwen. Ik zit met het idee te spelen om de 7% zelfgebrande mout aan te vullen met cara120 tot totaal 12% van de totale stort. Ik wil voorkomen dat het bier te weinig body krijgt. Het mag eigenlijk wel volgens stijl, maar ik wil het niet. Er mag zelfs ook mais en suiker toegevoegd, maar bij een bier van 1039, vind ik dat niks. Als ik carapils had, zou ik dat gebruiken, maar dat heb ik dus niet. De rest van het bier blijft hetzelfde.
Uit het aantal reacties begrijp ik dat er weinig ervaring met deze stijl is, maar heeft er nog iemand iets te zeggen over het recept?

Piet_v

Citaat van: Gerb op 18-07-2008  15:34 uIk wil voorkomen dat het bier te weinig body krijgt.
Meestal worden milds daarom op 67° C gemaischt, voor meer body over te houden, zeker als er suiker of zo is toegevoegd.

Gerb

Juist, ik ga op 66°C maischen, maar dat is slechts wat de temperatuur ruwweg zal zijn. Piet, weet jij wat normaliter de mout/water verhouding is voor dit soort bieren. Vrij laag zeker? In ieder geval kleiner dan 1:4 denk ik zo.

Ik ga toch maar voor het idee zoals ik eerder postte, aanvullen tot 12% caramout dus. Ik heb net geschroot en het rook echt lekker naar koffie en chocolade.

Gerb

Vandaag ben ik deze aan het brouwen. Ik had wat problemen met filteren. Omdat ik maar 10 liter maak (dit bier moet vers gedronken en ik drink niet zo snel), had ik een vrij laag filterbed door slechts 2 kg mout. Dat is toch wat minder robuust. En ik moet gewoon ook een nieuwe hevelfilter maken, ik heb er nu eentje van uitgegleid koper, die buigt wel erg makkelijk, en steeds makkelijker ook.

Dit is de kleur van het wort. Ik schat de kleur van de zelfgebrande mout op ongeveer 250 EBC. Het wort is net niet zwart, eerder heel donkerbruin.
Ik heb FWH toegepast in dit bier met Brewer's Gold en een paar gram Challenger, die laatste rook nog prima, ondanks iets bruinkleuring. De binnenkant was nog mooi groen.

William

Citaat van: Gerb op 19-07-2008  12:05 uDit is de kleur van het wort. Ik schat de kleur van de zelfgebrande mout op ongeveer 250 EBC. Het wort is net niet zwart, eerder heel donkerbruin.

Spannend hoe dit gaat uitwerken.
Met jouw recept en een kleur van de caramout van 250 EBC zou je op een bier van rond de 40 EBC uitkomen. Klopt dat een beetje? Als ik het wort zie lijkt me het donkerder. Dat zou wel eens een behoorlijk karamellig / gebrand biertje kunnen worden. Misschien toch niet zo "mild" wat betreft smaak.

Gerb

Ik heb het berekend op 44 EBC inderdaad. In werkelijkheid lijkt het donkerder dan Promash als kleur aangeeft, maar ik vind het moeilijk om in te schatten. Om te checken heb ik het wort in een maatcilinder gedaan en dan lijkt de Promash waarde beter te kloppen. Ik hou het op 250-300 EBC dan.

Het "Mild" schijnt te slaan op een lagere bitterheid en alcohol%, maar dat het gebrand wordt vind ik niet vreemd. Lekker denk ik.

Gerb


Hier een plaatje van de kleur van het wort. Hoeveel EBC zou je dit geven? Het wort is ondoorzichtig en als je het tegen een lamp houdt, zie je net wat licht doorvallen.


William

Citaat van: Gerb op 19-07-2008  13:46 uHier een plaatje van de kleur van het wort. Hoeveel EBC zou je dit geven? Het wort is ondoorzichtig en als je het tegen een lamp houdt, zie je net wat licht doorvallen.

tegen de 50?

Oscar

Ik zou 'm wat hoger schatten rond de 60-70 EBC

Caspar

Het lijkt mij nog donkerder dan 50 EBC eigenlijk.

MO

Ik denk ook >50. Leuk onderwerp dit. Leve de brouwfoto's. Moeten we eigenlijk verplicht stellen.

