Albertus' maltmill

Gestart door Albertus, 18-03-2008 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Na alle enthousiaste verhalen over de motor van Baco Army Goods heb ik er ook een laten komen.

Perfect apparaat, beresterk, met een klein nadeeltje: hij loopt de verkeerde kant op  :echtboos: .
Het verwisselen van de aansluiting van de condensator zoals Ronnie voorstelt (C aan U1 ipv Z2) kan niet: de hulpspoel is dan helemaal niet aangesloten.
De motor loopt in dat geval wel, maar dan als synchroon motor. D.w.z. hij draait òf links òf rechtsom en heeft geen aanzetkoppel.

Je kunt dit verhelpen door de motor open te schroeven en de spoelaansluitingen Z1 en Z2 te verwisselen  :nut: .
Een andere oplossing kost echter maar 1 minuut: de draairichting van de Maltmill veranderen: schroefjes los, alu-blokjes er af en de aandrijfwals omkeren.

De verbinding tussen wals en motor moet ik nog maken. Ik opteer voor de oplossing van Robin.

Bert

Henielma

Citaat van: Albertus op 18-03-2008  17:07 uNa alle enthousiaste verhalen over de motor van Baco Army Goods heb ik er ook een laten komen.

Perfect apparaat, beresterk, met een klein nadeeltje: hij loopt de verkeerde kant op  :echtboos: .

Bert,

Ik wil ook zo'n motor bestellen. Welke kant draait de motor normaal op? Zoals een boormaschine (rechtsom)?

Wat kost die motor nu inclusief verzendkosten?

Wat is het besteladres en bestelnummer?

Albertus

De motor kost € 35 excl verzendkosten ad € 6 .
Kijk hier:

http://www.baco-army-goods.nl/product_997.html

Type Gefeg vertragingsmotor EG9080
Hij draait linksom.

Bert

Albertus

Het benodigd moment voor de Maltmill zou je zelf kunnen bepalen.

Wat mout schroten, stoppen.
Unster (veerbalans, zo'n veer met schaalverdeling) aan de slinger bevestigen  :idea: .
Trekken aan de unster tot de molen net begint te draaien en de kracht ("het gewicht") aflezen  :lessmile: .
Het aantal afgelezen kilogrammen vermenigvuldigen met 0,133 (armlengte) en daarna met 9,8 (Kgf-->Nm) en je hebt het minimaal benodigde moment  :weetbeter: .

Bert

Arjan

Laat ik nu net geen Unster hebben liggen ;)

William

Citaat van: Arjan op 19-03-2008  22:19 uLaat ik nu net geen Unster hebben liggen ;)

Dan neem je een stuk postbode elastiek, vouwt het eventueel een aantal malen dubbel en kijkt hoever je het uit moet rekken voordat de wals begint te draaien. Vervolgens ga ja kijken hoeveel massa je nodig hebt om dat elastiek tot dezelfde lengte uit te rekken door er bv een fles gevulld met bier   ;D aan te hangen. Vervolgens de magische formule van Albertus en ....voila!  ;)

EBC

Linksom, rechtsom... hoe zien jullie dat... van bovenaf?

Als je nu  op van de voorkant op de as kijkt, draait hij dan met de klok mee of er tegenin?

Albertus

Citaat van: EBC op 20-03-2008  10:08 uLinksom, rechtsom...hoe zien jullie dat...van bovenaf?
Als je nu  op van de voorkant op de as kijkt, draait hij dan met de klok mee of er tegenin?

Als een boormachine rechtsom draait (dus je kijkt over de boormachine naar het te boren gat), dan draait de motor van Baco-Army-Goods linksom  ??? . Je kijkt dan over de motor, met de uitgaande as van je af.

Bert

Albertus

Askoppeling voor de Maltmill gemaakt van een stukje nylon.
Ik heb geen draaibank  :huilen: , dus het is geheel huisvlijt.
Gaatjes boren voor de assen, hoekjes eruithalen met de figuurzaag en draad tappen in een gat aan de zijkant om de koppeling op de as te zetten.



Er zit voldoende speling op om een niet-exacte uitlijning op te vangen. Onbelast draait hij prima  :dansen: .
Ik ga de motor en de molen wel vastzetten op een plank. Dan kijken af de askoppeling onder belasting ook goed blijft draaien.
De constructie met twee aan elkaar gelaste doppen leek mij ook wel wat, maar het stukje nylon had ik liggen en kost dus niets.

Bert

Detail:



Johannes

Ik ben onder de indruk van je inventiviteit Bert! Ziet er goed uit, ik hoop dat het onder belasting ook werkt.

RobinB

Wow!
Dat ziet er inderdaad mooi uit!
Zoiets moet ik ook hebben! Waar heb je dat materiaal vandaan?


 :duimop:

EBC

Ik weet niet of je al een oplossing hebt om de motor de andere kant op te laten draaien...

Volgens mij kan je ook gewoon de walsen van de Maltmill omwisselen, of de gedreven wals omdraaien.

Arjan

Citaat van: William op 19-03-2008  22:28 uDan neem je een stuk postbode elastiek, vouwt het eventueel een aantal malen dubbel en kijkt hoever je het uit moet rekken voordat de wals begint te draaien. Vervolgens ga ja kijken hoeveel massa je nodig hebt om dat elastiek tot dezelfde lengte uit te rekken door er bijvoorbeeld een fles gevulld met bier   ;D aan te hangen. Vervolgens de magische formule van Albertus en ....voila!  ;)

Da's inderdaad een idee. Ik had al zitten denken aan een emmer met water, maar da's niet zo handig tijdens het schroten. Ik ga het eens proberen :).

gr.

