Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verkeerde EBC waarde  (gelezen 13436 keer)

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
Verkeerde EBC waarde
« Gepost op: 30-04-2008 15:48 u »
Beste brouwers,

Sinds enige tijd gebruik ik BrouwVisie, een geweldig programma. Nu heb ik op internet een recept van een Chimay kloon gevonden wat samengesteld is met promash. Als ik dit recept in BrouwVisie invoer kom ik op 114 EBC uit terwijl het in ProMash 40 EBC is. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: verkeerde ebc waarde
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2008 16:03 u »
bt,

Tenzij Oscar, de maker van BrouwVisie, gelijk weet waar het aan ligt, is het moeilijk antwoord te geven op je vraag. Onder het kopje 'Extra opties' kan je bijlagen bijsluiten. Misschien is het handig om beide recepten bij te sluiten en gelijk wat meer gegevens te geven.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2008 16:26 u »
Er zijn diverse manieren om kleur te berekenen, die je kan instellen in de opties. Zorg dat die gelijk staan ingesteld bij vergelijk.

Hetzelfde is overigens waar voor hopbitterheid.

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2008 16:42 u »
Er zijn diverse manieren om kleur te berekenen, die je kan instellen in de opties. Zorg dat die gelijk staan ingesteld bij vergelijk.

Hetzelfde is overigens waar voor hopbitterheid.
Bij de ene berekening kom ik op 118 uit en bij de andere op 48. Dit is wel een erg groot verschil. Welke berekening benaderd nu het meest de juiste kleur.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2008 17:11 u »
Kan je aan het Promash recept zien met welke formule de kleur is uitgerekend? En hoe is jouw BrouwVisie ingesteld?

Kijk naar Morey, Mosher of Daniels.

Als die gelijk staan, dan heb je of het recept verkeerd ingevuld, of je gebruikt andere mouten.

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2008 17:25 u »
Ik heb BrouwVisie nu zo ingesteld dat de EBC waarde ongeveer overeenkomt. Maar toch snap ik het niet. Met de ene berekening wordt mijn bier 3 x zo donker dat kan toch niet kloppen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2008 17:37 u »
Staan die formules nu gelijk of niet?  :echtboos: :echtboos: :echtboos:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2008 17:38 u »
Als je lengte meet in centimeters of inches krijg je ook andere waarden...

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #8 Gepost op: 30-04-2008 17:49 u »
Als je kunt, plaats hier dan ook het recept dat je invoerde, en vermeldt ook op hoeveel wort/bier het recept is afgesteld.

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2008 17:55 u »
Staan die formules nu gelijk of niet?  :echtboos: :echtboos: :echtboos:
je hoeft niet gelijk kwaad te worden, ze staan gelijk: :) :) :)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 30-04-2008 17:58 u »
Vrede  ;D >:D

Ik heb een recept voor een Chimay met EBC=40 staan in zowel BrouwVisie als Promash.

In Promash volgens alle methodieken tussen EBC 36 en 42.

In BrouwVisie krijg ik voor de methodieken Daniels, Morey of Mosher soortgelijke waarden maar als ik de methode BrouwVisie kies dan komt er in ene keer 92 uit. Volgens mij hebben we die discussie al eens eerder gevoerd maar is er toen niet een bevredigend antwoord uitgekomen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2008 18:10 u »
Ik ben niet echt boos... :engel:

Tja, dan heeft Oscar nog iets uit te leggen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2008 18:15 u »
Ik ben niet echt boos... :engel:

Volgens mij ook. Ik heb net in het topic over de Brouwvisieformules die formules er maar eens bijgepakt:

Citaat
Voor de methoden Daniels, Morey & mosher wordt de kleurwerking alsvolgt bepaald :

MoutMassa    EbcToSrm(EBC)
Kleurwerking = ------------ * ---------------- * 8.34436
                      1000               Volume

Voor de methode BrouwVisie wordt de kleur werking alsvolgt bepaald :

MoutMassa * EBC * 0.008
Kleurwerking = ---------------------------
                              Volume

Deze formules zijn zowat hetzelfde behalve dat voor BrouwVisie niet de conversie EBCtoSRM wordt gemaakt. Laat deze conversie nu meestal rond de factor 2 zijn (EBC factor twee groter dan SRM). Vandaar dat methode BrouwVisie een factor 2 te hoog uitkomt?? :weetniet: Oscar  ???

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2008 18:18 u »
Hier zijn de recepten die van mij in BrouwVisie en de andere als txt bestand. Ik hoop dat het lukt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2008 18:27 u »

De formules die gebruikt worden heb ik gehaald uit BrouwHulp. In promash is het onduidelijke welke exacte berekening overeenkomt met de naampjes. Dat is dus lastig vergelijken. Over de onderlinge verschillen tussen de formules is al lang en uitgebreid gediscussieerd. De formule BrouwVisie komt bij donkere bieren wat hoog uit. De formules zoals ze in BrouwVisie zitten staan hier

Wat valt hier nog aan uit te leggen? :weetniet:  Houd het bij alle formules op een benadering en als bij een recept staat 40 EBC wie zegt dan dat de maker van dat recept gelijk heeft als de formule niet vermeld staat?  >:D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 30-04-2008 18:30 u »
Hier zijn de recepten die van mij in BrouwVisie en de andere als txt bestand. Ik hoop dat het lukt.

Het MTG Chimay blauw kloon recept is "toevallig" degene die ik vijf berichten hiervoor heb doorgerekend.

