Brouwverslag van een Engel (Quadrupel)

Gestart door Remco, 12-02-2008 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remco

Hallo allemaal,
Hier mijn verslag van het brouwsel wat ik afgelopen zondag -welk een goddelijk weer was het- heb gemaakt.
Remco  :degroeten:

Donderdag 7 februari 2008
Naar recept van Renko Kuperus, gevonden op www.twortwat.nl is dit een verslag van de Quadrupel - Engel.

Dit recept gaan we zondag brouwen bij een maatje van me in de garage maar de voorbereiding begint vandaag al lekker !!

Vandaag donderdag 7 februari om 11:38 heb ik het smackpack in werking gesteld. Een zakje met vloeibaar gist met daarin een zakje wort.
Het zakje wort heb ik net kapot geknepen zodat de gistcellen lekker kunnen gaan smikkelen hiervan. Nu ligt het zakje bij de verwarming (niet te warm uiteraard) zodat de gist ook nog eens in een fijne temperatuur zit. Wat een verwennerij voor die beestjes :)

Smackpack Wyeast 1214 Belgian Abbey

07-02-2008 11:38 voordat ie is gesmackt:






Vrijdag 8 februari 2008

Nou, op mijn werk heeft de gist lekker warm gelegen en ik kon aan het einde van de dag al een kleine zwelling ontdekking. Goed om te weten dat de gist aansloeg.
Thuis gekomen heb ik ze in water gezet, samen met een thermostaat die ook wel in een aquarium wordt gebruikt. Zo hield ik de afgelopen twee dagen de temperatuur op 24 graden. De smackpack staat nu echt bol. Vanmiddag ga ik de boel bij een litertje wort gooien om de starter volledig los te laten gaan.



Zaterdag 9 februari 2008

De gist is helemaal blij... En maar scheten laten tot het pakje geheel bol staat.


Dus door met het maken van de starter. 100gram wortextract bij 1L water en 10 minuten koken.



Na afkoelen alles samen in een fles.


En een met een aquariumpompje en een bruissteentje erbij om wat zuurstof er doorheen te jagen.


Eigenlijk wilde ik 1 uur beluchten maar na 10 minuten maar gestopt omdat ie anders over zou schuimen.


Dit laat ik nu staan tot morgen en dan gaan we brouwen!

Zondag 10 februari 2008

't Is zondag en er wordt bier gemaakt vandaag !!

Gewoon even de foto's achter elkaar...
Enjoy...

Het UberBrouw tijdschema wat ik heb gemaakt zodat er twee biertjes kunnen worden gemaakt zonder elkaar in de weg te zitten met spoelen en koelen.


Alles schoongemaakt/schoongekookt en klaar voor gebruik


Het gist wat na 1 dag reeds druk op de bodem ligt te liggen en te vermenigvuldigen


Wij zijn luie mensen :Z..  Wij schroten mout... Dit keer dus zonder zwengel maar met een boormachine er aan. Geen lamme arm dus




12 in de klok, tijd voor een slok! Proost !!


Een pils die wij eerder maakten dit jaar naar een winnend recept van Rob Meijer. Schuimt flink :Y


Het maischproces in volle gang. Oftewel 60 minuten wachten op 64 graden


Even de temperatuur opmeten want de temperatuur moet netjes 64 blijven


De Brouwgraaf himself aan het werk


Ehh... klokken... tijd voor nog meer slokken :9~


Spoelen van de maisch naar een fijn helder wortje


Een aantal litertjes warm water van circa 80 graden er rustig bij gooien


Heldere wort. Het blijft leuk om te zien dat zo'n stuk koperpijp met wat gaatjes het perfecte filter is


En voor het kookproces even de wiet..ehh... hop afwegen en in het hopzakje doen


Het kookt, gooi de hop er maar bij !! Lekker 90 minuten mee laten koken


En dan vind je in eens iets in de garage.. meteen even ophangen !


