American IPA extreme

Gestart door Menno, 30-03-2008 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Zo, mijn sterke blonde schouffe-achtige zit nog maar nét in de emmer, of ik ben alweer vijf brouwsels vooruit aan het denken. Mijn wensenlijstje lijkt wel oneindig...  ;D

Maar goed, mijn 1e opzet voor een IPA met Amarillo:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican IPA extreme (klasse-A)
Brouwdatum1-7-2008
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1057 (6,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater20.47 liter
Maischdikte3.68 l/kilo
Maischwater16.00 liter
Spoelwater4.47 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur20 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid76 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC93.0 %4040 gram8 EBC
Munich mout 15 EBC7.0 %304 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo11.0 %5 gramFWH8 EBU
Amarillo11.0 %30 gram60 min.54 EBU
Amarillo11.0 %10 gramKoud hop0 EBU
Amarillo11.0 %15 gram15 min.13 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1056 American Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingSiriS Yeast-Vit
Hoeveelheid12

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C20 minuten3.68 l/kg
266°C45 minuten3.68 l/kg

Moutkeuze is o.b.v. huidige voorraad.  ;)

RobinB

Hoi Menno!
Hoe kom je aan 11.0% Amarillo?

Die van Jeroen is 8,9% misschien handig om mee te nemen in de berekening :) (scheelt best wat!)

Menno

OOPS! :o Uit BrouwVisie gehaald en de voorgestelde waarden niet aangepast...  :stom:

Herkansing:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican IPA extreme (klasse-A)
Brouwdatum1-7-2008
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1057 (6,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater20.47 liter
Maischdikte3.68 l/kilo
Maischwater16.00 liter
Spoelwater4.47 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur20 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid61 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC93.0 %4040 gram8 EBC
Munich mout 15 EBC7.0 %304 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo8.9 %5 gramFWH7 EBU
Amarillo8.9 %30 gram60 min.44 EBU
Amarillo8.9 %10 gramKoud hop0 EBU
Amarillo8.9 %15 gram15 min.11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1056 American Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingSiriS Yeast-Vit
Hoeveelheid12

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C20 minuten3.68 l/kg
266°C45 minuten3.68 l/kg


Hopmans

Ziet er plausibel uit, maar niet aan mij besteed (je weet wel waarom  :biersmile: ).

 :degroeten:

Menno

Citaat van: Hopmans op 30-03-2008  17:04 uZiet er plausibel uit, maar niet aan mij besteed (je weet wel waarom  :biersmile: ).
Sommige dingen moet je leren, Hopmans. :D Ik vond Geuze nooit te hachelen, maar kan dit nu zeer waarderen!  :proost:

MO

Wat is er extreem aan? Zowel het alcoholgehalte als de bitterheid vallen binnen gebruikelijke waardes, toch?

Menno

Voor sommige brewmates (Hopmans... ;D) is het tóch te gortig. Om dan maar niet te spreken over diegenen die een Palm Speciale een uitmuntend speciaalbier vinden. Vandaar!  ;)

Hopmans

Ik drink liever en lekker fris normaal biertje ipv die double ipa van laatst.

 :biersmile:

Caspar

Hoi Menno,

Ik zou meer aromahop gebruiken en wat cara 120 voor de balans. 20 minuten op 40 oC... je zou beter moeten weten ;D!

Menno

Citaat van: Caspar op 30-03-2008  20:24 uIk zou meer aromahop gebruiken en wat cara 120 voor de balans.
Uitgangspunt was ook mijn huidige voorraad. Ik probeer voortijdig wat bij te halen.
Hoeveel meer aromahop zou jij denken? Je weet ongeveer wel wat ik (en Louis dus blijkbaar niet) lekker vind!  :proost:

Citaat van: Caspar op 30-03-2008  20:24 u20 minuten op 40 oC... je zou beter moeten weten ;D!
Standaard BrouwVisie maischschema bij een India Pale Ale.  ;) Pale Ale geeft 30 min bij 50 ºC en vervolgens 60 min bij 67 ºC. Laatste doen?  :)

Gerb

Dat soort maischschema's zijn mijns inziens verouderd. 20 minuten op 40°C is echt een schema uit het jaar prik! Dat kan echt geen standaard in BrouwVisie meer zijn. Mijn ervaring is dat je gewoon op 67°C kunt beginnen. Als je wat zekerder wilt zijn, kun je beginnen op 60°C en meteen doorverwarmen naar 67°C.