Gerb

Het bier zit in het vat, met een dichtheid van 1044 iets te hoog geeindigd. Een whopping 72% rendement is echt een unicum voor mij. Zo zie je maar dat de dikte van het beslag echt wel een grote invloed heeft. (1 : 4,5 i.p.v. 1 : 2,5 gemiddeld normaal). Voor mij echt wel een oogopener :o .
Zoals al gezegd een mooie donkerbruine kleur en een heerlijk hoppige geur. Nu de dikke gistkoek van de Espresso Stout toegevoegd. Die heb ik gerevitaliseerd met een litertje wort met als gevolg een dikke blubberoverstroming van mijn erlenmeyer. Die doet het dus wel. Ik ben tevreden!

Gerb

Gisteren heb ik dit bier met een dichtheid van 1012 geheveld. Dat is dus 2 dagen vergisting en dat gaat lekker snel dus. Dit bier zal binnen 1 maand op fles al wel te drinken zijn.

Gerb

Net dit bier gebotteld. Mijn maatcilinder is laatst stuk gegaan, dus ik heb geen dichtheid kunnen meten. Ik heb even geproefd en natuurlijk heeft dit bier niet echt heel veel body, maar toch nog best veel voor een bier van 4%. Dit wordt wel een lekker biertje, gebrand en een mooie Engelse fruitigheid. Het schuim was heel erg fijn en bruin, echt een ale.

Caspar

Volgens mij past de London Ale III inderdaad uitstekend in een wat donkerdere ale, dit ga ik binnenkort ook maar eens testen :lekkerbier:.

Gerb

Ik heb net even een Mild Ale getest en dit is echt wel een goed voorbeeld van de stijl geworden. Natuurlijk erg mild, zeker wat betreft de gebrandheid van de donkere mout. Deze levert wel een klein beetje moutbitter op, maar echt gebrand is ie niet. Verder ben ik erg te spreken over de body van het bier, het is met 4,2% alcohol een vrij dun bier, maar het is niet waterig. De bitterheid is ook erg lekker en bittert lekker na.

MO

Ik drink nu de mild ale van Gerb. Ik vind het niet zo'n geslaagd bier, maar ik moet toegeven dat ik de bierstijl niet ken. Het bier is zo goed als plat, en nagenoeg zonder schuim. Was dat de bedoeling Gerb? Verder is het bier behoorlijk droog en stevig bitter. Het bier is nogal gebrand. Net als Caspar lijk ik in de verte een zuurtje te proeven. Wat vind jij van dit bier, Gerb?

Oscar

Citaat van: MO op 01-11-2008  21:02 uNet als Caspar lijk ik in de verte een zuurtje te proeven. Wat vind jij van dit bier, Gerb?

Ik proef dat zuurtje ook, maar het is  zeker geen bret ! (kom op jongens dat moeten jullie toch kunnen proeven  :biersmile: ) dat smaak heel anders. Deze "zure" indruk komt van de gebrande mouten. En volgens de stijl mag dit wel!

Edgar

'Bretje' is een beetje een hype-term, lijkt soms. Bretjes hier, Bretjes daar, Bretjes overal (oh en vergeet de Zuurtjes niet!). Ik proef eigenlijk zelden Bretjes. Behalve Orval dan.

Oscar

Citaat van: Edgar op 02-11-2008  00:38 u'Bretje' is een beetje een hype-term, lijkt soms.

Juist..een bret heeft ook die specifieke paarden deken..er is een duidelijk verschil tussen "zuur" en "zuur indruk"...proeven blijft moeliijk...

Gerb

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik er gisteren eentje dronk, bij de eerste slok het ook dacht te proeven. Daarna is de smaak toch meer (aan)gebrande mout. Dit is ook niet een van mijn beste brouwsels, maar volgens mij komt het best wel overeen met de stijl. Officieel had er zelfs nog suiker in de stort gekund, dan had ie nog dunner en droger geweest. De bitterheid is 24 IBU en dit is misschien wel iets te hoog voor een bier wat daarnaast ook nog flink wat moutbitter heeft. Het koolzuur heb ik bewust laag gehouden, maar geen koolzuur is wel gek. Ik drink dit bier het liefst net gekoeld, zodat alle smaken naar voren komen.

Caspar

OK, gelukkig ben ik niet de enige die het proeft... Wat voor merk mout gebruik je Gerb, misschien ligt het hier ook wel aan?

Gerb

Die haal ik bij heerlijk, helder, H........n. Dit kan de smaak misschien verklaren  ;D Maar ik geloof toch dat het hier niet om een Brett gaat. Ik denk eerder de donkere mout.

Oscar

Citaat van: Gerb op 02-11-2008  12:09 uMaar ik geloof toch dat het hier niet om een Brett gaat. Ik denk eerder de donkere mout.

Ik weet wel zeker van niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.