Beëlzebub Barleywine

Gestart door Gerb, 13-04-2008 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Inmiddels heb ik mijn Amarillo bestelling ontvangen en ben nu bezig om te bedenken wat ik er precies mee ga doen. Een barleywine ligt voor de hand, een IPA volgt nog. Hier het recept voor de barleywine, welke ik vrij basic wil houden. Gewoon een goede pilsmoutbasis met een goede caramelmouttoevoeging. Palemout heb ik niet en ga ik ook niet kopen, ik heb hier 125 kg pilsmout staan. De Candico heb ik nu al een jaar liggen en wil ik hier gaan gebruiken. Ik heb 2 flessen, maar beperk me maar tot 1 flesje om eventuele zoute smaakjes te voorkomen.

   
  gram    %
pilsmout  5500   84,6
caracrystal  550   8,5
Candico  450   6,9

Maischwater: 15 liter (1:2,5  dit past net)
Spoelwater:  12 liter

Ik heb wat zitten spelen met de hoptoevoegingen en heb toch besloten om er nog een andere hop in te gooien om de bitterheid wat op te krikken. De Galena is een mooie bitterhop. 80 IBU in totaal.
hop  aa%  gram  kooktijd  IBU
Galena  10  16    75  21,2
Amarillo  8,2  40    75  43,4
Amarillo  8,2  20    30  16
Amarillo  8,2  15    dry  0

Gist: Westmalle
Ik heb de laatste 3 bieren met deze gist vergist en dit is toch wel een van de mooiste gisten die er bestaat. Ik heb nog zitten twijfelen over de US-05, die is ook mooi voor een barleywine, maar ga toch voor de Westmalle. Die heb ik superactief.

Ik sta open voor suggesties, morgen ga ik waarschijnlijk brouwen.




Caspar

Zou je niet een extra hopgift inlassen bij 15 minuten of zo? Op zich zonde om zo veel Amarillo te gebruiken op 75 minuten...

Gerb

Citaat van: Caspar op 13-04-2008  15:04 uZou je niet een extra hopgift inlassen bij 15 minuten of zo?

Daar zie ik niet zoveel in, dan zou ik liever op 5 minuten een hopgift doen. Ik wilde niet èn koudhoppen èn op einde koken hop toevoegen, omdat ik dan nog meer hop kwijt ben.

Citaat van: Caspar op 13-04-2008  15:04 uOp zich zonde om zo veel Amarillo te gebruiken op 75 minuten...

Hier heb je een punt. Ik was eerst van plan om alleen Amarillo te gebruiken, maar ben daar vanaf gestapt en heb de Galena erbij gehaald. De Amarillo is een dualpurpose hop, en bitterhop geeft ook smaak, dus zonde is het niet denk ik. Er gaat wel erg veel Amarillo in en het is maar de vraag of de smaak van deze hop als bitterhop alleen maar subtiel verschilt van bv. een Cascade. Misschien toch maar alle bitterhop met Galena doen. Lastig hoor. Ik wil in ieder geval wel rond de 80 IBU zitten.

Ik ben er nog niet helemaal uit, wie heeft er nog suggesties?

Gerb

Zo, dit bier zit in het vat. 17 liter met een SG van 1084. Lager dan berekend, maar ik heb meer liters, dus het klopt wel.

Op aanraden van brouwbuddy Caspar heb ik de hopstort veranderd in het volgende:

hop  aa%  gram  kooktijd  IBU
Galena  10   31    75  41
Amarillo  8,2   40    30  31,9
Amarillo  8,2   20    5  4,1
Amarillo  8,2   15    dry   0

Bitterheid berekend op 77 IBU, dat moet genoeg zijn om het bier te balanceren. Over de dryhop ben ik nog niet uit, die laat ik misschien weg. De Galena lijkt op Chinook in de geur vond ik zelf. De Amarillo heeft een dennenachtige geur. Beide geven natuurlijk ook wat citrusgeuren en smaken. Ik heb de Westmalle als gist gebruikt.

Caspar

Klinkt alsof ik een flesje wil ruilen tijdens het ONK :biersmile:. Ik heb nu een bier staan dat is gedryhopt met Amarillo en tijdens het bottelen smaakte ie echt waanzinnig lekker, echt fruitig en citrusachtig... geen uitgesproken hout of dennen smaken. Maar dit bier is gebrouwen met Ringwood Ale gist en niet de Westmalle.

Ik probeer vrijdag even te proeven, misschien kan ik nog iets zinnigs zeggen over de smaak voordat je over heb geheveld ;D.

Gerb

Hé, is goed dat ruilen. Ik ben ook wel weer benieuwd naar die bieren van jou. De laatste IPA (tijden geleden) vond ik erg goed. Komen we nog even op terug.


Caspar

Ik heb gister mijn American Brown Ale geproefd die gedry-hopt is met Amarillo en de smaak is fenomenaal. Totaal niet harsig, heel erg fruitig citrus... maar anders dan Cascade. Ik zou het wel aandurven in een Barley Wine

Gerb

OK, Caspar, dan gooi ik de Amarillo in het lagervat. Ik ga maandag hevelen. Bedankt voor je hulp! Je krijgt hier een fles van op het ONK!

Gerb

Gisteren het bier geheveld bij een dichtheid van 1025. Ik ga morgen de Amarillo erbij gooien. De geur en smaak zijn nu al subliem!

Gerb

Gisteren dit bier gebotteld bij een SG van 1022. Het drooghoppen met Amarillo geeft een geweldig aroma. Dit lijkt wel op een Flying Dog IPA. Zoet, moutig, bitter en hoppig. Of het een barleywine is met 8,5% alcohol is me niet duidelijk, maar het smaakte wel lekker.

oranjeboombiertje

Amarillo is inderdaad een mooie hop voor het koudhoppen, dat heb ik ook ondervonden met mijn IPA.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Ik zou ook nog wel een keer Amarillo willen hebben, maar dan bloemen...  :dansen:

Caspar

Volgend jaar, als de voorraden weer bij gevuld zijn, wil ik een behoorlijke lading plugs of bloemen bestellen in Amerika. Ik zat te denken aan Amarillo, Centennial, Chinook en Simcoe. Dus wie weet tegen die tijd, gezamenlijk inkopen ;D.

MO

Zullen we daar maar niet later dan september/oktober mee wachten? Ik wil ook weer graag Amerikaanse hoppen inkopen.

Oscar

Ik moet eerst nog mijn vriezer leeg brouwen voordat ik ruimte heb, maar te zijner tijd doe ik natuurlijk mee... :brouwen:

Caspar

Citaat van: MO op 23-05-2008  22:21 uZullen we daar maar niet later dan september/oktober mee wachten? Ik wil ook weer graag Amerikaanse hoppen inkopen.

Uiteraard, stom van me ;).

Citaat van: Oscar op 23-05-2008  22:34 uIk moet eerst nog mijn vriezer leeg brouwen voordat ik ruimte heb

Ik heb mijn brouwsels zo ingepland dat in december mijn hele vriezer leeg is ;D.

Gerb

Ik zit nu even aan deze barleywine. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Dit bier is niet echt een standaard barleywine. Eigenlijk is het niet eens een biertype. Het houdt het midden tussen een IPA,barleywine en quadrupel. De enorme grassige Amarillo-hoppigheid is echt heel erg lekker. De Westmalle gist is een goede combinatie. De 9% alcohol proef ik wel en ik merk hem ook. Ik heb hiervoor even een Black Albert van 13% gedronken dus ik ga zo zoetjesaan wel naar bed. (ik weet het, ik ben niks gewend). Over de Black Albert later meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.