Johannes' magere vergistingsgraden.

Gestart door Johannes, 11-02-2008 06:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Dit topic is afgesplitst van 'End of Winter IPA'



Wat op f*****g aarde moet ik doen om mijn bier eens fatsoenlijk door te laten gisten ???  :echtboos:  :bokser: Maischen op 66-67 graden, 4.5l/kg, 2 zakjes gehydrateerde korrelgist: 1021!!! Weliswaar op 18 ºC vergist maar dat moet kunnen volgens de verpakking.

Nou ja, het bier smaakt in elk geval prima.

Oscar

Citaat van: Johannes op 11-02-2008  06:44 uWat op f*****g aarde moet ik doen om mijn bier eens fatsoenlijk door te laten gisten ???  :echtboos:  :bokser:

Overhevelen?  :brouwen:

Johannes

Wat zijn we bijdehand op de vroege morgen  >:(  ;D Ik was weer rijkelijk laat met overhevelen. Maar dat kan de reden toch niet zijn dat de gist er mee kapt?

Edgar

Is je thermometer juist? Voldoende zink, calcium en magnesium in je water? Had jij niet dat uitzonderlijk zachte water?

Oscar

Wellicht een temperatuur uitschieter gehad tijdens het maischen?

Caspar

Het ijken van een thermometer is absoluut geen overbodige luxe heb ik gemerkt! Ik heb twee exact dezelfde maischthermometers en het verschil tussen de twee is maarliefst 3 oC!

De-Geert

Citaat van: Johannes op 11-02-2008  06:44 uWat op f*****g aarde moet ik doen om mijn bier eens fatsoenlijk door te laten gisten ???  :echtboos:  :bokser: Maischen op 66-67 graden, 4.5l/kg, 2 zakjes gehydrateerde korrelgist: 1021!!! Weliswaar op 18 ºC vergist maar dat moet kunnen volgens de verpakking.

Nou ja, het bier smaakt in elk geval prima.

Ik heb dit probleem ook te vaak. Snap het ook niet.

Adrie

Tja, ik zou toch ook denken aan een thermometer die niet goed werkt of gecalibreerd is.

Henielma

Meerstapsmaisch en warmer vergisten zou ik dan doen.

Meerstapsmaisch zodat je minder afhankelijk bent van slechte temperatuurmeting en slechte temperatuursverdeling tijdens het maischen.


Johannes

Citaat van: Edgar op 11-02-2008  07:24 uIs je thermometer juist? Voldoende zink, calcium en magnesium in je water? Had jij niet dat uitzonderlijk zachte water?
Dat is toch juist voor gistgroei? Er was plenty gist aanwezig.

Citaat van: Oscar op 11-02-2008  08:46 uWellicht een temperatuur uitschieter gehad tijdens het maischen ??

Nee, de temperatuur is gelijk gebleven.

Citaat van: Henielma op 11-02-2008  20:42 uMeerstapsmaisch en warmer vergisten zou ik dan doen.

Meerstapsmaisch zodat je minder afhankelijk bent van slechte temperatuurmeting en slechte temperatuursverdeling tijdens het maischen.

Dit probleem speelt al uit het meerstapsmaischtijdperk. Bovendien heb ik in het verleden al eens wat thermometers naast elkaar gehouden / 'geijkt'.

Wat betreft warmer vergisten: 2 zakken gist. Omgevingstemperatuur continue 18 graden bij een SG van 1059 op nog geen 25 liter dat moet toch prima uitvergisten zou je zeggen.

Vooralsnog is alles redelijk uitgesloten afgezien van Edgar's opmerking. Al ben ik benieuwd tot in hoeverre dat hout snijd. Ik zal het vast snel horen al dan niet geciteerd uit 'Kunze'  ;D

Dit raakt mij toch diep in mijn brouwershart mannen. Dit is meer regel dan uitzondering. Zucht. Misschien ga ik dit weekend weer brouwen, en er dan alles aan doen om een kurkdroog bier te krijgen.

Edgar

Citaat van: Johannes op 11-02-2008  20:54 uDat is toch juist voor gistgroei? Er was plenty gist aanwezig.

Voor de gezondheid van de gist. Je kunt groei en vitaliteit niet uit elkaar trekken.

Ja maar in Pilzen...! daar zit inderdaad ook bijna geen calcium in het water. Maar daar gooiden ze gruwelijk veel gist in het wort die apart werd gekweekt. Maar wat is je watersamenstelling?


Johannes

Komop, mijn water zal toch niet zo straatarm zijn samengesteld dat prompt elke gist vroegtijdig stopt met arbeid? Nou ja, ik zoek het op.

Edgar


Johannes

Tadaa: dat is snel:

CiteerParameter
Hardheid (DH)5,3
Zuurgraad (pH)7,55
Calcium (mg/l Ca)34
Magnesium (mg/l Mg)3,1
Natrium (mg/l Na)9
Sulfaat  (mg/l S04)12
Nitraat (mg/l NO3)9,6
Kalium (mg/l K)0,7
IJzer (mg/l Fe)<0,01
Chloride (mg/l Cl)11
   

Edgar

Dat is inderdaad uitzonderlijk zacht water. Volgens John Palmer kom je  magnesium te kort. En Calcium, zou ik ook zeggen. Kan geen kwaad het eens te proberen.

Wat is je (bi)carbonaatgehalte?

Henielma

Citaat van: Johannes op 11-02-2008 &nbsp;20:54 uDit probleem speelt al uit het meerstapsmaischtijdperk. Bovendien heb ik in het verleden al eens wat thermometers naast elkaar gehouden / 'geijkt'.

