2 weken bier

Gestart door Phrerick, 25-02-2008 15:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Phrerick

Hoi mensen,

Wegens een verhuizing en een vakantie en allerlei doodlijnen op werk zit ik met een probleem.

Ik kan eigenlijk alleen op 2 maart brouwen, en op 16 maart wil ik mijn verjaardag vieren en zou ik mijn gasten een eigen gemaakt biertje willen laten proeven. En mijn laatste eigen gemaakte bier ben ik aan de verhuishelpers kwijtgeraakt.

Dus... Heeft er iemand ervaring met een goed drinkbaar bier wat 2 weken na hopkoken al goed te drinken is. Mijn idee is 2 maart brouwen 8 maart bottelen 13 maart de koelkast in en 16 maart drinken. Zo ja: graag een succesverhaal! Ik zit zelf te denken aan licht en simpel.

20 liter wort maken met 4 kilo pilsmout en koken met een nader te bepalen bitterhop en een Saaz hopgift voor de laatste 5 minuten.


Oscar

Citaat van: Phrerick op 25-02-2008  15:06 uIk kan eigenlijk alleen op 2 maart brouwen, en op 16 maart wil ik mijn verjaardag vieren en zou ik mijn gasten een eigen gemaakt biertje willen laten proeven.

Dit gaat je niet lukken, en als je het probeert zal het een slap biertje worden waar je gasten niet over te spreken zullen zijn. Lekker bier binnen 2 weken drinkbaar is met onze middelen niet mogelijk, en zelfs niet bij een proffessionele brouwerij ben ik van mening.

Het gistingsproces is een natuurlijk proces dat je niet zomaar kunt sturen zodat je bier binnen een week compleet is uitvergist en dan bottelen en na 1 week op dronk ? Helaas....kies eieren voor je geld en koop een lekker kratje bier voor je gasten: succes gegarandeerd.

Als je je gasten bier wilt voorzetten ga dan voor een beetje kwaliteit, anders kom je er zelf heel bekaaid af en dat wil je niet....

Wel jammer overigens, maar voor dit soort gelegenheden zul je toch wat verder voorruit moeten denken.... :proost2:

Glorfindel

En als je te vroeg bottelt, weet je niet zeker of het bier uitvergist is. Dan heb je de kans dat je je gasten geen bier voorschotelt maar bommen! Het knappen van een flesje kan met behoorlijk wat kracht gebeuren. Hier een voorbeeld. De bodem lag aan de ene kant van de keuken, de hals met het kroonkurkje aan de andere kant!  :pan:

 :degroeten:

MO

Ik heb dezelfde mening: twee weken is echt te kort. Korter dan vier weken zou ik nooit durven gaan. Een goede planning gaat uit van 2 maanden.

Gerb

En als je morgen om 3 uur naar huis gaat en dan gaat brouwen? Dan heb je alsnog maar 3 weken, maar als je een best bitter maakt van 4% met een lekker plakkend gistje (S-04 volgens mij).  2 3 zakjes erbij en binnen 3-4 dagen is de vergisting klaar, 5 dagen lageren, en dan heb je nog 12 dagen op de fles. Wel krap hè?!


Phrerick

Jep het is zeker krap. Daarom vraag ik jullie advies.

Maar ik verlies mijn hoop. Ach dan moeten mijn gasten maar naar een bubbelend gistvat kijken.

KoenC

Het is echt heel krap (ook met 3 weken). Maar als je toch een poging wil wagen, dan zou ik voor een witbier gaan. Een witbier heeft weinig bitterheid en is meestal al wat drinkbaarder als ie weinig heeft gelagerd.

Evt gebrek aan lagering kun je dan ook maskeren door het serveren met een beetje citroen.

Eduard

Ik zat al te denken aan een Weizen. Ook een biersoort die geen helderheid van bier vereist. Genoeg gist gebruiken en na uitvergisting zo gauw mogelijk bottelen met bottelsuiker en op kamertemperatuur bewaren. De dag voor het feest al het bier koud zetten.

Edgar

Je zegt dat je alleen op 2 maart kan brouwen. Ok, maar als je voor die tijd nog ergens 2 uur kunt vinden, maak dan een extractbrouwsel. Brouw een licht bier, bijvoorbeeld een Bitter, als je maten dat kunnen waarderen. Er is daarvoor een geschikte korrelgist, heb ik me laten vertellen.

Dat bier vergist in 3 dagen. Overhevelen, 4 dagen koudhoppen, hop uitfilteren door een doek (oxidatie is niet echt van belang op deze termijn) en bottelen. Als je de flesjes op een goed warme plaats zet heb je druk in 3 dagen (weinig druk nodig!), want de gist is nog fit (je kunt zelfs verse toevoegen) en er zit niet veel alcohol in het bier. [edit]Ah ik zie dat Gerb al bijna precies hetzelfde zegt! De S-04 dus.

