Waar kan ik eiken vaten kopen

Gestart door djeetn, 17-05-2008 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

djeetn

dag bierliefhebbers,

Heeft iemand een idee waar ik eiken vaten zou kunnen kopen (in België) (liefst niet te duur). Ik zou deze zomer een biertje willen brouwen en het daarna een paar maanden te laten rijpen in een eiken ton.

Hopgroeten  ;)

Eduard

Zulke vaten zijn vrij prijzig (honderden euro's). Als beginnend brouwer zou ik liever eiken houtspanen kopen en die bij het gistende bier doen om de smaak van eikehout in het bier te krijgen. Zoek maar eens op www.Brouwland.com naar 'eik chips', dan zul je het e.e.a. kunnen vinden.

wiwi

Gebruikte vaten van ca 220 liter zijn niet zo duur en nog gemakkelijk te vinden. Voor de prijs moet ge op ca E 75,00 rekenen. Kleinere en voor de hobbybrouwer handigere formaten van ca 50 liter zijn, gebruikt, zeer moeilijk te vinden, nieuw, zeer duur.

lijsjelorresnor


EBC

Pas wel op wat je koopt, want over het algemeen worden nieuwe vaten niet gebruikt voor bier.
Indien ze nieuwe vaten gebruiken, zijn deze dan weer niet zo geschroeid van binnen, als voor wijn gebruikelijk is.
Ook de houtsoort is belangrijk, want die geven elk weer een specifieke smaak.

djeetn

Bedankt jongens, daarmee ben ik al heel wat verder.  :duimop:

RoodeLeeuwVenlo


Oscar


gelfling

Oscar, dit is gemaakt van kastanjehout. Of dat wenselijk is.... Voor een geuze wel, maar voor ander (lekker ;) ) bier?  ???

Oscar

Och... en kastanjebock klink toch niet verkeerd... ;D  Voor een lekker bier moet je niet in hout lageren... ;D ;D

RoodeLeeuwVenlo

Het adres wat mij betreft en niet schreeuwend duur:

www.wijnvaten.nl

Hoe smaakt het bier uit het kastanje vat Oscar?

Louis

Oscar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 01-09-2008  11:21 uHoe smaakt het bier uit het kastanje vat Oscar?

Geen idee, mijn vaten zijn niet van kastanje.

RoodeLeeuwVenlo

O,

Dacht ik ergens gelezen te hebben. Dat jij in kastanjehout ging rijpen.

Louis

toon van den broek

 En dan heb ik nog een vraag.
Wat voor invloed heeft de wijnsteenlaag in bv wijnvaten op de kwaliteit van bier? Heb wel eens gelezen dat geuzebrouwers de vaten eerst 1x openen om ze goed te reinigen, waarna ze soms wel 100 jr in gebruik zijn. Toen ik begin van het jaar bij Cantillon was zag ik een partijtje 'chateauvaten' klaarstaan. Daar zit meestal wel een behoorlijke wijnsteenlaag in (zie maar bij de startpagina van Theelen-vatenhandel).
Of volstaat om enkele keren met een zuur te spoelen om dit op te lossen?
Dit probleem heb je denk ik niet bij Port en Cognac of Whiskyvaten. Die zijn veel schoner van binnen.
Ook heb je zg. dun- en dikwandige vaten. Er schijnt ook heel veel verschil in kwaliteit te zijn. Heeft iemand hier wat over te zeggen?
Vriendelijke biergroeten, Toon van den Broek.

orangeloo

Citaat van: EBC op 18-05-2008  08:31 uPas wel op wat je koopt, want over het algemeen worden nieuwe vaten niet gebruikt voor bier.
Indien ze nieuwe vaten gebruiken, zijn deze dan weer niet zo geschroeid van binnen, als voor wijn gebruikelijk is.
Ook de houtsoort is belangrijk, want die geven elk weer een specifieke smaak.

