Korrelgist(!) stoombier

Gestart door oranjeboombiertje, 18-04-2008 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Ja, het is echt waar ik ga aan de korrelgist ;D

Over een week heb ik vakantie en dan heb ik even de tijd om mijn voorraad weer wat bij te brouwen. Ik ga samen met een klasgenoot een biertje maken en hij is helemaal fan van mijn stoombier/urtypes en houdt niet zo van de IPA's. Omdat ik nu even geen ondergist heb staan in de fhairschje vorm kies is dus voor de S-23 als vervanger hiervoor.

Voor het recept zat ik te denken aan de basis pilsmout, ietsjes munchener en wat cara. Misschien de munchener nog vervangen of aanvullen door biscuit mout.

Maischschema gewoon 30/30 minuten op 63/73 graden, lekker makkelijk.

Hoppen tot 40 IBU (ik doe het eens rustig aan) en lekker wat aromahop, Hallertau Hersbrucker . Ook nog wat koudhoppen met hallertauer.

Een procentje of 4,5-5 alcohol.

Heeft iemand nog gouden tips of aanwijzingen/verbeteringen? Dan ga ik nog even broeden op wat het uiteindelijk precies gaat worden.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-04-2008  23:49 uHoppen tot 40 IBU (ik doe het eens rustig aan)

Lust je niet, te slap, voor jou...  ;D ;D ;D

Leuk, lekker simpel houden, Wesley!  :duimop:

 :degroeten:

ed

En een korrelgist en weinig hop ;) Voel je je wel helemaal lekker of is het een mooie klasgenote?  :verbergen:

Alle gekheid op een stokje. Leuk dat je een keer met een klasgenoot gaat brouwen. Misschien wordt die ook wel enthousiast of is die dat al?

ed

Oscar

Citaat van: ed op 19-04-2008  00:01 uMisschien wordt die ook wel enthousiast of is die dat al?

Hmmmm hij doet een brouwersopleiding...(HAS)  :denken: :denken: :denken:

ed

Dan zal die wel al enthousiast zijn. :verbergen:

ed

Menno

Citaat van: ed op 19-04-2008  00:01 uVoel je je wel helemaal lekker of is het een mooie klasgenote?

De spijker op de kop, ze houdt niet van teveel hop!  ;D

oranjeboombiertje

Helaas, geen klasgenote. Al heb ik wel een brouwerin in de klas zitten. Dat is op zich wel mooi, alleen zij dan weer niet ;D

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Dry hoppen met Hallertauer, leuk experiment, klinkt goed :duimop:!

Eduard

Citaat van: Oranjeboombiertje op 19-04-2008  00:42 uAl heb ik wel een brouwerin in de klas zitten. Dat is op zich wel mooi, alleen zij dan weer niet ;D

Laat haar dit maar niet lezen dan!  >:D

JWVG

Ja, dat dacht ik ook meteen. Dat soort opmerkingen probeer ik toch te vermijden als de kans bestaat dat zo iemand hier gaat rondkijken - ze is tenslotte geinteresseerd in brouwen! We hebben al zo weinig vrouwen hier, zou leuk zijn als we ze niet meteen weer wegjagen  ;)

JW.

oranjeboombiertje

Ach ze is geïnteresseerd in commercieel brouwen, niet in hobbybrouwen ;)

@ Caspar,
Hallertau heb ik al vaker gebruikt als koudhop, dat is heel mooi en een duidelijk hopkarakter wat je van verre ruikt.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Wesley, schoonheid zit van binnen, kijk maar naar de gemiddelde (hobby)brouwer...  :pan:

oranjeboombiertje

Vandaag eindelijk dit bier gebotteld.

Het s.g. is blijven hangen op 1012. De smaak is niet helemaal naar mijn zin. Ik vermoed dat het komt doordat de vergisting toch te warm is verlopen. Het bier smaakte wat vreemd weeïg en niet heel fris/clean. Jammer want het wort was erg mooi maar mijn brouwmaatje vind het bier op deze manier (wat minder bitter) toch wat lekkerder dus dan is het niet zo erg. Ik heb gebotteld met 6 gram/liter suiker. Nog even wachten tot er koolzuur op zit en dan nog maar eens kijken wat de smaak heeft gedaan.

 :degroeten:
Wesley

René K

Wesley, hoe is dit bier uiteindelijk geworden?

Wil zelf ook wel een dergelijk bier gaan brouwen. De s-23 ligt al een tijdje in de koelkast en een lekkere pils maak ik liever met een Wyeast dus vandaar maar even een snel stoombier tussendoor.


oranjeboombiertje

Het bier had teveel munich mout en was daardoor wat muffig. Die korrel kan je prima gebruiken maar in zo'n licht bier niet teveel munich zou ik zeggen.

 :degroeten:
Wesley

René K

Hoeveel procent Munich heb je uiteindelijk gebruikt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.