Koreks Maltmill

Gestart door korek, 26-01-2008 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

Ik heb het idee van Ronnie opgepikt en wat aangepast:


Op de as van de motor heb ik een 12 mm knelkoppeling goed vast gedraaid en op de as van de maltmill een 10 mm knelkoppeling ook goed vast gedraaid.

 
Twee dop(pot)sleutels van 17 mm aan elkaar gelast.


Simpel in elkaar schuiven en draaien maar. Werkt perfect en door de speling die er aan twee kanten is, hoeft het geheel niet precies uitgelijnd te worden.

Oscar

Ziet er mooi uit, maar kun je het geheel niet beter op 1 plateau bevestigen?

korek

Dat heb ik overwogen maar dan neemt het geheel wel erg veel ruimte in beslag, zoals het nu is kan ik het makkelijk in een hoekje schuiven of op elkaar stapelen.

Oscar

Dat is ook wel weer waar...

Ronnie

Handig gedaan met die snelkoppelingen, Korek.
Moet je geen schroefdraad trekken op de motoras.
Inderdaad, prachtige koop die motor.

Henielma

Heel goed idee dat van die knelkoppeling.  :groots:

Met die dopsleutels werkt handig zeker als het twee verschillende delen zijn. (motor en molen)

Als het op 1 plank gemonteerd is zou je in plaats van die twee dopsleutels een stukje koperpijp kunnen nemen. Je gebruikt dan gewoon twee knelkoppelingen extra.

Hmm, toch eens gaan informeren of ze die motor nog leveren. Ik zag hem laatst niet meer staan bij de lijst producten die je via internet kan bestellen op hun website.

Ronnie

Citaat van: Henielma op 27-01-2008  11:58 uAls het op 1 plank gemonteerd is zou je in plaats van die twee dopsleutels een stukje koperpijp kunnen nemen. Je gebruikt dan gewoon twee knelkoppelingen extra.

Hmmm, ik zou dat niet doen, is toch beter met die dopsleutels ertussen hoor, dat beetje speling kan je best gebruiken, want draaiende assen perfect oplijnen, zelfs al is het op één frame, is niet zo simpel.

jelle

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 27-01-2008  12:25 uHmmm, ik zou dat niet doen, is toch beter met die dopsleutels ertussen hoor, dat beetje speling kan je best gebruiken, want draaiende assen perfect oplijnen, zelfs al is het op één frame, is niet zo simpel.
Hallo

Bovendien wanneer je een starre  montage gebruikt en die is niet perfect uitgelijnd, gaat dit ten koste van de lagers.
Deze kunnen dan relatief snel slijten.
V snaren en ketingen span je immers ook niet tot het uiterste.

Groet jelle

Henielma

Allemaal waar en bekend van die starre verbinding en lagering. Toch denk ik dat het met koper mee zal vallen omdat dit een relatief zacht metaal is. Zeker als het buisje wat langer is bijvoorbeeld 10 .. 15 cm kan het best wat zijwaardse beweging opvangen.

EBC

In plaats van koper zou ik het dan met een stukje gewapende slang proberen. De krachten die onstaan door verkeerde uitlijning zijn behoorlijk groot.

RobinB

Citaat van: EBC op 27-01-2008  13:39 uIn plaats van koper zou ik het dan met een stukje gewapende slang proberen.

Zoals ik al schreef moet je dan wel een flink sterke slang hebben! De kracht die die motor erop zet liegt er niet om!

korek

Citaat van: Henielma op 27-01-2008  12:56 uAllemaal waar en bekend van die starre verbinding en lagering. Toch denk ik dat het met koper mee zal vallen omdat dit een relatief zacht metaal is. Zeker als het buisje wat langer is bijvoorbeeld 10 .. 15 cm kan het best wat zijwaardse beweging opvangen.

 Met een koperen buisje van die lengte 15 tot 20 cm werkt het niet, dat is vrijwel net zo star als een rechtstreekse verbinding. Ik denk dat je minimaal een lengte van 50 cm nodig hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.