Wat is er dan wel geschikt voor bier (lambiek) :weetniet:

Deze tekst is afkomstig van een wijngilde en gaat over het "schroeien" oftewel Toasting

Toasting eiken vaten

Om bij het samenstellen van een vat de duigen moet kunnen buigen, worden deze om een open vuur opgesteld waardoor ze naar elkaar toe getrokken kunnen worden. Door dit vuur wordt de binnenzijde van het vat "getoast", waardoor de inhoudstoffen van het hout (vooral lignine) veranderen; men noemt dat wel thermo‐degradatie. Als gevolg hiervan ontstaan voorlopers van de aromacomponenten die we later zullen terugvinden in de wijn. Een onbehandeld eiken vat geeft alleen harde bitterstoffen af.

Aroma's in de wijn afhankelijk van de toasting

    Lichte toasting
    Geur: zacht houtaroma, licht vanille.
    Smaak: aangenaam duidelijk aanwezig houtsmaak, beetje bitter en astringend.
    Medium toasting
    Geur: kruidig, duidelijk houtaroma, vanille, koffie, chocolade.  Smaak: ronde, milde houtsmaak, geroosterd brood, zachte tannines.
    High toasting  Geur: weinig hout, meer rook en karamel, gebrande koffie.  Smaak: gekookt, gebrand hout, harde bitterstoffen, weinig elegant.

Bij een medium toasting worden de eerste 2 mm van het hout door het vuur veranderd. Bij high toasting 3‐4 mm. 

Als ik de keuze heb uit deze 3 soorten welke zou ik dan nemen voor het vergisten  / lageren van Lambiek of kriek
Iemand ervaring, tips of kennis die hij hier wil delen... :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  18:59 uWat is er dan wel geschikt voor bier (lambiek) :weetniet:

Eikenhout.  :)  Ik heb het geluk gehad dat een vriend enkele jaren geleden naar Tsjechie moest voor zijn werk. Deze heeft toen enkele vaatjes meegenomen waardoor ik Lambiek op houten fust kon maken. De kosten waren toen geloof ik iets van € 50,- per vat van 20 liter  :) 

RobinB

Das niet duur voor een mooi formaat!
Moet je een handeltje in beginnen...
:duimop:

orangeloo

Ja dat het eikenhout moet zijn wist ik al maar weet iemand iets over de Toasting.
Light / medium / of high......... :weetniet:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  23:28 uJa dat het eikenhout moet zijn wist ik al maar weet iemand iets over de Toasting.
Light / medium / of high......... :weetniet:

Daar moet je niet bij nadenken, heb ik ook niet gedaan. Als je er een tegen komt, gewoon aanschaffen. Dan maak je de mooiste lambieken.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 14-12-2011  23:37 uDaar moet je niet bij nadenken, heb ik ook niet gedaan. Als je er een tegen komt, gewoon aanschaffen. Dan maak je de mooiste lambieken.
Nog een kleine slag om de arm, maar ik denk dat ik kan kiezen uit alle 3 vandaar de vraag, dan maar beter gelijk goed kiezen toch :brouwen:

RobinB

Gezien de omschrijving, zou ìk de medium kiezen. Dat lijkt mij het lekkerst in ieder geval...

De-Geert

Ligt er aan wat je wilt maken. (edit: had ik kunnen lezen)
Voor Lambiek-achtigen zou ik kiezen voor light, want die hebben nauwelijks houtkarakter.
Vlaams rood/bruin oid zou ik gaan voor medium.

Als je niet-zure bieren wilt gaan laten rijpen op eik, zou ik gaan voor high. Ik denk dat een beetje smokey/toasty wel lekker is bij Imperial Stouts/Quadrupels of zo.

Als het een nieuw vat is kan je ook eerst een niet-zuur bier in het vat doen om het sterkste eik-karakter er uit te halen en later een zure. 