Hopmans

Hey, nog niet eens gezien.
Scherp opgemerkt Gerb.
Nee inderdaad niet doen Menno.
40 graden is alleen voor een weizen.
Een angelsaksisch bier is in het algemeen een éénstapsmaisch.
Lekker 60-90 minuten op 66-67 graden.
Dat zit je precies tussen de Beta en Alfa-amylase in, en pak je
twee vliegen in één klap.

Het maischen is een proces wat nodig is om het zetmeel om te zetten in de voor ons belangrijke suikers.
De omzetting van zetmeel naar suiker gebeurd middels enzymen.
Enzymen zijn eiwitten die processen op gang kunnen brengen zonder daar zelf aan mee te doen (katalisator).
Er zijn twee belangrijke enzymen:
α-Amylase, deze doet het werk zijn best bij 73 graden, en zet zetmeel om in niet vergistbare suikers.
β-Amylase, deze doet het werk zijn best bij 62 graden, en zet zetmeel om in vergistbare suikers.

 :degroeten:

Oscar

Ja menno, hoewel dit schema in BV staat (uit DW gehaalt  :-\ ) is die 40°C stap totaal overbodig. Deze heeft alleen zin bij tarwe bieren en dan nog is 20 minuten te lang. Wat je zou kunnen doen is inmaischen op 60°C en dan meteen doorverwarmen naar de 66°C en die stap 60 tot 75 minuten aanhouden (tot jood negatief). Optioneel kun je nog afmaischen op 78°C (ideale filter temperatuur).

Menno

Dus jullie bedoelen:
Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C1 minuten3.68 l/kg
266°C70 minuten3.68 l/kg
378°C1 minuten3.68 l/kg

Vervolgens overscheppen naar de gamel, paar minuten laten rusten (tijd om de weck-pan te reinigen) en dan filteren naar de kookpan (= dus weck-pan)?  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Gerb op 30-03-2008  20:45 uDat soort maischschema's zijn mijns inziens verouderd. 20 minuten op 40°C is echt een schema uit het jaar prik! Dat kan echt geen standaard in BrouwVisie meer zijn.

Terecht is hiervoor opgemerkt dat het aanhouden van 40 ºC nog wel zin heeft als je veel ongemoute granen gebruikt. Dat kan zijn tarwe maar ook bij veel haver, rogge of boekweit is dat aan te bevelen. Een tijd van 10 tot 20 minuten volstaat.

Menno

Jacques, hartelijk dank voor deze toelichting, dit maakt e.e.a. inzichtelijker.  :duimop:

In mijn geval gaat het dus niet op. Ik neem aan mijn laatste voorstel?  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 30-03-2008  21:26 uTerecht is hiervoor opgemerkt dat het aanhouden van 40 ºC nog wel zin heeft als je veel ongemoute granen gebruikt. Dat kan zijn tarwe maar ook bij veel haver, rogge of boekweit is dat aan te bevelen.

'k geef toe, wat ver gezocht. Maar boekweit is geen graan.

En verder zou enige tijd maischen bij 40 ºC als effekt kunnen hebben dat er wat kruidnagelachtige smaak in het bier komt. En als je daar van houdt .....

Hopbier

Jacques

Die 40 ºC stap is noodzakelijk om de zetmeelkorrels te ontsluiten, niet voor de kuidnagelsmaak. Alternatief is verstijfselen maar dat geeft zo veel gedoe. Veel handiger is het bij 40 ºC beginnen deze temperatuur even aan te houden en dan snel de temperatuur verhogen.

