Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Boeken over bier, Engelstalige brouwboeken, of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wobin's nieuwe brouwinstallatie  (gelezen 1230 keer)

Offline wobin

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Wobin's nieuwe brouwinstallatie
« Gepost op: 26-04-2008 14:33 u »
Beste mensen,

Ik heb besloten een nieuwe brouwinstallatie te gaan maken. Ik werk nu bijna 10 jaar met een paar weck-ketels in de keuken, en vind dat het tijd is om een stap vooruit te gaan doen.

Mijn beweegredenen:
  • Het gesleep met pannen water/wort ben ik zat.
  • Schoonmaken is een crime (heeft natuurlijk ook te maken met mijn manier van werken).
  • Reproduceerbaarheid in mijn brouwproces is ver te zoeken.
  • De keuken is bezet; ik kan geen koekjes of wafels maken tussendoor.

Na wat onderzoek op het net heb ik mij een idee gevormd over hoe mijn nieuwe installatie moet gaan worden. Vergelijkbaar met die van Emile van de Logt, die zijn installatie hardstikke mooi omschreven heeft. Maar dan net iets anders.

Mijn eisen-pakketje:
  • Minimaal 20 liter.
  • Verrijdbaar.
  • Makkelijk schoon te maken.

Dat stelt op zich niet veel voor. Een paar ketels met brander(s) en gasfles, in een rek met wieltjes. Maar ik wil natuurlijk meer. Dus ik ga een HERMS-achtige installatie bouwen. Volledig geautomatiseerd, inclusief schoonmaakprogramma.

Ik ben me er van bewust dat dit een behoorlijk ambitieus project is, waar ik minimaal twee jaar over verwacht te gaan doen. En nog twee jaar in mijn kleine keukentje klungelen heb ik ook geen zin in, dus ga ik in kleine stapjes werken.

Eerst een paar ketels en branders op een frame met wieltjes. Hiervoor heb ik intussen drie van de op dit forum beroemde gamellen weten te bemachtigen. Kennissen die kunnen lassen heb ik ook, dus deze stap moet voor de zomer kunnen.

De tweede stap is een leidingenwerk aanleggen met kranen/kleppen, 12 stuks volgens de laatste ruwe versie van mijn ontwerp. Water in en water uit, en daartussen alle mogelijke opties om vloeistof van ketel A naar B en van C naar A enz. te kunnen leiden.

De derde stap is de automatisering. Hiervoor heb ik een Linksys WRT54GL, waarop een I2C bus komt met daaraan thermometers, drukmeters, later ook elektrisch bedienbare kleppen, aansturing van de motor, aansturing van gasbranders enz. Hiervoor zal ik wel een boel software moeten schrijven (GPL, voor de liefhebbers).

Het thermometer-deel ga ik mogelijk nog plaatsen tussen stap 1 en 2, want dat stelt niet veel voor. Op de Linksys komt een stuk software te draaien met een webservertje, zodat ik vanaf een willekeurige PC het proces kan volgen en sturen.

Ik weet dat er op dit forum een boel kennis en ervaring aanwezig is, en daar wil ik natuurlijk graag gebruik van maken. Met jullie welnemen wil ik bij ieder stapje tips en ideeën vragen. Het hele bouwproces zal ik vervolgens gaan bijhouden via de website van het HAB.

Groeten,
Robin

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wobin's nieuwe brouwinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 26-04-2008 15:54 u »
Het hele bouwproces zal ik vervolgens gaan bijhouden via de website van het HAB.

Wel leuk als je dat hier ook een beetje doet... ;)
De Bier Brouwer : http://www.bier-brouwer.nl
Schoonmaken ok...maar overdrijf alsjeblieft niet, dat scheelt je een hoop werk.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 26-04-2008 17:08 u »
Een leuk project Wobin. Ik lees dat je ook kiest voor I2C als bus. Heb je al wat gevonden om I2C te maken met behulp van de Linksys WRT54GL? Leuk en goedkoop processor platform met web interface.

Je heb vast het topic van mijn installatie ook al gezien.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.msg62451.html#msg62451

Met name het deel om via I2C met behulp van PWM een proportionele gasklep aan te sturen is eenvoudig en waarschijnlijk ook voor jou goed bruikbaar.
Dit deel is opgebouwd rondom het IC DS1050-025.

Geautomatiseerd maischen en gecontroleerd vergisten is zo gek nog niet.
Vergisting online: Tcontrol

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nz
  • Drink je vrijheid!
    • Hobbybrouwen in Wageningen
« Reactie #3 Gepost op: 26-04-2008 17:17 u »
Dat klinkt erg leuk ja.  Ik had er zelf nog niet aan gedacht om mijn wrt54gl daarvoor te gaan gebruiken, ik zal je project in de gaten houden!

En ja, i2c.  Ga je dat dan met perl doen?  Ik had zelf al even gekeken, er moet een perl module zijn daarvoor.
Na: Blond. Fust: Imp Amber, Pils II. Op fles: Pils I en II, Bock, Quadrupel, ciders. Op wijnvat: Wageningse megablend.

Offline wobin

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2008 17:33 u »
Dat klinkt erg leuk ja.  Ik had er zelf nog niet aan gedacht om mijn wrt54gl daarvoor te gaan gebruiken, ik zal je project in de gaten houden!

Ik zat eerst te denken aan een microcontroller, maar een kennis raadde me de wrt aan. 't Ding is goedkoop (50 euro), heeft twee seriele en een gpio interface die 'af te tappen' zijn, en er draait een volledig OS op.

En ja, i2c.  Ga je dat dan met perl doen?  Ik had zelf al even gekeken, er moet een perl module zijn daarvoor.

Ik weet het nog niet zeker, ligt er aan hoe het met timing zit. Perl vreet vrij veel resources. I2C is naar mijn idee niet al te moeilijk aan te sturen vanuit C. Maar ach, perl, C, php, bash, python, maakt mij niet veel uit. Heb met allemaal ervaring. Desnoods leer ik er een taal bij :).

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nz
  • Drink je vrijheid!
    • Hobbybrouwen in Wageningen
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2008 17:46 u »
Het is voor zo'n licht apparaat wellicht wat zwaar ja, ik vind het zelf wel een makkelijk taaltje.  Zie me ook wel even in de router inloggen om een klep open of dicht te zetten.  Ik heb zo'n apparaat hier draaien, met dd-wrt (er staat standaard geen perl op) en er is nog 2Mb vrij geheugen (en 4Mb ergens in de cache).  Ik ben benieuwd wat het wordt, ik hou het in de gaten!
Na: Blond. Fust: Imp Amber, Pils II. Op fles: Pils I en II, Bock, Quadrupel, ciders. Op wijnvat: Wageningse megablend.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2008 21:50 u »
Hallo,

Wat een grappig apparaat om in te zetten voor een dergelijke taak daar zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Normaal worden er bij procesinstallaties specifieke microcontrolerkaarten of plc's gebruikt juist ook om het gemak van programmeren. Van Mitsubishi, Siemens en Omron zijn er verschillende modulaire PLC's verkrijgbaar waarbij objectgericht programmeren mogelijk is maar goedkoop zijn die niet.
Zelf heb ik een keer gekeken naar de mogelijkheid om met een mini-ITX kaart en usb of modbus modules een data acquisitie systeem in elkaar te zetten om met 6 pt100's en drie pulsgevende watermeters energie stromen in een zonneboiler te analyseren. Dat was ook een prijzig verhaal (ging in totaal ook meer dan 400 euro kosten) dus ik ben zeer benieuwd naar de resultaten die Wobin gaat boeken met dit apparaat.

Groet, Stefan

Tags: