Platenkoeler Inox gelast 12 platen - Brouwland

Gestart door tn91780, 13-06-2008 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tn91780

Klein vraagje : ik ben eens aan 't onderzoeken welke koeling ik nu zou gebruiken voor wort van kook naar kamertemp te brengen. ik dacht initieel aan een tegenstroomkoeler maar als ik de prijs eens samentel van 10 tot 12 meter koperbuis, tuinslang, koppelingen, spanband... dan kom ik al gauw aan een getal dat tussen 80 en 100 EUR aanleunt (meer naar 't laatste eigenlijk).

Bij Brouwland hebben ze een compacte platenkoeler te koop waar menigeen vrij positief over is aan de prijs van 79,94. Zijn er mensen met ervaring hiermee en zo ja is dit een toestel dat eenvoudig in gebruik is? Ik denk bijvoorbeeld ook aan 't reinigen achteraf... Het is niet zo duidelijk wat best te gebruiken. Zijn er daar tips over? Ik dacht bijvoorbeeld aan iodophor (ref Brouwland: reinigingsmiddelen ..

thx/


Johannes

Prima ding, alleen wel met minimaal 20 platen kopen. Liever nog 30. Voor 80 euro kun je op ebay een hele mooie platenkoeler kopen. Zoeken op 'plattenwarmetauscher'. Overigens ben je dan ook nog niet klaar want je zult ook nog een stel (Gardena) koppelingen nodig hebben.

Johannes

Niet goed gelezen: wat betreft reinigen: ik heb zelf een pompje waarmee ik vloeistof door de koeler kan circuleren (5 l emmer vol met vloeistof en rondpompen maar) Chempro oxi kun je gebruiken, bovendien kun je ze prima uitkoken. Van belang is om direct na koken eerst met koud en daarna heet water uit te spoelen.

Hopmans

Mmm, weet niet zeker.
Volgens mij was het Star San.

 :-\


ed

Om even terug te komen op je vraag of dat de koeler ook goed is. Ik heb er ondertussen 5 brouwsels mee gebrouwen en ben er tevreden over. Ik brouw per keer ongeveer 17 a 18 liter. Het koelen gaat goed duurt ongeveer 12 tot 15 minuten met de koude kraan vol open. Gebruikt dus wel wat water. Als je een puls heb geslagen (grondwater) dan gaat het een stuk sneller omdat dat water veel kouder is.




Ik stond inderdaad ook op het punt om een dompelkoeler of een tegenstromer te maken maar vond de prijs ook behoorlijk hoog. Met deze platenkoeler kan ik prima mee uit de voeten. En ben ook goedkoper uit. Ik heb maar 1 gardena koppeling erop zitten. Koppeling kraan-koeler. Hier komt nl druk op te staan. Er worden aansluitingen bijgeleverd waar mijn hevelslang op past. Hier komt geen druk op dus kun je er zo op schuiven.

Het reinigen. Meteen na het koelen laat ik heet water (ongeveer 75 c) door het gedeelte lopen waar het wort door heen is gegaan. Met dit water maak ik de rest van de brouwsessie schoon. Als ik klaar ben zet ik hem nog even in de Oxi.
Als ik de platenkoeler de volgende keer weer ga gebruiken kook ik hem uit in water met een scheut azijn (i.v.m. Kalk)
Dan spoel ik hem goed door en gebruik hem weer.

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Ed

oranjeboombiertje

Dan is er misschien iets mis gegaan.

Volgens mij had ik namelijk een berichtje geplaatst over een tegenstroomkoeler die ik hier nog ergens op het prikbord heb rondzwerven. De vraagprijs is 60 euro, niet nieuw voor de kopen/maken en is in prima staat.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

De discussie over het gebruik van Amerikaanse reinigings- en desinfectiemiddelen is door mij afgespitst van deze draad. Zie hier.

Jacques

Citaat van: Johannes op 13-06-2008  21:32 uPrima ding, alleen wel met minimaal 20 platen kopen. Liever nog 30. Voor 80 euro kun je op ebay een hele mooie platenkoeler kopen. Zoeken op 'plattenwarmetauscher'. Overigens ben je dan ook nog niet klaar want je zult ook nog een stel (Gardena) koppelingen nodig hebben.

Als je geduld hebt kun je zo'n koeler via een veiling goedkoop kopen op ebay.

De kosten van de Gardena koppelingen vielen mij wat tegen. Vorige week heb ik deze gekocht voor mij nieuwe platenkoeler en ik was in totaal zo'n € 35 kwijt.

