Calvijn Trinity, een Tripel

Gestart door JWVG, 17-03-2008 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha brouwers van het goede leven,

Volgende week dinsdag (derde paasdag) wil ik een tripel gaan brouwen met de (gewassen) gist van mijn Bimbo, dus de Wyeast 1214. Ik probeer eigenlijk niet een bepaalde tripel na te brouwen, of zelfs midden in de tripel stijl te blijven. Ik wil gewoon een lekker bier dat lijkt op een tripel, met een ietsiepietsie moutiger profiel(munchener). Verder een beetje terughoudend met de hop om de gist ruim baan te geven. Hier is ie:

Voor 22 L, 1.080, 15 EBC, 31 IBU, Efficientie 80%:


34.4% (2.25 kg) Pilsener 4 EBC
26.7% (1.75 kg) Munchener 19 EBC
26.7% (1.75 kg) Tarwe mout 3 EBC
12.2% (0.80 kg) Beet Sugar

25.0 g. Hallertauer Mittelfruh Pellet, 4.4%, 90 min.
30.0 g. Styrian Goldings Pellet, 3.6%, 90 min.
15.0 g. Hallertauer Mittelfruh Pellet, 4.4%, 15 min.

Gewassen gistkoek Wyeast 1214 Belgian Abbey


Maisch:
- 3.5 L water / kg graan.
- 30' op 60 ºC
- 30' op 70  ºC
- Uitmaischen (5') en spoelen op 78  ºC

Wat denken jullie van het maischschema? Is dat lang genoeg voor een bier dat een beetje ver kan doorgisten? Verder nog commentaar op het recept? Ik wilde eigenlijk eens gaan experimenteren met brouwzouten, maar het Chimay water is helemaal niet zo erg extreem. Ik zou er wat kalk bij kunnen gooien, maar als ik dan ga aanzuren daarna... Heeft weinig zin volgens mij. Misschien moet ik de brouwzouten maar bewaren voor een andere keer....

 :degroeten: JW.

Hopmans

Hoi JW,

Ik zou gevoelsmatig de eerste stap op 45 minuten gooien.

Wat is Beet sugar?

Het recept ziet er goed uit.  :duimop:

 :degroeten:

Adrie

Mooi recept, JW. Zorg wel voor een wat koele vergisting, want anders krijg je al snel een ciderachtige smaak met deze suikerstort. Met het maischschema lijkt me niets mis (lees ook DIT maar eens  ;D ). Waar we ondertussen op het forum goede ervaring mee hebben is het toevoegen van de suiker aan het eind van de hoofdvergisting. De gist heeft de minst gemakkelijk te verteren suikers al opgesoepeerd en vergist daarna de suiker snel.

Edwin

Met het maischschema krijg je voldoende vergistbare suikers. Anders iets meer maischwater gebruiken (tot 4,5 liter/kg). Je zult zien dat je nog eerder Jood-negatief zult zijn, maar met die suikerstort erbij en een goede starter mag er geen probleem zijn.

Waarom trouwens die styrian goldings bij de 90'-hopgift? Met het oog op de hopschaarste zou ik daar juist een bitterhop gebruiken en geen aromahop. Verder vind ik zoveel tarwemout niet nodig, maar da's puur persoonlijk. Ik denk dat het de moutaroma's van de munichmout wegdrukt.

Met brouwzouten is het wel leuk experimenteren en als je het toch eens wilt proberen, waarom niet, maar ik zou dat experiment ook eerder proberen bij een Engelse of Duitse type, waarbij het gistprofiel minder dominant is.

Edwin

Edwin

Citaat van: Hopmans op 17-03-2008  20:00 uWat is Beet sugar?
Bietensuiker? Suiker uit suikerbieten dus...kristalsuiker

Edwin

Hopmans

Mmm,

Bietsuiker natuurlijk.
Gewoon kristalsuiker.
Ondanks dat kristalsuiker chemisch hetzelfde is als kandij vind ik het toch wat minder smaken.
Ik zou er kandij in doen.
Vraag me niet om een verklaring waarom ik kristalsuiker wat metaliger vind smaken, want die
heb ik niet.

 :biersmile:

JWVG

Sorry, ik had braaf alles uit ProMash vertaald, dacht ik. Maar dat beet sugar dus niet. In de VS is de 'normale' suiker rietsuiker, vandaar dat ze dit zo noemen.

Edwin - Tja, waarom die St. Goldings als bitterhop? Ik heb eigenlijk altijd aromahop gebruikt om te bitteren, lees mijn vroegere recepten er maar op na. Behalve misschien een keer met die extreme hopsoorten uit de VS. Is er iets op tegen om dat te doen? Het valt me wel op dat meer mensen tegenwoordig echte bitterhop gebruiken, is dat alleen door de hop schaarste? In ieder geval is de afweging voor mij momenteel nog simpel: ik heb alleen maar deze twee soorten in voorraad. Over 2 weken ga ik shoppen in Oss, dus dan wordt alles weer anders. En een nog dunnere maisch is een beetje een probleem met mijn maischkuip - dat past niet  :-\ Zijn er nog meer mensen die zo veel tarwemout niet nodig vinden, met het oog op het naar voren komen van de munchener?

A3, dat suiker toevoegen na de hoofdvergisting zal ik nog eens rustig na lezen, is nu nog even te revolutionair voor me  :nut:. Leuk artikel trouwens! En ik zal de vergisting op 21C (temp van het  bier) proberen te houden.

Hoppie, dat maischschema hou ik maar zo - ik was nog vergeten erbij te vermelden dat het me zo'n 15 minuten kost om de temp te verhogen - volgens mij moet dat dan inderdaad genoeg zijn. En dat verschil tussen kandij en gewone suiker zit volgens mij gewoon in de vorm - opgeloste kandijsuiker smaakt volgens mij net zo als opgeloste gewone suiker. Maar daar heeft A3 vast ook al weer een heel verstandig artikel over geschreven  :weetbeter:

 :degroeten: JW

Edwin

Er is nauurlijk niets tegen het gebruiken van aromahoppen als bitterhop, maar indien je de keuze zou hebben zou ik voor een bitterder hop gaan bij de 90'-gift. Juist vanwege die schaarste. De voorraden raken snel op en dan is nog meer nadenken over de hopgiften lucratiever. Als je niets anders hebt, dan houdt alles op natuurlijk.

Vandaar dat je gamellen wilt! Kun je dunner maischen.

Edwin

JWVG

Speaking of which - Brouwland heeft weer Saaz en Cascade in de aanbieding  :elifant:

 :degroeten: JW

MO

Prima maischschema. Volgens mij is de gist veel belangrijker voor droge bieren dan maischschema en deze gist is een toppertje qua droge bieren. Ik heb de contradictio in terminis van suiker en munchener nooit begrepen. Munchener voor de body, en suiker tegen de body, zo lees ik het altijd. Het wordt vaak gedaan maar ik begrijp het nooit.

Het cider verhaal van Adrie wordt net zovaak ontkend als bekrachtigd (zie oa het HBD forum). Gewoon doen, 12% lijkt me geen probleem. Ik schijn ook de enige te zijn die naar de 25-30 grC (intern) durf te gaan voor vergistingen, zeker voor Belgen. Met de Rochefort gist gaat dat prima, misschien dat je met de Chimay beter onder de 25 kunt blijven (intern). 20 °C vind ik echt onzin, maar daar ben ik wel vaker afwijkend in.

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 17-03-2008  20:07 uOndanks dat kristalsuiker chemisch hetzelfde is als kandij vind ik het toch wat minder smaken.
Vraag me niet om een verklaring waarom ik kristalsuiker wat metaliger vind smaken, want die
heb ik niet.

Op deze vraag gaf een deskundige onderstaand antwoord:

Witte kandij is een product dat op dezelfde manier gemaakt wordt als suiker echter door het proces langzamer en langer te laten verlopen. Hierdoor krijg je grotere brokken. Maal je dit fijn dan heb je inderdaad weer gewoon suiker. Het is dus hetzelfde.
 
Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,   
Saskia Kliphuis-Schotsman
Voedingsmiddelentechnologie en wetgeving
 
Suikerstichting Nederland

Dat brokken witte kandij op de tong een andere smaak geven dan kristalsuiker komt door door de kristalgrootte.

