ONK 08 C3 - Bittere tripel - Bart Cuypers

Gestart door BartC, 01-06-2008 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BartC

Voor de eerste keer meegedaan, één biertje ingestuurd en al direct een prijs!

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptLC-januari 2008
Brouwdatum5/01/2008
BiertypeTripel
Aantal liters48
Gewenst begin SG1075 (8,15%)
Brouwzaalrendement65.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93.0 %15638 gram3 EBC
Kristalsuiker7.0 %1177 gram0 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)3.8 %100 gram80 minuten
Cascade7.0 %25 gram80 minuten
Cascade7.0 %35 gram10 minuten
Hallertau Hersbrücker2.8 %50 gram0 minuten

Kruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)15 gram10 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter5 ml
Beluchtings tijd24 uur
Temperatuur v./d giststarter24°C
Opmerkingen5000ml giststarter aangemaakt met 200gram lichte moutextract in de ketel van het filterwater in de garage. Daarna 25 gram gistvoeding toegevoegd.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 min2.75 l/kg
262°C60 min2.75 l/kg
372°C20 min2.75 l/kg
478°C1 min2.75 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater74.51 liter
Maischdikte2.75 l/kilo
Maischwater46.24 liter
Spoelwater24.36 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Tijdens botteling is er een extra 25ml van een 6%ige alfazuuroplossing toegevoegd.

Jacques

Bart,

Hartelijk gefeliciteerd met jouw prijs. Jouw prijs geeft het Open Nederlands Kampioenschap extra glans.

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Nog nooit was er volgens mij een recept van een winnend bier zo snel beschikbaar. Hopelijk volgen de andere recepten ook snel.

BartC

Citaat van: Jacques op 01-06-2008  21:49 uBart,

Hartelijk gefeliciteerd met jouw prijs. Jouw prijs geeft het Open Nederlands Kampioenschap extra glans.

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Nog nooit was er volgens mij een recept van een winnend bier zo snel beschikbaar. Hopelijk volgen de andere recepten ook snel.

Bedankt Jacques, we vonden het inderdaad een hele eer om als enige Belgen een prijs in de wacht te slepen. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij.

Hopmans

Gefeliciteerd Bart!
Inderdaad prachtig als je in één keer al een prijs in de wacht sleept.

 :duimop:

wiwi

Proficiat Bart, ik verslikte mij wel ff toen ik bij giststarter 5 ml zag staan.

thibolleke

Felicitaties Bart!

Wat was de commentaar van de jurry? Cascade in een tripel, riskant niet? :P

Toch, respect hoor!

Edgar

Gefeliciteerd, Bart. Mooi simpel klassiek recept met die Cascade als opvaller.

Wat ook opvalt is de 200 gram moutextract in 5 liter water. Dat is dunner dan meestal wordt gedaan. Naar verluidt krijg je er wel blije gist van.

En oh ja, 60 minuten op 62° valt ook op als lang. Is het bier ver uitvergist?

MO

Kun je misschien nog even de punten en de puntenverdeling vermelden?

René K

Ook namens mij de felicitaties!  :duimop: topprestatie.

RobinB

Gefeliciteerd Bart!

Ik heb ook eens een tripel met een snufje Cascade gemaakt, jammer dat ik niet standaard wat in euroflesjes bottel, anders had ik die zeker ingestuurd.

BartC

Net terug van verlof. Eerlijk gezegd was ik dit topic wat uit het oog verloren. Nog even de puntenverdeling zoals door MO gevraagd:

Totaal: 84 punten

Visuele aspecten: 15/15
Geur- en smaakassociaties: 19/25 voor geur en 21/25 op smaak.
Basissmaak: 8/10
Body: 5/5
Mondgevoel: 4/5
Nasmaak: 12/15

Dus vooral op geur heb ik relatief lage punten. Dit los ik nu op door hoppastilles toe te voegen tijdens het lageren.

Drents Hopbier

Citaat van: BartC op 01-08-2008  18:13 uDus vooral op geur heb ik relatief lage punten. Dit los ik nu op door hoppastilles toe te voegen tijdens het lageren.

Na de felicitaties nog een paar vragen dan: je schrijft gewenst s.g. 1075. Is het dat ook geworden? En het eind s.g.?
Zijn de hoppen als pellet of bellen toegevoegd?

Hopbier

Caspar

Citaat van: BartC op 01-08-2008  18:13 uDus vooral op geur heb ik relatief lage punten. Dit los ik nu op door hoppastilles toe te voegen tijdens het lageren.

Heb je wel eens nagedacht over koud-hoppen? Dit geeft namelijk hetzelfde effect :brouwen:.

BartC

Citaat van: Caspar op 01-08-2008  20:54 uHeb je wel eens nagedacht over koud-hoppen? Dit geeft namelijk hetzelfde effect :brouwen:.

Dat weet ik. Ik heb al verschillende brouwsels gekoudhopt met prima resultaat. De pastilles geven inderdaad hetzelfde effect maar zijn volgens mij veel gebruiksvriendelijker. Gewoon toevoegen tijdens het lageren. Die dingen lossen netjes op en voor het bottelen kan je alles netjes hevelen zonder problemen. Een hoop minder gedoe in vergelijking met klassieke koudhop.

BartC

Citaat van: Drents Hopbier op 01-08-2008  20:21 uNa de felicitaties nog een paar vragen dan: je schrijft gewenst s.g. 1075. Is het dat ook geworden? En het eind s.g.?
Zijn de hoppen als pellet of bellen toegevoegd?