Arjan

EBC

Je kan daar allerlei experimenten mee uithalen, als je dat leuk vindt...bedenk je wel dat caramout meer Nm's nodig zal hebben dan pilsmout en vlak ook tarwemout niet uit.

Ja kan ook gewoon wat googlen of kijken op de website van Jack Schmidling. Daar vind je deze link: http://www.hbd.org/carboy/motorizing_a_malt_mill.htm

Albertus

Citaat van: EBC op 21-03-2008  15:21 uIk weet niet of je al een oplossing hebt om de motor de andere kant op te laten draaien...
Volgens mij kan je ook gewoon de walsen van de Maltmill omwisselen, of de gedreven wals omdraaien.

Op de foto kun je zien dat de wals omgedraaid is  ;D .

Bert

korek

Citaat van: Albertus op 20-03-2008  12:03 uAskoppeling voor de Maltmill gemaakt van een stukje nylon.
Ik heb geen draaibank  :huilen: , dus het is geheel huisvlijt.
Gaatjes boren voor de assen, hoekjes eruithalen met de figuurzaag en draad tappen in een gat aan de zijkant om de koppeling op de as te zetten.


Dit is inderdaad een nog mooiere oplossing dan de mijne. Goed bedacht man! :duimop:

Albertus

De Maltmill op een plank geschroefd, samen met de motor. Omdat ik toch lekker bezig was heb ik er meteen maar een bok voor gemaakt. Lekker stabiel, niet meer bukken, geen omvallende emmer meer  ;D . Nog even een kastje om de motor, kan ik daar mijn voorraademmer opzetten.
 
Draait prima, start ook bij volle Maltmill.

Bert




wiwi

Ziet er zeer praktisch uit  :duimop: .

Jacques

Ziet er goed en stevig uit.

Als je toch bezig bent kun je de mouttrechter vergroten zoals Jasper dat gedaan heeft. Zie hier. Dat werkt wel zo handig en je hebt minder kans op knoeien.

Overigens heb ik mijn maltmill op een grote plank gemonteerd zonder voetconstructie.

Deze plank zet ik op twee grote emmers met een inhoud van 40 liter. Hierdoor is het geheel ook zeer stabiel. Zeker ook omdat in één van de emmers altijd wel een voorraad mout zit. De andere emmer is leeg en daarin wordt het schrootsel opgevangen.

Omdat de plank op de emmer rust zit er geen opening tussen de bovenkant van de plank en de emmer. Het grote voordeel hiervan is dat er ook geen fijn schrootsel kan ontsnappen en dat je veel minder stofontwikkeling hebt en minder hebt op te ruimen. Na afloop van het schroten veeg ik het fijne schrootsel dat aan de onderkant van de plank zit met mijn hand in de emmer (uiteraard nadat ik de plank rechtop gezet heb).

Daarna maak ik de molen en plank schoon met de stofzuiger. Doe ik dat niet dan komen er van die kleine grijze viervoetertjes met een staartje op bezoek...

Albertus

Citaat van: Jacques op 23-03-2008  17:42 uZiet er goed en stevig uit.
Als je toch bezig bent kun je de mouttrechter vergroten zoals Jasper dat gedaan heeft. Zie Dat werkt wel zo handig en je hebt minder kans op knoeien.

Ja, dat is weer een projectje voor de toekomst  ;D .

Citaat van: Jacques op 23-03-2008  17:42 uOverigens heb ik mijn maltmill op een grote plank gemonteerd zonder voetconstructie.
Deze plank zet ik op twee grote emmers met een inhoud van 40 liter. Hierdoor is het geheel ook zeer stabiel. Zeker ook omdat in één van de emmers altijd wel een voorraad mout zit. De andere emmer is leeg en daarin wordt het schrootsel opgevangen.
Omdat de plank op de emmer rust zit er geen opening tussen de bovenkant van de plank en de emmer. Het grote voordeel hiervan is dat er ook geen fijn schrootsel kan ontsnappen en dat je veel minder stofontwikkeling hebt en minder hebt op te ruimen. Na afloop van het schroten veeg ik het fijne schrootsel dat aan de onderkant van de plank zit met mijn hand in de emmer (uiteraard nadat ik de plank rechtop gezet heb).


De stofzuiger was ook mijn optie. Er blijft inderdaad een hoop hangen aan de onderkant.

Citaat van: Jacques op 23-03-2008  17:42 uDaarna maak ik de molen en plank schoon met de stofzuiger. Doe ik dat niet dan komen er van die kleine grijze viervoetertjes met een staartje op bezoek...

Daar heb ik een speciale brouw-kat voor. Lust geen bier maar wel muizen.

Bert

EBC

Jack Schmidling verkoopt een standaard 'base' voor een grotere hopper. Het is gewoon een plankje dat je bovenop de MailMill kunt schroeven. Voor oudere modellen moet je daarvoor eerst gaten boren en draad tappen. De moderne modellen hebben die gaten met schroefdraad al voorgeboord.

De MaltMill van Albertus heeft deze gaatjes al. Ze zitten op de aluminium delen bovenop in het midden. Net boven de kruiskopschroef die de hopper vastmaakt. Hier.
Je haalt dan de standaard hopper eraf en schroeft een plankje met een gat over de lengte in deze gaten vast. Op die plank kan je elke hopper maken die je wilt. Je kan er zelfs gewoon een platic emmer op vastmaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.