FBB Fast Birthday Bitter37

Gestart door bazje, 26-02-2008 23:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Naar aanleiding van dit topic :
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8784.0.html

Ga ook ik de uitdaging aan om in 2 weken tijd (eigenlijk 19 dagen) de verjaardagvisite een nog te brouwen biertje te serveren.
De keus is gevallen op een Best Bitter alhoewel ik de juiste hopsoorten eigenlijk niet in huis heb.
Echt stijlvast (?) zou het dan dus ook wel niet worden, maar het geeft de kans eens te experimenteren met hop én met brouwtijd !!   8)
Ik heb mij laten inspireren door allerlei topics over de "Best Bitter" met onderstaande als resultaat, rekening houdend met de voorraad grondstoffen natuurlijk.  :lessmile:
De gist is reeds gebruikt in een BB en dat (beschreven) resultaat beviel mij wel. Ook heb ik nog Windsor liggen, maar die is ver over de datum (8 maanden geloof ik). De datum van de Coopers moet ik nog even nakijken.
Ik zal wederom gebruik gaan maken van mijn (gisteren geteste) keukenbrouwerijtje, hetgeen (snel en makkelijk) tot 7 liter in de mandfles moet gaan leiden.
De naam heeft het getal 37 meegekregen, refererend aan de berekende bitterheid en de leeftijd van de jarige....
Met belangstelling zie ik jullie  :brouwen: commentaar tegemoet !

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptFast Birthday Bitter37
Brouwdatum27-2-2008
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters7
Gewenst begin SG1044 (4,44vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC65.0 %978 gram3 EBC
carahell10.0 %150 gram25 EBC
Maïsvlokken5.0 %75 gram1 EBC
Viennamout20.0 %301 gram6 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Styrian Golding (Slovenia)4.0 %15 gram65 min.
Crystal5.5 %16 gram10 min.
Hallertau Hersbrücker3.6 %6 gramKoud hop

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortCooper's Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenAfhankelijk van de datum evt. de gist alvast voor het brouwen opstarten in 0,4 liter wort uit moutextract (diepvries)

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten0.00 l/kg
266°C45 minuten0.00 l/kg
378°C1 minuten0.00 l/kg

pH voor behandelen0
pH na behandelen0
Maisch behandeld met
ml toegevoegd0

Opmerkingen52 graden stap overgenomen uit Hoopoe Best Bitter recept van A3

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater10.87 liter
Maischdikte4.65 l/kilo
Maischwater7.00 liter
Spoelwater3.87 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid37 EBU (Glenn Tinseth)


Oscar

Grappig recept...niet stylvast, maar dat hoeft ook niet gewoon een duits/amerikaans/sloveense bitter.

Dit wordt een race tegen de klok...ik ben benieuwd of je het gaat halen.... :duimop: :duimop:

[edit]
even een opmerking : Dit is een poging om snel te brouwen zonder de drang (denk ik) om onveilig al te plannen
wanneer je gaat bottelen e.d. vandaar mijn nu wel positieve reactie..

Phrerick : Met deze zelfde instelling zou ik alsnog een poging wagen, maar wel met de wetenschap dat het kan dat je het niet gaat halen..
[/edit]

 

Johannes

Gisteren op onze clubavond was er iemand die binnen 2 weken had gebrouwen. Dat was een witbier. Dat is een bier wat jong gedronken moet worden, en een bitter ook. Ik vraag me af of dit bier tijdig in balans is/uitgerijpt is en in wat voor mate je het recept erop aan kunt passen. Niet te veel hop? Langer koken?

Oxhead

7 liter maar, heb je zo weinig vrienden ;D

Caspar

19 dagen lijkt me wat ambitieus... ik hoop dat jouw vrienden tegen hele jonge bieren kunnen. Ik heb er wel eens flinke koppijn en (gist) scheten aan overgehouden ;D.

bazje

Ik zit nu op de 66 graden stap voor nog een kleine 20 minuten,  samenvol dus ze zullen er echt aan moeten geloven!

bazje

Nou, PFFFF,    :nut:

Het bier zit in de mandfles.
En dat ging niet zonder slag of stoot.
Alles ging goed totdat ik de jodiumproef deed.
Ik ben kleurenblind, maar meende toch steeds maar weer zetmeel te blijven zien.
I.p.v. 45 minuten is de eenstapsmaisch toen verlengd naar 90 (?) minuten op 66 graden.
Toen nog steeds verkleuring waarneembaar en doorgestookt tot 72 ºC voor 15 minuten.
Toen nog steeds verkleuring naar mijn mening en niemand in de buurt om deze te laten staven.  :-\

Toch besloten om maar te gaan filteren met mijn nieuwe hevelfiltertje en toen begon de ellende pas echt.
 :bokser:  Het filter deed het niet, of heeeeeeel weinig stroming. Toch hevelde ik in een emmer die op de grond stond, zo vanaf het gasfornuis. Hoogteverschil zat zou je denken.

