Zomaar een biertje

Gestart door Oscar, 09-06-2008 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Oscar, nogmaals hartelijk dank voor je gastvrijheid en de hele leuke en immer leerzame brouwdag. :duimop:

PS: ga je nog bottelen? :o

Oscar

Citaat van: Menno op 28-06-2008  13:46 uPS: ga je nog bottelen? :o

Uiteindelijk wel natuurlijk...maar vandaag nog niet, wordt maandag

Oscar

Even wat foto's van gisteren :


Het maischen



Caspar werkt zich in het zweet...


Caspar proeft de maisch


De voorloop van het filteren..deze gaat weer terug de pan in.


Menno aan het werk.....


Snijden in de maisch..


Rookpauze voor menno...Zijn dat nu hollandse kruiden ??


hop toevoegen..


Caspar en Oscar aan het bier..ieder zo zijn voorkeur... :D


Caspar help één handje... ;D

 :degroeten:

Edgar

Leuk verslagje, ziet er gezellig uit. Moet ik ook eens organiseren, zo'n brouw-eventje.

Oscar

Citaat van: Edgar op 28-06-2008  20:14 uMoet ik ook eens organiseren, zo'n brouw-eventje.

Gewoon een paar brewbuddies uitnodigen op een brouwdag... :proost2:  That's all..

oranjeboombiertje

Ziet er gezellig uit. Samen brouwen vind ik ook altijd gezelliger en leuker dan alleen brouwen. Probleem is wel vaak met samen brouwen dat je ook veel gaat proeven samenvol

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 28-06-2008  21:27 uProbleem is wel vaak met samen brouwen dat je ook veel gaat proeven samenvol
Probleem?  :weetniet:

De 1e 'boterham' met de lunch was een IPA, de 2e boterham was met kaas. Probleem?  :weetniet:

 :degroeten:

Menno

Citaat van: Oscar op 28-06-2008  18:33 u
Caspar en Oscar aan het bier..ieder zo zijn voorkeur... :D

Ik heb tóch nog even zitten nadenken, Oscar... :denken:
Als je de koperbuis waaraan de slang bevestigd is alsnog iets naar beneden gaat buigen ipv horizontaal laten eindigen, dan heb je minder luchtbellen bij de aansluiting slang/buis! ;)

 :degroeten:

Caspar

Helaas was ik wat druk (o.a. met brouwen ;D)... maar ik wil ook nog even posten dat het super gezellig was! Ben uiteraard benieuwd naar het resultaat. Zoals je op de foto's kunt zien proef ik de biertjes namelijk ook graag >:D.

Hopmans

Ziet er gezellig uit.  ;)
Jammer dat Enschede zo ver is, anders had ik veel vaker samen willen brouwen.

Jammer dat er nog geen wormgaten naar Enschede zijn.
 :(

Menno


Oscar

Zo, meteen erachter aan. Dit bier zojuist overgehevel naar de fles. SG = 1020 dus al zo'n 71% vergisting!  :dansen:  Dat gaat goed. De smaak is ook al erg goed. De kleur is mooi blond (Goud geel). Mooi zo'n avond, straks maar een biertje op nemen... :proost:

Menno

Fantastisch nieuws, Oscar!  :hoera:

Dit schept hele hoge verwachtingen! Ben benieuwd wat Annemiek ervan vindt...  ;)

Oscar

Zo vandaag heb ik het bier gevoed met 297 gram suiker (was van te voren berekend ter correctie van de dichtheid). De suiker is er zo bijgegooid, en dit levert een soort "explosie" in je bier op...er komt meteen een dikke schuimlaag opzetten van zo'n 10 cm en het waterslot begint water te spugen... Het lijk wel of de gist deze suiker ala direct oppakt en meteen aan de slag gaat. Wat een grappig gezicht.

Ter illustratie voor de suikergist zat er geen schuimlaag op het bier!



Gerb

Dat is toch gewoon koolzuur wat vrijkomt door de suiker.

Menno

Ik vind het toch wel jammer dat 'effe fietsen' naar jou er niet inzit, Oscar... :-\ Ik had anders graag dagelijks even om de hoek willen gluren :D

Wel goed om te horen dat het goed gaat!  :duimop:

 :degroeten:

Oscar

Zal ik er een webcam op zetten?  :idea:   ;D ;D

Menno

Citaat van: Oscar op 07-07-2008  19:30 uZal ik er een webcam op zetten ?  :idea:   ;D ;D
Alwéér een goed idee van ons Oscar!  :groots:

Oscar

Vanavond is dat bier op fust gegaan bij ee SG van 1012. De vergisting was nog niet 100% voltooid, maar het duurde mij echt te lang, in dit tempo had ie nog wel 2 maanden kunnen staat. Met 3 gr/l is ie op fust gegaan. De resterende litertjes (2-3) zijn op flesjes gegaan met 6 gr/l hier heb ik er nu 7 van. Die zullen niet zo heel lang leven denk ik  :proost:

De smaak was prima vol, moutig (en toch 5% suiker) en aangenaam bitterig. In totaal zo'n 8% alcohol. Lijkt een prima tripeltje geworden te zijn.

Menno

Klinkt niet gek, Oscar! :hoera:

Wanneer zou er een date met Annemiek gemaakt kunnen worden? Mogelijk dat andere forumleden ook langs willen komen?  samenvol

Oscar

Menno, na mijn vakantie ga ik het fust ff afleveren en dan probeer ik ook ff een afspraak te maken. Je hoort het dan wel. ;)

Menno

Oscar & ik hebben vrijdag het fust afgeleverd. Caspar, ik heb een flesje voor je staan! :duimop:

Menno

Sttt... niet verder vertellen:

Op dit moment van de tap bij http://www.cafe-zomaar.nl/ :hoera:

Edit:
Oops, Oscar was me al voor... :pan:

Menno

Vanavond de fles-variant geproefd. Ook deze smaakte mij erg goed. Ik vond deze trouwens wél voller van smaak, het gistprofiel kwam duidelijker naar voren. Lekker! :proost:

Caspar, jij vond het van de tap lekkerder, heb jij mogelijk de flesversie 'te vroeg' gedronken? :weetniet:

oranjeboombiertje

En mannen hoe is het verder afgelopen hiermee?

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.