Juist op 12 mm slang past een gangbare siliconenslang weer heel gemakkelijk. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over een dikte vergroting van de centrale buis. De hoeveelheid vloeistof die er doorheen gaat is dermate gering dat dit niet nodig is. Maar kwaad kan het ook niet hoor.
Ik heb toen ik mijn filter ontworp met al dat soort zaken rekening gehouden. De afstand van elk uiteinde tot aan de centrale buis is zelfs gelijk. De afstand van overstaande punten bostel naar de pijpen zijn gelijk, alle pijpjes zijn van dezelfde lengte, wat het puzzelen ook weer makkelijk maakt, etc.
Maar ik twijfel zeer ernstig aan het werkelijke nut, lees rendementsverhoging, daarvan. Ik denk dat een simpele enkele buis, of zo'n bazooka screen type filter, net zo goed werkt en vooral veel gemakkelijk schoon te maken is.
Al die theorie over kanalisering en zo, is misschien wel waar, maar niet meetbaar vrees ik.
Maak je filter zo mooi als je zelf wilt, want je moet natuurlijk wel achter je systeem staan, maar blijf relativeren.