Fusten

Gestart door oranjeboombiertje, 02-03-2008 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Al een tijdje terug heb ik aan een aantal leden beloofd om een kleine cursus voor het afvullen van fusten te geven. Vandaag heb ik eindelijk weer eens een fust afgevuld en foto's gemaakt.

Allereerst de benodigdheden:


Een Heineken(koppeling) fust, in mijn geval 10 liter.


Een Heineken koppeling.

Ook is een 2 cent muntje nodig om het fust open te krijgen. Let er op dat je de druk uit het fust aflaat voordat je probeert het open te maken want er staat altijd nog druk op een fust, tenzij je het zelf eraf hebt gelaten.

En dan het, volgens veel mensen, moeilijke gedeelte: het openen van het fust.


Zo ziet het gesloten fust eruit.


Het binnenste gedeelte van de aansluiting kan losgeschroefd worden, dan ziet het er zo uit. De tapstang blijft echter hangen als je hem eruit wilt trekken, daarvoor de volgende truc.


Plaats een 2 cent muntje in het middel in de koppeling.


Plaats nu de Heineken koppeling bovenop het muntje en druk het handvat naar beneden. Dit gaat misschien een beetje zwaar(der) maar hij moet aangesloten zitten zoals je ook zou tappen, maar dan met het muntje ertussen.


Nu kan je de tapstang er gewoon uit tillen. Zet het handvat van de koppeling weer omhoog en koppel hem los van de tapstang. Houdt de stang op z'n kop en het muntje valt er weer uit.

Als het fust dan schoon is kan het gevuld worden:

Ik doe altijd eerst een suikeroplossing in het fust (1g/l) en laat het bier er op stromen.

Wanneer het fust vol is kan de tapstang er weer voorzichtig in gedrukt worden (hier zijn geen trucjes voor nodig, gewoon de losse tapstang in het fust drukken). Schroef nu de stang weer vast in het fust. Even goed schudden met het fust is erg handig om de suikeroplossing goed te mengen. Plaats het fust een tijdje op z'n kop om te checken of het fust goed dicht is. Als er niks uitgelekt is kan het fust weer normaal neergezet worden om te gaan hergisten.

Vanuit zo'n fust is het prima tappen. Ik bottel altijd met 1g/l op fust en heb hiermee prima ervaringen. Mocht het koolzuur toch te weinig zijn kan ik altijd nog wat extra satureren als het bier op tap staat.

Hopelijk is het nu duidelijk hoe makkelijk het is om fusten te vullen en dat er meer forumers het zullen proberen nu.

 :degroeten:
Wesley

wiwi

Nog eens een duidelijke, praktische tutorial, hier ben ik mee vooruit, dank u. Wesley, gebruikt gij altijd 1 g suiker per liter, zowel voor pils als voor een bovengister? Hoeveel headspace laat gij in uw vat m.a.w. met hoeveel bier vult gij exact?

Adrie

1 g/l is wel heel weinig, hoor. Zeker als je fust een tijdlang rust heeft gehad en vrij koel is, dan kun je toch wel tot 5 g/l gaan. Met de Broeders vulden we altijd met 2,5 gram per liter af, maar dat gaf meestal toch wat te weinig koolzuurprikkeling. Tegenwoordig doen we wat meer, afhankelijk van het te verwachten transport, te temperatuur, etc. Bij veel beweging vlak voor tappen is minder raadzaam.

MO

Mijn fusten gaan altijd met 5,5 g/L suiker de hergisting in.

oranjeboombiertje

Pils vul ik nooit af op fust, dat vind ik zonde 10 weken lang wachten om dan 1/3 brouwsel in een paar uur weg te tappen, dat proeven de meesten er toch niet van af, dus dan liever een simpel bovengistertje en de pils voor mij ;)

Headspace in mijn fusten is minimaal Fust vullen tot bovenaan en de tapstang erin. Ik zet de koppeling meestal ook op de tapstang zodat de lucht eruit kan ontsnappen naar boven en de tapstang zich vanonder vult met bier. Mijn bier koel ik overigens nooit heel erg (ik drink het op ongeveer 8-10 graden, kouder vind ik het niet lekker).

