Beste mensen,
Ik heb besloten een nieuwe brouwinstallatie te gaan maken. Ik werk nu bijna 10 jaar met een paar weck-ketels in de keuken, en vind dat het tijd is om een stap vooruit te gaan doen.
Mijn beweegredenen:
- Het gesleep met pannen water/wort ben ik zat.
- Schoonmaken is een crime (heeft natuurlijk ook te maken met mijn manier van werken).
- Reproduceerbaarheid in mijn brouwproces is ver te zoeken.
- De keuken is bezet; ik kan geen koekjes of wafels maken tussendoor.
Na wat onderzoek op het net heb ik mij een idee gevormd over hoe mijn nieuwe installatie moet gaan worden. Vergelijkbaar met die van
Emile van de Logt, die zijn installatie hardstikke mooi omschreven heeft. Maar dan net iets anders.
Mijn eisen-pakketje:
- Minimaal 20 liter.
- Verrijdbaar.
- Makkelijk schoon te maken.
Dat stelt op zich niet veel voor. Een paar ketels met brander(s) en gasfles, in een rek met wieltjes. Maar ik wil natuurlijk meer. Dus ik ga een HERMS-achtige installatie bouwen. Volledig geautomatiseerd, inclusief schoonmaakprogramma.
Ik ben me er van bewust dat dit een behoorlijk ambitieus project is, waar ik minimaal twee jaar over verwacht te gaan doen. En nog twee jaar in mijn kleine keukentje klungelen heb ik ook geen zin in, dus ga ik in kleine stapjes werken.
Eerst een paar ketels en branders op een frame met wieltjes. Hiervoor heb ik intussen drie van de op dit forum beroemde gamellen weten te bemachtigen. Kennissen die kunnen lassen heb ik ook, dus deze stap moet voor de zomer kunnen.
De tweede stap is een leidingenwerk aanleggen met kranen/kleppen, 12 stuks volgens de laatste ruwe versie van mijn ontwerp. Water in en water uit, en daartussen alle mogelijke opties om vloeistof van ketel A naar B en van C naar A enz. te kunnen leiden.
De derde stap is de automatisering. Hiervoor heb ik een Linksys WRT54GL, waarop een I2C bus komt met daaraan thermometers, drukmeters, later ook elektrisch bedienbare kleppen, aansturing van de motor, aansturing van gasbranders enz. Hiervoor zal ik wel een boel software moeten schrijven (GPL, voor de liefhebbers).
Het thermometer-deel ga ik mogelijk nog plaatsen tussen stap 1 en 2, want dat stelt niet veel voor. Op de Linksys komt een stuk software te draaien met een webservertje, zodat ik vanaf een willekeurige PC het proces kan volgen en sturen.
Ik weet dat er op dit forum een boel kennis en ervaring aanwezig is, en daar wil ik natuurlijk graag gebruik van maken. Met jullie welnemen wil ik bij ieder stapje tips en ideeën vragen. Het hele bouwproces zal ik vervolgens gaan bijhouden via de website van het
HAB.
Groeten,
Robin