13-04-2008 Demo brouwen en BrouwVisie in de buurt van Ermelo

Gestart door Jacques, 24-03-2008 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Daags na het komende forumuitje (op zondag 13 april 2008 dus)  is er nog een bijzondere gebeurtenis. Die dag gaat een paar actieve leden van dit forum vanaf 10.00 uur tot zo'n 16.30 uur gezamenlijk brouwen. Plaats van handelen is een vakantiehuisje in de buurt van Ermelo.
Het is de bedoeling er een demo hobbybrouwen van te maken en degenen die nog met moutextract werken laten zien dat moutbrouwen helemaal niet zo moeilijk is. Ook als je nog niet brouwt maar wil zien hoe alles in zijn werk gaat kun je komen kijken. Maar ook gezellig langskomen mag ook.

Tegelijk met het brouwen wordt er een praktijktest van BrouwVisie uitgevoerd. Ook degenen die onder toeziend oog van Oscar eens ervaring willen opdoen met BrouwVisie zijn welkom. Graag horen we de opmerkingen over het programma om het programma verder te verbeteren.

Als je wilt mee brouwen word je verzocht een jerrycan of gistvat mee te brengen zodat je 5 tot 10 liter afgekoelde wort mee naar huis kunt nemen om thuis met behulp van een korrelgist die je mee krijgt te laten vergisten. Natuurlijk kun je ook een zelfgekochte Wyeastgist of een andere toevoegen.

Degenen die belangstelling hebben om mee te brouwen of om mee te praten over BrouwVisie kunnen een persoonlijk bericht aan mij sturen. Je krijgt dan te horen waar de plaats van handelen is. Zend je persoonlijk bericht uiterlijk op donderdag 10 april in verband met inkopen voor de lunch, wat biertjes en dergelijk.


Jacques

Afgelopen vrijdag heb ik op de feestavond van De Roerstok een moutpakket gewonnen van Brouwland voor 15 liter barley wine. Deze wil ik gaan verloten onder degenen die over twee weken aanwezig zijn bij het gezamenlijke brouwen.
Dus meld je aan, brouw mee en maak kans op een brouwpakket.

Jacques

We gaan dus een bier brouwen volgens de niet-spoelmethode.
Laten we uitgaan van 30 liter wort na het koelen.

Het recept staat nog niet vast. Bij Burg Bieren kunnen de de ingrediënten kopen.

Wat gaat het worden? Iemand een suggestie voor een niet al te ingewikkeld brouwsel?
Het moet een recept voor beginners worden.

Overigens iedereen is nog steeds van harte welkom om langs te komen. Laat het wel even weten door een persoonlijk bericht.

Hopmans


CiteerWat gaat het worden? Iemand een suggestie voor een niet al te ingewikkeld brouwsel?
Het moet een recept voor beginners worden.

Een Summer Ale.

99% Pilsmout
01% Cara-120
Engelse hop tot 25EBU
Engelse gist

Een prachtig bier voor het voorjaar en de zomer.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-04-2008  14:56 uWe gaan dus een bier brouwen

Mag ik hieruit begrijpen dat er dus mensen langs komen die dag.... :)

Menno

Citaat van: Jacques op 05-04-2008  14:56 uHet recept staat nog niet vast. Bij Burg Bieren kunnen de de ingrediënten kopen.

Ik ben er nog gisteren geweest, de pilsmout is er €10,- per 5 kg... :o Er hing diverse hop, maar wil je iets specifieks dan zul je Burg even moeten bellen om te reserveren (zou ik sowieso doen :lessmile:). Tettnanger en East Kent Goldings hing er nog genoeg. En uitsluitend korrelgist aanwezig. :brouwen:

Mogelijk dat ik nog héél even langs kom bij de demo, op zondag ga ik misschien even motorrijden en kom ik dan een bakkie doen!  ;) Maar dat stem ik zaterdag nog wel even af!  :D

Zijn er dan veel brouwers aanwezig? En hoeveel gegadigden heb je al?  8)

Jacques

Het loopt nog helemaal geen storm. Maar ik hoop dat er alsnog een paar mensen het gezellig vinden om langs te komen.

Het is natuurlijk een unieke gelegenheid om te zien hoe een paar oude rotten bezig zijn en te ontdekken dat je best wel snel een biertje kunt brouwen met een traditionele installatie.
Het wort zal verdeeld worden onder degenen die een gistvat of jerrycan bij zich hebben. Bijna net zo gemakkelijk als het kopen van een blik moutextract.

