Hoegaarden Witbier recept gezocht

Gestart door Peter_van_den_Hurk, 19-02-2008 01:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter_van_den_Hurk

De organisatie van de federatiewedstrijd heeft mij gevraagd om een goed recept voor een Hoegaarden Witbier.
Waar kan ik dit beter zoeken dan op deze site!!
Wie heeft een goed recept voor een Hoegaarden Witbier?
groet Peter

Oscar

Deze heb ik ooit op onze "oude" website van ons gilde  ;) gezet :


Hoegaarden Witbier
Recept voor 15 Liter Hoegaarden witbier

  1500 gram    Pilsenermout
   300 gram    Ruwe tarwe
  1000 gram    Tarwevlokken
   100 gram    Geplette haver
    50 gram    Gerstevlokken

Volgens Jan van Schaik in zijn goede boek "Groot Zelf Bierbrouwboek" luidt het originele recept voor Hoegaarden witbier als volgt:

  50%    Pilsenermout
  40%    Ruwe ongemoute tarwe
  10%    Haver
  ??     Korianderzaad
  ??     Sinaasappelschil (curacao)
  ??     Goldings hop

Hoegaarden Wit dient een OG van 1048 (12 Plato) te hebben. Kent Goldings hop wordt gebruikt voor het "sec" karakter en Saaz voor het aroma. Michael Jackson dacht dat er nog een derde kruid gebruikt werd, mogelijk komijnzaad, gebruik hier echter niet te veel van aangezien het dan te veel naar kaas gaat smaken, start met bijvoorbeel 1 gram. het wort word d.m.v. twee verschillende giststammen vergist. Eentje voor de primaire vergisting, de ander voor hergisting op fles. Samen met de tweede gist word een beetje glucose aan elk flesje toegevoegd.
Gist

De eerste gist van Hoegaarden is mij onbekend, de tweede kun je echter cultiveren uit een flesje Hoegaarden (of misschien zelfs uit een flesje Celis' white).
Hop

Voor het hoppen heb ik gebruik gemaakt van 22 gram Hallertau (60 minuten koken) en 10 gram Goldings (30 minuten koken).
Diversen

Hoegaarden gebruikt kruiden als sinaasappelschillen en koriander. Ik heb 15 gram zelf geplette hele korianderzaadjes en een stuk gedroogde (curacao) sinaasappelschil van ongeveer 6 gram gebruikt. De koriander heeft 10 minuten gekookt, de schil 7 minuten. Totale kooktijd was 65 minuten.
maischschema :

Temperatuur (°C) : 48  52  63  73  78
Tijd (in minuten): 10  25  25  30   2

Ik heb het sap van 1 citroen aan de maisch toegevoegd om een pH van ongeveer 5.2 te verkrijgen.
Resultaat

OG 1048, 14.5 liter. Dit brouwsel resulteerde in een mooi witbier, dat zeker met Hoegaarden kan concurreren. Het kwam nogal overeen met het origineel, Het had alleen een ietwat kruidiger hoparoma dan het origineel.

MO


Drents Hopbier

Citaat van: Peter_van_den_Hurk op 19-02-2008  01:16 uWaar kan ik dit beter zoeken dan op deze site!!
Wie heeft een goed recept voor een Hoegaarden Witbier?

Veel over witbier heb ik verzameld op http://home.wanadoo.nl/jnaikema/witbier.html

Hopbier

Jan_van_Westland

Ik vond hier erg veel nuttige informatie over het brouwen van het originele Witbier:

http://www.obad.be/Themadegustatie%20Historische%20bierstijlen%20infodocument.pdf

Heeft iemand anders nog goede bronnen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.