Nog meer vlaggen


10 minuten voor het einde nog wat ierse mos afwegen dan mag die er ook nog even bij


En toen was de gasfles leeg :(...
Maar dan heb je nog een toffe buurman die een megafles heeft staan


Jups, die brand goed :Y


De koeler en het filter meekoken aan het einde zodat de bacterien dood gaan


En dan koud water door de koeler jagen en in 15 minuten van 100 graden terug gaan naar 25 graden


Ehh.. ja, gewoon veel slokken op zo'n dag


Afgekoeld, dan het vat in en de gist erbij


Mooi helder bier in worden :Y


En dan staat mijn Quadrupeltje nu in de gootsteen met thermostaat op 24 graden te preutelen.
Af en toe een beetje beluchten en dan gaat ie als de brandweer :)


Adrie

Mooie fotoreportage, mannen! Ik twijfel er niet aan dat dit een smakelijk bier wordt!

Edgar


MO

Leuk verslag maar geef eens wat meer details: het recept, het SG waar jullie op uit zijn gekomen etc.

Remco

Citaat van: MO op 12-02-2008  20:46 uLeuk verslag maar geen eens wat meer details: het recept, het SG waar jullie op uit zijn gekomen etc.

Tjeck... Omdat het recept bij twortwat.nl vandaan kwam wist ik niet of die wel kon overnemen hier. Dus vandaar de link... Maar tot dat ik een trap krijg en het moet weghalen hier de info ;)

even zien of ik dat tabelding snap..  :denken:


Engel - Quadrupel
Renko Kuperus
Klasse D
gevonden op www.twortwat.nl


batch grootte: 10 l. 20 l. (ietsjes opgeschaald >:D)
Kooktijd: 90 min
Start SG: niet gespecificeerd in recept


ingrediënthoeveelheidkooktijdwaarde
pilsmout6.50 kg. 3 EBC
ambermout690 g. 50 EBC
tarwemout500 g. 4 EBC
lindebloesemhoning380 g.
northern brewer40 g.90 min.7.5%
basterdsuiker, wit620 g.
ierse mos6 g.10 min.
Wyeast 1214 Belgian Abbey


52 ºC64 ºC74 ºC78 ºC
15 min.60 min.45 min.1 min.

Ik ben uitgekomen op een SG van 1100

Mental note to self... Ja ik snap de tabel  :biersmile:

MO

Zo, dat is een super start SG. Stel dat je de 1020 haalt, dan zit je nog op een dikke 11% alcohol. Ik zou dan zeker verse gist gebruiken voor de navergisting op fles. Zelf heb ik hele goede ervaringen met champagnekorrelgist. Smaakneutraal en prima bestand tegen zoveel alcohol.
Jullie hebben toch nog wel even het wort belucht? Op zich een redelijke starter, maar een SG van 1100 is geen kattenpis.

Remco

Citaat van: MO op 12-02-2008  21:22 uZo, dat is een super start SG. Stel dat je de 1020 haalt, dan zit je nog op een dikke 11% alcohol. Ik zou dan zeker verse gist gebruiken voor de navergisting op fles. Zelf heb ik hele goede ervaringen met champagnekorrelgist. Smaakneutraal en prima bestand tegen zoveel alcohol.
Jullie hebben toch nog wel even het wort belucht? Op zich een redelijke starter, maar een SG van 1100 is geen kattenpis.

Oh ja, beluchting is er zekers. 's Avonds zet ik even de klep op een kier en gooi ik mijn bruisbaksteen er in. Net zoals de starter schuimt ie flink. Na een half uurtje moet ie wel uit om niet over te lopen.

Eeejjjj... Je haalt iets aan waar ik de vorige keer last van heb gehad. Dat was ook een hoogstandje in SG van 1094. Dit bier is op fles nooit op gang gekomen en de navergisting is ie ook nooit aan begonnen. Ik wil dat niet weer dus ik ga de tip van de champagnekorrelgist maar eens ter harte nemen.
Moet ik dan gewoon wat korreltjes in elk flesje erbij doen tijdens het bottelen ??? Die manier las ik laatst ergens hier.

Welke zal ik dan gebruiken?
Ik zie bij verschillende webwinkels Korrelgist Bioferm Champ langskomen, is dat wat?
(hehehe.. moet ik bij de wijnafdeling gaan kijken :nut:)

Henielma

Citaat van: Remco op 13-02-2008  08:31 uOh ja, beluchting is er zekers. 's Avonds zet ik even de klep op een kier en gooi ik mijn bruisbaksteen er in. Net zoals de starter schuimt ie flink. Na een half uurtje moet ie wel uit om niet over te lopen.