Als je wilt meebrouwen met je eigen apparatuur dan moet daar denk ik ook wel een mouw aan te passen zijn. Het is dan wel gewenst dat je een eigen brander en gasfles meeneemt.

En onder de aanwezigen wordt nog steeds een brouwpakket ter waarde van ruim € 25 verloot.

Verder is het natuurlijk gewoon gezellig.

oranjeboombiertje

Hierbij ben ik ook aanwezig. Het bier waar ik wel voor ben is iets met veel (aroma)hop, rond de 40-45 IBU. Niet al te zwaar <6% en niet te donker, een mooie Engelse ale dus. Pale mout en een beetje cara120. Maar eens zien wat de anderen denken en wat er dan uitkomt :gistsmile:

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Jacques op 05-04-2008 &nbsp;17:15 uHet loopt nog helemaal geen storm. Maar ik hoop dat er alsnog een paar mensen het gezellig vinden om langs te komen.

Lijkt me erg gezellig maar twee dagen achter elkaar is voor mij net iets te veel van het goede. Als het op zaterdag was geweest dan was ik van de partij geweest  :)

Hopmans

Citeerrond de 40-45 IBU.
CiteerHet moet een recept voor beginners worden.
Wat denk je nu zelf?
Die jongens willen een biertje brouwen.
Wat denk je wat die voor referentie hebben?
Wil je ze gelijk van de hobby af hebben of zo?
 :)

Menno

Hopmans, de receptuur is voor de demo-verstrekkers interessant, de geïnteresseerden komen tenslotte om te kijken.  8)

En een Engelse ale à-la Oranjeboombiertje is niets anders als zijn stempel drukken. Doe jij toch ook, soms...?  ;D ;D ;D

 :degroeten:

goom

Hallo,

Het aanbod spreekt zeker aan, moet alleen nog echter kijken of mij het gaat lukken om 10.00 uur aanwezig te zijn in Ermelo.
Laat het uiterlijk donderdag weten.

Jacques

Als je iets later komt is dat niet zo'n probleem. Je mist dan wel een stuk van de actie. We beginnen namenlijk wel op tijd omdat we ook weer op tijd klaar willen zijn.

bazje

Gewoon een dubbel :

5000 gram pilsmout
200 gram chocomout
250 gram kristalsuiker
40 gram East kent Goldings
15 gram Tettnanger
T58 gist




Oscar

Citaat van: bazje op 07-04-2008 &nbsp;13:47 uGewoon een dubbel :

 :stom: en dat recept is voor ?? 10 liter ? 20 liter ? 30 liter ? > 50 liter ?  ;)

Hopmans

CiteerGewoon een dubbel :
De summer ale is makkelijker, en lekkerder voor in de zomer.

 :elifant:

bazje

Citaat van: Oscar op 07-04-2008 &nbsp;14:10 u:stom: en dat recept is voor ?? 10 liter ? 20 liter ? 30 liter ? > 50 liter ?  ;)

Ow, Sorry, voor 25 of 30 liter.
Ik heb het nog niet doorgerekend, maar kwam zo in mij op.. vandaar dat ik niet weet hoeveel liter precies.
Ik heb dit recept van een winnaar met een Westmalle dubbel kloon tijdens een ONK.
Het is zo eenvoudig dat ik het zomaar uit mijn kop kan opzeggen  ;D

goom

Nog een vraagje, gaat er nog iemand uit de regio van Gouda heen?

JeroenCV

Citaat van: goom op 10-04-2008 &nbsp;10:32 uNog een vraagje, gaat er nog iemand uit de regio van Gouda heen?

Sorry ik kan niet.

oranjeboombiertje

Ik ben er en kom uit Rotterdam, maar ben er al op zaterdag.

:degroeten:
Wesley

Jacques

Het wordt denk ik een licht gekleurd bier

Niet te veel moutsoorten want alles wordt zaterdagmiddag gekocht en ik wil zo min mogelijk restjes.

Begin SG 1059/1060
Brouwzaalrendement 75%
Aantal liters: 30 liter

5 kg palemout
3 kg pilsmout

70 gram East Kent Goldings

Engelse gist


Lekker eenvoudig en geen afweeg gedoe (behalve voor de hop).

oranjeboombiertje


Jacques

Het recept is berekend op 29 EBU. Niet te bitter maar ook niet te flauw. Een allemansvriend dus.

Busters

Komen er nog meer beginnende brouwers die weinig of geen brouw ervaring hebben?????

Hopmans

Nee, je bent het enige groentje tussen toppers.
Maar ook zij zijn menselijk.
Ze hebben zelfs gevoel.
 ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.