Het werkelijke suiker percentage

Gestart door De-Geert, 22-04-2008 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Ik was nog eens aan het stoeien met mijn vergistingsgraden, en ik kwam tot de conclusie dat het percentage suiker in de stort hier op het forum verkeerd uitgedrukt wordt.

Iedereen drukt het namelijk uit als percentage van de totale moutstort. Dit betekent dat je met een ander brouwzaalrendement op een andere hoeveelheid suiker komt.

Bijvoorbeeld, je brouwt 10 L bier van alleen pilsmout en suiker met een begin Sg van 1050 en 10% suiker:
- rendement 65%; totale hoeveelheid pilsmout: 2110 gram -> extract: 0.65*0.80*2110 = 1097 gram
10% suiker  (2110 = 90%!) = 234 gram
100 * 234/1097 = 21%
- rendement 80%: totale hoeveelheid pilsmout: 1774 gram -> extract: 0.80*0.80*1774 = 1135 gram
10% suiker = 197 gram
100* 197/1135 = 17 %

Beter zou zijn om suiker uit te drukken als percentage van het totale extract. Dit moet in BrouwVisie of zo natuurlijk makkelijk kunnen.

JWVG

Ha Geert, dat klopt denk ik wel. Ik had me zelf ook al eens gerealiseerd dat, hoe meer suiker je in de stort doet, hoe hoger je brouwzaalrendement wordt. Op zich raar, omdat het niets zegt over je extractie efficientie van je mout. Het verschil is denk ik niet erg groot, maar toch aanwezig.

Eigenlijk is je gemeten brouwzaalefficientie een gewogen gemiddelde van twee efficienties: die van suiker (per definitie 100%) en die van de mout. Zou inderdaad mooi zijn als je die laatste altijd apart zou kunnen berekenen.

 :degroeten: JW.

Adrie

Dat zou inderdaad beter zijn, maar levert ook verwarring op. Meestal wordt gesproken over "percentage in de stort". Dat is gemakkelijker te berekenen en iedereen begrijpt meteen hoe het zit. "Percentage van het extract" is lastiger, want dan moet je eerst ingewikkelder berekenen wat dat dan betekent voor de hoeveelheid mout en suiker die je moet afwegen.

Overigens rekent Promash ook met "percentage in de stort", maar heeft het verhogen of verlagen van het brouwzaalrendement geen invloed op de hoeveelheid extract uit suikers, siropen en honing, maar alleen op de hoeveelheid extract uit granen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.