Zoals misschien ook al bekend is houdt ik niet van veel koolzuur in mijn bier (tripels is niks voor mij zegmaar) Ik wil bier kunnen drinken zonder er van te moeten boeren, maar wel net even die prikkeling. Op fles vergist ik meestal na met 5,5 g/l Op fust heb ik vroeger weleens met 2 gram/liter gebotteld maar dit gaf toch teveel koolzuur bij het tappen. Nu heb ik precies een mooie hoeveelheid koolzuur uit de hergisting en ik kan bijsturen met de koolzuurfles.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Wisten jullie dat de hoeveelheid koolzuur (lees schuim) bij het tappen afhankelijk is van de weerstand in de tapleiding en dus voornamelijk de lengte van de bierslang? Met een juiste slanglengte kan je veel tapleed voorkomen.

Eigenlijk komt het erop neer dat de overdruk in het vat door de weerstand in de leiding moet worden tenietgedaan, zodat het bier er met atmosferische druk uit komt. Heb je te weinig weerstand, dan is de druk bij de uitstroom te hoog en ontstaat schuim...

En Wesley heeft het al gezegd, maar ik doe het nog eens voor de mensen die alleen plaatjes kijken en niet lezen:
LAAT DE DRUK VAN JE FUST AF VOORDAT JE HET OPENSCHROEFT!!! EEN TAPSTANG IS EEN LEVENSGEVAARLIJK PROJECTIEL, DAT BIJ VOOROVERGEBOGEN HOUDING PRECIES TUSSEN DE OGEN BINNENDRINGT...

wiwi

Citaat van: EBC op 02-03-2008  22:38 uWisten jullie dat de hoeveelheid koolzuur (lees schuim) bij het tappen afhankelijk is van de weerstand in de tapleiding en dus voornamelijk de lengte van de bierslang? Met een juiste slanglengte kan je veel tapleed voorkomen.

Eigenlijk komt het erop neer dat de overdruk in het vat door de weerstand in de leiding moet worden tenietgedaan, zodat het bier er met atmosferische druk uit komt. Heb je te weinig weerstand, dan is de druk bij de uitstroom te hoog en ontstaat schuim...
In dat verband had ik dan ook nog een vraagje. Kan men met zulk een tapkraan die direct op de fust wordt gekoppeld en waarmee men met CO2 patronen tapt een deftige pint getapt krijgen? Zit hier een ingebouwde weerstand in?

oranjeboombiertje

Bedoel je zo'n Heineken thuistap? Dat is een tap en koppeling in 1 en hij werkt op die 11 grams CO2 patronen. Zelf heb ik beide systemen (thuistap en een echte tap ::)) maar ik heb pas 1 keer getapt met de thuistap en dit gaf een mooie schuimkraag, dat biertje was volgens mij 1 gram/liter of misschien zelfs wel wat minder maar dat weet ik niet precies meer.

 :degroeten:
Wesley

wiwi

Ik heb ook beide systemen. Als sportduiker is het wel handig om in the middle of nowhere, naast de waterkant nog een pint te kunnen tappen. Omdat er bij die thuistap geen slang is voorzien en dus geen bijkomende weerstand maakte ik de bedenking dat ik daar misschien wat minder bottelsuiker in kon doen anderzijds maakt Heineken ook geen aparte fustjes voor beide systemen.

MO

Wesley, een hele mooi duidelijke uitleg. Dank daarvoor. Nog iets anders: het muntje is nodig om de beveiliging op te heffen. Dit is volgens mij een of ander palletje aan de tapstang. Kun je dat niet wegslijpen? Als dat lukt heb je gewoon een "vrij" fust dat je ten alle tijden zonder muntje kunt openen.

piele

Citaat van: MO op 04-03-2008  13:16 uDit is volgens mij een of ander palletje aan de tapstang. Kun je dat niet wegslijpen?

Klopt. Dat palletje is weg te nemen. Dat heb ik dus gedaan met mijn koppelingen. In plaats van weggeslepen heb ik de koppeling helemaal uit elkaar gehaald, is wel een beetje gekl**i, maar de moeite waard. Ik zal proberen vandaag even een fotoreportage te maken en een dezer dagen te posten.

