Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wanneer lageren en hoe haal je een eind SG van 1005?  (gelezen 4476 keer)

Offline pannetje

• Boven 10 berichten
  • *
Wanneer lageren en hoe haal je een eind SG van 1005?
« Gepost op: 04-05-2008 10:29 u »
Hallo daar,

Ik heb net een weizenbier gebrouwen en zou graag wat informatie willen hebben over lageren
en de vergisting:

Hoe haal je een eind SG van 1005?
--> ik heb nooit meer dan 1012 gehaald, voeg je dan extra suiker of gist toe na de hoofdvergisting?

Hoe lang mag het bier in het gistvat zitten voordat je moet gaan denken aan overhevelen in een "lager" vat?
--> Dit i.v.m. vorming van zwavel

Het gebruikte recept:

50L water
4kg pilsmout
4kg ongemoute tarwe
23gr safbrew WB-06
60gr Hallertau Spalt (4%)
120 gr Hallertau aromahop (2%)

Gebruikt maischschema:
temperatuur         37C   45C   52C   62C   73C   78C
tijd (in minuten)   30    30    30    45    45    15

90 min. koken hop aan begin toegevoegd

Begin SG was 1040

De gebruikte installatie is een "RIMS" van Speidel brouwmeister

Het bier is nu hevig aan het gisten (zit sinds zaterdagmorgen 2 uur in het gistvat)

Afgeleid van een roerstokrecept (alleen zonder koriander en andere hop)

De volgende artikelen heb ik gelezen:

"de optimale giststarter" op http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/giststarter.htm
"lageren" via cursus hobbybrouwen.nl
diverse artikelen op het forum.

Diverse dingen heb ik gelezen over gestopte gisting en vergistingsgraden.
Beetje onduidelijk voor mij is ook:
Als een gist een bepaalde vergistingsgraad heeft betekent dat dan dat je bier niet verder kunt laten
vergisten dan wat maximaal haalbaar is voor deze gist, of kun je door toevoegen van bijvoorbeeld suiker dit weer op gang brengen?

Wat voeg je dan toe om bij een gestopte of traag verlopende gisting het proces weer op gang te brengen?
Suiker, beluchten, gistvoeding?

Alvast bedankt voor de reacties  :gistsmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wanneer lageren en hoe haal je een eind SG van 1005?
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2008 10:58 u »
Hoe haal je een eind SG van 1005?
--> ik heb nooit meer dan 1012 gehaald, voeg je dan extra suiker of gist toe na de hoofdvergisting?

Waarom zou je voor een weizen een eind SG van 1005 willen halen? 1012 is een prima eind SG lager hoeft echt niet.

Wil je dit toch: Duvelgist! Wilde gist uit Twente! Belachelijk lang maischen op 62░C  :D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2008 11:11 u »
Het moment bepalen wanneer je moet gaan lageren is een van de meest lastigste dingen voor een hobbybrouwen.
Doe je het te laat dan loop je risico op autolyse met als gevolg wat meer zwavelachtige smaakjes in je bier en verminderde schuimhoudbaarheid. Ook heb je dan veel eerdere last van kaam, een schimmelinfectie dat je kunt waarnemen als een vlies op je bier.
Doe je het te vroeg dan neem je weer veel te veel gist mee naar de lagertank waardoor je ook weer last kunt krijgen van autolyse en ook kan dan de gist nog uit je mandfles komen wat veel rommel geeft (en een mogelijke infectiebron oplevert).

Het meest handige om het moment van overhevelen te bepalen is te kijken naar de werking van je waterslot. Je gistingsvat moet dan wel heel goed afsluiten. Het is bekend dat bij veel sets voor beginners gistvaten worden geleverd die niet hermetisch afsluiten. Als je merkt dat je waterslot nog maar heel weinig activiteit laat zijn neem je een monster van je bier en bepaal je het SG. Als de gemeten waarde zo rond de 70 tot 75% van het oorspronkelijke SG is kun je gaan lageren. Kijk dus niet naar de absolute waarde maar naar de relatieve waarde!

Je kunt niet op voorhand zeggen dat het bier een eind SG hoort te hebben van bijvoorbeeld 1005. Het eind SG is namelijk van heel veel factoren afhankelijk. Heel belangrijk daarbij zijn het gevolgd maischschema, dikte van het beslag, pH-waarde en gebruikte gist. Zie hier voor een artikel waarin hierop uitgebreid ingegaan wordt.

