Zelf een kraan in je pan maken

Gestart door Edgar, 14-06-2008 08:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Een kraan in mijn pannen lijkt me toch wel erg handig. Ik vraag me af wat de beste methode is. Er zijn de 'weldless spigots' van Morebeer (is er iets gelijkwaardigs lokaal?), en Morebeer verkoopt ook de 'weldless bulkheads'. Voor beide hoef je als ik het goed begrijp enkel een gat in je pan te boren.

Of is het laten lassen van een doorvoer een beter idee? Of zou het vast'wartelen' van een standaard-bouwmarkt-bolkraan voldoende stevig zijn? De kranen in mijn bouwmarkt hebben een vrij kort schroefdraad en een soort chroomlaag die ik niet erg vertrouw in hete ketels.

Iemand ervaring of ideeën? Ik weet dat Adrie iets in z'n ketel heeft laten lassen; wat voor las was dat Adrie en wat kostte het je?

Albertus

Er bestaan z.g. huiddoorvoeren. Op boten worden deze gebruikt voor het aansluiten van water- en brandstoftanks:

http://www.dewatersportwinkel.nl/Inst-materiaal/91-338/Fitwerk/Doorvoeren/

Zelf heb ik onlangs m.b.v zo'n doorvoer een kraan aan mijn gamel gemaakt. Afdichting met een siliconenringetje.
Hoe e.e.a. zich op de lange duur houdt kan ik natuurlijk nog niet beoordelen.

Lassen is zonder meer de mooiste optie. Dat gaat echter niet altijd even gemakkelijk, afhankelijk van de dikte en het soort RVS.

Bert


Edgar

Dat ziet er goed uit Bert. Heet dit doorvoer een schroefdraad aan de binnenzijde? En welk materiaal heb je gekozen?

Albertus

Citaat van: Edgar op 14-06-2008  09:37 uDat ziet er goed uit Bert. Heet dit doorvoer een schroefdraad aan de binnenzijde? En welk materiaal heb je gekozen?

Zoals je op de plaatjes van de leverancier kunt zien zit de schroefdraad aan de buitenzijde, dat moet ook wel omdat de doorvoer met een moer wordt vastgezet, de binnenkant is glad.
Op de schroefdraad kun je een kogelkraan schroeven (wel goed tapen, eventueel teflondraad b.v. Loctite 55 gebruiken).
Schroefdraad eventueel inkorten wanneer je die niet in het zicht wilt laten.

Bij mij is de doorvoer van messing, mede omdat de kogelkraan ook van messing is.
Wanneer je een RVS kraan gebruikt zou ik kiezen voor een RVS doorvoer.

Bert

Edgar

Ik zag dat buitendraad naturlijk wel :) maar het kon natuurlijk óók nog aan de binnenkant zitten. De standaardkranen hier hebben allemaal buitendraad, vandaar.

Ik zou het liefst rvs gebruiken inderdaad. Goed om te weten dat het op die manier kan in elk geval. Laatste vraag: Heb je 't gat geboord met een een standaard getande staal-gatenboor (zoals ook wordt gebruikt door hobbybrouwers hier om gaten te boren in het verzinkte staal van de gamellen)? Ik bedoel lukt dat of heb je voor het taaie rvs ander materiaal nodig?

EBC

Ik heb vorige week in mijn 50 liter rvs pan van Het Amerikaantje een gat laten boren. In dat gat een Weld-be-gone en daarop een Blichmann 3-delige 1/2" kraan. Werkt perfect. Ik zal later vandaag een fotooke posten. De pan is nu in gebruik voor het eerste minibrouwsel. Ook daarmee een ander experiment: Aan de binnenzijde zit een haakse rvs bocht die tot net 1 mm boven de bodem komt. Daarmee ga ik vandaag zowel maisch als hop filteren...ik heb wel een stukje gaas in die bocht gefrommeld om te voorkomen dat er deeltjes in mijn koeler verdwijnen.

Ik ken een zeer ervaren en bedreven lasser en vroeg hem of hij niet beter gewoon een lasmof op die pan laste, nee zegt hij. Pannen zijn gemaakt van 18/8 staal en dat last niet fijn.

