ProMash

Gestart door BuBS, 02-10-2003 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Beste Bier/brouw broeders,

Ik gebruik al een jaar of drie promash, maar waar ik de meeste moeite mee heb, is op wat voor instelling moet hij staan qua kleur en bitterheid.
Bij staat hij bij Color formula is Daniels en bij Display color EBC traditional.Het zelfde geld voor de bitterheid berekening, bij staat hij ingesteld op Rager. Zijn deze instellingen goed ???
Hoppige groet,
Kees Bubberman

Jacques

Een EBC-kleurinstelling heeft natuurlijk voor ons Europese brouwers de voorkeur boven Lovibond.

De formule die je gebruikt voor het berekenen van de kleur en bitterheid is heel persoonlijk. De een gelooft in de ene formule en de andere in een andere formule.
Geloof me geen van die formules geeft de exact juiste waarde. Daarvoor zijn er gewoon te veel factoren die de uiteindelijke kleur en bitterheid mede bepalen.
Omdat de uitkomsten bij de diverse formules verschillend kan zijn is het wel handig als bij de info over kleur en bitterheid altijd vermeld wordt met welke formule deze berekend is.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi Kees,

Volgens mij heb ik eens een heerlijke Russian Imperial Stout van jou gedronken in Bergen op Zoom een paar jaar geleden (na een sessie met professionele brouwers), kan dat kloppen?

Afijn, wat is wijsheid t.a.v. de instellingen van Promash. Ik gebruik de standaard waarden en gebruik ze met name voor onderlinge vergelijking van mijn eigen brouwsels. Ik vermoed dat de meeste mensen de standaardwaarden laten staan.

Overigens alle complimenten voor jullie site, m.n. de recepten zijn mooi gedocumenteerd!

Herman

BuBS

Hi Herman,
Bedankt voor je antwoord, het was inderdaad een Russian Imperial stout vanmij. Voormij nog steeds één van de mooiste biersoorten, een soort verwen jezelf bier. IK heb hem nog eens gebrouwen, maar dan met een beetje suiker erbij, dan is hij wat minder vol en zwaar.
De website ziet er inderdaad goed uit(als ik dat mag zelf zeggen) hij is duidelijk. Maar mijn vraag over Promash heeft ook een beetje de recepten met onze site. Ik maak bijna al deze recepten en ik merk dat ik wel eens opmerkingingen krijg van andere promash gebruikers over de kleur en bitterheid. Ik probeer nu binnen ons gilde ( deltabrouwers ) een standaard instelling af te spreken, dat is enkel maar makkelijk met het uit wisselen van recepten.

Met vriendelijke groet,
Kees

Jacques

Hoi Kees,

Zoals ik al eerder aangaf maakt het eigenlijk niet uit welke formule je gebruikt omdat de uitkomst altijd per definitie niet klopt!
Er zijn zijn zeer veel factoren die een invloed hebben op de kleur en bitterheid en die niet in formules zijn te vatten. Hierover heb ik een paar artikelen geschreven die je op deze site kunt vinden.

Het klopt dat je door wijzigingen van de instellingen van ProMash je andere uitkomsten krijgt.
Ik heb net een recept van mij door laten rekenen met verschillende instellingen

BuBS

Beste Jacques,

De boodschap was mij al duidelijk, dat de juiste instelling eigenlijk niet bestaat en dat iedereen zijn eigen instellingen gebruikt. Het is geen perfect systeem, de ebc klopt niet. Maar voormij zelf maakt het niet uit. Ik weet precies wat voor ebc getal ik moet hebben voor een bepaald bier. Maar voor een andere promash gebruiker met andere instellingen geeft dat een totaal ander bier (in theorie). Daarom wil ik proberen om in het Zeeuwse de instellingen op lijn te krijgen.

Groetjes,
Kees

Jacques

Hoi Kees,

Zoals ik al eerder aangaf maakt het eigenlijk niet uit welke formule je gebruikt omdat de uitkomst altijd per definitie niet klopt!
Er zijn zijn zeer veel factoren die een invloed hebben op de kleur en bitterheid en die niet in formules zijn te vatten. Hierover heb ik een paar artikelen geschreven die je op deze site kunt vinden.

Het klopt dat je door wijzigingen van de instellingen van ProMash je andere uitkomsten krijgt. (Maar wat maakt het eigenlijk uit als de uitkomsten toch niet betrouwbaar zijn.)

Ik heb net een recept van mij door laten rekenen met verschillende instellingen
Tinseth / Daniels              27   EBC  /  21,4 IBC
Gartez / Mosher               24,9 EBC  / 19,1 IBC
Aan het recept zelf heb ik helemaal niets gewijzigd! De beste vergelijkingen krijg je dus als je het ProMash bestand gewoon inleest. Het programma houdt dus zelf rekening met de door jou gekozen instellingen.
Het mooie van ProMash is dat je heel makkelijk recepten kunt uitwisselen, ook met gebruikers uit het buitenland. Globalisering heeft niet alleen slechte kanten!

 :degroeten: Jacques

Huub Krekels

Hallo Jaques,

je geeft op het ONK 2004 ook een lezing over het gebruik van Promash heb ik gelezen. Moet je daarvoor inschrijven of kun je gewoon daaraan deelnemen.?

Gr.

Huub.

Jacques

Hoi Huub,

Ik zit niet in de organisatie van het ONK, maar volgens mij kun je daar gewoon naar toe komen.

:degroeten: Jacques

Huub Krekels

Mogelijk dat Edwin daar meer over weet te zeggen.

Gr.

Huub.

Edwin

Ha Huub :proost:

Klopt! En Jacques heeft gelijk: je kunt gewoon de lezingen bezoeken. Je mag me natuurlijk wel altijd een lekker biertje als entree geven  :clownsmile:  ;D

Edwin

Huub Krekels

Hoi Edwin,

ik zal proberen om iets voor je mee te nemen. Ik ga samen met Gelfling wat stoeien met Promash zodat ik hier wat beter mee werken kan. Ik had mij nog niet echt verdiept in Promash. Zoals zovelen heb ik een drukke baan.

 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.