ONK 08 A1 - Pilsener - Tjerk Dijkstra

Gestart door Tsjerk, 02-06-2008 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tsjerk

Deze pils heb ik in april vorig jaar gebrouwen als 1e test met mijn herms. Dit is ook de reden waarom ik, in tegenstelling tot wat jullie van mij gewend zijn, met korrelgist heb vergist.   :verbergen:
Voor mij was de doelstelling een lekker en stevig gehopte pils voor de zomer. Zo te zien prima gelukt.  :biersmile:

Hierbij het recept van mijn winnende pils.

Brouwer: Tsjerk Dijkstra
Soort: Pils
Start SG: 1047
Eind SG: 1014
kleur: 5 EBC
Bitterheid: 26 IBU
Schaal: 40 L

Mout
8,3 kg pilsmout 3 EBC (100%)

Water
37 L Maischwater
18 L Spoelwater

Maischschema
10 min 55 °C
40 min 63 °C
30 min 73 °C
spoelen 76 °C

Hop
40 g  Saaz  3%  FWH
34 g  Hallentau Perle 6% 75 min
47 g  Hallentau Hersbrucker    2,5% 60 min
42 g  Hallentau Hersbrucker    2,5% 10 min

Gist
Saflager S-23 (2 zakjes) (is te weinig!)

Hoofdvergisting 17 dagen 10 °C (tot 1016)
Lagering 11 dagen 5 °C ( tot 1014)
Gebotteld met 6 g/liter suiker.


A1 ONK 2008 met 91 punten. Opmerking: .... (komt nog)

EBC

11 dagen lagering  :hoera:

Korrelgist  :hoera:

Lage enthoeveelheid  :hoera:

Dat is nou zorgenloos pilsbrouwen...

Mooi werk Tsjerk!

Henielma

Tsjerk,

Van harte gefeliciteerd met dit resultaat. Een succes die HERMS, als dit je proefbrouwsel is.

En ik regelmatig maar lezen dat een pils:
- gebrouwen moet worden met verse gist
- veel gist
- niet oud mag zijn
- lang moet lageren

Kortom zo te zien leiden er veel wegen naar goed pils.

RobinB

Citaat van: EBC op 02-06-2008  22:13 u11 dagen lagering  :hoera:

Korrelgist  :hoera:

Lage pitchingrate  :hoera:

Dat is nou zorgenloos pilsbrouwen...

Mooi werk Tsjerk!

Inderdaad weer mooi in strijd met de algemene forumopvattingen!

- Alleen pilsmout: Held!

 :elifant: :dansen: :hoera:

Edgar

Ik ben wel benieuwd Tsjerk, wat je zelf vind van deze pilsner. Zeker omdat je elders op het forum helemaal niet enthousiast bent over de S-23.

 >:D Heeft het bier gewonnen omdat het heel erg lijkt op een keurige commerciële pils, of omdat het een uitzonderlijk lekker bier is?

(ik moet toch op z'n minst proberen om de korrellobby (Scrabble!) wat wind uit de zeilen te nemen, nietwaar...?  ;) )

JWVG

Het zijn zware dagen voor de vloeistof-lobby, waar ik mezelf ook een beetje toe reken. Het zal wel een paar weken kosten voor we dit weer verdrongen hebben en fijn terug zitten op onze stokpaardjes  ::)

JW.

Tsjerk

Ik heb het keuringsformulier nog niet, dus wat de motivatie van de keurmeester is geweest weet ik nog niet.

Ik heb dit bier in april 2007 gebrouwen en we zijn nu mei/juni 2008. Dit is ook de reden waarom deze gist in de prijzen is gevallen.
Mijn mening is dat deze gist (een korrelgist in z'n algemeenheid) ontzettend lange tijd nodig heeft om dat "korrelsmaakje" weg te krijgen. In juni/juli vorig jaar vond ik dit helemaal geen bijzondere pils maar door de verloop van tijd werd het bier steeds beter. De meeste brouwers hebben geen geduld en drinken dus dit soort bier ruim voor de top.

Maar wie wil zolang wachten om z'n eigen gebrouwen pils te kunnen drinken?  :weetniet:

Dus jongens: Gebruik verse gist  :police:  Het duurt wat langer bij het brouwen maar het is veel eerder op dronk.

JWVG

CiteerDus jongens: Gebruik verse gist

Haha, toch wel erg grappig voor iemand die er net met de prijzen vandoor is gegaan met korrelbieren. Over dogma's gesproken  ;).