Beetje extra info:
Amerikaans eik: meer aroma, minder tannines, meer poreus dan Frans (meer zuurstof)
Frans: minder aroma, meer tannines, minder poreus dan Amerikaans
Hongaars: beetje er tussenin  :)

Je kan ook altijd kijken bij een wijnboer in de buurt, die hebben zo nu en dan wel gebruikte vaten die ze weg doen. Leuk projectje voor clubs / bevriende brouwers.

RGeraads

Zijn deze vaten die je aan wilt schaffen nieuw? En zo ja, waar zijn deze verkrijgbaar en hoeveel kosten ze?

orangeloo

Citaat van: RGeraads op 15-12-2011  09:06 uZijn deze vaten die je aan wilt schaffen nieuw? En zoja, waar zijn deze verkrijgbaar en hoeveel kosten ze?
Deze vaten zijn inderdaad nieuw, maar zoals ik al zei hou ik nog ff een slag om de arm.
Mijn vader ( een hobby wijnmaker) kan deze mss via zijn gilde bestellen. Prijzen:

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  19:38 uIk heb gisteren een oude topic van jou en Oscar zitten lezen en ben hierdoor zeer interesseert geraakt in de spontane vergisting.
Ik heb dan ook genoten van jullie ervaringen die jullie beschreven hierover.  :brouwen:  :duimop:
Nu nog ff een eiken vaatje scoren.... :nut:
Maar ben op de goede weg ,heb mijn vader (een wijnmaker  :weetniet:) ingeschakeld.
Deze had een aanbieding gevonden voor een nieuw vat van 20 liter voor € 97,58 of 30 liter voor € 112,-
Was alleen een verlopen aanbieding dus hij gaat er achter aan. ff afwachten dus.

Heb ondertussen ook nog en link via Kokkie gekregen, en hiernaar gemaild:
www.houtentonnen.be

Ik ben op zoek naar een (nieuw)eiken houten vat van 20 liter liefst met
bok,stop en kraantje voor de vergisting van een lambiek bier.
Ik ben een hobbybrouwer en wil dit eens proberen. Heeft u deze en wat is de prijs hiervan.


Het antwoord was:
Hallo
 
In verband met uw vraag over de houten vaten
 
Ik heb op stock een eiken portoton van 15 liter op een bokje PT 6
met kraantje enz prijs 75 euro (zie bijlage PT 5  PT 6)
 
Maar regelmatig verkoop ik voor hobbybrouwers kastanje vaten
nieuw gemaakt van 16 en 32 liter prijs 55 euro ton van 60 liter 65 euro
maar deze zijn gesloten tonnen zonder iets ik kan hier wel de nodige
openingen in maken voor bovenaan te vullen en heb ook houten tapkraantjes
hiervoor
maar geen houten bokje  zie bijlage foto T 1 T2 T 3
 
Alles is op stock
 
Maar even bellen voor afspraak daar ik momenteel heel weing thuis ben
omdat wij op de kerstmarkt staan en dit tot het einde van het jaar.



De Bie

Bedankt voor de site orangeloo.

Ik ga me waarschijnlijk eentje van 32 liter aanschaffen, echt supper prijzen en dan nog de mogelijkheid voor een opening en een kraantje  :groots:
Hier was ik dus al lang naar opzoek voor een normale prijs en in de buurt.

Een vraagje, op welke kerstmarkt staan ze?

Gr De Bie

orangeloo

Citaat van: De Bie op 15-12-2011  18:05 uBedankt voor de site orangeloo.
Ik ga me waarschijnlijk eentje van 32 liter aanschaffen, echt supper prijzen en dan nog de mogelijkheid voor een opening en een kraantje  :groots:
Hier was ik dus al lang naar opzoek voor een normale prijs en in de buurt.
Een vraagje, op welke kerstmarkt staan ze?
Gr De Bie
Dat is dan wel kastanje hout hé, wil je dat wel??
Ik heb geen idee welke kerstmarkten deze meneer staat. :weetniet:

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  23:42 uNog een kleine slag om de arm, maar ik denk dat ik kan kiezen uit alle 3 vandaar de vraag, dan maar beter gelijk goed kiezen toch :brouwen:

Helaas vandaag minder goed bericht van mijn vader.
Deze heeft contact gehad via de Brabantse wijnbouwers met de aanbieder van de eiken vaten.
Maar heeft deze niet meer op voorraad.
Had wel al een paar aanvragen, waaronder die van mij dus,
dus als hij er een stuk of 10 kon bestellen wilde hij wel weer richting Bulgarije bellen voor een bestelling.
Het gaat om deze vaten, ook te zien via deze site.
Dus als er nu meer liefhebbers zijn... laat het die goede man weten.
 

De Bie

Oeps ik dacht dat het over deze site ging www.houtentonnen.be

En gaat wel degelijk over Franse eik, de prijs zal dan waarschijnlijk ook wel degelijker(lees duurder) zijn.

orangeloo

Citaat van: De Bie op 15-12-2011  19:19 uOeps ik dacht dat het over deze site ging www.houtentonnen.be
En gaat wel degelijk over Franse eik, de prijs zal dan waarschijnlijk ook wel degelijker(lees duurder) zijn.

Ik ben met 2 verschillende leveranciers bezig geweest:

Nr 1 via de site www.wijnbouw.nl/ toelichtingen in deze pdf.
De prijs is voor een nieuw eiken vat van 20 liter voor € 97,58 of 30 liter voor € 112,-
Maar heeft deze niet meer op voorraad.
Had wel al een paar aanvragen, waaronder die van mij dus,
dus als hij er een stuk of 10 kon bestellen wilde hij wel weer richting Bulgarije bellen voor een bestelling.

Nr. 2 via de site www.houtentonnen.be

Deze had zowel eiken als kastanje vaten:

Het antwoord op mijn mail naar houtentonnen.be is:
Ik heb op stock een eiken portoton van 15 liter op een bokje PT 6
met kraantje enz prijs 75 euro (zie bijlage PT 5  PT 6)


 
Maar regelmatig verkoop ik voor hobbybrouwers kastanje vaten
nieuw gemaakt van 16 en 32 liter prijs 55 euro ton van 60 liter 65 euro

maar deze zijn gesloten tonnen zonder iets ik kan hier wel de nodige
openingen in maken voor bovenaan te vullen en heb ook houten tapkraantjes
hiervoor maar geen houten bokje  zie bijlage foto T 1 T2 T 3

Alles is op stock
 
Hopelijk is nu alles duidelijk, ik geef toe het was een beetje verwarrend om over 2 leveranciers door elkaar te schrijven.  :brouwen:

koffie

Waarom haal je er niet eentje bij de Brouwmarkt?
Die heeft (gebruikte) vaten van 50 liter voor 99,- staan.

zigurana

Ik heb eens (op een rommelmarkt) een klein vaatje gekocht, maar dat was duidelijk alleen bedoeld geweest voor decoratie/serveer doeleinden. Aan de binnenkant zat een laag parafine, die er zonder aanzienlijke chemische behandeling niet meer uit kwam. Leuk dus om wijn uit te serveren, maar van rijpen was geen sprake meer.

Dat vaatje zag er wel wat uit als die kleine op de foto van orangeloo, maar voor hetzelfde geld is dat natuurlijk wel een 'schoon' vat.

Misschien iets om rekening mee te houden als je een klein vaatje koopt, ze zijn dus niet allemaal gemaakt voor het rijpen van dranken.
Kan in ieder geval geen kwaad om na te vragen.

De Bie

CiteerWaarom haal je er niet eentje bij de Brouwmarkt?
Die heeft (gebruikte) vaten van 50 liter voor 99,- staan.