Hopbier

Nee, 1075 hebben we net niet gehaald. Wel 1072. Eind s.g. was 1012.
Alle hop is als bellen toegevoegd. Wel opletten dat we voor de extra bitterheid 25ml geïsomeriseerde alfa-zuren hebben toegevoegd (6%) aan het volledige brouwsel.

Reinier

Beste Bart,

Allereerst: van harte proficiat met deze eervolle prijs. Het lijkt mij ook een lekker biertje, dus die prijs komt je toe!

Maar ... wat beddoel je met "Tijdens botteling is er een extra 25ml van een 6%ige alfazuuroplossing toegevoegd."  Wat is dat voor een oplossing? Wat is het effect daarvan? Waar koop je zoiets?

Mvrgr, Reinier

Oscar

Reinier,

Dit zal hopextract zijn, en waarschijnlijk geïsomeriseerd, aangezien het tijdens bottelen is toegevoegd. Dit spul wordt door amateurs vrij weinig gebruikt, door de grote brouwerijen des te meer... Die durven bijna niet meer met bloemen of pellets te brouwen.

BartC

Citaat van: Oscar op 01-08-2008  23:48 uReinier,

Dit zal hopextract zijn, en waarschijnlijk geïsomeriseerd, aangezien het tijdens bottelen is toegevoegd. Dit spul wordt door amateurs vrij weinig gebruikt, door de grote brouwerijen des te meer... Die durven bijna niet meer met bloemen of pellets te brouwen.

Inderdaad geïsomeriseerd hopextract en dat haal ik bij Brouwland. Ik gebruik dit om eventueel het bier wat extra bitterheid te geven. Vaak bottel ik een deel zonder en een deel met geïsomeriseerd alfazuur. Zo heb ik met één brouwsel twee verschillende bieren.

SiriS

Citaat van: BartC op 01-08-2008  23:27 uDat weet ik. Ik heb al verschillende brouwsels gekoudhopt met prima resultaat. De pastilles geven inderdaad hetzelfde effect maar zijn volgens mij veel gebruiksvriendelijker. Gewoon toevoegen tijdens het lageren. Die dingen lossen netjes op en voor het bottelen kan je alles netjes hevelen zonder problemen. Een hoop minder gedoe in vergelijking met klassieke koudhop.

Dit kan hetzelfde effect geven wanneer de hoptabs dezelfde hop olie samenstelling zouden hebben als de hop die meestal gebruikt wordt voor het koud hoppen. Typische hopvariëteiten die gebruikt worden voor koud hoppen zijn East Kent Gording, Fuggles, Target, Saaz, Cascade etc. De hoptabs bevatten olie componenten afkomstig van hoog alfazuur variëteiten, welke veelal worden geteeld om tot geïsomeriseerd hop extract te worden verwerkt. In dit geval is de hopolie dus eigenlijk een afval product met een nieuwe bestemming.

Dit betekent niet dat je met de hoptabs slechte resultaten behaald. Zelf heb ik ook een aantal bieren met de hoptabs van Brouwland gebrouwen en ik vind dat deze een mooi kruidig hoparoma aan het bier geven.

Groet, SiriS

SiriS

Citaat van: Oscar op 01-08-2008  23:48 uReinier,

Dit zal hopextract zijn, en waarschijnlijk geïsomeriseerd, aangezien het tijdens bottelen is toegevoegd. Dit spul wordt door amateurs vrij weinig gebruikt, door de grote brouwerijen des te meer... Die durven bijna niet meer met bloemen of pellets te brouwen.

Hoe ga je hiermee dan om als je een kloonbier wilt brouwen?

Groet, SiriS

Oscar

De meesten zullen daarmee gewoon bloemen of pellets gebruiken, omdat je vaak niet zeker weet of een brouwer extract gebruikt of stieken toch pellets. Daarentegen wordt het qua bitterheid vaak gokken omdat we niet exact weten welke bitterheid het des betreffende bier heeft laat staan dat we exact weten welke hop(pen) worden gebruikt. Uitzonderingen daargelaten... :weetbeter:

Oscar

Vandaag ben ik met Sietze meegeweest naar de Bierschuur, een wijnimporteur net over de grens die een beetje bijbeunt in speciaal bier (assortiment van 250 verschillende bieren). Ik heb een paar flesjes bier van Sietze gekregen  :groots: En dit bier was er een van. Het staat daar in de schappen als "schuppenboer". Op het etiket staat netjes vermeld "3e prijs ONK 2008".  Het bier is gebrouwen bij de Schelde brouwerij onder de naam van Hobbybrouwerij het Nest.

 

VEMP

Citaat van: Oscar op 12-06-2010  17:53 uVandaag ben ik met Sietze meegeweest naar de Bierschuur, een wijnimporteur net over de grens die een beetje bijbeunt in speciaal bier (assortiment van 250 verschillende bieren). Ik heb een paar flesjes bier van Sietze gekregen  :groots: En dit bier was er een van. Het staat daar in de schappen als "schuppenboer". Op het etiket staat netjes vermeld "3e prijs ONK 2008".  Het bier is gebrouwen bij de Schelde brouwerij onder de naam van Hobbybrouwerij het Nest.

 

Leuke winkel he. Daar ben ik pas ook geweest en daar was een proeverij met de Schuppenboer en Hartenvrouw.

BartC

Citaat van: VEMP op 12-06-2010  18:31 uLeuke winkel he. Daar ben ik pas ook geweest en daar was een proeverij met de Schuppenboer en Hartenvrouw.

Het is wel "Hertenheer" ipv Hartenvrouw ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.