Ik denk dat er twee dingen niet goed waren.
1. Aan de hevel, ONDER het niveau van de bodem van de ketel heb ik een kogelkraan gemonteerd met daaraan een RVS snelkoppeling. Ik vermoed dat de snelkoppeling de stroom blokkeert vanwege te weinig druk.
2. Bij het aanzuigen leek de hevelfilter wel vacuüm te trekken.
Ik vermoed dat ik te fijn heb geschroot waardoor het filter verstopte.

Na een hele hoop gekloot, de hele handel overgestort in mijn mayonaise-emmertje, De uitgespoelde hevelfilter en mijn RVS-Ikea-vergietje in de 10 liter pan gezet en daar de inhoud van de emmer weer ingestort. Vervolgens op traditionele manier gefilterd en gespoeld, wel anderhalf uur lang !! Resultaat niet naar tevredenheid, maar toch 9 liter die ik om 23:30 aan de kook had. (grrrrrr...)

Om 0:45 uur kon ik dan eindelijk gaan koelen middels de 'Vailliant tegenstroomkoeler'.
Ook hier weer problemen met het hevelen (te weinig druk) en duurde dus ook langer als gehoopt.

Een uurtje later lag ik in bed..... :slaperig:

Al met al dus geen succesvolle brouwavond en ik hoop dat het bier niet is geïnfecteerd door de stunts die ik uit moest halen met het filteren en spoelen.
Ik heb direct de gist toegevoegd en ook nog vergeten het SG te meten van hetgeen in de fles ging.
Had en heb ik ook eigenlijk geen zin meer in, daar ik tijdens het filteren al de neiging had alles door de gootsteen te spoelen.  :echtboos:

Afwachten dus of het nog wat wordt en ik denk dat ik, na enige modificaties, zaterdag toch nog een poging waag....
Van dit bier wil ik eigenlijk niets bijhouden aan waarden, de poging van zaterdag zal representatief moeten worden om smaken te kunnen verklaren.

Oscar

Bazje zo te lezen was het een leerzame brouwavond... >:D

bazje

Een avond om gauw te vergeten  :echtboos: denk ik eerder!
Positief is dat het vanmorgen om 08:00 uur vrolijk stond te gisten met een goei laag schuim erop!
Vanavond even filtertje aanpassen, snelkoppeling eraf, rechtstreeks de slang erop.
Meteen ook maar even wat mout schroten om te kijken wat nu de juiste afstelling moet zijn.

Heeft iemand nog meer dat fenomeen "vacuüm trekken van hevelfilter" wel eens ervaren?

glaasjebier

Jazeker, en dit was in mijn geval te wijten aan het te fijn schroten van de mout. Zo zie je maar dat je een hele batch kan verklooien door één van de eerste stappen in het proces niet goed te doen (althans, bij mij is die batch destijds goed mislukt).

Adrie

In mijn beginjaren had ik ook regelmatig last van dichtlopende filterbedden, totdat ik de schijvenmolen zodanig afstelde dat er nét geen hele korrels meer doorkwamen. Sindsdien was het over met de vastgelopen filteringen.

EBC

Indien je na je verjaardag nog vrienden wilt overhouden, of toch vrienden die jouw brouwkunsten kunnen waarderen, zou ik geen bitter proberen te brouwen binnen twee weken. En al helemaal geen bier van 37 IBU.

Het enige bier waarmee je dit misschien kan lukken is een witbier. Dat hoort troebel en gistig te zijn. Maar een echte bierkenner zal ook dit als veel te jong herkennen en daarmee niet echt lekker vinden.

Ik denk dat je beter goed bier koopt voor je verjaardag en je vrienden uitnodigt voor een eigenbrouwselproeverij later in het jaar.

bazje

Hmmm,
Misschien heb je wel gelijk, maarrrr,

Het is niet mijn verjaardag  ;D
Elders op dit forum lees (interpreteer?) ik toch anders over een "best bitter", die inclusief na(koud)hopping razendsnel op druk is en potentieel heeft !
Natuurlijk is het kakelvers en zal de smaak alleen maar de goede kant op kunnen evolueren.
Het is ook niet de bedoeling dat het bier gezopen wordt, maar wordt geproefd.
Bier kopen zal sowieso gebeuren.

Het leek me gewoon leuk de uitdaging op te pakken en een biertje te serveren met een verhaal erbij.
Is het onverantwoord (met voorproeven vast te stellen) blijft het natuurlijk gewoon in de kelder.

bazje

Citaat van: Adrie op 28-02-2008  13:28 uIn mijn beginjaren had ik ook regelmatig last van dichtlopende filterbedden

En wat deed je dan vervolgens Adrie ?


Oscar

Citaat van: bazje op 28-02-2008  16:01 uElders op dit forum lees (interpreteer?) ik toch anders over een "best bitter", die inclusief na(koud)hopping razendsnel op druk is en potentieel heeft !