Die zie ik toch nergens op de site staan hoor ik zie enkel de nieuwe en die zijn véél te duur in verhouding met deze 2 leveranciers? :weetniet:

Ik heb ook graag een kraantje eraan (en een bokjes desnoods als het lukt) en daar zal je bij Brouwland niet echt voor een goedkope prijs vinden denk ik :p

gr De Bie

koffie


De Bie


De Bie

Orangeloo

Heeft www.houtentonnen.be ook een prijs doorgegeven voor de 16 32 en 60 l eiken vaten?
Anders zal ik zelf wel eens mailen.

koffie

Dank je voor de tip, tot nu toe kom ik met verzendingskosten op €117, dus toch maar eventjes afwachten.

 :degroeten:

koffie

Verzenden is inderdaad een beetje veel moeite.
Ik heb het voordeel in Lelystad te wonen, en op ~10 minuten rijden van de Brouwmarkt te werken  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: De Bie op 16-12-2011  17:48 uHeeft www.houtentonnen.be ook een prijs doorgegeven voor de 16 32 en 60 l eiken vaten?

Ik heb gevraagd of hij een eiken vat had van 20 liter en ik kreeg het volgende antwoord:

Ik heb op stock een eiken portoton van 15 liter op een bokje PT 6
met kraantje enz prijs 75 euro (zie bijlage PT 5  PT 6)
 
Maar regelmatig verkoop ik voor hobbybrouwers kastanje vaten
nieuw gemaakt van 16 en 32 liter prijs 55 euro ton van 60 liter 65 euro.
Maar deze zijn gesloten tonnen zonder iets ik kan hier wel de nodige
openingen in maken voor bovenaan te vullen en heb ook houten tapkraantjes
hiervoor maar geen houten bokje  zie bijlage foto T 1 T2 T 3

Alles is op stock.

Ik ga er dus vanuit dat hij een eiken vat van 15 liter heeft en  in kastanje 16, 32 en 60 liter.
Dat heeft hij op stock ( en dat betekent op voorraad)  :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 16-12-2011  18:39 uIk ga er dus vanuit dat hij een eiken vat van 15 liter heeft en  in kastanje 16, 32 en 60 liter.
Dat heeft hij op stock ( en dat betekent op voorraad)  :brouwen:

Houd je er rekening mee dat als je een vaatje voor lambiek wilt gebruiken dat gedurende de tijd dat het bier op vat zit, en een deel verdampt en je dus verlies hebt  ;) Uit een vaatje van 20 liter (brouwsel 25 liter) haal ik zo'n 17 liter lambiek...

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 15-12-2011  19:11 uHelaas vandaag minder goed bericht van mijn vader.
Deze heeft contact gehad via de Brabantse wijnbouwers met de aanbieder van de eiken vaten.
Maar heeft deze niet meer op voorraad.
Had wel al een paar aanvragen, waaronder die van mij dus,
dus als hij er een stuk of 10 kon bestellen wilde hij wel weer richting Bulgarije bellen voor een bestelling.
Het gaat om deze vaten, ook te zien via deze site.
Dus als er nu meer liefhebbers zijn... laat het die goede man weten.

Zojuist de aanbieder van de 20 liter vaatjes uit Bulgarije aan de lijn gehad.
Hij gaat nu informeren wat het kost om 1 vat uit Bulgarije rechtstreeks naar mij te versturen.
Een eiken vat dus van 20 liter. á €82,- ex btw = € 97,58
Ook heeft hij een vraag neergelegd bij de Brabantse wijnbouwers of daar gedesinteresseerde zijn.
Als hij er een stuk of 10 heeft wil hij ze wel bestellen.
Dus als iemand interesse  heeft in zo'n vat laat het hem ff weten.


orangeloo

Citaat van: Oscar op 16-12-2011  19:10 uHoud je er rekening mee dat als je een vaatje voor Lambiek wilt gebruiken dat gedurende de tijd dat het bier op vat zit , en een deel verdampt en je dus verlies hebt  ;) Uit een vaatje van 20 liter (Brouwsel 25 liter) haal ik zo'n 17 liter Lambiek...