:degroeten:
Peter

Gerb

Waar koop je dit soort vaatjes? Of druk je die achterover?

Oscar

Citaat van: MO op 04-03-2008  13:16 uDit is volgens mij een of ander palletje aan de tapstang. Kun je dat niet wegslijpen? Als dat lukt heb je gewoon een "vrij" fust dat je ten alle tijden zonder muntje kunt openen.

Die beveiliging is er natuurlijk niet voor niets (zie waarschuwing EBC... ;) ) Ik heb ooit wat foto's gepost voor het maken van een sleutel voor dit soort vaatjes :

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4215.0.html

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Gerb op 04-03-2008  15:20 uWaar koop je dit soort vaatjes?

Als je een cafe kent die uit dat soort vaatjes tapt. ;)  Ik heb ooit mijn thuistap bij een cafehouder uit Montfoort gekocht en daar ook meteen van die 10 liter vaatjes.


piele

Citaat van: Gerb op 04-03-2008  15:20 uWaar koop je dit soort vaatjes? Of druk je die achterover?

Ook zijn ze nieuw te verkrijgen, oa hier: http://www.candirect.de/

wiwi

Verkoopt Mitra ook Heineken in 10 liter fusten?

Oscar

Kijk hier eens. Je zou haast gaan denken van wel... Even in de gaten houden als je het wilt weten.

Menno

Volgens mij kan je op diverse verkooppunten deze vaatjes aanschaffen, incl. statiegeld.  ;)

Melle

Citaat van: Oranjeboombiertje op 02-03-2008  20:43 uNu kan je de tapstang er gewoon uit tillen.

Maar wat als dit dan niet kan?

Omdat we onze tripel die zo goed was bevallen opgeschaald hebben en nu 150 liter bijna is uitvergist, wilden we nu een aanzienlijke hoeveelheid op fust zetten, maar dus zonder succes tot nog toe.
De beschreven truc al geprobeerd maar met of zonder muntje: de tapstang blijft hangen. Iemand hier ervaring mee?

We hadden ook bedacht dat je natuurlijk vrij gemakkelijk met een fustkoppeling, wat (bier) slangen een CO2fles en een doucheslang, evt. trechter, wat verloopstukjes en creativiteit ook heel goed zou kunnen spoelen en bottelen zonder de bierstang eruit te halen. Gewoon doucheslang gebruiken voor aansluiten op fustkoppeling, spoelen en water eruit krijgen door lichte CO2druk op dichtgedraaid fust te zetten en het water eruit te tappen (kan je er ook gewoon uit laten lopen door op kop te houden, maar duurt nogal lang). Nogmaals spoelen, trechtertje in bovenkant en spoelen met sulfiet/loog, nogmaals spoelen en dan via de fustkoppeling en stijgbuis het bier direct het fust in hevelen. Dit wel op een weegschaal, waarbij je stopt wanneer je zo'n 19,5 kg hebt gevuld (20,5 l fusten) maar dit meer voor als het echt niet zou lukken... Liever de fusten gewoon openmaken controleren op schimmels vuiligheden etc, borstelen, spoelen enz.

Iemand ervaring met vullen zonder tapstang eruit te halen of tips om de fusten, goedschiks of kwaatschiks open te ehhhh slopen?

Adrie

Beste Melle,

Dit soort stangen zijn er inderdaad met geen mogelijkheid uit te krijgen. Ik heb hier ervaring mee. Het enige wat erop zit is op zoek te gaan naar vaten die je wel open krijgt. Dat is belangrijk, want je weet nooit wat voor aangekoekte rommel er in het fust zit en dat moet je goed schoonmaken en ontsmetten (uitkoken met loog, heel veel naspoelen), want anders krijg je bedorven bier. Dat is ons helaas wel eens overkomen.

Ga vooral niet rommelen met het vullen via de tapkop, want ten eerste kun je dan niet controleren of het vat goed schoon is en ten tweede wordt het een enorme knoeiboel. Ik heb ook wel eens geprobeerd om een fust op deze wijze te vullen, maar dat wilde absoluut niet.

Kortom: bespaar jezelf een hoop ellende en zoek een ander vat.

Ronnie

Dag Melle.

Nieuweling?

