IPA met Amarillo

Gestart door oranjeboombiertje, 20-04-2008 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Vandaag ben ik een IPA aan het brouwen die ik ga koudhoppen met de Amarillo die ik van Menno heb gekregen (nogmaals bedankt ;)).

De IPA wordt er een met een begin s.g. van 1060. Moutstort is:

80% pale
15% munich
5% cara 120

Eenstapsmaisch, 67 graden.

Koken met 40 gram Target en 40 gram goldings als FWH op 20 en 10 minuten nog 30 gram goldings. geeft 56 IBU. Koudhoppen met ongeveer 1 gram/liter amarillo

Gist:
Gistkoek van vorige IPA, Wyeast thames valley.

Omdat ik nog steeds mijn beluchtingssteentje kwijt ben kan ik nog niet beluchten, dat vind ik wel erg vervelend, volgende week maar even naar Brouwland en een nieuwe gaan halen.

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Bij een dierenzaak of bouwmarkt (met dieren afdeling) is dat toch veel goedkoper?
De Hornbach heeft bij ons een setje van een pompje, 2 meter slang en een standaard bruissteentje voor € 3,95!
Filtertje ertussen en klaar is kees!

:D

MO

Frans heeft via mij 4 bruissteentjes ingeslagen. Je kunt er dus ook 1 bij MaltOss home gaan halen.

oranjeboombiertje

Dat is inderdaad zo Martin maar ik ben dat vrijdag vergeten mee te nemen daar en over 2 weken ga ik toch naar de opendeurdagen van Brouwland dus dan kan ik er daar meteen eentje meenemen. Tot die tijd blijf ik hopen dat de oude nog ergens opduikt.

Het brouwen verliep vandaag weer lekker gesmeerd, in tegenstelling tot afgelopen woensdag toen bijna alles wel fout ging. De dichtheid was ook precies de 1060 die ik voor ogen had, alleen een paar litertjes minder dan verwacht maar goed. Het vat staat nu lekker te borrelen :gistsmile:

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 20-04-2008  18:34 uen over 2 weken ga ik toch naar de opendeurdagen van Brouwland

Tip: ik zou een weekje later gaan  ;D ;D

EBC

Citaat van: RobinB op 20-04-2008  13:59 uBij een dierenzaak of bouwmarkt (met dieren afdeling) is dat toch veel goedkoper?
De Hornbach heeft bij ons een setje van een pompje, 2 meter slang en een standaard bruissteentje voor € 3,95!
Filtertje ertussen en klaar is kees!

:D

Jaja van gelijmd zand zeker. Hang die in je bier en de volgende dag ligt er een hoopje zand op de bodem...

Oscar

Citaat van: EBC op 20-04-2008  21:49 uJaja van gelijmd zand zeker. Hang die in je bier en de volgende dag ligt er een hoopje zand op de bodem...

Je moet die ook eerst uitkoken... :D :D :D

Menno

En na één keer gebruiken viel bij mij zo'n steentje na gebruik onder de hete kraan uit elkaar... :huilen:

Niet doen, mannen!  :neenee:

Gerb

Waarom ga je alleen maar koudhoppen met de Amarillo? Dat lijkt me een beetje zonde of heb je niet genoeg? Ik zou dan eerder gaan voor 30 minuten of 10 minuten kooktijd.

Menno

Ik heb Wesley 'slechts' 35 gram kunnen leveren.  :-\

Indertijd heb ik van JeroenCV 100 gram gekocht en tegen mijn kids zeg ik ook altijd: "Samen spelen, samen delen!;D

oranjeboombiertje

De koudhop lijkt mij dat het meeste aroma geeft en ik wil echt het aroma van de hop in het bier krijgen. Daarom heb ik ook weinig en neutrale hoppen gebruikt tijdens het koken, de goldings lijkt mij heel goed samen te gaan met amarillo omdat goldings ook een lichte citrussmaak heeft.

En met die 35 gram ben ik al helemaal gelukkig, dit gaat gewoon weer een hele mooie IPA worden.

