Rekenen met moutextracten

Gestart door Oscar, 18-02-2008 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Om maar even met de deur in huis te vallen en hand in eigen boezem te steken:
 :rundum: :rundum: BrouwVisie is niet te vertrouwen met moutextracten  :rundum: :rundum:

De getallen kloppen dus niet, en hier kwam ik vandaag achter aan de hand van deze post en die erna.. Ik ging ff rekenen en kwam op belachelijke getallen besefte ik. :verbergen:  Dit moet dus verbeterd worden!

Dit moet dus anders, dus de vraag: hoe moet je rekenen met moutextracten?  ???

Als ik voor een giststarter een wort maak dan doe ik 50 gram extract in 1000 ml en krijg dan een wort van ± 1037. hier kan ik natuurlijk uit berekenen (schatten) dat ik voor 10 liter wort met SG 1050 ± 675 gram moutextract nodig heb. Maar dat is denk ik niet echt een goed uitgangspunt is.

In de mouttabel moet het veld Max. opbrengst (% eind SG) volgens mij ook op 100 staan voor extracten...

 :denken:

Edgar

100 gram in een liter is ongeveer 1.040. Jouw 50 gram naar 1.037 klopt dus niet. Is dit niet weer dat per pound per gallon probleem?

Oscar

Citaat van: Edgar op 18-02-2008  22:47 uJouw 50 gram naar 1.037 klopt dus niet.

Dat was ook een schatting, en een meting van mij, niet rekening houdend met verandert volume...

Het gaat er dus om dat je met extract niet dezelfde berekening kunt voeren als met graan (logisch). Een rendementswaarde heeft met extracten al niets te maken...

Edgar

Schatting/meting met een fout van een factor 2 dan wel.

Oscar

Oh ja... :verbergen:  ik was in de war met 500 ml.... :pan: :pan:

Oscar

Oke...wat aangepast in BrouwVisie en nu klopt het aardig.   :hoera:

De berekening komt dus op hetzelfde neer als bij het toevoegen van suiker. Echter ben ik nog niet helemaal uit het volgende: als je je moutextract bij het maischen toevoegd is dan je brouwzaal rendement van belang bij de berekening ?
Uitgaande van BrouwHulp zou dit wel zo zijn. IK kan me er wel wat bij bedenken, maar twijfel toch nog...  :denken:

Oscar

Citaat van: Edgar op 18-02-2008  22:47 u100 gram in een liter is ongeveer 1.040.

Geldt dit ook voor donkere moutextracten?

Edgar

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  23:37 uAls je je moutextract bij het maischen toevoegd is dan je brouwzaal rendement van belang bij de berekening?

Da's een leuke. (Nogmaals: 'brouwzaalrendement' wordt volgens mij niet helemaal goed gebruikt, want da's 'overall' in kg extract per kg mout.) Hier komt weer die hoeveelheid vocht die de mout opneemt kijken. Als je niet spoelt, en er blijft x procent vocht in de mout achter, dan blijft er ook x procent van het moutextract achter. Als je wel spoelt, wordt het natuurlijk ingewikkelder en gaat je 'uitspoelrendement' oftewel een deel van wat jij 'brouwzaalrendement' noemt, namelijk naast het 'omzettingsrendement', gelden.

Maar je kunt je afvragen waarom je het moutextract al tijdens het maischen zou willen toevoegen. Misschien moet je die mogelijkheid wel buiten beschouwing laten, want het levert rekenproblemen op.

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  23:54 uGeld dit ook voor donkere mout-extracten ?

Promash geeft een verschil van ongeveer 2-3% (natuurlijk in het nadeel van donker extract). 1.037 t.o. tegenover 1.038

RobinB

Als je de verpakking (unibrew) mag geloven komt 1 kg Extractpoeder overeen met 1,6 kg mout.
Hierbij gaan ze dus uit van een extractrendement (totaal aan suikers uit de mout (droog vs droog denk ik?)) van 0.625.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.