Wat betreft warmer vergisten: 2 zakken gist. Omgevingstemperatuur continue 18 graden bij een SG van 1059 op nog geen 25 liter dat moet toch prima uitvergisten zou je zeggen.

Dit raakt mij toch diep in mijn brouwershart mannen. Dit is meer regel dan uitzondering. Zucht. Misschien ga ik dit weekend weer brouwen, en er dan alles aan doen om een kurkdroog bier te krijgen.

Ik denk Johannes dat je de ideeen voor een andere aanpak niet moet weerleggen maar dat je beter (tijdelijk) je werkwijze kan aanpassen. Ik zou flink wat punten tegelijk veranderen in jou geval en als het later weer goed gaat dan kan je langzaam weer oude gewoontes oppakken en dan zie je misschien waar het fout ging.

Nog wat ideeen:
Gistvoedingszout toevoegen aan het wort (ook bij korrelgist). Niet hydrateren maar gewoon de korrelgist op het wort strooien en dan laten staan.

Tijdens het maischen goed en vaak van beneden naar boven roeren zodat je een goede menging krijgt van warm en kouder beslag.


Johannes

Magnesium? In wat voor vorm moet ik dat dan toevoegen? Sulfaat (ja heren chemici wellicht zeg ik nu heel iets doms..)?

CiteerMagnesium (Mg+2)
Atomic Weight = 24.3
Equivalent Weight = 12.1
Brewing Range = 10-30 ppm.
This ion behaves very similarly to Calcium in water, but is less efficacious. It also contributes to water hardness. Magnesium is an important yeast nutrient in small amounts (10 -20 ppm), but amounts greater than 50 ppm tend to give a sour-bitter taste to the beer. Levels higher than 125 ppm have a laxative and diuretic affect.

Fijn, ik ben al wat spastisch in mijn motoriek. Schiet ik uit, raak ik aan de schijt EN moet constant pissen  ;D


Edgar

Inderdaad, bitterzout, magnesiumsulfaat. En een beetje calciumchloride, is nog lekker ook.

Johannes

Citaat van: Henielma op 11-02-2008 &nbsp;21:31 uIk denk Johannes dat je de ideeën voor een andere aanpak niet moet weerleggen maar dat je beter (tijdelijk) je werkwijze kan aanpassen. Ik zou flink wat punten tegelijk veranderen in jou geval en als het later weer goed gaat dan kan je langzaam weer oude gewoontes oppakken en dan zie je misschien waar het fout ging.

Herman, je hebt helemaal gelijk! Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om jullie goedbedoelde adviezen direct de nek om te draaien. Ik begrijp dat mijn wat (ietwat gefrustreerde) antwoord wel zo overkomt. Ik ga het inderdaad heel planmatig aanpakken. Proces op de schop, van voor tot achter. Ik probeer dit weekend te gaan brouwen en dan direkt mijn plan van aanpak 'implementeren'.

Johannes

Citaat van: Johannes op 11-02-2008 &nbsp;21:39 umijn plan van aanpak 'implementeren'.

Laat ik daar 'ons' plan van aanpak van maken. Overigens hoe kom ik snel aan die zoutjes? Apotheek? Siris?

Adrie

Citaat van: Johannes op 11-02-2008 &nbsp;21:23 uParameter
Hardheid (DH)5,3
Zuurgraad (pH)7,55
Calcium (mg/l Ca)34
Magnesium (mg/l Mg)3,1
Natrium (mg/l Na)9
Sulfaat  (mg/l S04)12
Nitraat (mg/l NO3)9,6
Kalium (mg/l K)0,7
IJzer (mg/l Fe)<0,01
Chloride (mg/l Cl)11

Dit is hetzelfde water als waar ik mee gebrouwen heb in Arnhem. En de Vier Broeders dus ook. Niets mis mee, ook zonder brouwzouten hadden we (mits genoeg actieve gist toegevoegd) geen problemen met de vergisting. Het lijkt me sterk dat dit het is, Edgar (en Johannes).

Johannes

Citaat van: Adrie op 11-02-2008 &nbsp;21:48 uDit is hetzelfde water als waar ik mee gebrouwen heb in Arnhem. En de Vier Broeders dus ook.

Ha! Kampioenswater dus! Toch maar eens een nieuwe thermometer kopen dan.  ;D

Edgar

Eerlijk gezegd ben ik het niet eens met die aanpak. Daar schiet je weinig mee op. Als je alles ineens anders gaat doen heb je geen idee waar het aan gelegen heeft, of waar het straks aan ligt als (je denkt dat) het weer terugkomt. Brouw wat kleinere batches en verander één ding tegelijk, zou ik zeggen. Magnesiumsulfaat heeft Brouwland, en ik heb er ook een heeeeeleboel van over. Opsturen?

edit: als het niet het water is, dan is het wat anders. Hoewel ik niet denk dat je de ene brouwer met de andere kunt vergelijken. Misschien was jij weer wat preciezer met je starters, zodat de gist op een andere manier aan z'n werk begon. Je kunt zo blijven zoeken. Decanteerden jullie bijvoorbeeld altijd je starter (en daarmee een deel van de gistvoedingszouten)? Doet Johannes dat ook?

Edgar

Citaat van: Johannes op 11-02-2008 &nbsp;21:49 uHa! Kampioenswater dus! Toch maar eens een nieuwe thermometer kopen dan.  ;D

Tsssss....

Caspar

Dit lijkt sprekend op mijn Amersfoortse water, ik vermoed niet dat de mineralen het probleem zijn... want voordat ik brouwzouten gebruikte ging het ook prima met de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.