Elektrisch verwarmen

Gestart door beermenke, 06-04-2008 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Hallo beste biermakers,
Ik wil bier gaan maken in hoeveelheden van max 10 of 20 liter
Ik beschik over 2 elektrische weckketels
Is het mogelijk om deze ketels te gebruiken om te maischen en ook om te koken?
Het is het type kochstar 2500 en 29 liter inhoud van emaille. Beiden met thermostaat.
ze zijn ook geschikt voor te ontsappen en kunnen dus koken tot 100 graden
Graag jullie advies of dit kan en of ik over moet gaan op gas
Bij voorbaat dank

Oscar

Ik hoor wat mindere evaringen v.w.b. het koken. De weckketel slaat af bij 100°C heb ik van enkele gehoord. Dus hier moet je ff op letten !!
Je moet flink kunnen koken ( >100°C ) voor bierbrouwen en dat 75-90 minuten lang.

EBC

Doe die apparaten vol met water, zet ze aan en kijk of het flink aan het koken slaat. Het koken moet niet steeds stoppen doordat een thermostaat de boel uitzet, maar continu doorgaan. Gewoon proberen.

halikidee

Ikzelf heb 1 elektrische weckketel en 1 weckketel die ik op vuur of elektrische kookplaat kan zetten.
Zoals vele heb ik ook last van het niet willen doorkoken.
Na ca 20 minuutjes koken stopt tie met verwarmen en kan pas na ca 15min weer verder gaan.
Om deze periodes te overbruggen heb ik een dompelaar aangeschaft die tijdens de pauzes het wort aan de kook houd.
Niet ideaal, maar kan er bier mee brouwen.
 

Jasper0907

Ook wij maken gebruik van een Kochstar.. doorkoken is geen enkel probleem, je moet de thermostaat "verder" dan 100c zetten (meestal staat er 100c aangegeven met een streep ipv een stipje) je moet de ketel dus verder zetten dan dit streepje. Helaas hebben wij wel grote moeite de ketel te gebruiken tijdens het maischen. De thermostaat van de ketel slaat vaak op de verkeerde momenten af (te heet/te te koud) en is het zeer moeilijk de temperatuur stabiel te houden. Dit laatste is ook de reden dat wij bezig zijn over te stappen naar een Herms. (temperatuur hierin geregeld met een elektrische thermostaat van conrad + een elektrisch element)

Gr. Jasper

Eduard

Voor het maischen heb ik ook een weckketel gebruikt. In de mijne zitten drie verwarmingsringen in de bodem en om de maisch op een relatief stabiele temperatuur te houden gebruik ik 1 verwarmingsring die ik handmatig in en uitschakel. Dit moet je eigenlijk al 2-3 graden voor de doeltemperatuur doen aangezien ze nogal nagloeien en doorverwarmen na het uitschakelen. Dit is iets waar je naderhand handigheid in krijgt. Je zou ook de ketel op volle kracht kunnen zetten en de temp regelen door de stekker in/uit het stopcontact te doen.

halikidee

Ikzelf heb laatst een thermostaat van Conrad aangeschaft om bij het maischen beter te kunnen regelen.
Inderdaad moet ikzelf ook 2 a 3 graden eerder stoppen met verwarmen ivm nagloeien van de verwarmingsspiralen.
Heb helaas nog niet de tijd gehad om de thermostaat te testen, hoop dit eind deze maand te kunnen gaan doen.

Jasper0907

Citaat van: Eduard op 10-04-2008  13:34 uVoor het maischen heb ik ook een weckketel gebruikt. In de mijne zitten drie verwarmingsringen in de bodem en om de maisch op een relatief stabiele temperatuur te houden gebruik ik 1 verwarmingsring die ik handmatig in en uitschakel. Dit moet je eigenlijk al 2-3 graden voor de doeltemperatuur doen aangezien ze nogal nagloeien en doorverwarmen na het uitschakelen. Dit is iets waar je naderhand handigheid in krijgt. Je zou ook de ketel op volle kracht kunnen zetten en de temp regelen door de stekker in/uit het stopcontact te doen.

Citaat van: halikidee op 10-04-2008  14:41 uIkzelf heb laatst een thermostaat van Conrad aangeschaft om bij het maischen beter te kunnen regelen.
Inderdaad moet ikzelf ook 2 a 3 graden eerder stoppen met verwarmen ivm nagloeien van de verwarmingsspiralen.
Heb helaas nog niet de tijd gehad om de thermostaat te testen, hoop dit eind deze maand te kunnen gaan doen.