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 30-04-2008 18:42 u »
de formules die gebruikt worden heb ik gehaalt uit BrouwHulp. In promash is het onduidelijke welke exacte berekening overeenkomt met de naampjes. Dat is dus lastig vergelijken. Over de onderlinge verschillen tussen de formules is al lang en uitgebreid gediscussieerd. De formule BrouwVisie komt bij donkere bieren wat hoog uit. De Formules zoals ze in BrouwVisie zitten staan hier

Wat valt hier nog aan uit te leggen.. :weetniet:  Houd het bij alle formules op een benadering en als bij een recept staat 40 EBC wie zegt dan dat de maker van dat recept gelijk heeft als de formule niet vermeld staat ?  >:D

Ik zeg ook niet dat de maker van dat recept het bij het juiste eind heeft en het is absoluut niet als kritiek bedoeld. Ik vind alleen het verschil tussen de twee berekeningen groot ik vroeg me af welke berekening nu het dichtste bij de werkelijkheid komt, maar ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het resultaat wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 30-04-2008 18:55 u »
ik vroeg me af welke berekening nu het dichtste bij de werkelijkheid komt,

Je zult je verbazen maar dit zal per recept verschillen. Waar het om gaat is dat je 1 formule gebruikt welke voor jou voldoet. In de recepten
module kun je kleur en bier met elkaar verglijken (kleur vlak) en desnoods kun je je beeldscherm voor correctie "ijken". Waar het om gaat is
dat je voor jezelf een referentie hebt die iedere keer ongeveer gelijk is. 

Offline bt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 30-04-2008 18:59 u »
Ok bedankt voor de informatie. Ik ga ermee aan de slag

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Verkeerde ebc waarde
« Reactie #19 Gepost op: 05-05-2008 22:43 u »
Je kunt ook gewoon zelf bepalen wat de kleur van je bier geworden is en dan kijken of het klopt met de berekeningen. Neem een bekend volume pils als referentiebier (is ongeveer 7 EBC) en doe dat in een wijnglas. Neem vervolgens hetzelfde volume van jouw bier. Verdun jouw bier net zolang totdat het dezelfde kleur heeft (in hetzelfde type wijnglas als het referentiebier) De verhouding van de volumes is nu ook de verhouding van de EBC waarden, bv 100ml pils van 7EBC en 100ml van jouw bier, verdund tot 1200ml levert een EBC waarde op van 1200/100 X 7=84EBC.
Hans H

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-05-2008 07:20 u »
Hey, dat is een handige truuk Hans!

:proost2:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 06-05-2008 07:25 u »
Wel zorgen dat in beide glazen exact even veel bier zit, anders klopt je meting niet. Dus als je water toevoegd, moet je er ook evenveel aangelengd bier weer uithalen.

Ik denk wel dat je dan een referentiebier moet nemen met ongeveer dezelfde kleur. Ik kan me nog niet voorstellen dat een aangelengde stout een pilskleur krijgt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 06-05-2008 10:56 u »
Toch lijkt het me wel aan Oscar om ervoor te zorgen dat wat met de standaardinstellingen van BrouwVisie gebruikt wordt overeenkomt met de gebruikelijke formules. Als er nu een formule wordt geintroduceerd die niet in eerdere brouwsoftware zat maar wel sterk kan afwijken qua EBC berekening met de overige 3, zou ik die niet als standaard formule instellen!

Een nieuwe gebruiker zal toch eerst het programma gebruiken met de standaard instellingen.
Toen ik de overstap maakte van BrouwHulp (Daniels) naar BrouwVisie, heb ik een paar recepten gehad die merkbaar te licht uitvielen. Ik heb het nu ingesteld op Morey (dachtik), wat een verbeterde versie van Daniels is, en kom nu weer uit naar verwachting.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 06-05-2008 12:19 u »
Als er nu een formule wordt geintroduceerd die niet in eerdere brouwsoftware zat

Dat is vrijwel niet te controleren...Als die 100 excel sheetjes die in Nederland rond zwerven zullen allemaal verschillen in formules...En iedereen
die overstapt naar BV zegt : Hee het recept klopt niet ! omdat de berekening in "hun" excelsheet anders is.... ::) En je kunt nu heel makkelijk
de verschillende formules onderling vergelijken...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #24 Gepost op: 06-05-2008 12:37 u »
Dat is vrijwel niet te controleren...Als die 100 excel sheetjes die in Nederland rond zwerven zullen allemaal verschillen in formules...En iedereen
die overstapt naar BV zegt : Hee het recept klopt niet ! omdat de berekening in "hun" excelsheet anders is.... ::)

Maar ik ging voor het gemak uit van de forummers, aangezien dat nu ook de hoofdgebruikers zijn van BrouwVisie. Onder Forummers is Promash nog groot en was BrouwHulp het ook. Beide hadden berekeningen die met elkaar overeen kwamen of hetzelfde waren, en dan maak je voor BrouwVisie ineens een berekening standaard die daar flink van afwijkt.... ???

Heeft het er iets mee te maken met dat je die methode de "BrouwVisie" methode noemt/kan noemen?
Op zich zou het toch ook de "Aten" methode kunnen/moeten (?) heten omdat je em van hem hebt?

Op Brouw-bier.nl staat wel " 2000-2008, A. Aten. Alle rechten voorbehouden. "

Citaat
En je kunt nu heel makkelijk de verschillende formules onderling vergelijken...

Dat dan weer wel! :)