Zorgenloos bier

Gestart door Edgar, 28-05-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

DMS vind ik een moelijke geur om te ontdekken, zeker in lage concentratie....

Adrie

Met een tegenstroomkoeler kun je natuurlijk ook eerst je bier terugleiden in de kookketel om onder de DMS-temperatuurdrempel te komen. Zo heb ik het bij mijn alt de laatste keer eens gedaan. Na een minuut of zo zit je er al onder.

Edgar

Citaat van: Adrie op 29-05-2008  09:08 uMet een tegenstroomkoeler kun je natuurlijk ook eerst je bier terugleiden in de kookketel om onder de DMS-temperatuurdrempel te komen. Zo heb ik het bij mijn alt de laatste keer eens gedaan. Na een minuut of zo zit je er al onder.

Die beproefde methode pas ik al jaren toe. Het heeft het tweede grote voordeel dat je je pompsysteem pasteuriseert!

Overigens ben ik toch wel wat nerveus over die tegenstroomkoelers. Ik heb geen 100% vertrouwen in de reinigingsmethoden. Vooral de mogelijkheid van luchtbelletjes waar geen reinigingsmiddel komt vind ik toch ietwat verontrustend. Ik heb de koeler van 't IJ eens uit elkaar gehaald, waar ook kokende loog en perazijnzuur door werd gepompt, en daar zat toch wel wat rommel in. Vandaar dat ik vanaf nu mijn koeler vooraf in de snelkookpan zal steriliseren.

JWVG

Dat terugpompen werkt natuurlijk wel alleen als je een ....eh... pomp hebt. Ik wil binnenkort een platenkoeler gaan kopen, en dat gewoon met hevelen doen. Op een pomp moet ik nog maar even een paar maanden wachten als ik thuis geen problemen wil krijgen  ;).

 :degroeten: JW.

MaartenM

Even over de ingredienten: die Saphir hop ken ik niet? Is het een aromahop of bitterhop? zijn er commerciele bieren die er mee gebrouwen worden?

Edgar

Da's een nauwelijks verkrijgbare Duitse aromahop (in bulk uit Duitsland gehaald).

bartbier

Hmm heb ook dringend een pomp nodig voor mijn "nieuw aan het bouwen 1 Hl systeem" platenkoeler heb ik al maar die pomp he. Liefst een RVS model natuurlijk maar die heb ik tot dusver in kleinere types nog niet gevonden.
Een iwaki MD20 zou een aanvaardbaar alternatief kunnen zijn.

Enne Edgar, ben er enkele dagen geleden ook achter gekomen dat die platenkoeler netjes past in mijn snelkookpan.
Yeah steam it baby!

Edgar

Dit wordt 'm (voorlopig):

Impromptu Pale Ale:

32 liter
SG 1.064 (15,7°P)   beoogd eind SG 1.013? (schijbare vergistingsgraad 78%)
Kleur 13 EBC
Bitterheid 56 IBU (Garetz. Tiseth 68, Rager 82, generic 84)
Niet-gespoeld, rendement 70%

Palemout Dingemans 7    8,9 kg
Caramunich 100                0,1 kg
Carapils                             0,5 kg

Warrior 14,8                     plugs    56,6 gr        FWH
Amarillo 9,2                     plugs    14,3 gr      30 min
Amarillo 9,2                     plugs    14 gr         10 min
Amarillo 9,2                     plugs    28,3 gr        0 min
Summit Dwarf hop 16,4  pellets  28,3 gr        0 min

totaal 141 gr hop. Koudhop weet ik nog niet, waarschijnlijk Summit.

gist US-05

De Amerikaanse hoppen moeten toch een keer op en dit lijkt me een goede gelegenheid. Beetje complex hopprofiel zal 't wel worden :P , hopelijk niet té.


MO

Ik zou hem volmout brouwen. S05 vergist ver door en geeft op de een of andere manier heel goed verteerbare volmout bieren.

Edgar


Edgar

Nog effe voor de niet-spoelers:  Een graan-water ratio van 1:5,8 is niet wat veel?

Adrie

Kan wel, hoor. Volgens mij is 6 liter per kg zo'n beetje de grens.

Jacques

Citaat van: Edgar op 31-05-2008  17:55 uNog effe voor de niet-spoelers:  Een graan-water ratio van 1:5,8 is niet wat veel?

Dat is precies dezelfde verhouding als bij mijn laatste bier (dat is een IPA geworden).

Edgar

43,5 liter van 12,2 Bx in de ketel. Da's 1.047, en precies de verwachte 70% efficiency (zonder spoelen). Hopstort vereenvoudigd.

Edgar

Brixperikelen. Er is al wat geschreven over vermeende afwijkingen van refracometers in de praktijk, en daar schrijven we vandaag nog wat bij.

Ik liet het wort van de brouwlepel aflopen op de refractometer, en kreeg een waarde van iets meer dan 15 Bx. Herhaald gemeten, steeds praktisch dezelfde waarde (oplopend tijdens het koken). Voor de zekerheid even de rolmaat in het wort gestoken om het volume te meten, en dat bleek veel te veel. Hmmmm... Dan toch maar even een groter monster nemen met een soeplepel (de kat is er met het druppelaartje vandoor... ::) ), blijkt het wort 13,x Bx te zijn... En dat tegen het eind van het koken :-\

Lang verhaal kort: Heb ruim 2 uur gekookt, extra Amarillo toegevoegd om nog wat smaakhop te hebben, en heb nu dus een veel bitterder bier. Dat ik nog zal moeten versterken met moutextract. Niet erg, het is dan een echt MO-bier geworden.

Moraal van het verhaal: gebruik het druppelaartje...


Overigens véél minder mooi schrootsel met dat droog schroten, en ik kon geen zuurmout krijgen dus heb toch 'gewoon' aangezuurd. En dat dompelkoelen schiet niet op met dat kleine dompelaartje van mij...

EBC

Wil je daarmee zeggen dat je brouwlepel verzadigd is met suikers, of het water uit het wort trekt en zo de meting verstiert?

Tja, dompelkoelers. Daar moet je een flinke van hebben wil het goed koelen. En dan natuurlijk tegelijkertijd je wort roeren...oeioei toch nog DMS  :D

Hopmans

CiteerTja, dompelkoelers.
Daar moet je een flinke van hebben wil het goed koelen. En dan natuurlijk tegelijkertijd je wort roeren...oeioei toch nog DMS
Hoe kom je daar nou bij?
Ik heb een gamma-spiraaltje die er 25 minuten over doet om te koelen.
Ik heb van mijn leven nog nooit DMS geproefd in mijn bier.
Afgezien van mijn eerste brouwsel, die ik had gekookt met het deksel op de pan (foutje).
ik vind mijn bieren juist te clean.
Zat er maar wat DMS in bij wijze van.
DMS vormt zich niet bij het afkoelen.
Ik geloof er niets van.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerBrixperikelen.
Je had ook geheel in stijl met deze topic met een densimeter moeten meten.
 :lessmile:

EBC

In ieder geval weet jij nu 'The way to Amarillo'!

EBC

Citaat van: Hopmans op 01-06-2008  16:03 uHoe kom je daar nou bij?
Ik heb een gamma-spiraaltje die er 25 minuten over doet om te koelen.
Ik heb van mijn leven nog nooit DMS geproefd in mijn bier.
Afgezien van mijn eerste brouwsel, die ik had gekookt met het deksel op de pan (foutje).
ik vind mijn bieren juist te clean.
Zat er maar wat DMS in bij wijze van.
DMS vormt zich niet bij het afkoelen.
Ik geloof er niets van.

 :degroeten:

Hey Hopmans,

Lees nog eens een berichtje of 20 terug...
 :D  :D  :D

Hopmans

CiteerHey Hopmans,
Lees nog eens een berichtje of 20 terug...
Toen was ik het er al niet mee eens.
Nu moest ik er gewoon wat van zeggen.
Ik kon het niet meer aanzien.

CiteerIn ieder geval weet jij nu 'The way to Amarillo'!
Blijft een lekker nummer hè?  ;D

Dat DMS verhaal is niet waar.

 :degroeten:

Edgar

Hm. Inderdaad, ik had mijn hydrometer moeten pakken. Maar ja, dan moet je weer omrekenen, naar de computer lopen... gedoe. Vandaar.

DMS vormt ook na koken (langzaam) globaal boven de 80°. (Hoewel na 2 uur koken weet ik niet hoeveel precursor er nog over is...) Gelukkig koelt het eerste stukje vlot, door het temperatuurverschil. Maar ik heb gewoon een klein dompelaartje, met een iets grotere zou het beter gaan. Het is wel véél simpeler dan dat gedoe met pompen...



Citaat van: EBC op 01-06-2008  15:58 uWil je daarmee zeggen dat je brouwlepel verzadigd is met suikers, of het water uit het wort trekt en zo de meting verstiert?

Ik weet de reden niet. Het zal iets met adsorptie te maken hebben, maar de precieze reden is me duister. Ik weet wel dat ik het niet meer doe.

Hopmans

OK, nog een keer doorgelezen.
Je gelooft er ook niets van.
Nogal logisch ook.
Je verdampt DMS, en het zal weer vanzelf in je bier komen bij het afkoelen.
Complete kolder toch?

 :weetniet:

Hopmans

CiteerDMS vormt ook na koken (langzaam) globaal boven de 80°. (Hoewel na 2 uur koken weet ik niet hoeveel precursor er nog over is...) Gelukkig koelt het eerste stukje vlot, door het temperatuurverschil.
Inderdaad.
Het eerste stukje gaat vrij snel.
No problem.
 :degroeten:

EBC

Citaat van: Edgar op 01-06-2008  16:14 u...Het is wel véél simpeler dan dat gedoe met pompen...

Welke pompen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.