Menno

Ik wil maandag aan de gang, graag nog essentiële kanttekeningen svp:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican IPA extreme (klasse-A)
Brouwdatum7-4-2008
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters17
Gewenst begin SG1057 (6,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21.63 liter
Maischdikte3.68 l/kilo
Maischwater17.02 liter
Spoelwater4.47 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid61 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC90.0 %4160 gram8 EBC
Munich mout 15 EBC9.0 %416 gram16 EBC
Caramunich1.0 %46 gram123 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo8.9 %5 gramFWH7 EBU
Amarillo8.9 %32 gram60 min.44 EBU
Amarillo8.9 %11 gramKoud hop0 EBU
Amarillo8.9 %16 gram15 min.11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1056 American Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingSiriS Yeast-Vit
Hoeveelheid8
OpmerkingenPropagator 0944142
Datum 04-jun-2007
Smack op 04-04-2008
Maken starter op 06-04-2008

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C1 minuten3.68 l/kg
266°C70 minuten3.68 l/kg
378°C1 minuten3.68 l/kg


Oscar

Kooktijd zou ik iets verlengen naar 75 minuten (of gewoon 90 minuten).

Menno

Pas ik aan in BV! Heb op aanraden van Caspar caramunich aangeschaft. Op verpakking 120 EBC en in BV 123 EBC? Is 1% voldoende?  :weetniet:

Verder nog opbouwende kritieken?  :duimop:

Oscar

Citaat van: Menno op 05-04-2008  22:50 uOp verpakking 120 EBC en in BV 123 EBC?

Dan moet je dus de waarde in de mout tabel voor jou aanassen  :weetbeter:
En met deze mout kun je inderdaad wel met 1 of 2 % af voor een beetje kleur werking

Menno

Citaat van: Oscar op 05-04-2008  23:11 uDan moet je dus de waarde in de mout tabel voor jou aanassen  :weetbeter:
Stom... :stom:
Ik werk 'teveel' met de standaard tabellen, vandaar dat ik er niet op kwam.  ;)

Oscar

Dat geeft niet, maar soms kunnen "standaard" waarden veranderen... :)

oranjeboombiertje

Je kan volgens mij ook gewoon beginnen met maischen op 66 graden, of heb je een speciale reden om te beginnen op 60?

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-04-2008  23:45 uJe kan volgens mij ook gewoon beginnen met maischen op 66 graden, of heb je een speciale reden om te beginnen op 60?

Tip van Gerb. Wat zou volgens jou de reden zijn om hier van af te wijken? ;)

Hopmans

Gerb wil nog even de nadruk leggen op de Beta-amylase.
Het maakt niet zo gek veel uit naar mijn inziens.
Het is allebei een correcte methode.

 :duimop:

EBC

In plaats van beginnen op 60 en door naar 66, kan je beter beter beginnen op 66 en nog even rusten op 72. Bij die verwarming worden weer nieuwe zetmelen losgemaakt.

En ik hoop dat je die gist op tijd aan de praat krijgt. Daarmee had je wel een paar dagen eerder moeten beginnen vrees ik. Maar goed, die 10% starter brengt je IBUs weer in normale proporties  ::)

Menno

De smackpack staat op dit moment superstrak! Ik ga zo eerst even opfrissen en dan een starter maken. ;)

Menno

HELP!

Gewenst SG: 1059

Werkelijk SG: 1090...  :echtboos:

Wat nu? Verdunnen met gekookt & gekoeld water? :weetniet:

Oscar

Verdunnen kan gewoon met kraanwater, dat is in principe bacterievrij.

Te ver doorgekookt? Super rendement vandaag?  :D

JeroenCV

Afweegfoutje? Rekenfoutje?

Maar gewoon door verdunnen.

Caspar

Nee, niets doen!

Nu heb je een lekkere Double IPA ;D :proost:. Ook dry-hoppen die hap ;).