 :degroeten:
Wesley

MO

Wel een wat afwijkende tik, die Engelse IPA van jou, met een Amerikaanse koudhop. Global dus, jouw IPA, dat is een modeterm in grote farmaceutische bedrijven (in casu mijn werkgever).

oranjeboombiertje

Ik verwacht dat de Amarillo heel mooi past binnen dit recept. Het wordt een mooie zachte Engelse IPA met een lekkere fruitige toets van de Amarillo hoppies, geen harde Amerikaanse bitterheid alleen aroma :proost:

 :degroeten:
Wesley

JeroenCV

Citaat van: Oranjeboombiertje op 21-04-2008  15:07 uIk verwacht dat de amarillo heel mooi past binnen dit recept. Het wordt een mooie zachte Engelse IPA met een lekkere fruitige toets van de amarillo hoppies, geen harde Amerikaanse bitterheid alleen aroma :proost:

 :degroeten:
Wesley

Dat verwacht ik ook.

RobinB

Citaat van: EBC op 20-04-2008  21:49 uJaja van gelijmd zand zeker. Hang die in je bier en de volgende dag ligt er een hoopje zand op de bodem...

Mwoa, ik heb met de mijne 8 starters belucht en dito keren uitgekookt, maar hij doet het nog perfect! :)
Tegenwoordig gebruik ik em niet meer omdat ik belucht in de vortex vd magneetroerder. Schuimt een stuk minder en werkt ook!  :duimop:

EBC

Citaat van: Oranjeboombiertje op 21-04-2008  15:07 u...geen harde Amerikaanse bitterheid...

 ???  :weetniet:


oranjeboombiertje

De typische bitterheid afkomstig van Amerikaanse (c) hoppen. Dat echt houtig/harsig smaakjes zeg maar.

De vergisting loopt overigens op zn eindje. Er staat nog een dun laagje gist bovenop het bier. Ik wacht nog even tot morgen met hevelen en dan kan morgen ook lekker de amarillo erbij :proost:

 :degroeten:
Wesley

EBC

Ik ben benieuwd, maar ik ben bang dat je je vergist in die bittere smaakjes...

Menno

Nou, als de gelegenheid zich voor doet, dan hou ik mij graag aanbevolen om mee te oordelen, hoor!  :proost:

oranjeboombiertje

Hij is nog nieteens gebotteld en er staan al flessen voor je apart Menno ;) :D

Tegen de tijd dat het zo ver is gaan we wel een keer proeven, misschien in combinatie met een brouwdag?

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 22-04-2008  18:50 uDe typische bitterheid afkomstig van Amerikaanse (c) hoppen. Dat echt houtig/harsig smaakjes zeg maar.

C-hoppen houtachtig? ???
En Harsig vind ik eerder Saaz en Mittelfruh (in ieder geval de extractversie in Jever)...?

oranjeboombiertje

Vorige week heb ik nog een biertje geproefd bij Frans (maasland) met Cascade, dit bier was enorm houtig/harsig. Saaz en Hallertau vind ik heel zacht van smaak. De jever heeft inderdaad wel een wat harde smaak maar dat komt volgens mij meer uit andere dingen dan de hop.

 :degroeten:
Wesley

MO

Mijn barley wine met veel Amarillo is toch heel hard bitter hoor, net als de PINT winterwarmer 2007 (met amarillo). Die Cascade bom was overigens mijn Graaf Dicbier, die is behoorlijk hoppig en bitter geworden dit keer.

Menno

Citaat van: MO op 23-04-2008  18:58 uDie Cascade bom was overigens mijn Graaf Dicbier, die is behoorlijk hoppig en bitter geworden dit keer.
Klinkt goed, Martin! Zijn de afnemers ook zo enthousiast?  8)

oranjeboombiertje

Vandaag geheveld. Het s.g. is nu 1014, lekker uitgegist dus al. Ik heb de amarillo korreltjes toegevoegd, wat ruikt dat geweldig. Dit bier gaat echt worden zoals ik verwacht.

De smaak was nu overigens heel mooi zacht (nu al) en lekker in balans, dit wordt weer een toppertje :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.