Remco, volgens mij moet alleen beluchten als het wort net in het gistvat zit. Niet iedere dag beluchten.  :neenee:

Caspar

Leuk verslag, ziet er gezellig uit daar in die garage! Ben benieuwd hoe dit bier gaat smaken :proost2:.

Remco

Citaat van: Henielma op 13-02-2008  08:53 uRemco, volgens mij moet alleen beluchten als het wort net in het gistvat zit. Niet iedere dag beluchten.  :neenee:

Huh? Waarom dan niet?
Dat het niet goed is tijdens het spoelen dat is mij wel bekend.
* Spoelen, weinig plonzen en weinig bubbels creeren.
* In het vat? Dan lekker laten plonzen en bubbelen

Ik dacht dat de gist dat wel fijn zou vinden? Althans, ze gaan lekker te keer als ik ze wat lucht heb gegeven.
Zuurstof + Lekkere temperatuur = Uitermate fijn voor gist toch?

Dit is overigens de tweede keer dat ik belucht bij mijn brouwsels. De eerste keer heb ik slechts de eerste dag 's nachts belucht tijdens de hoofdvergisting. Een kadootje wat de gist TE FIJN vond (zie hier de overschuimer:D
Daarom nu slechts een half uurtje per keer. Nieuwigheid is deze keer wel weer de thermostaat en de constante temperatuur van het vat. Ook niet onbelangrijk me dunkt.

Je ziet... Ik leer met elk brouwsel meer.

Caspar

Ho, als het wort eenmaal in het vat zit en geënt is met gist... moet je er vanaf blijven, ook die deksel niet optillen.

Adrie

Veel zuurstof gedurende de vergisting en hoge temperaturen zijn wellicht goed voor de gistgroei, maar niet voor de smaak van je bier!

Regel is om net voor of net na het toevoegen van de gist flink te beluchten (ik belucht altijd een tot twee uur met een bruissteentje en een aquariumpomp) en daarna niet meer. Doe je dat wel, dan kun je oxidatie en andere bijsmaakjes krijgen. Uitzondering op deze regel is een zeer zwaar bier (van meer dan 1090), die willen nog wel eens meer lucht nodig hebben, maar dan belucht je ook niet meer na de eerste 24 uur. Dat is echt genoeg. En als het niet genoeg is, dan heb je te weinig gist toegevoegd.

En over het algemeen smaakt je bier beter als je de temperatuur van de vergisting (bij een bovengister) zoveel mogelijk bij de 20 graden houdt. Veel gisten produceren teveel esters en hogere alcoholen bij temperaturen van meer dan 25 graden. Sommigen vinden dat lekker, maar ik niet. Je bier wordt een stuk evenwichtiger, zachter en verfijnder als je de vergistingstemperatuur lager houdt. En voor ondergisters blijf je natuurlijk onder de 13 graden.

MO

Ik maak aan het begin van de bottelavond een kleine starter van een gram of drie van de door jou genoemde champagnegist (bioferm champ (sacc. Bayanus)), bv een starter van 20 g suiker in 200 ml water. Dat is binnen een uur prima actief, dit meng ik met het te bottelen bier en bottelen maar. Is tot twee keer toe uitstekend gegaan.

Overigens kan het soms heel lang duren voordat de navergisting op fles op gang komt. Ik had op 9 december 2006 een wort gebrouwen met een SG van 1106. Met behulp van 1 g/L Nottingham korrelgist vergistte dit bier uit tot 1016. Een prachtige 12,5% alcohol. Ik denk die Nottingham kan wat hebben, dus gewoon gebotteld (op 31-1) zonder verse gist. Geen spoor koolzuur na maanden, en ik heb een warme kast he, daar heeft het bier 7 dagen bij 24 grC gestaan, en nog een paar weken goed ingepakt in de woonkamer. Maanden geen koolzuur, en wat denk je, vanaf augustus 2007 duidelijke een kleine hoeveelheid koolzuur. Vanaf december was het bier gewoon op druk. En het bier heeft maanden koud gestaan, mijn brouwerij is onverwarmd, behalve als ik aan het brouwen ben.