Daarom wil ik eigenlijk liever een vat van 20 liter i.p.v. 15 liter. :brouwen:
Maar nogmaals bedankt voor de tip. :biersmile:
Als je jou topics leest over jou (en Hopmans) lambiek leer je al veel over de spontane vergisting en het gebruik van een eikenvat.

Oscar

Citaat van: orangeloo op 16-12-2011  19:22 uAls je jou topics leest over jou (en Hopmans) lambiek leer je al veel over de spontane vergisting en het gebruik van een eikenvat.

 :biersmile: :brouwen: In 2012 komt er weer zo'n topic.... ;)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 16-12-2011  19:40 u:biersmile: :brouwen: In 2012 komt er weer zo'n topic.... ;)
Ik hoop dat ik dan ook een bijdrage kan leveren uit eigen ervaring... :brouwen: ^-^
Dat zou betekenen dat ik een betaalbaar vat heb bemachtigt.  :)

koffie

Citaat van: Oscar op 16-12-2011  19:10 uHoud je er rekening mee dat als je een vaatje voor Lambiek wilt gebruiken dat gedurende de tijd dat het bier op vat zit , en een deel verdampt en je dus verlies hebt  ;) Uit een vaatje van 20 liter (Brouwsel 25 liter) haal ik zo'n 17 liter Lambiek...
Is dat nu specifiek iets wat Lambiek gebeurt, of bij alle bier wat zo'n tijd op vat ligt?

Oscar

Citaat van: koffie op 16-12-2011  20:30 uof bij alle bier wat zo'n tijd op vat ligt?

Bij alles wat je op vat lagert/rijpt. Dit omdat hout ademt en er dus uitwisseling is met de buitenlucht.

orangeloo

Citaat van: De Bie op 16-12-2011  17:48 uHeeft www.houtentonnen.be ook een prijs doorgegeven voor de 16 32 en 60 l eiken vaten?

Zojuist antwoord op mijn 2de mail gehad, Deze heeft hij ook nog op stock:
in verband met uw vraag over de ton van 15 liter dit is PT 6 op bokje
prijs incl btw 75 euro deze worden in Portugal  gemaakt.
 
dan heb ik ook de echte Franse vaten in limougeik dikwandig
een ton van 10 liter is 85 euro
een ton van 15 liter is 95 euro
een ton van 20 liter is 115 euro
 
Dit is enkel een ton met tapkraantje.
 
Deze heb ik op stock.

Groet Orangeloo :degroeten:

orangeloo

Morgen met de vrouw naar de kerstmarkt in Antwerpen. ;)

En laat daar nou net ook de eigenaar staan van www.houtentonnen.be
Dus ik heb de knoop door gehakt en een 20 liter vat in het Franse eiken besteld.
Morgen neemt hij het vat mee naar de kerstmarkt dus dat schilt weer een ritje.
Zo en dan nu een Hanssens Artisanaal Oude Gueuze.
Sodeknetter das zuur ,maar wel lekker.  :biersmile:



orangeloo

En ja hoor mijn Frans eiken vat is binnen.
Kunnen we beginnen met de Orange Lambiek uit vogelpiekland.
Laat die Brusselaars maar oppassen.
In 2014 mijn eerste Orange lambiek. @ Orangebrouw

Oscar

Wow! Super mooi vaatje. Daar gaat prima lambiek uit komen in de toekomst. Gefeliciteerd met je aanwinst  :brouwen:

toon van den broek

Mooi vaatje Orangeloo! Wedden dat er volgend jaar nog een paar bijkomen?
Houd ons op de hoogte van je resultaten.
Groet, Toon.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 18-12-2011  17:00 uWow! Super mooi vaatje. Daar gaat prima lambiek uit komen in de toekomst. Gefeliciteerd met je aanwinst  :brouwen:
Dank  :groots: ik ben er ook erg blij mee. En dat voor €115,- en nog geen 45 km van mijn huis af gekocht. Nu nog vullen...
Citaat van: toon van den broek op 18-12-2011  18:29 uMooi vaatje Orangeloo! Wedden dat er volgend jaar nog een paar bijkomen?
Ben ik ook bang voor  :)
Citaat van: toon van den broek op 18-12-2011  18:29 uHoud ons op de hoogte van je resultaten.
Zal ik zeker doen.  :brouwen:

Ronnie

Was daarnet op die draad over "Rodenbach op nieuw eiken vat" aan 't kijken.