Offline pannetje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2008 11:37 u »
Ok, dus eind SG word vooral bepaald door het maishen en de gebruikte gist, en daarbij komt dat me weizen geen 1005 hoeft te halen. Das een duidelijk verhaal  :).
De gedachte erachter was ook dat ik eerder een weizenbier heb gebrouwd en deze na 4 weken in de fles nog erg zoet vind. Deze was gebotteld bij een SG van 1012, dus ik dacht dat het hieraan lag. Bij nader inzien moet ik nog misschien wat
meer geduld hebben, dus dat het zoete eraf gaat bij langer lageren.

Ik ben ook erg blij met je tips over het tijdstip om te lageren, soms zijn sommige artikelen een beetje te complex voor
deze beginnende hobbybrouwer  ;)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2008 11:44 u »
Ok, dus eind SG word vooral bepaald door het maishen en de gebruikte gist..

Maar ook nog: de gebruikte mout/graansoorten en al dan niet suikerstort, het recept dus.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2008 12:33 u »
De gedachte erachter was ook dat ik eerder een weizenbier heb gebrouwd en deze na 4 weken in de fles nog erg zoet vind. Deze was gebotteld bij een SG van 1012, dus ik dacht dat het hieraan lag.

Ook kunnen de karakteristieke weizengistsmaken zoals banaan en kruidnagel bijdragen aan het zoetige karakter van het bier ondanks dat het bier een redelijke vergistingsgraad heeft; in jouw geval 70% (1-((1012-1000)/(1040-1000))).

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-05-2008 13:42 u »
Ik heb voor mezelf geprobeerd te analyseren wat de belangrijkste factoren voor de vergistingsgraad (volgens mijn brouwmethode!!) zijn, zie hier.

Het komt er op neer dat ik met 3 factoren redelijk kan voorspellen wat de vergistingsgraad wordt:
- maischdikte
- tijd op 60-66 graden
- maximale vergistingsgraad v/d gist

Dit gaat wel uit van volmout bieren, want suiker vergist onafhankelijk van de gistsoort en maischschema voor 100% en dit lijkt dus de vergistingsgraad te verhogen.

Als je dus per se de 1005 wilt halen, moet je gewoon genoeg suiker toevoegen. Is echter de vraag: gaat het om een getal of de smaak?

Offline pannetje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-05-2008 14:22 u »
Hallo Geert,
Smaak is natuurlijk het belangrijkste, maar een sg van 1005 geeft een droger bier dacht ik, dus vandaar dat ik daarnaar
streef(de).
Maar ik zie dat we spreken van een schijnbare vergistingsgraad, wat denk ik betekent dat als je uitkomt op 1012, dat dat niet wil zeggen dat niet alle suikers zijn vergist. We meten dichtheid dus behalve suiker meet je ook andere bestanddelen die de SG be´nvloeden.
Eigenlijk logisch maar daar had ik niet bij stil gestaan.

Ik heb het excel sheetje gedownload en ga die gebruiken voor het volgende recept, dankjewel  :groots:

Dan heb ik nog wel 1 vraag, als de suikers sowieso omgezet worden, en de jodium proef blijvend geel is, hoe kan het bier dan zo zoetig zijn? Komt dat door de ongemoute tarwe?
Ik had exact hetzelfde recept gebruikt als hierboven alleen heb ik gemaisht in een pan, temperaturen waren daarbij
zeer moeilijk in de hand te houden.

Het biertje was overigens wel erg lekker maar vanwege de zoetigheid drinkt ie veel te snel weg.  samenvol

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-05-2008 14:56 u »
Het heet schijnbare vergistingsgraad omdat er inderdaad behalve suiker ook andere stoffen de dichtheid be´nvloeden. De belangrijkste is alcohol. Deze verlaagt het SG. In werkelijkheid zitten er dus meer suikers in je bier dan het SG aangeeft.

Wat betreft de jodiumproef, die geeft aan of de zetmeel om is gezet in suiker. Niet of de suiker omgezet is of kan worden in alcohol. Wel een belangrijk verschil.
Het is zeker niet zo dat alle suikers omgezet worden in alcohol. Ook is een vergistingsgraad van 70% niet superhoog, dus restsuikers heb je zeker.
Verder zijn er tal van stofjes in je bier die het zoeter kunnen laten lijken. Zo vind ik dat bijvoorbeeld koriander altijd een wat zoetige indruk geeft.

Wat betreft de excell-file. Met mijn gegevens zal je waarschijnlijk niet echt betrouwbare voorspellingen krijgen, je zult dus zelf gegevens moeten invoeren.
Hoe meer gegevens hoe beter, uiteraard.

Offline pannetje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2008 19:40 u »
Biertje heeft een eind SG behaald van 1010 en het waterslot blijft stabiel, schuim is ook ingezakt dus ga me klaar maken om te bottelen  :dansen:
Bedankt voor de reacties  :groots: