Lons Bloesemwit

Gestart door Henielma, 14-03-2008 23:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Super zo'n mindmap, lijkt me best handig. Als je dan toch lekker tijdens het brouwen aan het posten bent, kun je ook nog wat foto's plaatsen? Ik ben benieuwd wat voor vindingrijke dingen je nog meer hebt, behalve je takelinstallatie.

Henielma

Zojuist het koken gestart. Hieronder wat foto's van de brouwdag tot nu toe.



De hop nog aan de struik.



De vandaag geooste hop.


Het begin van het filteren. Het wort is mooi helder.


De verse hop met de laptop die de temperatuur en de staptijden van het maischen en koken regelt.


Het vorige Bloesemwit staat nu gecontroleerd bij 25 ºC voor de hergisting. In twee dagen zit er 2 bar druk op de fles. De hergisting is bijna klaar maar deze blijft nog een paar dagen warm staan. Dan koelen en zondag wordt een deel opgedronken tijdens een feestje.


Het koken start alvast terwijl het filteren nog doorgaat.

Gerb

Ik heb altijd bewondering voor mensen die zo technisch zijn. Automatisch maischen is iets waar ik alleen maar van kan dromen. Ziet er goed uit!

René K

Citaat van: Henielma op 17-09-2008  19:28 uHet maischen is inmiddels klaar. Toch handig zo'n geautomatiseerde maisch. Tijdens het maischen beneden even gekookt voor het gezin en gegeten. Nu even wachten op de opbouw van het filterbed en dan kan het filteren beginnen.

Jaja maak ons maar jaloers... ;)

Mooie foto's!  :duimop:

Henielma

Het filteren is inmiddels gereed en het wort is ondertussen 93 ºC.

Het filteren is in een recordtijd voor dit bier gegaan 1 uur en een kwartier. Opvallend is dat er nu geen grijze drap op het bostel ligt. Misschien dat de 166 gram roggemout die ik gebruikt heb in plaats van alleen maar roggemeel hier debet aan.


goom

Krijg er gewoon dorst van   :proost2:

Henielma

Gisteravond nog tot middernacht bezig geweest met dit brouwsel inclusief opruimen maar toen zat er 28 liter wort in het gistvat met een SG van 1051.

Na het koken was het SG 1066 dus nog 6 liter water toegevoegd om op het juiste SG te komen. Omdat ik bij dit bier mijn gamel gebruik voor het maischen heb ik als kookketel slechts een weckketel tot mijn beschikking. Daarom moet ik voor deze hoeveelheden na het koelen water toevoegen.

Nog wat foto's.


Tijdens het koken.


Koelen met de tegenstroomkoeler.


De hopresten tussen het hevelfilter. De middelste naar boven gebogen buis van mijn hevelfilter heb ik in uitvoering met sleuven en zonder. Nu de zonder sleuven in gebruik zodat de ketel vrijwel leeg gezogen wordt.



De opgestarte gistslurrie in de pan en in het vat het wort met de schuim van het erin kletteren. Deze foto is genomen vlak voor de toevoeging van de gist aan het wort.


Na vier uur was de gisting al flink op gang. Deze foto is gemaakt na 18 uur. Duidelijk is te zien dat het schuim al bijna alle kopruimte in beslag genomen heeft. Dit ben ik overigens gewend van deze gist. Omdat de koelkast (vergistingskast) in gebruik is voor hergisting van een ander brouwsel vergist dit brouwsel in de brouwruimte. De temperatuur van het vat is 22 ºC.

Henielma

Ik zie dat het alweer anderhalf jaar geleden is dat ik in dit onderwerp berichten geplaatst heb. De versie van vorig jaar was lekker maar dit jaar maak ik 'm wat bitterder.

Ondertussen gebruik ik roggemout in plaats van roggemeel om de hoeveelheid meel wat terug te dringen en omdat het roggemeel slechter verkrijgbaar is geworden. Door het gebruik van roggemout sla ik het verstijfselen (90 ºC) over en sla ik ook het afbreken van de gomstoffen (38 ºC) over.

Het maischen begint nu bij 53 ºC met een korte eiwitrust.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLons Bloesemwit 6
KenmerkW60
Brouwdatum14-5-2010
BiertypeWitbier
Aantal liters31
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater41.8 liter
Maischdikte3.9 l/kg
Maischwater30.0 liter
Spoelwater3.0 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur23 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid36 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %3803 gr3 EBC
Speltbloem (70%) met Tarwebloem (30%)30.0 %2282 gr4 EBC
Tarwebloem10.0 %761 gr4 EBC
Roggemout10.0 %761 gr10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Merkur (Hallertau Merkur)5.6 %40 gr60 minuten29 EBU
Merkur (Hallertau Merkur)5.6 %12 gr30 minuten6 EBU

Opmerkingen74% brouwzaalrendement (3 liter gespoeld)
Na 12 dagen uit het gistvat overhevelen en bottelen. Hoofdvergisting bij 20 °C, Laten oplopen naar 23 °C. nagisting bij 6 °C

Alfazuur van de hop is bij deze tuinhop lager dan normaal voor de soort omdat deze slecht gedroogt is.

Bitterheid is hoger ingestelt omdat er in het gistvat nog zo'n 10 liter koud water toegevoegd wordt.

Bitterder gemaakt omdat de Korenwolf van de tap bitterder was dan de vorige versie van Lons Bloesemwit 5.

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Gedroogde Vlierbloesem22 gr1 Min.
Koriander11 gr1 Min.
sinaasappelschillen11 gr1 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3944 Belgian Witbier
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter21°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid0.3 gram
OpmerkingenOpgekweekt uit een flesje Lonse Bloesemwit 5 (W50) met 70 ml appelsap

Starter gemaakt in twee stappen met 0.5 en 1 liter wort met respectievelijk 0,2 en 0,1 gram Wyeast gistvoeding. Onder waterslot met magneetroerder gemaakt bij 21 °C startertemperatuur.

Bij het wort 3 gram Wyeast gistvoeding toegevoegd.


maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C5 minuten3.9 l/kg
260°C10 minuten3.9 l/kg
363°C30 minuten3.9 l/kg
468°C15 minuten3.9 l/kg
572°C20 minuten3.9 l/kg

Opmerkingen15 minuten gewacht om filterbed op te bouwen. Overgehevelt vanaf het aanrecht. Niet hoger. In 2:50 uur opbouw filterbed, gefiltert en gespoeld met 3 liter boilerwater.

Het brouwen ging redelijk voorspoedig. Tijdens het wachten op het filteren ben ik wat anders gaan doen. Dat helpt anders ga je iedere keer proberen of je het toch wat kan versnellen met vaak tegenovergestelt resultaat. Gewoon geen haast hebben bij dit bier.
Bij het schoonmaken van de maischketel viel me op dat het beslag aangebrand was. Waarschijnlijk heb ik de snelheid van het roerwerk tijdens de 68 en 72 ºC stap te langzaam laten draaien. Of het roerwerk te hoog geplaatst. Het was in ieder geval een hele klus om de pan weer schoon te krijgen.

Nu 32 liter wort in het gistvat met een SG van 1053. De smaak van het wort is goed. Van het aanbranden is gelukkig niets te proeven.

De vergisting is te volgen met Tcontrol.

Henielma

Afgelopen vrijdag (na 14 dagen) was dit bier uitvergist. Direct maar drie fustjes gevuld en geforceerd gecarboniseerd.

Dit bier heb ik nu op tap. De wat hogere bitterheid bevalt mij prima. Dit maskeert het relatief hoge eind SG van 1018.
De komende dagen zal de hoeveelheid koolzuur nog wat toenemen want dat is nu nog wat te weinig.

Een lekker bier. Op de Onk camping zal ik dit fust meenemen zodat ook anderen dit bier kunnen proeven.

Het verloop van de vergisting zal ik later op de dag nog posten.

goom

Als deze net zo lekker is als de andere, dan is het een echte aanrader
 :proost:

Henielma

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2011  15:38 uHallo Herman. Zou ik het recept mogen hebben van je heerlijke witbier dat je op de tap had bij het ONK.  :biersmile:

Op verzoek hierbij het recept van Lons Bloesemwit 7 die ik op de Onk camping op tap had.


BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptW74 Lons Bloesemwit 7
Brouwdatum14-5-2011
BiertypeWitbier
Volume30,0 liter
Gewenst begin SG1051 g/l
Berekende kleur10 EBC (Morey)
Berekende bitterheid21 IBU (Garetz)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater41,6 liter
Beslagdikte4,41 l/kg
Maischwater30,0 liter
Spoelwater 2 liter en in het gistvat nog 11 liter koud water toegevoegd
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout3503,783
Tarwebloem4201,513
Roggemout10100,757
Havervlokken4100,757
Speltmeel4100,757

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Temperature Step 155054,41
Step 2607104,41
Step 3632304,41
Step 4684154,41
Step 5723204,41

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Merkur6Hopbellen754017
Cascade5,7Pellets30174
Gedroogde vlierbloesem (uit een kruidenwinkel)120
Koriander110
sinaasappelschillen110

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3944 Belgium Wit
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2 (wel laten bezinken en afgeheveld
Roertijd (uur)48 uur
Temperatuur starter (gr. C)24

Vergistingstemperatuur was de eerste 36 uur 20 ºC. Daarna de temperatuur met 0,5 ºC per dag laten oplopen tot 23 ºC. 

SG bij het fustelen na 11 dagen vergisting was 1013 (start SG was 1051). De vergisting was nog een beetje bezig. Geforceerd gecarboniseerd.

Op de zaterdag van het Onk was het precies 2 weken geleden dat dit bier gebrouwen is.  :biersmile:

Huub Krekels

Bedankt. Ga ermee aan de slag.  :proost:

Henielma

Huub, ik heb zojuist de vergistingstemperatuur nog toegevoegd aan het recept.

Huub Krekels


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.