Iets wat ik voor jullie Nederlanders ook niet wil onthouden,
ik had het op 't Vlaamse Forum al eerder gemeld:

De interessantste voor nieuwe (en gebruikte jonge) eiken vaten van de hele Benelux is:

http://www.stassenvin.com/materiel.php

die zaak is in Aubel, Oost-Noord-Oost van Luik of ten Westen van Aken. Interessant voor Oost NL'ers die naar de Ardennen of Luxemburg op weg zijn.
Ook andere veel andere materialen en producten zijn er voordelig. Ook voor liefhebbers van Belgische speciaalbieren.
Ik heb er eind jaren '80 een vat van 50L gekocht voor opslag rode wijn. Was heel goed  en degelijk materiaal, grote wanddikte.
Het eik is van de Forêt de Tronçais (Noord Limoges tot in het noorden van de Auvergne). da's de beste.

Altijd best eens bellen als je een kleiner vat zoekt, die zijn in sommige seizoenen rapper uitgeput en de bestelsnelheid dan.. 't is Wallonnië hé  ;)

RobinB

Hey, grappig!
Aubel ben ik wel een paar keer geweest, leuk abdijtje en lekker abdijbier.
Niet ver hiervandaan inderdaad.

Misschien maar eens kijken...?
:duimop:

EBC

Citaat van: RobinB op 11-01-2012  21:35 uHey, grappig!
Aubel ben ik wel een paar keer geweest, leuk abdijtje en lekker abdijbier.
Niet ver hiervandaan inderdaad.

Misschien maar eens kijken...?
:duimop:

Zondagochtend, markt met veel culinaire lekkernijen. Aanrader!

En dan is ook Hombourg vlakbij om eens iets te drinken bij Grain d'Orge.

Terug via Teuven (twee super cafés) en Slenaken. De dag kan niet meer stuk.

Dan kom je ook nog langs het hopveld van Gulpener...

RobinB

Is inderdaad een mooie omgeving!
In de buurt van Teuven/Slenaken gaan we graag wat wandelen. Helaas ben ik dan doorgaans de Bob, dus een lekker biertje zit er dan niet in.
Die zondagsmarkt ben ik 1x geweest en is op zich inderdaad een aanrader!
Maar meestal lig ik dan nog in mijn nest, zondag is rustdag (zonder religieus bedoelde connotaties)

Ronnie

Nog eventjes over Aubel (off topic):
Een van onze gildemedewerkers is z'n hele leven specialist vleeskeurder geweest voor een abatoir (slachthuis).
Hij zei dat ze in Aubel het beste varkensvlees van Europa hebben. Het is van het ras Pietrain.
Roze varkentje met zwarte plekken en buitenloper.
Heb er daar es gegeten, inderdaad! klassekwaliteit!

jorisstoop

Ben zelf ook aan het kijken voor een houten vat voor geuze / Vlaams bruin.
De kastanje vaten zijn goedkoper dan de eiken vaten.
Klopt het dat ik lambiek ook net zo goed op kastanje kan laten rijpen?
Lees op internet dat dit ook gedaan wordt door geuze brouwers.
Als ik er eenmaal lambiek of vlaams bruin in heb laten rijpen kan ik er toch niks anders meer in doen.  :)

Als ik voor eikenhout wil gaan (± 50 liter) denk ik dat ik het beste voor de Brouwmarkt kan gaan, aangezien deze gebruikt zijn. Schijnt toch beter te zijn. Qua prijs hetzelfde als in Aubel en goedkoper als houtentonnen.be.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.