24-02-08 Open brouwdag Het Anker in Mechelen

Gestart door Amberbock, 16-02-2008 08:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Open brouwdag:

Zondag 24 februari 2008, geboortedag van "Keizer Karel", 508 jaar geleden, brouwt Brouwerij Het Anker traditiegetrouw de exclusieve Gouden Carolus "Cuvée van de Keizer".

Wij nodigen elke bierliefhebber en nieuwsgierigen uit om het ontstaan van dit bier mee te beleven. Gezien het beperkt aantal plaatsen, is reservatie verplicht

Het brouwschema van zondag 24 februari ziet er als volgt uit:
  - 6.45 uur: bijeenkomst in de Officierszaal van de brouwerij
  - 07.00 uur: malen en storten van beslag (mout en water)
                    versuikering (omzetting zetmelen in suiker)
                    opwarming naar 78 graden (fixeren van de versuikering)
  Ondertussen koffiepauze met koffiekoeken
  - 09.30 uur: filteren (scheiden van wort en draf)
  - 10.30 uur: spoelen
  - 11.40 uur: koken (wort, hop en kruiden)
Daarna start de afkoeling voor de gisting. De lagering neemt ca. 3 weken in beslag. Nadien volgt de botteling en rijping op fles gedurende ca. 5 weken.

Ik ga hier zeker naar toe. 

thibolleke

Dat kan nog een interessante dag worden. Waar kan je je inschrijven? En wat kost het? Op de site van het anker zie ik hierover niets vermeldt.

Amberbock


thibolleke

Aha inderdaad niet goed gekeken.  Amberbock ga jij?

Oscar

Citaat van: thibolleke op 16-02-2008  18:36 uAmberbock ga jij?

Citaat van: Amberbock op 16-02-2008  08:53 uIk ga hier zeker naar toe. 

Citaat van: Amberbock op 16-02-2008  14:49 uNiet goed genoeg gekeken

 ;)

Amberbock


thibolleke


Oscar

 :D :D Dat maken we op Zythos wel goed.... :proost2:

William

Amberbock gaat, ik ook  :slaperig: Iemand anders?

Edgar

Yep, Brouwerinneke en ik. Thibolleke: We passeren Antwerpen.

thibolleke

Ik ben ondertussen ook ingeschreven. Edgar we regelen wel iets via pm.

thibolleke

Ondertussen al terug uit Mechelen. Het was heel interesant, zeker de moeite om eens gezien te hebben. Wat ook leuk was, was de membraamfilter. En waarschijnlijk nog een van de eerste van zijn soort.
Dat ding werkte uiteindelijk wel, ook al moest het wort er meerdere keren door gecirculeerd worden voor alleer het wort helder trok.

Leuk ook om nog wat forummers tegen te komen. Alleen William vonden we in het begin niet, hij had z'n gele trui niet aan. ;D
Edgar zal nog wel wat leuke foto'tjes posten.

William

Citaat van: thibolleke op 24-02-2008  12:31 uLeuk ook om nog wat forummers tegen te komen. Alleen William vonden we in het begin niet, hij had z'n gele trui niet aan. ;D

Insgelijks, jullie hadden ook geen gele trui aan  ;D.

Inderdaad bijzonder leuk om met zo'n 70 - 80 anderen met je neus op het brouwproces van 12.000 liter Carolus Cuvee 2008 te zitten. Een aanrader voor eenieder voor over exact 1 jaar!

Amberbock

Nochtans heel luid op William geroepen en nog kwam hij niet....

Edgar

Ik vond het een leuke ochtend ondanks gaarheid door slaapgebrek en te laat aankomen door niet te snappen waar thibolleke nu juist stond te wachten. Jammer genoeg kon Brouwerinneke niet mee.

Een paar dingen die opvielen:

-De gastvrijheid en openheid van de mensen van brouwerij Het Anker
-De toch wel heel mooie brouwzaal; niet protserig maar oerdegelijk, oud koper
-De inmiddels klassieke verschillen tussen wat er volgens de ene medewerker en het openliggend receptenboek in het bier zit (ze leuteren maar wat!)
-Eindelijk snappen hoe een maischfilter werkt (waar blijft Schaepekop?)
-Weinig jonge mensen
-Leuk om Amberbock en William tegen te komen (en thibolleke en z'n maat, maar die reden mee)
-Oxidatie is betrekkelijk :)

Hier een paar fotootjes te zien: http://picasaweb.google.be/brouwfotos/HetAnkerOpenBrouwdag

Jacques

Citaat van: Edgar op 25-02-2008  21:41 u-Oxidatie is betrekkelijk :)

Hmm, oxidatie vind ik bij de bieren van Het Anker bijna altijd goed waarneembaar. Zeker bieren ouder dan een half jaar hebben daar last van. Toen ik de brouwerij een paar jaar geleden bezocht werd het mij wel duidelijk hoe dat komt...