Ook als je bijvoorbeeld de avond tevoren schroot, een éénstapsmaisch doet, en niet spoelt, kan je snel brouwen. In 3 (op één avond dus) uur kan je klaar zijn. Dus dan kan je misschien toch nog iets eerder brouwen?

Anders is de Weizen een optie, maar je gaat m.i. geen mooi Weizen-karakter krijgen met een gehaaste vergisting. Dat hangt juist erg af van de juiste pitching rate en vergistingstemperatuur, en als ze dat bier kennen gaat het nét niet je-dat zijn.

Enfin, volgens mij kan het.

thibolleke

Deze komt van het beertribe forum:

--------------------------------------------------------------------------
Perfect 18 day American Lager
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Lager
Subcategory: Standard American Lager
Recipe Type: Extract
Batch Size: 5.30 gal.
Volume Boiled: 6.5 gal.
Total Grain/Extract: 6.00 lbs.
Total Hops: 1.0 oz.
Calories (12 fl. oz.): 197.9

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
5 lbs. Dry Extra Light Extract
1 lbs. Cane Sugar
.5 oz. Willamette (Pellets, 5.00 %AA) boiled 60 minutes.
.5 oz. Willamette (Pellets, 5.00 %AA) boiled 10 minutes.
Yeast: White Labs WLP940 Mexican  Lager Yeast

Notes
--------------------------------------------------------------------------
18 days from brew to glass!

This crisp, clean, refreshing, thirst quinching brew is the perfect
Summer beer. This recipe has been tweaked and has reached perfection.

Fermentation Instructions:
Ferment at 52F until fermentation slows (about day 10 or 11), then warm
to 62F for about 1 1/2 days. Next chill it down and keg (or bottle).
Please post your comments.

Brewin to the MAX!
Johnny Max n Captain Ron

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.050
Terminal Gravity: 1.011
Color: 2.36 SRM
Bitterness: 12.4 IBU
Alcohol (%volume): 5.16 %

bazje

Het lijkt mij leuk mee te doen deze uitdaging aan te gaan.
Ook ik heb op 16 maart een verjaardagsfeestje te vieren en wil wel eens proberen of ik het haal om dan een vers nog te brouwen biertje kan serveren.

Mijn idee is om een zgn. "Best Bitter" te brouwen.
Dit idee kreeg ik naar het doorlezen van dit topic en enkele andere topics over deze soort.
Het blijkt zelfs dat pilsdrinkers ervan overstag gaan !
Een allemandsvriendje dus.

27-02-2008: (Morgenavond) brouwen.
01-03-2008: Overhevelen en koudhoppen met pellets, die bezinken tenminste.
05-03-2008: Bottelen en warm wegzetten.
10-03-2008: Eerste flesje testen op koolzuurdruk, geur, kleur en smaak. Indien OK, naar de kelder.
16-03-2008: Het grote publiek mee laten genieten.

Hmmmm,
Een klein probleem  :'(
Mijn hopvoorraad is niet echt geschikt. Crystal, Columbus, Saaz, Nortn. Brewer, Hall.Perle, Sterian Goldings Hall. Herz. en Tettnanger.
Zou er van bovenstaande soorten 1 of meerdere geschikt zijn?

Oscar

Bazje: voldoende hoppen voor een bitter! Maak er wat van!

bazje

 :proost2:  Oscar!

Dat is wat ik nodig had, aanmoediging!

Ik zal mijn recept posten op de daarvoor aangewezen ruimte met de definitieve keus van de hoppen.

Eerst even BrouwVisieën  ;D

Edgar

Styrian Goldings zou ik nemen.

bazje

Edgar,

Dat ik het ook geworden.
Tenminste voor de bitterhop, maar ik neem aan dat jij dat ook bedoeld.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=8794.msg104706

Edgar

Ik bedoel voor alles. Bitterhop, aromahop en drooghop. Ik denk niet dat je keuze een typische Engelse Bitter zal geven. De koudhop kan je nog redden :)

Phrerick

Ach ja... Tijd tijd tijd.

Hmm het ziet ernaar uit dat ik alleen universele Brewferm korrelgist kan krijgen op korte termijn. Nee ik denk dat ik het haastbier niet ga doen.

Ik zat wel serieus te overwegen om een witbier of weizenachtig bier te maken.

Maar goed in ieder geval bedankt voor de ideeen.

bazje

Komop !!  :pan:
Niet te flauw, ik ga waarschijnlijk zaterdag ook nog een poging wagen!
Als het niet lukt, heb je waarschijnlijk aan het eind van de maand toch ook nog een lekker biertje?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.