 :degroeten: Jw.

Adrie

Ik heb aan die S-23 geen korrelgistsmaak kunnen ontdekken, terwijl ik nu drie bieren er geheel of gedeeltelijk mee heb vergist.

Edgar

Hoe dan ook, als je met een pils van meer dan een jaar oud het ONK kunt winnen, kan je deftig brouwen. :duimop: Er zijn genoeg commerciële pilsen die het in de fles niet zo lang uithouden.

Oscar

Citaat van: Edgar op 03-06-2008  12:28 uEr zijn genoeg commerciële pilzen die het in de fles niet zo lang uithouden.

Die zijn natuurlijk gepasteuriseerd, dat is voor de houdbaarheid natuurlijk niet bevorderlijk....

De-Geert

Dat is gek, volgens mij doen ze het juist daarvoor  ;D

Oscar

Ja, echter voor de lange termijn zal het niet bevorderlijk zijn. Bier met gist op fles blijft langer goed... :)

Adrie

Citaat van: De-Geert op 03-06-2008  13:13 uDat is gek, volgens mij doen ze het juist daarvoor  ;D

Nou... Het bier wordt gefilterd omdat men denkt dat consumenten helder bier willen. Bij gebrek aan hergisting op fles en de natuurlijke conditionering op fles door de gist moet men wel pasteuriseren om het bier langer houdbaar te maken. Dat wil echter niet zeggen dat het bier daardoor langer houdbaar is dan een bier met hergisting op de fles. Uit eigen ervaring weet ik dat hobbybieren (mits goed gebrouwen) veel langer goed blijven dan commerciële bieren (zelfs die met hergisting op fles). Dat komt echter ook door niet optimale omstandigheden tijdens transport, bij de groothandel en in de winkel.

Edgar

Heren heren, dat eh... geneuzel doet niets af aan Tsjerks prestatie. Ik dronk laatst een Maes van nog geen jaar oud, uit blik, en dat was écht niet meer lekker. En die grote jongens hebben toch meer dan genoeg faciliteiten om oxidatie bij afvullen (ik neem aan dat je daar op doelt Oscar) te voorkomen. En oxidatie tijdens het brouwproces komt óók naar voren bij bieren met hergisting op fles, zeker bij een pils. Daar heeft Tsjerk geen last van en dat bewijst dat 'ie deftig brouwt. Toch?

Adrie


De-Geert

Zeker! Grootse prestatie  :groots:

Volgens mij is dit niet de eerste keer dat'ie prijzen wint: serieus nemen deze man  :duimop:
Dus als hij zegt dat we met verse gist moeten brouwen dan doen we dat  :weetbeter:

Oscar

Citaat van: De-Geert op 03-06-2008  14:33 uDus als hij zegt dat we met verse gist moeten brouwen

Zal ik eens een lijstje maken met namen wie dat allemaal nog meer zeggen  :D :D  en ook daar zitten (oud) prijswinnaars tussen  ;D

Hopmans


Oxhead

Tjerk van harte gefeliciteerd :hoera:(en er is een nieuwe wet : de wet van Tjerk ;))

Tsjerk

Jongens ga nog even door met al die lofuitingen.  8)  Ik waan mij al tot de topbrouwers van Europa   :engel:

Alle gekheid op een stokje. Bedankt voor alle felicitaties.
Maar jullie weten net zo goed als ik dat al die fanatieke brouwers hier op dit forum net zo goed kunnen brouwen om voor deze prijs in aanmerking te komen.

Ik had gewoon een goed bier, wat op het juiste moment is gekeurd.  :duimop:

De-Geert

Citaat van: Oxhead op 03-06-2008  18:13 uTjerk van harte gefeliciteerd :hoera:(en er is een nieuwe wet : de wet van Tjerk ;))

En die wet is? Brouw met verse gist behalve als wedstrijden wilt winnen?  >:D

Hopmans

Tjerk: De Europese autoriteit op biergebied.  :lessmile:

 :weetbeter:

René K

Maar mensen vergeet dan ook vooral de s niet in de naam hè. Voordat grootmeesterbrouwer Tsjerk gekrenkt wordt :weetbeter:.

SiriS

Tjerk,

Mooie prestatie; een pils met een score van 91 punten. Ik blijf bij mijn standpunt: Met de kwalitiet van een korrelgist is nix mis, maar een bier brouwen en dan nog een pils met een score van 91 punten op een ONK zegt heel veel over de kwaliteiten van de brouwer.

Groet, SiriS

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.