Ach die zeeuwen kunnen niet regen een beetje hop.... :D :D  :P Je gasten zullen, als het lukt, er van genieten. Ik ken zelfs een brouwer die zijn bier maakt met 100% oxidatie kanzen en zijn buurmannen genieten lekker van dit bier. vinden het goed te drinken. Sommige dingen zijn relatief... ;D

Adrie

Citaat van: bazje op 28-02-2008  16:03 uEn wat deed je dan vervolgens Adrie ?

Geduld oefenen. Heel veel geduld oefenen. Ik heb eens 6 uur over het filteren gedaan.  :verbergen: Soms wilde snijden (met een lang mes gleuven in het filterbed snijden) helpen.

Er zit maar 1 ding op: grof schroten om te voorkomen dat je vastlopers krijgt.

Oscar

Citaat van: Adrie op 28-02-2008  16:07 uEr zit maar 1 ding op: grof schroten om te voorkomen dat je vastlopers krijgt.

Dit geldt voor een schijvenmolen! Een walsenmolen kun je vrij fijn afstellen zonder dat je kafjes vermaald worden!

Edgar

Er zijn toch ook andere dingen die helpen bij een moeilijke filtering. Zoals een beta-glucaanrust rond 40° en uitmaischen op voldoende hoge temperatuur.

Adrie

Citaat van: Edgar op 28-02-2008  16:17 uEr zijn toch ook andere dingen die helpen bij een moeilijke filtering. Zoals een beta-glucaanrust rond 40° en uitmaischen op voldoende hoge temperatuur.

Dat zijn lapmiddelen. En bovendien helpen die niet meer als de boel al in het filter zit.

Oscar

Volgens mij is dat uitmaischen op hoge temperatuur (78°C) niet zo veel van invloed op een goede filtering. Je praat dan over viscositeits verschil. Bij sommige vloestoffen kan dit bij een hogere temperauur enorm verschillen (in het verleden ooit metingen aan gedaan). Maar ik denk dat dat bij wort niet zo is. Oftewel :

Het verschil in viscositeit bij 72°C (of 67°C) t.o.v 78°C is volgens mij niet dermate groot dat dit het verschil is tussen een vastlopende filtering en een goede filtering.

bazje

Voordat we verzanden in een viscositeitsdiscussie:
Volgens mij was het waterig genoeg, ook zeer zoet, maar bij de eerste keer aanzuigen kreeg ik helemaal niks door het filter heen.
Dus: filter plaatsen, twee tellen wachten en dan aanzuigen. Gevolg : Meteen vast.  :huilen:
Gewoonweg vacuüm getrokken, kreeg er zelfs geen lucht uit en dacht eerst dat ik de kraan dicht had staan, maar dat was echter niet het geval.

Ik ga dadelijk eens proefschroten, want nu weet ik nog ongeveer hoe gisteren het schrootsel eruit zag.

Dan maar iets lager rendement.
Kan ik dit overigens compenseren door meer mout te gebruiken dat zeer grof is geschroot?

Edgar

Heb je je wortfilter wel met de sleufjes naar beneden gebruikt? Ik kan moeilijk geloven dat te fijn schroten met een schijvenmolen alleen maar daardoor tot een niet-eens-op-gang-komende filtering leidt.

Inderdaad zal het bij zo'n dun wort niet aan de viscositeit gelegen hebben.

Henielma

Je moet als het hevelen eenmaal loopt de kraan wat dichtzetten anders slaat het filterbed dicht. Maar dat zal het niet zijn geweest want ik begrijp dat het hevelen al direct niet ging.

De enige keren dat ik last heb van slechte filtering is als ik meer dan 40% meel (bloem) gebruik in de stort. Maar dan vraag ik er ook om. Als je nu erg fijn geschroot hebt dan lijkt het schrootsel misschien wel op meel...

Door het lastige filteren en spoelen zul je geen besmetting opgelopen hebben omdat je daarna het wort nog gekookt hebt. Wat extra oxidatie zal je wel opgelopen hebben maar het wordt vast een lekker bier met zoveel inspanning.  ;)

bazje

Citaat van: Edgar op 28-02-2008  17:49 uHeb je je wortfilter wel met de sleufjes naar beneden gebruikt? .

Yep !
Ik heb ook gekeken of de sleufjes niet te breed zijn of misschien te diep zijn ingezaagd, maar een onderzoek naar andere hevelfilters levert op dat tot op 2/3 van de buis de juiste maat is, zoals ik die ook heb. Ook breedte is in orde.

Ik begin nu zelf ook te twijfelen dat het aan het te dun schroten heeft gelegen.
Tijdens het testen was de stroom ook niet altijd optimaal.
Kraantje meer of minder open leverde in beide gevallen geen verschil op.
Ik ga toch eens even die RVS snelkoppeling er tussenuit halen....

Overigens, als het niet verzuurd (geïnfecteerd) is, denk ik dat het een mooi biertje wordt.
Dit trof ik bij thuiskomst aan en stemde mij iets milder over deze batch...




Edgar

Tip: plaats je thermostrip wat lager ;) (als je 'm nog loskrijgt...)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.