Dus hij heeft dat gat geboord met een stappenboor. Zelf met een gewone boormachine uit de hand zou ik er nooit aan beginnen!

EBC

Ik zal ook een 'exploded view' foto maken van de Weld-be-gone. Die kan je ook zelf 'eenvoudig' samenstellen met wat hulp...

EBC

En eigenlijk heb je nog meer nodig aan aansluitmateriaal, zal ik ook posten.

Albertus

Citaat van: Edgar op 14-06-2008  10:32 uLaatste vraag: Heb je 't gat geboord met een een standaard getande staal-gatenboor (zoals ook wordt gebruikt door hobbybrouwers hier om gaten te boren in het verzinkte staal van de gamellen)? Ik bedoel lukt dat of heb je voor het taaie rvs ander materiaal nodig?

De gaten, zowel in het ijzer van de buitenmantel van mijn gamel als in het rvs, heb ik geboord met een conische boor om gaten in plaatstaal te maken. Ik heb ook een getande variant, die werkt net zo goed.
Boren van het ijzer is geen enkel probleem.
RVS heeft de neiging om bij het boren te heet te worden of te verbranden, je hoort dit dan ook te smeren en te koelen met snij-olie. Dit laatste lukte niet goed daarom heb ik vooral met beleid geboord. Niet te hoog toerental en regelmatig terughalen.
Het werkte niet echt fijn maar ik heb zeven gaten op deze manier gemaakt.

Bert

Edgar

Merci Bert (en Jasper bij voorbaat)! :proost2:

EBC

Weld-be-Gone, 3-delige kogelkraan en handige kunststof slangaansluitingen. De haakse aansluiting is temperatuurbestendig tot 110 ºC, de andere tot ca 80 ºC vanzelfsprekend allemaal voedselbestendig. Deze kunststof dingen zijn veel handiger in gebruik dan metalen aansluitingen. Siliconenslang 10x2 werkt perfect. Voor het bottelen gebruik ik een dunnere slang en dus een dunnere aansluiting. En dan is er nog een dikkere voor het dumpen van gistslurrie uit de Fermenator.



En wat gemonteerde plaatjes:


Voor het monteren van een 3-delige kogelkraan zie hier.

Edgar

Vandaag in 2 ketels kranen gezet. In de kookketel een uitneembaar type, in de kleinere ketel een simpele bolkraan. Ik kon geen mooie doorvoeren vinden dus ben gewoon met ringen, moeren, verloopstukken en pakkingen in de weer gegaan. Het zit nog niet eens zo beroerd. Plaatjes volgen.



*edit* Inderdaad mooi spul Jasper. Ik heb zo'n wasmachineslangtule, met een wartel en een hoek erin, aan de binnenkant van de kookketel geplaatst, zodat de slangmantel gelijk mooi naar de bodem loopt. Met de maischketel is het nog even prutsen.

Henielma

EBC, mooie ketels, mooie kranen.

Maar die kunststof nippels, haal je die eraf tijdens het verwarmen met een gasvlam?
Als je die laat zitten tijdens het verwarmen smelten die dan niet?

EBC

Henielma,

De rechte nippels gebuik ik om te pompen of te bottelen, het is dan gewoon gistingstemperatuur. Ik heb dezelfde kranen op mijn Fermenator zitten.

Alleen op de kook en maischketels gebruik ik die haakse. Die kunnen op zich tegen ruim 100 ºC vloeistof, maar niet tegen gasvlammen...

Dus die zet ik er inderdaad pas op als het vuur uit is.

Kogelkranen kunnen behoorlijk spetteren als je ze open zet en een ketel leeg laat lopen. Met zo'n slangtule erin krijg je ook nog een mooie straal. Ideaal voor het aftappen van gist uit de Fermenator, anders zit het overal!

EBC

Oja, die pan is van het Amerikaantje. Drie maten hebben ze. Ik heb een rvs 50 liter (40x40) en die kost EUR 85. Prachtige pan met sandwichbodem.

basterd-brewer

Citaat van: EBC op 14-06-2008  11:36 uIk ken een zeer ervaren en bedreven lasser en vroeg hem of hij niet beter gewoon een lasmof op die pan laste, nee zegt hij. Pannen zijn gemaakt van 18/8 staal en dat last niet fijn.