Toch geen buur van :elifant: in Melle ???

Melle

Bedankt!

Ik ga morgen maar even omruilen denk ik zo. Gelukkig hier bij de drankengroothandel iemand die graag wil meewerken en enthousiast is, dus zal geen probleem zijn. Hopelijk van die Heineken fustjes zoals in de handleiding van hierboven: 10 liter zou geweldig zijn: makkelijk verplaatsen & snel leeg.
De mysterieuze nieuwe ??? superbeveiligde klotestang ben ik echter wel benieuwd naar: iemand ooit wel zo'n ding uit het fust gekregen of het geld en de moeite genomen om zo'n fust open te slijpen? ik ben namelijk erg benieuwd naar hoe het mechanisme omzeild kan worden: wellicht zal het in de toekomst nodig zijn (wellicht steeds meer van deze sluitingen???)
In ieder geval nog t proberen waard, zat zelf te denken aan iets met een draaiende beweging van de ring waarop het 2cent muntje precies past (is nl draaibaar bij indrukken) Waarschijnlijk hou ik gewoon één van de vaatjes om eens verder te proberen deze kluis te kraken: op de website van de fabrikant is er iigv niets over te vinden (logisch natuurlijk, maar je weet maar nooit) Als iemand nog tips of ideeën heeft: graag!

Nieuweling: in Brouwland niet: heb al wat aardig litertjes gebrouwen (ook wijn en cider, maar bier blijft favoriet), op dit forum al vaak geweest maar nog niet geregistreerd. Nee geen familie, buren of andere relatie behalve de naam, wil er natuurlijk ook graag eens heen!

Melle

Oké, in mijn zoektocht maar even naar t patentbureau gesurfd: zo'n onkraakbare kluis moet toch wel minimaal één patent hebben verworven en zie hier: een heleboel leeswerk voor de gemotiveerde fusten-inbreker.
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/biblio?CC=WO&NR=2005012158A1&KC=A1&FT=D&date=20050210&DB=EPODOC&locale=en_EP
Een behoorlijke beschrijving met tekeningen incluus, waarin het antwoord ongetwijfeld te vinden is (na paar uurtjes bestuderen en proberen is bij mij de lol er eventjes een beetje af).

Het enige jammere is dat men de speciale openings-tool maar niet beschrijft of afbeeld. Dit waarschijnlijk voor het veelvuldig genoemde unauthorized use (daar zullen ze òns toch niet mee bedoelen, wij stoppen er toch gewoon bier in???)

Wie oh wie kraakt die kluis?



RoodeLeeuwVenlo

Brouwerijen draaien de tapstang er gewoonlijk ook niet uit bij het reinigen. Reinigen via de koppeling moet dus mogelijk zijn. Wat je kunt doen is de koolzuur ingang uit de koppeling draaien. Hier zit een rubber vlotter in die het tegengesteld stromen van koolzuur voorkomt. (Uit het vat in plaats van in.) Via deze ingang kun je reinigingsmiddel en heet water in het vat laten lopen. Goed schudden en een tijdje laten staan. Daarna de koppeling weer herstellen (koolzuur vlotter er weer in) en het vat leeg tappen met de tap-installatie. Eventueel herhalen met schoon water. Als het vat al langer staat heb je kans op 'vaste' delen. Dan is openen toch gewenst.

Een andere mogelijkheid is het gebruik maken van een bevriende brouwerij die het vat voor je reinigt en leeg en steriel aanlevert. Vaak is er dan al een vacuum in het vat omdat ze met stoom reinigen. Dit is handig bij het aanzuigen. Dit kan dan ook via de koolzuur ingang van de koppeling zoals ik dat hierboven heb aangegeven. Inderdaad handig is hiervoor een weegschaal te gebruiken.

Louis

oranjeboombiertje

Brouwerijen hebben dure reinigingsinstallaties of draaien de tapstang er uit. Bij een reinigingsinstallatie wordt hete loog/zuur/water/stoom door de tapstang met hoge druk in het fust gespoten en langzaam om de tapstang zelf ook te reinigen.

Ik heb met verschillende van die machines gewerkt en dat doe je thuis niet na, gewoon opendraaien dat fust.

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.