Hopbier

Johannes

Citaat van: MO op 17-03-2008  22:51 uMunchener voor de body, en suiker tegen de body, zo lees ik het altijd. Het wordt vaak gedaan maar ik begrijp het nooit.

Als je het zo zwart wit brengt, dan wordt het inderdaad onbegrijpelijk. Dat zou betekenen dat je een tripel met volledig munich en 50% suiker zou kunnen brouwen.

Hopmans

CiteerDat brokken witte kandij op de tong een andere smaak geven dan kristalsuiker komt door door de kristalgrootte.
Ok dan, grappig.
Dus dan kan in het bier gewoon kristalsuiker.
 :degroeten:

Jacques

Ja. Dat roep ik al jaren. Niet moeilijk doen met dure kandijsuiker, gewoon kristalsuiker gebruiken.

Adrie

Citaat van: MO op 17-03-2008  22:51 uHet cider verhaal van Adrie wordt net zovaak ontkend als bekrachtigd (zie oa het HBD forum). Gewoon doen, 12% lijkt me geen probleem. Ik schijn ook de enige te zijn die naar de 25-30 grC (intern) durf te gaan voor vergistingen, zeker voor Belgen. Met de Rochefort gist gaat dat prima, misschien dat je met de Chimay beter onder de 25 kunt blijven (intern). 20 °C vind ik echt onzin, maar daar ben ik wel vaker afwijkend in.

Dat ciderverhaal heb ik zelf bevestigd gezien in een Duvel-kloon. Naar verluid is het effect sterker naarmate op hogere temperatuur vergist is (dat heb ik nooit kunnen bevestigen of ontkennen uit eigen ervaring). Wat ik wel duidelijk heb gemerkt dat bier dat op lagere temperatuur is vergist frisser smaakt dan bier dat bij 25-30 graden is vergist en dat geldt zeker voor de Chimay. Het bier wordt echt beter bij een vergisting bij 20 graden.

Citaat van: MO op 17-03-2008  22:51 uIk heb de contradictio in terminis van suiker en munchener nooit begrepen. Munchener voor de body, en suiker tegen de body, zo lees ik het altijd. Het wordt vaak gedaan maar ik begrijp het nooit.

Munchener voeg je natuurlijk niet toe voor body, maar een mooie volle moutige smaak. En dat ter compensatie van de suikerstort die je toevoegt voor doordrinkbaarheid. Dat is geen contradictie, dat is design.

JWVG

Niet alleen design; INTELLIGENT design  ;). Als ik body had gewild, dan had ik dextrine mout toegevoegd. Maar dat in combinatie met suiker zou inderdaad een beetje raar zijn. Voor wat betreft de cider smaak ga ik voor MO, maar met de combi munchener/suiker ben ik het eens met A3.

 :degroeten: JW.

Caspar

Citaat van: JWVG op 17-03-2008  20:47 uSpeaking of which - Brouwland heeft weer Saaz en Cascade in de aanbieding  :elifant:

 :degroeten: JW

Helaas... kijk maar eens wat de vraagtekentjes betekenen :'(.

Ik voeg ook vaak wat Munich 15 EBC toe als ik veel suiker gebruik. Puur om wat meer moutsmaak te krijgen en de smaakloze suiker te compenseren. Suiker voeg ik toe voor vergistbaarheid.

JWVG

Ja, ik kreeg net een afwijzende e-mail. Ik was er gisteren te snel bij - ze waren de website aan het updaten, en hadden die vraagtekentjes er nog niet bij gezet. Balen  >:(

JW

JWVG

O.K., de voorbereidingen zijn begonnen. Gisteren van koekenstein gegaan. Of beter gezegd: van koekwassenstein. Ik heb de koek van de primaire vergisting van mijn Bimbo gewassen, na goed lezen van het artikel hierover. Ging op zich goed, al heb ik achteraf veel te veel water gebruikt en daardoor toch nog aardig wat gist moeten weggooien. Uiteindelijk de rest (een halve L gist + water) bij een halve L wort gegooid met een SG van ongeveer 1.096, zodat het gemiddeld mooi op ongeveer 1.048 uitkomt. Het staat nu te bruisen alsof het einde nabij is  :biersmile: Ruikt ook lekker, dus ik denk dat het wel gelukt is. Straks in de koelkast, en maandag een nieuw litertje erbij om het dinsdag lekker actief te krijgen. Leuk, dat wassen!

