Promash onder Linux

Gestart door Adrie, 12-12-2002 09:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Promashers!

Omdat Linux steeds geschikter wordt voor desktop-computers, steeds meer randapparatuur weet aan te sturen en technisch en grafisch superieur is en wordt aan Windows, goedkoper is en omdat ik niet graag Microsoft aan nog meer pegels wil helpen, ga ik binnenkort mijn computer overzetten op Linux.
Uiteraard is het de bedoeling dat Promash daar ook op draait. Nu draait er onder Linux een windows-emulatie, Wine genaamd. Volgens opgave van de uitgevers van Promash moet het programma ook onder Wine/Linux draaien en is men (helaas) niet van plan een echte Linux/Unix versie te maken.

Heeft een van jullie ervaring met Promash onder Wine/Linux? En zo ja, zijn er speciale instellingen in Wine nodig voordat het draait en welke instellingen zijn dat?

Als ik zover ben om Promash onder Linux te gaan draaien zal ik mijn bevindingen hier posten.

Groeten,

A3

elbers

Ik draai al jaren uitsluiten Linux en dat bevalt me uitstekend! Alleen loop je inderdaad iedere keer weer tegen MS-only programma's aan.
Voor de noodzakelijke programma's (zoals de belastingdiskette) heb ik vmware aangeschaft en daaronder
werkt de demo-versie van promash goed.
Het lijkt me echter beter om een nieuw programma te ontwikkelen (freemash) dat op alle platforms kan draaien.
Is daar belangstelling voor?

Henk.

Adrie

Voorlopig heb ik besloten maar gewoon met Windows te blijven werken, omdat ik er niet toe kom om mijn computer opnieuw op te tuigen met Linux spul. Bovendien zijn (equivalenten van) programma's die ik veel gebruik niet onder Linux te krijgen. Dus helaas, over pogingen om Promash onder linux te draaien zal ik niet berichten, in ieder geval niet snel.

Henk,

Ik vrees dat er niet veel brouwers zijn die Linux gebruiken en Promash onder Linux willen hebben. Heb jij een suggestie wie FreeMash zou moeten ontwikkelen? Het lijkt me erg veel tijd kosten en bovendien moet het iemand zijn die voldoende Linux én brouwkennis in huis heeft.

Groeten,

A3

elbers

Dat is jammer! Ik kan het je toch echt aanraden.

Wat Freemash betreft, hoewel ik niet veel tijd heb zou ik
daar wel aan mee willen werken. Linux ervaring heb ik meer dan genoeg en met behulp van b.v. java of QT kun je een programma schrijven dat zowel op Linux, Mac, Windows e.a.
kan draaien. Brouwkennis heb ik wel een klein beetje.

Henk.

jello

elbers

Ik gebruik ook uitsluitend linux en freebsd
hoewel programeren niet mijn sterkste kant is
hou ik me aanbevolen om mee te werken aan freemash
ik kan bijvoorbeeld een site ontwikkelen om medelinuxbrouwers wereldwijd te stimuleren hieraan mee te werken, precies zoals het altijd gaat in de open source wereld.

groet
jan

elbers

Hallo Jan,

Ik had de hoop al bijna opgegeven. Het idee van een website lijkt me een goed begin. Morgen ga ik op vakantie, maar als ik terug ben zal ik weer contact met je opnemen.

Groeten, Henk.

jello

Goed dan doe ik ondertussen al wat research
en bouw ik een proefsite.

groeten
jan

Herman

Ik kwam tijdens het surfen deze site tegen en moest aan deze (dode?) thread denken. Doe er je voordeel mee!

Herman

Adrie

Ha Herman,

Bedankt voor de link. Jammer dat er geen screenshots bijstaan. Op de site word ik niet veel wijzer van wat het programma kan en doet. Zo te zien wordt het programma al lange tijd niet meer bijgewerkt. Wellicht dat ik het eens ga uitproberen als ik Linux op mijn computer heb geinstalleerd.

Groeten,

A3

elbers

Bedankt. Ik had deze in het verleden al eens bekeken, maar vond het toen niet geweldig. Nu is er een GUI bijgekomen en dat lijkt al een stuk beter. Binnenkort komt er zelfs een nieuwe versieuit.

Henk.

JerryHam

:proost2:

Promashers,

Ik heb Promash uitgeprobeerd onder SuSe Linux 8.1 met behulp van Wine. Het werkt bij mij ondanks dat ik geen goede beeldschermdriver geinstalleerd had uitstekend. Ik denk dus dat je zonder al te veel moeite goed kunt werken met Promash. Zelfs het configureren van Wine is een fluitje van een cent.

GH

Adrie

Er is ook QBrew, zowel voor onder Linux als voor onder Windows, zie de link. Hier is een screenshot:



Het pakket is gratis te downloaden. Je kunt instellen dat metrische eenheden gebruikt moeten worden. Het pakket is veel minder uitgebreid dan Promash, maar voor de meeste amateurbrouwers zal het prima voldoen.

