Verstinkdiering

Gestart door Adrie, 17-04-2008 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De een na laatste aflevering van Basic Brewing gaat over "skunking" van bier door licht oftewel verstinkdiering van het bier. Onder invloed van licht ondergaan de iso-alfazuren in bier een serie reacties waarbij uiteindelijk mercaptanen ontstaan. Dit zijn een soort alcoholen, waarbij het zuurstofatoom in de -OH groep is vervangen door een zwavelatoom. Mensen zijn zeer gevoelig voor deze stoffen. Enkele nanogrammen is al genoeg om een bier te verpesten. Vooral licht met een golflengte in de buurt van de 400 nanometer zijn boosdoeners, maar er zijn stoffen in bier die ervoor zorgen dat ook licht rond 500 nm voor de omzetting kan zorgen.

Hoe dan ook: in de uitzending is een wetenschapper (Brad Sturgeon) te gast die onderzoek heeft gedaan naar de doorlaatbaarheid van licht bij verschillende soorten flessen. Hij heeft dat gepubliceerd in een artikel, dat je kunt downloaden door HIER te klikken. Voor mensen die geen Engels machtig zijn: gebruik bruine flessen, die laten stukken minder (schadelijk) licht door dan groene flessen. Blauwe en kleurloze flessen zijn het slechtst. Bruine flessen blokkeren al het licht met een golflengte van 400 nm, maar laten wel wat licht door rond 500 nm. Dus ook bier in bruine flessen moet je maar niet in de zon zetten. Ook TL-buizen zijn trouwens slecht voor bier, vele malen slechter dan een gloeilamp die niet zoveel kwaad kan.

Overigens heb ik ergens gelezen dat bieren in kleurloos glas gebrouwen zouden zijn met iso-alfazuren die niet omgezet worden door licht, maar Sturgeon heeft daar nooit van gehoord en beweert dat alle drie iso-alfazuren (meer zijn er niet) gevoelig zijn voor licht. Dat stukje limoen zit dus niet voor niets in de hals van de fles bij een zeker Mexicaans bier.

Adrie

HIER is trouwens de link naar de podcast zelf (mp3-bestand).

Oscar

Citaat van: Adrie op 17-04-2008  09:50 ugebruik bruine flessen, die laten stukken minder (schadelijk) licht door dan groene flessen. Blauwe en kleurloze flessen zijn het slechtst. Bruine flessen blokkeren al het licht met een golflengte van 400 nm, maar laten wel wat licht door rond 500 nm.

De grotere brouwerijen testen continue de invloed van licht op het bier met daarbij ook de factor tijd. De nieuwe groene flessen van de Grolsch zullen ook goed genoeg zijn en wellicht zal dat glas voorzien zijn van een "stof" die licht filtert.

Citaat van: Adrie op 17-04-2008  09:50 uDus ook bier in bruine flessen moet je maar niet in de zon zetten. Ook TL-buizen zijn trouwens slecht voor bier, vele malen slechter dan een gloeilamp die niet zoveel kwaad kan.

Geen enkele bier moet je in de zon zetten, ik ben van mening dat de warmte die daardoor onstaat in de fles ook geen goed doet aan je bier....

Citaat van: Adrie op 17-04-2008  09:50 uOverigens heb ik ergens gelezen dat bieren in kleurloos glas gebrouwen zouden zijn met iso-alfazuren die niet omgezet worden door licht,

De zogeheten Tetrahop

JWVG

Staat 'verstinkdiering' al in de Van Dale? Prachtig woord  :groots:, ik ga proberen het vaak te gebruiken in het dagelijks leven  ;D

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: Oscar op 17-04-2008  10:19 uDe grotere brouwerijen testen continue de invloed van licht op het bier met daarbij ook de factor tijd. De nieuwe groene flessen van de Grolsch zullen ook goed genoeg zijn en wellicht zal dat glas voorzien zijn van een "stof" die licht filtert.

Hmmm. De flessen van Grolsch zijn wel erg licht. Ze laten heel veel licht door en gezien de kleur denk ik niet dat ze veel licht bij 400-500 nm (blauw tot violet) blokkeren. Dan zouden de flessen veel donkerder moeten zijn. Wellicht dat ze UV-licht blokkeren, maar ook zichtbaar licht zorgt voor een lichtsmaak.

Caspar

Dit is een interessante podcast, echt de moeite waard!

Menno

Ik maak soms gebruik van witte 75cl-flessen. Na bottelen verdwijnen deze in een donkere meterkast. In mijn beleving kan dit geen kwaad.  ;)

Caspar

In een donkere kast niet nee ;). Ik ga wel voor de gein eens een flesje 3 weken voor het raam zetten in de zon. Ik kan me nog steeds niets voorstellen bij een stinkdier smaak :-\.

Oscar

Citaat van: Caspar op 17-04-2008  13:18 uIk kan me nog steeds niets voorstellen bij een stinkdier smaak :-\.

De vraag is of je dat wel wilt. ;D De geur van zo'n beestje schijnt niet te harden te zijn, tsja en hoe ze smaken... :weetniet:   ;D ;D

Adrie

Citaat van: Caspar op 17-04-2008  13:18 uIk ga wel voor de gein eens een flesje 3 weken voor het raam zetten in de zon. Ik kan me nog steeds niets voorstellen bij een stinkdier smaak :-\.

Het kan sneller: zet gewoon een glas bier in de volle zon, zet hetzelfde bier in het donker en proef de twee na een half uurtje naast elkaar. Mooi experiment voor de komende zomer.  ;D

Kijk maar eens hoe je dat doet in DEZE (mp4) podcast van Basic Brewing. Erg leuk.

Caspar

Weet je... ik vind die video een beetje overdreven... ik geloof het niet helemaal, maar dat moet ik inderdaad maar eens uitproberen ;).

Adrie

In mijn studenten huis heeft er wel eens een krat Altforster Alt (bestaat die eigenlijk nog?) een aantal weken in de volle zon op het balkon gestaan. Het waren geloof ik ook nog eens groene flessen. Veel van bier wist ik nog niet, ik dacht dat die afschuwelijke smaak in de Altforster Alt thuishoorde. Brrrr. Ik heb er daarna nooit meer een gedronken. Pas vele jaren later realiseerde ik me dat het wel eens lichtsmaak zou kunnen zijn.

Menno

Citaat van: Adrie op 17-04-2008  14:06 ueen krat Altforster Alt (bestaat die eigenlijk nog?)

In de archieven... http://www.roerstok.nl/html/activiteiten/arcen.shtml  :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.