ONK 08 A3 - American Pale Ale - Tjerk Dijkstra

Gestart door Tsjerk, 02-06-2008 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tsjerk

Brouwer: Tjerk Dijkstra
Soort: American Pale Ale
Start SG: 1060
Eind SG: 1013
kleur: 20 EBC
Bitterheid: 27 IBU
Schaal: 15 L

Mout
2500g  Pilsmout 3 EBC (70%)
340g   Aroma Amber 50 EBC (10%)
170g   Tarwemout (5%)
540g   Kristalsuiker (15%)


Water
9 L Maischwater
9 L Spoelwater

Maischschema
15 min 60 °C
40 min 66 °C
5 min 77 °C
spoelen

Hop
13g  Target 10% 75 min
25g  EK Goldings 4,8% 15 min

Gist
Safale us-56 (2 zakjes)

Hoofdvergisting 13 dagen 16 °C (tot 1014)
Lagering 5 dagen 10 °C (tot 1013) Inclusief 25g Cascade 5,5% koudhoppen
Gebotteld met 8g/liter suiker.


A3 ONK 2008 met 89 punten. Opmerking: .... (komt nog)

William

Mooi simpel recept. Hebben we dit bier al kunnen proeven via het forumuitje in Ermelo?

Erg koel vergist. Heb je daarom twee zakjes US-56 genomen?

EBC

Vast een geweldig bier, maar wat er nu American aan is  :weetniet:

De gist alleen zou niet voldoende moeten zijn...ik verwacht Amerkiaanse hoppen!

Tsjerk

Citaat van: EBC op 02-06-2008  22:01 uVast een geweldig bier, maar wat er nu American aan is  :weetniet:

De gist alleen zou niet voldoende moeten zijn...ik verwacht Amerkiaanse hoppen!

... en de koudhop met Cascade misschien?

Citaat van: William op 02-06-2008  21:46 uMooi simpel recept. Hebben we dit bier al kunnen proeven via het forumuitje in Ermelo?
Erg koel vergist. Heb je daarom twee zakjes US-56 genomen?

Ik heb van dit bier nog maar vijf flesjes staan en heb ze dus niet geruild  ;D

Ik heb inderdaad 2 zakjes gist gebruikt omdat ik koud wilde gaan vergisten.


EBC

Ah! Ok! Die stond een beetje verstopt en niet tussen de hop.

RobinB

Jeetje! De nummer 1 en 3 van het ONK in de gevoeligste klasse (A) met een korrelgist?
Het moet niet gekker worden! ;D

arnoudj

Ik heb zondag een bier gebrouwen naar dit recept Mijn eerste brouwsel!  samenvol Ik heb wel wat aanpassingen gemaakt omdat ik niet alle ingredienten kon vinden. Vooral de Cascade is moeilijk aan te komen. Voor het drooghoppen ga ik de Fuggle gebruiken. Als gist heb ik een Wyeast 1272 GF American Ale II gebruikt. Verder heb ik het recept zoveel mogelijk aangehouden.

Waarom is de vergistingstijd eigenlijk zo lang? 13 dagen lijkt me nogal uitzonderlijk lang. Is daar een speciale reden voor, of kan ik met minder af? Als ik het dan korter doe, is het dan verstandig om het hop, voor het droog hoppen, er meteen bij te doen. Of moet ik dan die 5 dagen aanhouden om te drooghoppen?

Tsjerk

De US-56 is een gist die vrij traag op gang komt en het was een vrij koude vergisting (16 graden). Verder is het gewoon later geworden ivm andere bezigheden van mij, denk ik.

Hou gewoon je vergistingsgraad in de gaten en dan kan het wel zijn dat je in een dag of 3-4 klaar bent.

De 5 dagen koudhoppen moet je aanhouden. Dit heb ik toegevoegd na de hoofdvergisting.

Succes  :brouwen:

De-Geert

Citaat van: Tsjerk op 02-06-2008  21:39 uOpmerking: .... (komt nog)
Ik ben wel benieuwd.


Tsjerk

Citaat van: De-Geert op 22-10-2008  11:06 uIk ben wel benieuwd.

Hierbij nog de opmerking van de keurmeesters.

Erg lekker bier, met plezier gekeurd! De kleur zit aan de ondergrens, wellicht iets meer kleurmouten de volgende keer.

P.S. 1e flesje is leeg gegaan.

arnoudj

Net mijn biertje overgeheveld naar een mandflesje om te lageren. SG was 1012, dus dat gist is goed tekeer gegaan. Natuurlijk ook even geproefd. Smaakte al best lekker, maar ik mis toch wat bitterheid en de overdonderende hop smaak. Had dat er al in moeten zitten of komt dat allemaal uit het drooghoppen?  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.