Ging het filteren een beetje met het schrootsel van de maltmill?


Menno

Wat nu: welles / nietes???  ;D Na koelen beetje uit maatglas geproefd. Lekker bitter!  :elifant: Ik twijfel, ik twijfel...  :denken:

Filteren ging toppie, Caspar! Ik had vorige maal schrootsel te fijn, blijkt nu. Filter werkt ook als een speer!  :dansen: :dansen: :dansen:

Ik denk dat koken te enthousiast is geweest. Ik heb dubbel gecheckt met afwegen en met hoeveelheid maisch- en spoelwater.  ;)

Ik zal met uitje restant Amarillo voor Wesley meenemen!  8)

Oscar

Citaat van: Menno op 07-04-2008  16:41 uIk denk dat koken te enthousiast is geweest.

Als je volume voor en na koken gemeten hebt, weet je dus hoeveel je hebt uitgekookt. Is handig voor de volgende keer (kookverlies iets aanpassen).
En nu je dan toch minder bier hebt, kun je gewoon verdunnen tot gewenste dichtheid (wel ff berekenen, anders blijf je SG metingen doen).
 
 :brouwen:

MO

Maar als je veel meer liters gaat maken, dan moet je natuurlijk ook veel meer hop toevoegen.

oranjeboombiertje

Citaat van: Menno op 07-04-2008  16:41 uIk zal met uitje restant Amarillo voor Wesley meenemen!  8)

Dat kan je ook als koudhop in dit bier gooien ;)

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: MO op 07-04-2008  17:11 uMaar als je veel meer liters gaat maken, dan moet je natuurlijk ook veel meer hop toevoegen.

Dat had ie in het begin al berekend geloof ik... en anders zit je inderdaad wat lager met je bitterheid. Hoeveel eindvolume had je Menno?

Menno

Eindvolume schat ik op 13 ltr. Ik ga zo nog 2,5 ltr water toevoegen en dan SG meten.

Na koudhop heb ik nog 35 gram over, Wesley, was al ingecalculeerd.  ;)

Caspar

Volgens Promash krijg je dan een SG van 1076... wat zegt BrouwHulp?

Oscar

Meno  In BrouwVisie : Berekeningen --> SG berekeningen en dan tabblad Dichtheidscorrectie. Dan kun je van te voeren bepalen hoeveel water je moet toevoegen.
Om je gewenst SG te krijgen... en hoef je niet 3 keer je SG te meten... :weetbeter:

Maak het jezelf niet zo moeilijk:



..en je heb je 20 liter bier  :lessmile:

Caspar

Ik zou geen 7 liter toe gaan voegen... dan blijft er niets meer over van de bitterheid. Vergeet niet dat nu het SG zo hoog is uitgevallen, je waarschijnlijk veel minder bitterstoffen hebt geëxtraheerd uit de hop :brouwen:.

Menno

Bedankt voor de tip. Oscar! BV is net Windows, men maakt maar van een (klein) gedeelte gebruik...  :verbergen:

Zojuist 2,5 ltr toegevoegd, moet nog meten...

Oscar


Menno

Net gemeten (00:05 uur): 1072!  ;). De smaak is zoet en mooi bitter!  :duimop:

Ik denk dat ik het zo laat. Het wordt géén bier om ergens in te sturen, het is een extra les geweest. Misschien jammer om hiervoor de Amarillo te gebruiken, maar ik vind het prima zo!

Heb het persoonlijk sowieso niet zo op hopkorrels... ::)

MO

Wat is nu de uiteindelijke berekende bitterheid, met het nieuwe volume in acht genomen.

Menno

Citaat van: MO op 08-04-2008  13:06 uWat is nu de uiteindelijke berekende bitterheid, met het nieuwe volume in acht genomen.
Ik heb geen maten om mijn emmer staan, exact kan ik het je nu nog niet vertellen. Ik zal dit in een later stadium melden, na aanpassing in BV met de werkelijke waarden.  ;)

Menno

Nog enkele foto's!  8)

Apparatuur:
   

Met dank aan de Maltmill van Caspar :duimop::
   

Caspar

Wow strak koelertje Menno! Daar kan mijn platenkoeler niet tegenop denk ik :brouwen:.