Groeten,

A3

P.S. voor mensen die excel gebruiken (of een linux applicatie die excel bestanden kan inlezen) heb ik een spreadsheet gemaakt voor het samenstellen van recepten en met een logboekformulier. Deze is te downloaden door hier te klikken. Je download dan een zip-bestand met de spreadsheet erin.

Adrie

Ik heb ProMash met succes geinstalleer op een machine met SuSE 9.3 en wine, zie plaatje.



Helaas gaat het niet helemaal goed met de weergave: de kolommen van de mout en de hop staan niet netjes onder elkaar. Weet iemand daar een oplossing voor?

Edgar

Dat gebeurt onder Windows ook wel eens. Als je de 'herkomst' van je mouten uniform maakt (allemaal wel of niet vermeld) heb je er, dacht ik, geen last van.

Edgar

Ik zie nu dat dat niet het hele verhaal is. Bij de mout kan het wel helpen maar dan nog staat het niet in gelid. Lastig.

Adrie

Wie wil helpen: de programmeur van Strangebrew wil een java-versie maken : http://www.strangebrew.ca/java/.

Adrie

Citaat van: @ op 06-10-2005  13:54 uIk ben ooit, lang geleden, eens begonnen aan een pakket onder Windows.
Heb geen verstand van C of zo, maar als ik een fatsoenlijke omgeving kan vinden voor Linux dan is er best wel een poging te wagen om een OpenSource versie te bakken.
Hoeft (zeker in het begin) niet zo uitgebreid te zijn als ProMash. Toch?

Je kunt je natuurlijk aansluiten bij het team van qbrew. Dit pakket is al een eindje op weg, maar kan nog zeker veel functionaliteit gebruiken. Je zult dan wel C++ moeten leren...

Heb je wel ervaring met Delphi of Pascal? Ik heb laatst het Lazarus project ontdekt, waar men bezig is om een open source versie van Delphi te ontwikkelen. Hiermee kun je voor alle OS-sen programma's maken. Lazarus is zeker nog niet zo uitgebreid als Delphi, maar het is zeker veelbelovend. Helaas heb ik momenteel absoluut geen tijd (kom zelfs niet eens meer aan brouwen toe) om aan iets dergelijks te beginnen, anders ging ik direct met Lazarus aan de slag om een mooi brouwprogramma te bouwen.

@

Bedankt voor de tip.
Ga meteen eens kijken wat Lazarus is. Misschien dat ik er deze winter dan weer eens mee ga beginnen.

Hopmans

Basic wat eenvoudiger.

Hier wat compilers voor Win en Linux.

http://basic.mindteq.com/Index.html

misschien ga ik zelf effe pielen met RapidQ

 :degroeten:

Arjan

Als je toch wilt programmeren, ga dan eens naar Python kijken (http://python.org). Dit is een populaire taal (zowel voor Windows, Mac als Linux).

Het is "bedacht" door een Nederlander ;-)

Ik heb er zelf een UML modeleer tool in geschreven (voor het maken van software modellen): http://gaphor.sourceforge.net.

QBrew lijkt me wat erg beperkt voor normaal gebruik (zeker als deze beginnende brouwer het vergelijkt met de BrouwHulp).

Hopmans

Zo zo,

Netjes hoor.
Ik kan alleen maar wat modeleren met klei.

Ik zal eens kijken naar phyton (alhoewel ik er niet meer zo veel geduld voor heb).
Vroeger maakte ik nog wel eens leuke tools voor in AutoCad, maar tegenwoordig ben ik
eigenlijk alleen maar dit forum aan het vervuilen.  :P

 :degroeten:

Herman

Citaat van: Hoppie op 07-10-2005  18:22 uVroeger maakte ik nog wel eens leuke tools voor in AutoCad, maar tegenwoordig ben ik
eigenlijk alleen maar dit forum aan het vervuilen. :P
Hop Hop Barba-bok ;)

fouras

Zou het niet mogelijk zijn om de toepassing in Java te programmeren? (Met Swing of zo). Dan kan het zowel draaien op Linux, Mac, Windows, Solaris, en andere OS'en met een JVM.

*Edit*: Ik heb me eens eventjes bezig gehouden en zie hier het resultaat:


 


De toepassing is geschreven in Java m.b.v. Eclipse.
Het draait zowel op Linux, Windows, Mac, ... .

Laat maar weten in hoeverre dit 'interessant' is.

Hopmans

Het ziet er wel gelikt uit fouras.
Maar je bent wel weer afhankelijk van een JVM = Java Virtual Machine.
Ach, er zijn ontelbare manieren.

Wat is het voordeel van Delphi trouwens? Iedereen heeft het maar over Delphi  :weetniet:
Is dat nu DE programmeertaal?

 :degroeten:

Adrie

Delphi is een programmeeromgeving. De taal is Pascal. Delphi bestaat al lang en het is de enige programmeeromgeving die ik beheers.

fouras, ik ken de javataal niet, lijkt het op C of op iets anders?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.