Bigfoot Achtige Barleywine

Gestart door Oscar, 10-02-2008 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Net dit bier opengetrokken. Slechts 6 dagen op de fles..en...oooh men wat lekker  :proost:  Er kwam al een flinke sis uit bij het openen. Het bier kwam heel lichtjes uit de fles, en de schuim, fantastisch, licht gelig/bruinig, mooi romig en zeer glasplakkend. En de smaak: gebrand, chocolade jummie en in de geur hop al over the place... :lekkerbier:

Dat stemt de brouwer toch weer gelukkig. Dat wordt wel weer een prijsje op de gildewedstrijd.  :brouwen:

Oscar

Nog weer een flesje open getrokken en kritisch geproefd. Mooi vol van smaak, romig en zacht, echter toch iets te veel gebrande mouten gebruikt de mout bitterheid/gebrandheid is net ietsje te veel, zelf in de geur zit de gebrandheid. En dat is nu juist een smaak/geur die niet zoveel afneemt naar verloop van tijd.
Nu kan ik die smaak wel hebben  :lekkerbier: Ik ben benieuwd wat de ruilers er van vinden... :biersmile:

Oscar

En dan nu het origineel aan het proeven..(ja ja ik al moeten  :slaperig:). totaal anders dan wat wij ervan gemaakt hebben. Als bier prima gelukt, maar als kloon faliekant mislukt... ;D



Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke matig fijn en lichtromig bovenop van structuur is. Het schuim is goed glasplakkend en matig tot redelijk
stabiel. Inzakkend tot een blijvend laagje.

Koolzuur
Na het inschenken is er vrijwel geen koolzuur stroom in het glas te zien. Bij het proeven is er in de mond een zeer lichte prikkeling te voelen

Geur
De geur van dit bier is moutig, aromatisch, fruitig (iets fruitzurig) doet lichtjes denken aan kersen.

Smaak
De smaak van dit bier is pittig, alcoholisch en enorm gebrand/branderig en bitterig (mout & hop) De hoppigheid komt pas achter in de smaak naar
voren. In de nasmaak blijft de gebrandheid/bitterheid nog duidelijk en vrij lang aanwezig, waarna het langzaam afneemt. Het bier heeft een matige
body en een branderig mondgevoel.

MO

Het lijkt wel of je een imperial stout hebt geproefd. Of vond je het wel een echte Amerikaanse barley wine?

Oscar

Voor een stour is ie te licht en voor een barley wine eigenlijk te gebrand..Tsja wat is een amerikaanse barleywine  :weetniet:

MO

Gebrande moutsmaken ben ik nog nooit tegengekomen in een Barley wine. En dit is toch een van de klassiekers. Het verbaast me dat dit bier zo gebrand is.

Caspar

Misschien komt de kleur uit gebrande mouten... De Barley Wines die ik heb geproefd waren inderdaad ook zeker niet gebrand, eerder super moutig en karamellerig. Maar ja, de Bigfoot heb ik nooit geproefd :weetniet:.

Proefde je nog Amerikaanse hop Oscar, dit schijnt echt een hopbom te zijn?

(PS heb ondertussen een Flying Dog Double Dog open getrokken, die aroma's :nut:

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-05-2008  22:04 uProefde je nog Amerikaanse hop Oscar, dit schijnt echt een hopbom te zijn?

Niet specifiek. Afgelopen weekend wel bij enkele biertjes... :lekkerbier:

Caspar

Hmmm, dan is dit bier waarschijnlijk iets opgepompt en gehyped door beschrijvingen. Ik heb gisteren 2 flesjes Pannepot Grand Reserva gekocht van de Struise Brouwers. Van de week maar eens serieus proeven, maar ik vermoed dat dit ook een bier is dat compleet uit proporties is gerukt (mogelijk net als de Bigfoot, maar die wil ik eerst proeven ;D).

RobinB

In mijn herinnering was de bigfoot voornamelijk bitter en hoppig. De bitterheid was een echte hopbitterheid en ik vond em dan ook niet gebrand?

William

Volgens mij heb ik deze nu aan het drinken (verbeter me als het niet klopt):

uiterlijk: donker bruin tot zwart maar helder. Veel schuim wat snel wegtrekt tot een heel dun laagje. Kwam bij openen heel langzaam uit de fles.

geur: fruitig, caramel, rozijn, erg aromatisch maar wel een mooi complex en in balans. Volgens komen er ook al wat oxidatieachtige componenten door maar dat past wel. Ook wat zure aroma's

smaak: in de basis zoet maar ook alcoholisch, redelijk veel koolzuur in de mond, in de nasmaak bitter, gebrand en plakkerig door de zoetheid. Volgens mij is het bier best bitter maar is dat mooi in balans met de zoetheid. Hetzelfde geldt voor de gebrandheid. Door de zoetheid komen de echte smaken pas heel laat door. Een bier om langzaam te drinken.

Volgens mij heb ik deze al een keer eerder geproefd en toen was ik al enthousiast maar volgens mij vind ik hem nu nog lekkerder.  :proost:

RobinB

Op het altfestijn kreeg ik deze als ruilbier van Oscar
Omdat ik ook iets dergelijks wil brouwen heb ik hem gelijk ook maar tegenover het origineel gezet (de 2007 versie):

Oscar's bigfoot:
Bij het openen een bescheiden sisje, maar schenkt met voldoende schuim in. Flink donker, gaat aardig richting een porter qua kleur!
Geur: eerst C-hop, verder wat zoete moutigheid, lekker!
Smaak: vol, zoetig moutig maar ook bitter en gebrand. Bitterheid valt mee vanwege de zoetheid.
Nasmaak: bitter


SN Bigfoot 2007:
Bij openen minder sis dan die van Oscar en ook minder schuim bij inschenken. Een stuk minder donker, ik denk hooguit 40EBC misschien minder.
Geur: Zoet karamellig en C-hop
smaak: zoet karamellig, sterk hoppig en bitter
nasmaak: bitter

Het origineel is (ondanks zijn leeftijd) duidelijk bitterder en hoppiger dan de versie van Oscar. Daarnaast is hij zoeter en karamelliger, maar minder gebrand.
Het kan (moet?) dus nog wat extremer!
:D

RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.