Hmm.. interesante ervaringen/tips bedankt! Met name het doorverwarmen is een crime... Waar heb jij het draadje van de thermostaat gedaan Halikidee? Gewoon in de pan hangen? Of op een slimme/handige manier in de ketel verwerkt?




Eduard

Ik heb zelf gewoon regelmatig geroerd en de thermometer op verschillende plekken en hoogtes in de maisch geduwd. Het is nogal arbeidsintensief, moet ik zeggen.

Een andere oplossing: maak een 'hooikist' voor de gehele weckketel, of maak een mantel van isolatiemateriaal (bijvoorbeeld van die matten die onder de motorkap van de auto het geluid dempen). Dan is het een kwestie van de juiste rusttemperatuur bereiken en dan gewoon de mantel erom en afwachten. Eenstaps- maar ook meerstapsmaischen is op die manier mogelijk en je kunt de maisch echt met rust laten.

halikidee

Het draadje van de thermosstaat probeer ik ongeveer in het midden van de pan te positioneren.
Verder doe ik tijdens de maischstappen een oude slaapzak om de pan om het zaakje op temperatuur te houden.

Pieter.

Ik gebruik een elektrische wecketel van Weck, maischen gaat ok al moet je de thermostaat knop eerder zien als een aan/uit knop, en een graadje of 2 voor de gewenste temperatuur de thermostaat terugdraaien tot hij afslaat want het element verwarmd nog even door.

Koken gaat zozo, soms slaat de thermostaat af en soms weer niet, wat wel helpt is bv een raamje openzetten zodat er wat frisse lucht binnenkomt, vaak slaat de thermostaat dan weer aan. Let er wel op dat de thermostaat op entsaften staat.

 :degroeten:

halikidee

Ik heb vandaag weer eens gebrouwen met mijn elektrische weckketel.
Zoals gewoonlijk sloeg tie om de x-tijd weer eens af zodat ik de dompelaar weer eens wou gebruiken.
Helaas bleek dat tie ondertussen zijn werk vertikte om te doen  >:(
Heb na het brouwen maar eens gekeken hoe die weckketel er nu vanbinnen eruit ziet.
Na 5 schroefjes te hebben ontschroefd zag ik in het midden onder de pan een metalen gevalletje te zitten wat naar mijn bescheiden mening op een soort van oververhittingsschakelaar lijkt.
Ik heb dit ding uit zijn houder gehaald en via het gaat waardoor de draden van de thermosstaat naar de verwarmingsspiralen te lopen naar de ruimte gebracht waar de thermosstaat aangesloten is.
Eens kijken hoe nu de volgende brouwsessie gaat verlopen.
Hopenlijk zonder tussentijds afslaan van de verwarming.

RobinB

Let wel dat die thermostaat ertussen zat ter beveiliging (?). Goed opletten dus bij het volgende brouwsel of er niets doorbrandt!

Albertus

Citaat van: halikidee op 28-04-2008  14:29 uNa 5 schroefjes te hebben ontschroefd zag ik in het midden onder de pan een metalen gevalletje te zitten wat naar mijn bescheiden mening op een soort van oververhittingsschakelaar lijkt.
Ik heb dit ding uit zijn houder gehaald en via het gaat waardoor de draden van de thermosstaat naar de verwarmingsspiralen te lopen naar de ruimte gebracht waar de thermosstaat aangesloten is.

Het is waarschijnlijk de droogkookbeveiliging (onderbreekt de stroom wanneer de bodem te heet wordt).
Zo lang je er naast blijft staan bij het brouwen moet het dus kunnen  ;D .

Bert

halikidee

Wees gerust.
ik blijf altijd in de buurt van de pan tijdens het brouwen, ondertussen voorgaande brouwsels proeven en schoonmaken/opruimen.
Dit is om eens uit te proberen of het op deze manier lukt om gewoon 90 min. te kunnen koken zonder onderbreking.
Mocht dit niet werken, dan kan ik het altijd nog terug naar origineel bouwen.
Mocht dit succesvol zijn, dan zal ik dat via het forum laten weten.
Helaas kan het nog een paar maanden duren voordat ik weer ga brouwen.


halikidee

Ik ben eindelijk weer eens aan het brouwen gegaan.
Het probleem van dat mijn elektrische weckketel na x-minuten steeds (thermisch) uitging is niet meer voorgekomen.
 :hoera:  :dansen:  :hoera:  :dansen:  :hoera:  :dansen:  :hoera:  :dansen:  :hoera:  :dansen:  :hoera:
Dit nadat ik de oververhittingsschakelaar onder de pan heb weten te verwijderen.
Wel steeds erbij gebleven in geval van problemen, het ding zit er inderdaad niet voor niets.

Groetjes
   René

Robertw


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.