Johannes

Citaat van: Jacques op 14-06-2008  10:25 uDe kosten van de Gardena koppelingen vielen mij wat tegen. Vorige week heb ik deze gekocht voor mij nieuwe platenkoeler en ik was in totaal zo'n € 35 kwijt.

Mij ook, maar het gebruiksgemak is uitstekend. Wel even opletten dat je het vettige goedje uit de koppelingen haalt voor gebruik.

dennis

Ik heb het apparaat in mijn handen gehad tijdens de open deur dagen maar zag koper kleurige las/soldeer tussen de platen zitten en vroeg me of het apparaat daadwerkelijk met een koperlegering aan elkaar was gelast/soldeerd.  Iemand die daar meer van weet?

Edgar

De lassen zijn koper, het materiaal is rvs.

Jacques

Citaat van: Johannes op 14-06-2008  10:27 uWel even opletten dat je het vettige goedje uit de koppelingen haalt voor gebruik.

Vettig goedje? Dat had ik nog niet in de gaten. Bedankt voor de tip!

Johannes

Citaat van: Jacques op 14-06-2008  10:55 uVettig goedje? Dat had ik nog niet in de gaten. Bedankt voor de tip!

Nog op tijd dus? Geen idee waarom een mens z'n vinger in zo'n koppeling steekt, maar zo ben ik er achter gekomen  :)

dennis

Edgar, dank je.  Wel jammer, ik wil ze volledig van rvs hebben.

EBC

Gesoldeerde rvs platenkoelers zijn voor zover ik weet altijd gesoldeerd met puur koper in een vacuum omgeving.

Wil je 100% rvs dan denk ik dat je uitkomt op 'geschoefde' platenkoelers. Maar ja, daar zitten pakkingen tussen, dus ook weer niet 100% rvs. De prijs zal enkele tientallen keren hoger liggen. En die pakkingen zijn nou ook niet alles.

Mocht je gesoldeerde koelers van 100% rvs tegenkomen, laat het dan even weten op het forum!

dennis

Hmmm.  Dat zal ik zeker laten weten dan.  Heeft een platenkoeler uit een valliant ketel ook koperen lassen?

Wat wil dat eigenlijk zeggen?  Gesoldeerd in een vacuüm omgeving?

Edgar

Citaat van: dennis op 14-06-2008  20:22 uHmmm.  Dat zal ik zeker laten weten dan.  Heeft een platenkoeler uit een valliant ketel ook koperen lassen?

Alle koelers van dat type die ik tot nu toe heb gezien (o.a. in onze ketel) zien er zo uit. Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken. Integendeel: een klein beetje koper is goed voor de gist en de contacttijd is maar kort.

basterd-brewer

Hoi Edgar.

Koper is niet iets om je zorgen over te maken in het wort het is iets om je zorgen over te maken bij het schoonmaken.

Tijdens het koelen vlokt nog meer eiwit uit en blijft achter in de koeler, de enige manier om dat er weer uit te krijgen is een hete loogoplossing. Dit fenomeen is al heel lang onderkent in de industrie en word meegerekend bij het bepalen van de capaciteit van een koeler want de slijmerige laag eiwit neerslag verkleint de warmte transportcapaciteit.

Volledig rvs tegenstroomkolers bestaan zeker wel en zijn ook vast een heel stuk duurder omdat ze plaat voor plaat netjes gelast moeten worden. Dat is heel wat meer werk dan alle onderdelen van rvs en koper op te stapelen door een flux badje te gooien en in een oven te leggen.

Vanwege deze kleine probleempjes is het inderdaad waarschijnlijk beter een whirlpool koeler te maken met behulp van en rvs koelspiraal zoals die ook in een snelkoeler zit (mobiele tap installaties) http://www.bierkranen.com/webshop/index_nl.php?Target=detail&id=256

Groet, Stefan

PS. ik had een langere minder kort door de bocht reactie geschreven maar was toen niet meer ingelogt toe ik het wilde verzenden.

Jacques

Citaat van: basterd-brewer op 16-06-2008  14:56 uPS. ik had een langere minder kort door de bocht reactie geschreven maar was toen niet meer ingelogt toe ik het wilde verzenden.

Je kunt de tijd dat je ingelogd bent op blijvend instellen.
Verder kun je met de backspacetoets teruggaan naar de berichtenvenster en de tekst van je bericht kopiëren met behulp van Ctrl-A gevolgd door Ctrl-C. Nadat je opnieuw ingelogd bent kun je het bericht weer terugplaatsen met Ctrl-V.

basterd-brewer

Hoi Jacques,

Bedankt voor de tip, ik was op een universiteits computer bezig en dan laat ik liever geen cookies en "wachtwoord onthoud" dingen werken.

Groet, Stefan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.