William

Citaat van: Edgar op 25-02-2008  21:41 u-Eindelijk snappen hoe een maischfilter werkt (waar blijft Schaepekop?)
Hier een paar fotootjes te zien: http://picasaweb.google.be/brouwfotos/HetAnkerOpenBrouwdag

Leuk om de foto's te zien. Vooral het maischfilter was speciaal om te zien. De firma Meura is blijkbaar nog steeds bekend in de brouwwereld en ze maken niet alleen maischfilters meer. Het maischfilter is er trouwens wel op vooruit gegaan (fotootje)

thibolleke

Zou die 2e maischketel voor het verstijfselen van de maïs ook nog voor iets anders dienen? Een dure grap anders die maïs.

Edgar

Citaat van: Jacques op 25-02-2008  21:57 uHmm, oxidatie vind ik bij de bieren van Het Anker bijna altijd goed waarneembaar. Zeker bieren ouder dan een half jaar hebben daar last van.

Mja, ik moet inderdaad een voorbehoud maken. Ik heb een boeketje bieren gekocht zondag en uiteraard ga 'k er op letten. De Cuvée van de Keizer 2007 had er (nog) geen last van.


Maar waar het mij om ging is dat je in heel vaak in 'professonele' brouwerijen dingen ziet gebeuren waar wij (of toch de meer neurotischen onder ons :verbergen: ) ons erg druk over maken. Dingen zoals gistgebruik, oxidatie, toevoegingen en dergelijke. De ingeslepen gebruikswijzen zijn kennelijk heel vaak sterker dan de theoretische 'best practice'.

Amberbock

Het maischema vond ik wel bijzonder.
Storten bij 55°C, 30' rust
Toevoegen van verstijfseld maischgries waardoor de temperatuur van de maisch tot 62 steeg.
Direct doorverwarmen naar 72°C, 20' rust.
Afmaischen bij 78°C.

Wat opviel was dus de lange eiwitrust (en toch schuimt het bier) en geen rust bij 62 (en toch 11% alcohol).

Groeten

Edgar

Citaat van: Amberbock op 26-02-2008  06:23 uDirect doorverwarmen naar 72°C, 20' rust.

geen rust bij 62

Dat is wat de brouwmeester zei, maar in de praktijk klopte daar ook niet veel van. We hebben naast de thermometer gestaan en er is zeker 20 minuten gerust rond 62-64 graden.

Nog iets opvallend was dat voor gebruik van zo'n maischfilter, de mout niet geschroot maar gemalen wordt. Dus ook de kafjes gaan aan gort. Dat (de stroef smakende polyfenolen uit de kafjes) was naar mijn idee te proeven in het schuim dat op de maisch dreef.

MO

Ik had nog nooit gehoord van een maischfilter. Weer wat geleerd. Bedankt voor de prima fotos Edgar.

Ik nam in de cuvee 2007 in december 2007 geen oxidatie waar. Mooi zwaar en zowaar kruidenloos bier. Ik was eigenlijk wel onder de indruk.

thibolleke

Citaat van: Amberbock op 26-02-2008  06:23 uAfmaischen bij 78°C.

En daarna een uur wachten tot het circuleren door de maischfilter begon. Waar dat goed voor was?  :weetniet: Ik heb het de brouwer niet meer gevraagd.

Maar Edgar heeft gelijk, als er nu eigenlijk 1 ding is dat je uit het bezoek kunt leren, is dat brouwen relatief is. Er zijn duizend wegen naar Rome.


peter.gelder

Citaat van: Amberbock op 16-02-2008  08:53 uOpen brouwdag:

Zondag 24 februari 2008, geboortedag van "Keizer Karel", 508 jaar geleden, brouwt Brouwerij Het Anker traditiegetrouw de exclusieve Gouden Carolus "Cuvée van de Keizer".

Wij nodigen elke bierliefhebber en nieuwsgierigen uit om het ontstaan van dit bier mee te beleven. Gezien het beperkt aantal plaatsen, is reservatie verplicht

Het brouwschema van zondag 24 februari ziet er als volgt uit:
  - 6.45 uur: bijeenkomst in de Officierszaal van de brouwerij
  - 07.00 uur: malen en storten van beslag (mout en water)
                    versuikering (omzetting zetmelen in suiker)
                    opwarming naar 78 graden (fixeren van de versuikering)
  Ondertussen koffiepauze met koffiekoeken
  - 09.30 uur: filteren (scheiden van wort en draf)
  - 10.30 uur: spoelen
  - 11.40 uur: koken (wort, hop en kruiden)
Daarna start de afkoeling voor de gisting. De lagering neemt ca. 3 weken in beslag. Nadien volgt de botteling en rijping op fles gedurende ca. 5 weken.

Ik ga hier zeker naar toe.

Zat er in de blauwe Keizer Cuvee nu komijn en kamille? Of welke andere kruiden? Als je het nog kunt herinneren natuurlijk!

RobinB

Eh...
Dit is een topic uit 2008 en Amberbock is niet meer actief geweest op dit forum sinds 19-06-2010...

Denk dat je lang kunt wachten!
;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.