Ben blij dat je hevelfilter het wel goed deed met het schrootsel van de Maltmill :duimop:.

Hopmans

CiteerWow strak koelertje Menno!
Inderdaad.
 ;)

Menno

Nou, ik schat dat ik met 10 minuten van 100 ºC terug op de 20 ºC zit (ik zal een volgende keer de tijd bij houden ;)). En dan heb ik de kraan nog niet eens voluit! Ik heb de koeler ooit eens van een forum-lid gekocht. Ik weet niet meer van wie, maar dacht van Titus... Neemt niet weg: ik heb zeker geen spijt van de aankoop! :brouwen:

De koeler is wel veel lastiger schoonmaken, zeker met hopkorrels. Wat mij betreft: bloemen!  :lessmile:

En ja, Caspar, het verschil is duidelijk aanwezig, mijn dank! :groots: Biertje krijg je nog van mij, je hoeft 'em niet zelf te kopen. Nog gezelliger ook...  ;D ;D ;D

Sorry, mod's, kon het niet laten...  :pan:

Menno

Zonet geheveld: 1.013!  8)

Menno

Nou, schiet mij maar lek! SG van 1.010, maar een opbrengst van 11 liter...  :huilen:

Ben wél snel klaar met bottelen zometeen. :verbergen:



Rapport uit BrouwVisie: bijgevoegd :lessmile:

oranjeboombiertje

Dan kom je na je hergisting lekker rond de 8,5% uit. Dit is volgens mij een erg lekker bier, dat wordt ruilen Menno ;)

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 15-05-2008  20:10 uDan kom je na je hergisting lekker rond de 8,5% uit. Dit is volgens mij een erg lekker bier, dat wordt ruilen Menno ;)
Is goed, Wesley, ONK ben je wel, of niet aanwezig? :weetniet:

Ik zit nu trouwens mijn lauwe, koolzuurloze maatglas leeg te slobberen... :proost:

Oscar

Citaat van: Menno op 15-05-2008  19:53 uNou, schiet mij maar lek! SG van 1.010, maar een opbrengst van 11 liter...  :huilen:

Dat klopt toch ook als ik het rapport lees: na koelen 9 liter -> SG gecorrigeerd met 2,5 liter (totaal 11,5 liter) En bijhevelen en bottelen totaal 0,5 liter verlies. Dat is wel normaal hoor.

Citaat van: Menno op 15-05-2008  20:20 uIs goed, Wesley, ONK ben je wel, of niet aanwezig? :weetniet:

Wel deel van "Naar het KBC rollen en weer terug"  heb je niet begrepen?  :D :D

Menno

Citaat van: Oscar op 15-05-2008  20:21 uDat klopt toch ook als ik het rapport lees : Na koelen 9 liter -> SG gecorrigeerd met 2,5 liter (totaal 11,5 liter) En bijhevelen en bottelen totaal 0,5 liter verlies. Dat is wel normaal hoor.
Nou, ik had in 1e instantie geen zicht op hoeveelheid wort na koelen omdat deze emmer nog niet voorzien was van inhoudsindicatie. Nu wél!  :idea:


Citaat van: Oscar op 15-05-2008  20:21 uWel deel van "Naar het KBC rollen en weer terug"  heb je niet begrepen ?  :D :D
Nou, men kan wel eens van ideeën veranderen...  ;D

oranjeboombiertje

Het idee van heen en weer rollen naar KBC blijf ik veel aantrekkelijker vinden dan met het ov helemaal naar het Archeon. 5 minuten lopen blijft gewoon veel aantrekkelijker ;D

Maar we zullen elkaar vast nog weleens zien op een forumuitje of iets dergelijks. Anders is een keertje samen een biertje brouwen?

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.