Kortom: soms duurt een navergisting 12 maanden, maar komt hij toch nog op gang. Volledig onvoorspelbare hobby, soms.

Oh ja, nog iets. Ik verschil van mening met een aantal forummers: sommige bieren/gisten kun je tot 30 grC vergisten en een volledig acceptabel (lekker) bier bekomen. Lage vergistingstemperatuur = strak bier = bier met weinig esters en weinig hogere alcoholen = misschien wel saai bier?

Remco

@Casper; Hmm, nu ruim een jaar maak ik bier en heb nooit last gehad met 'even het dekseltje tillen'. Even snel sneak preview van het spulletje was nooit een probleem. Dat mag zeker niet vanwege bacteriele infectie gevaar?
Hmm, dat iedereen daar zo paniekerig over doet... Die paar seconden loeren... Ik denk dat het mij een keer moet overkomen dat mijn wort bederft ;) Dan zal ik er misschien beter op letten.
Maar dan is het voor mij net te hard rijden, dat doe ik na een bekeuring ook gewoon weer  :D
Wat ik wel weer heb is een boterhammenzakje om mijn kraantje zodat er geen rommel in komt  :hoera:

@Adrie; Tjeck, dan doe ik dat beluchten van het wort in het vat maar niet meer. Zoals ik al zei; 't is me iets nieuws en toen ik de reaktie zag vorige keer dacht ik dat het goed was. Ook omdat ik wel eens hoorde van 'met een garde lucht er in slaan'. Maar dat zal de regel wel zijn 'Regel is om net voor of net na het toevoegen van de gist flink te beluchten'.

Ik heb geen verwarming in de keuken aanstaan overdag en het is dus wat kouder daar. Mijn aanrecht is een blok alluminium en werkt als flinke koeler voor het water in de gootsteen. De 24 graden die ik dus opgeef in de thermostaat wordt niet gehaald denk ik. Geluk bij een ongeluk voor mij nieuwe test.

@MO; Ik ga dat ook maar proberen met zo'n mini-bottel-starter... Rommelen met losse korreltjes lijkt me maar niks.
Ik heb nog een half krat 'comatueus' bier staan en stond op het punt ze weg te kiepen. Maar die bewaar ik dus ook maar even als ik jouw verhaal zo hoor. Mijn kelder is ook onverwarmd dus het kan misschien nog komen.

Dat het zo lang duurt is dat dan omdat er weinig gistcellen meer over zijn en dat een zo'n gistcel er in eens zin in krijgt? Of hoe zou dat komen?

@Allemaal; Ik brouw nu dik een jaar en heb eigenlijk nog geen vergelijkend warenoverzoek kunnen doen of hetzelfde recept opnieuw kunnen uitproberen met een andere variabele. Ik moet het dus van tips hebben van die mij voorgingen. Ik ga het allemaal onthouden en meenemen in mijn volgende brouwsel.

snitz

Ook het andere kersen biertje wat we gebrouwen hebben die dag staat vrolijk tegisten op een temp van 20graden. Remco kan je ff die tabel ergens neer zetten hier?

Voor de rest wat sta ik er weer leuk op zeg op die foto's :dansen:


Caspar

Misschien smaken je bieren nog lekkerder als je dat dekseltje niet meer optilt ;D... het gaat inderdaad om infectiegevaar ;).

Henielma

Remco,

Het optillen van de deksel van de vergistingsemmer om er in te kijken deed ik mijn eerste 16 brouwsels ook. Het 16e brouwsel ging het mis, deze kreeg kaam oftewel een schimmelinfectie. Sindsdien heb ik een vergistingsvat gekocht en dat gaat pas open als ik ga overhevelen. Tot die tijd maak ik het vat niet meer open.

Remco

't Is de Snitz !! Met zijn 1e bierige post! Haha...
Hij heeft ook het forum gevonden nu ie ook hier op de foto staat  :degroeten:

Al goed, I'll be a good boy by now... Ik zal de emmer met rust laten en leer trekken uit jullie tips :leren:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.