 :degroeten: JW.

Menno

Citaat van: JWVG op 17-03-2008  20:47 uSpeaking of which - Brouwland heeft weer Saaz en Cascade in de aanbieding
Ik heb er woensdag ter plekke nog naar gevraagd, al langere tijd op, misschien nieuwe oogst weer?  ;)

JWVG

Ik ben deze vandaag aan het brouwen - storting nog iets aangepast vanwege voortschrijdend inzicht in mijn efficientie  :weetbeter:, maar de relatieve verhouding niet meer. Ik post het definitieve recept vanavond wel. Min of meer voor de lol ben ik toch iets aan mijn brouwwater gaan sleutelen met zouten, om eens te kijken hoe dat gaat. De aanpassingen zijn heel bescheiden, en aangezien gips niet te verkrijgen was alleen met behulp van met CaCl2 en MgSO4. Uiteindelijk resultaat is dat Ca2+ is verhoogd van 28 naar 50 mg L-1, Mg2+ van 2 naar 9 mg L-1, SO42- van 6 naar 32 mg L-1, en Cl- van 5 naar 43 mg L-1. Ik heb met een schuin oog naar het water van Chimay gekeken in verband met de gebruikte gist, maar zeker niet geprobeerd dit precies te simuleren.

Het wassen van de gist is maar gedeeltelijk gelukt - volgens mij ben ik erg veel kind met het badwater kwijtgeraakt  :-[. Maar het ruikt goed, en ik heb er nog snel een litertje wort opgezet, dus hopelijk is het lekker actief tegen de avond als ik het toevoeg.

 :degroeten: JW.

Adrie

Succes met brouwen JW. Goed om te zien dat je weer helemaal back to business bent.  :proost2:

JWVG

Dit is het uiteindelijk geworden (eens kijken of ik met BrouwVisie overweg kan...):

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptTrinity Tripel
Brouwdatum25-3-2008
BiertypeTripel
Aantal liters22
Gewenst begin SG1080 (8.6 vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32.29 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater24.50 liter
Spoelwater10.41 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur15 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC37.2 %2500 gram3 EBC
Tarwemout26.1 %1750 gram3 EBC
Kristalsuiker11.2 %750 gram0 EBC
Munchenermout 15 EBC29.8 %2000 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh4.4 %25 gram90 min.12 EBU
Styrian Golding3.6 %30 gram90 min.12 EBU
Hallertauer Mittelfrüh4.4 %15 gram15 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1214 Belgian Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd12 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C30 minuten3.50 l/kg
270°C30 minuten3.50 l/kg
378°C5 minuten3.50 l/kg

Ja, gelukt  :elifant:. Brouwen ging vrij voorspoedig, behalve 1 keer een dichtgeslagen filterbed (ik gebruik een filterbodem). Een flink hoge efficientie (excuses daarvoor, ik weet dat het tegenwoordig in is om een lage efficientie te hebben  ;D), waardoor ik na verdunning met de starter precies op 1.080 uit kwam  :duimop:. Flink belucht, ik ben benieuwd naar tekenen van leven.

 :degroeten: JW.


Oscar

Citaat van: JWVG op 25-03-2008  19:41 uEen flink hoge efficientie (excuses daarvoor, ik weet dat het tegenwoordig in is om een lage efficientie te hebben  ;D)

Nee hoor, zo rond de 80% is tegenwoordig al bijna normaal. Als je lager zit val je al bijna buiten de boot. >:D


JWVG

Tja, ik laat me natuurlijk niet op de kast jagen  ;), maar technisch gesproken zat ik dus hoger dan 80%, 84% om precies te zijn. Ik had die 80% ingesteld aan de hand van mijn vorige brouwsel, dat een beetje tegen viel. Maar nu zit ik weer op mijn vroegere efficientie. Overigens moet het niet gekker worden, want ik heb wel eens last gehad van uitlogings-smaakjes.
 
:degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.