18/8 rvs is het nogal standaard rvs, ook wel AISI 304 genoemd en last net zo lastig of makkelijk als de meeste andere rvs soorten.
Aluminium bijvoorbeeld heeft een veel kleiner vloeitraject en is daarom lastiger te lassen en dat gebeurt ook gewoon aan de lopende band.

Neemt niet weg dat de door jullie gevonden oplossing ook prima lijken te werken :duimop:, een las heeft nog steeds wel mijn voorkeur.

Goet, Stefan

EBC

Citaat van: basterd-brewer op 17-06-2008  14:38 u18/8 rvs is het nogal standaard rvs, ook wel AISI 304 genoemd en last net zo lastig of makkelijk als de meeste andere rvs soorten.
Aluminium bijvoorbeeld heeft een veel kleiner vloeitraject en is daarom lastiger te lassen en dat gebeurt ook gewoon aan de lopende band.

Tuurlijk... Ben jij lasser?

basterd-brewer

Ja: elke zomer werk ik bij een metaalconstructie bedrijf en ik kan ook een aardig stukje lassen. Ten minste weet ik genoeg van metalen en wat er in het bedrijf waar ik werk mee kan (ook een jaar maritieme techniek aan de TU Delft laat wat kennis achter).

Tuurlijk, als in ik snap niet wat je bedoelt of ik geloof je niet? :huilen:

EBC

Ok, nuancering...

Als je een pan koopt weet je niet waarvan hij gemaakt is. Heel soms staat er wel iets op, maar dat zegt dan nog weinig. Het is wat link om zomaar aan een pan te gaan lassen. Je weet niet welk materiaal het is, noch welke behandeling het heeft ondergaan. Als het niet blijkt te lukken, dan heb je flink pech.

Dus aan een standaard gekochte pan las je beter niet. Op Amerikaanse sites zie je ook altijd dat ze dat soort pannen gewoon boren en van lasvrije koppelingen voorzien.

Theorie en praktijk, het is nooit gemakkelijk.

het kerrewiel

Tja, met de RVS pannen is het allemaal niet zo spannend!
Ik heb echter twee pannen die gemailleerd zijn. Ik ben bang dat als ik daar een gat in boor het emaille er aan alle kanten afspringt.

Iemand hier ervaring mee?

Lucas

Albertus

Citaat van: het kerrewiel op 17-06-2008  22:05 uTja, met de RVS pannen is het allemaal niet zo spannend!
Ik heb echter twee pannen die gemailleerd zijn. Ik ben bang dat als ik daar een gat in boor het emaille er aan alle kanten afspringt.

Iemand hier ervaring mee?

Lucas

Niet eens proberen! Boor loopt weg, emaille springt er af, bovendien gaat het dan onbeschermde ijzer roesten :nut:.

Bert

basterd-brewer

Hoi Lucas,

Het kan wel hoor, er zijn speciale boren voor keramisch materiaal maar er blijft altijd een risico.

Zoeken naar een andere oplossing heeft waarschijnlijk de voorkeur. Met welk doel zou je graag een kraan in je pan hebben?

Groet, Stefan

Arie

Citaat van: het kerrewiel op 17-06-2008  22:05 uTja, met de RVS pannen is het allemaal niet zo spannend!
Ik heb echter twee pannen die gemailleerd zijn. Ik ben bang dat als ik daar een gat in boor het emaille er aan alle kanten afspringt.

Iemand hier ervaring mee?

Lucas

Ik heb wel een gat in mijn geemailleerde pan geboord en daar een kraantje in gemonteerd. Hier staat een afbeelding. Ik heb tot nu toe geen problemen met roesten gehad. Ik brouw nu één jaar met deze pan. Ik ben erg blij met mijn kraantje. Ik kan mijn maischfilter en mijn hopfilter er op schroeven. Nooit geen gedonder met hevelen dus. Gewoon kraantje open en wachten maar.

 :degroeten:
Arie

Hopmans

Hey Arie,

Hoe heb je dat gedaan?
Keramisch boortje?

 :)

Menno

Volgens mij door er rubberen ringen tussen te plaatsen (beide zijden), hiervoor kan er geen vocht bij komen, en dus niet roesten. Klopt dit?  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.